Stora Gaston-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
trät
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 02 okt 2005, 22:51
Ort: Sverige

Inlägg av trät »

cdon.com vill ha 1049:-
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="zlv"]

Någon som kan tipsa om var denna finns att få tag i för mindre än 1500:-? Har hitta en butik i Stockholm som har den för det priset.
[/quote]
Adlibris för strax under 1000:-
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="zlv"]

Någon som kan tipsa om var denna finns att få tag i för mindre än 1500:-? Har hitta en butik i Stockholm som har den för det priset.
[/quote]

Superbra sida för att jämföra bokpriser.

http://bok.compricer.se/9172697946
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Varken Adlibris eller Bokus "kunde" leverera boxen "slut" enl dom.
Och jag är ganska säker på att även dom två andra som finns på compricer och adlibris+bokus tar böckerna från samma ställe, dvs = slut där också.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="zlv"]

Varken Adlibris eller Bokus "kunde" leverera boxen "slut" enl dom.
Och jag är ganska säker på att även dom två andra som finns på compricer och adlibris+bokus tar böckerna från samma ställe, dvs = slut där också.
[/quote]Något har enl. säker källa "hänt"!! Det KAN ha med den feltryckta 2an att göra! Ev är resterande osålda boxar tillbakatagna till förlaget. Och nu trycks nya....
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Aningen OT: Verkar som Egmont är hopplösa på att göra korrekta tryckningar. Carl Barks Samlade Verk har blivit feltryckt, likaså Lucky Luke och nu även Gaston. De borde nog anställa nya som granskar, innan och under tryckning, borde bli rejält kostsamt att hålla på och återtrycka jämt och ständigt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag fick samma negativa besked från adlibris idag. Blir jag utan box blir jag sne.[:I]

[quote]
Hej!

Jag ber om ursäkt för att du har fått vänta på svar så länge, men det var lite svårare att reda ut det här än vad jag trodde. Jag har dock fått ett svar från vår leverantör nu, och de säger att det är fel på bok nummer två i hela upplagan så de kan därför kan de inte leverera böcker till oss. Det vet tyvärr inte än om det är en ny upplaga på gång eller inte. Din beställning har därför avbokats och vi släppter reservation på beloppet.


Varmt välkommen åter!


Med vänlig hälsning


AdLibris/xxxx
[/quote]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
trät
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 02 okt 2005, 22:51
Ort: Sverige

Inlägg av trät »

[quote="labrador road 26"]

Aningen OT: Verkar som Egmont är hopplösa på att göra korrekta tryckningar. Carl Barks Samlade Verk har blivit feltryckt, likaså Lucky Luke och nu även Gaston. De borde nog anställa nya som granskar, innan och under tryckning, borde bli rejält kostsamt att hålla på och återtrycka jämt och ständigt.
[/quote]

Fortsätter lite på OT, Fick hem Asterix nr 13, självklart lyckades inte egmont få ryggen lika som de övriga 12 [}:)]

http://img171.imagevenue.com/img.php?image=51724_DSC00161_122_336lo.JPG
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

Som tidigare sagts så har jag fått mitt ex av Gastonboxen - vilken jag är väldigt nöjd med, förutom formatet som naturligtvis borde vara normalt albumformat.

Uppenbarligen är det dock något som strular med utgivningen, bl.a. med tanke på beskedet som Magnus fått från Adlibris. När jag hastigt blädrar igenom "tvåan" så ser jag inget som i mina ögon verkar vara fel, förutom då den slimmade tvåan på albumryggen.

Detta kan väl inte vara skäl nog för att dra in merparten av upplagan på 1000 ex? Sysslar Egmont med något så lågt som att fabricera rare-upplagor av boxen? Det vore intressant om ellingen kunde pumpa sin säkra källa på vad som ligger bakom tillbakadragandet. Är hela saken den att Egmont söker alibi för att trycka en ny (och större?) upplaga så är det ett mycket märkligt beteende!
First and Last and Always
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Lasse"]


Detta kan väl inte vara skäl nog för att dra in merparten av upplagan på 1000 ex? Sysslar Egmont med något så lågt som att fabricera rare-upplagor av boxen? Det vore intressant om ellingen kunde pumpa sin säkra källa på vad som ligger bakom tillbakadragandet. Är hela saken den att Egmont söker alibi för att trycka en ny (och större?) upplaga så är det ett mycket märkligt beteende!
[/quote]

