Stora Gaston-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Arne Mossberg var med på något av Generation T:s evenemang så honom har jag sett i verkligheten. Mannen som lyckades lansera Tintin i Sverige efter Bonniers misslyckade försök.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Peral »

Wakuran skrev:Attans, men för att högtidlighålla 50-årsjubileet av Mossberg, Pettersson, Jeanette, Mick Jansson och Konstapel Batong, så lovar jag att försöka få med åtminstone en Gaston-fråga till 2012.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Gaston_(ba ... sin%C3%A9e)


Jag tror Gaston skapades 1957 så det blir 55-års jubileum http://fr.wikipedia.org/wiki/Gaston_%28bande_dessin%C3%A9e%29 Men jag välkomnar varje Gaston fråga! Jag lita på dig Wakuran, som en ledstjärna för övriga frågeskapare, så att det skall se ljuset, och förstå att serier det utgår från Gaston Lagaffe
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

Det var ju nästan ännu bättre.

Jag har helst enbart jämna jubileer på Seriewikin, men 55 år är jämnt nog då man har ett exakt datum för en så känd figur.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Arne Mossberg var med på något av Generation T:s evenemang så honom har jag sett i verkligheten. Mannen som lyckades lansera Tintin i Sverige efter Bonniers misslyckade försök.

Vet du om Gastons översättare var inspirerad av denne man?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Peral »

Wakuran skrev:Det var ju nästan ännu bättre.

Jag har helst enbart jämna jubileer på Seriewikin, men 55 år är jämnt nog då man har ett exakt datum för en så känd figur.


Jämna jubileer är överskattade, ta bara dagens datum 11/11-11! Inte ett jämnt tal i sikte men ändå väldigt uppmärksammat!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Vet du om Gastons översättare var inspirerad av denne man?

Karaktären fick namnet här i Sverige som en hyllning till just Arne Mossberg på Illustrationsförlaget, så det kan man nog absolut säga. Jag vet dock inte vem själva översättaren är.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Peral »

Labrador Road 26 skrev:Arne Mossberg var med på något av Generation T:s evenemang så honom har jag sett i verkligheten. Mannen som lyckades lansera Tintin i Sverige efter Bonniers misslyckade försök.

Jag trodde i min enfald att LR gjort inlägg i fel tråd när jag läste detta! Jag missade helt kopplingen till efternamnet!
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Furienna »

Wakuran skrev:Nu är det här litet av en amatöranalys av typen som görs alldeles för ofta nuförtiden, men om Gaston skulle varit en verklig person idag, låter det rimligt att han skulle kunnat få någon ADHD-analys eller liknande. För projekt han känner är meningslöa, förlorar han intresset omedelbums, men när han får en idé han brinner för uträttar han (relativa) stordåd på rekordtid.

Då kan man ju mena att Gaston inte skulle vara en bra representant för gruppen, då han ständigt är en källa till irritation, men det beror ju till väldigt stor del på att han personlighetsmässigt är helt felplacerad för typen av arbete han ska utföra. Om han skulle varit fri- (Håkan )Lansande ingenjör eller liknande finns det stor chans att han skulle kunnat få löpande snilleblixtar som kunnat utvecklas till praktiska förbättringar i vardagslivet.

Jag har själv Aspergers syndrom, och jag kan bara hålla med dig om att Gaston utan tvekan skulle ha kunnat få en liknande diagnos. [^]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

Furienna skrev:
Wakuran skrev:Nu är det här litet av en amatöranalys av typen som görs alldeles för ofta nuförtiden, men om Gaston skulle varit en verklig person idag, låter det rimligt att han skulle kunnat få någon ADHD-analys eller liknande. För projekt han känner är meningslöa, förlorar han intresset omedelbums, men när han får en idé han brinner för uträttar han (relativa) stordåd på rekordtid.

Då kan man ju mena att Gaston inte skulle vara en bra representant för gruppen, då han ständigt är en källa till irritation, men det beror ju till väldigt stor del på att han personlighetsmässigt är helt felplacerad för typen av arbete han ska utföra. Om han skulle varit fri- (Håkan )Lansande ingenjör eller liknande finns det stor chans att han skulle kunnat få löpande snilleblixtar som kunnat utvecklas till praktiska förbättringar i vardagslivet.

Jag har själv Aspergers syndrom, och jag kan bara hålla med dig om att Gaston utan tvekan skulle ha kunnat få en