När dom nu stoppat försäljningen av boxen har dom väl redan lyckats med det. Det finns ju samlare av feltryck och det här kommer att bli en klassiker. Lite som när man präglade mynt på 1800-talet. Bland Oscar IIs-mynt är det ganska vanligt att ett årtal kan vara med breda nollor eller smala nollor, t ex. Grattis ni som fått ut en box med smal 2:a. Det kan inte finnas många hundra av den.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Lasse"]
Detta kan väl inte vara skäl nog för att dra in merparten av upplagan på 1000 ex? Sysslar Egmont med något så lågt som att fabricera rare-upplagor av boxen? Det vore intressant om ellingen kunde pumpa sin säkra källa på vad som ligger bakom tillbakadragandet. Är hela saken den att Egmont söker alibi för att trycka en ny (och större?) upplaga så är det ett mycket märkligt beteende!
[/quote]

Adlibris(bonniers) är ett konkurent företag till egmont. Jag tror det är lite illvilja bakom. Dom drar tillbaka boxarna med att det är ett feltryck och kränger dom själva till återförsäljare och sådanna som har beställt per kupong (1575:-) Dom måste ha till dom med och varför ska dom gynna konkurenterna för. Dom kan inte trycka upp 1000 till pga. av en 2:a som är lite smalare än övriga. Folk vill ha dom ändå. Talade med en som fick 20 boxar häromdagen och dom är sålda. Att få tag i boxen för 11-1300:- är inga problem. problemet är frakten 5-6 kg (ca 250:-). Jag har själv sålt 3 boxar till bekanta och de blir nog att beställa fler boxar. Att bli av med dom är inga problem (syns på forumet, många vill ha dom det är bara en pris fråga)
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

OK burnout, din förklaring (att Egmont säljer direkt till kund och boklådor, hellre än till internetbutiker) är ju mer rimlig än att upplagan helt dras in för makulering.
First and Last and Always
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Att Egmont skulle bekosta en helt ny trycknin pga. av en 2:a som större delen läsare inte tänker på eller inte vet om. Nej, det gör dom inte, skulle det därimot ha varit något inne i albumen (blanka sidor/annat språk mm) då skulle jag tänka mig att dom hade dragit in upplagan. men inte för en 2:a i ryggen, det är bara extrem-samlare som skriker om den, mig stör det inte jag vet den finns men det är innehållet jag är ute efter inte en smal/fet 2:a[:o)]
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Burnout är nog sanningen nära. Att resten av upplagan skulle destrueras ser jag som osannolikt. Nej de kommer säkert att dyka upp på marknaden i lagom portionsbitar vid lämpligt tillfälle..
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Pirlouit
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 16:10

Inlägg av Pirlouit »

Hå hå ja ja.
Beställde boxen för ett tag sedan på Internetbokhandeln. Fick sen besked att det var slut.

Och så var den slutsåld ett tag hos alla butiker.

Förra veckan kom den tillbaka i butikerna. Jätteglad. Beställde på nytt men den här gången från Adlibris. Och idag (efter en vecka) fick jag besked att den är slut.

Slut igen eller har den alltid varit slut? Spelar i och för sig mindre roll. Verkar ju som att jag blir utan.

Feltryck. Det är ju så pass "enkla" fel. OK att färgen på ryggarna till Lucky Luke kan variera mellan olika röda nyanser (det är en svår nyans som kan vara svår att få till mellan olika tryckningar), men typsnitt, färg och storlek. En student hade fått göra om för att bli godkänd.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Så det är helt lugn att köpa boxen (om man hittar den)?
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="zlv"]

Så det är helt lugn att köpa boxen (om man hittar den)?
[/quote]JAA!!!!!
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

nu vet jag inte om de har eget tryckeri eller inte, har de lagt ut på en fristående tryckare kan man anta rätt säkert att de skickats tillbaka dit för omtryck och ompacketering.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Nej. Ser det som osannolikt att det är tryckeriet som gjort missen. Någon på förlaget har garanterat slarvat med korrekturläsningen.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

ja det stämmer kanske, så stora produktioner låter man nog inte tryckeriet utforma slutoriginalen för..
Skriv svar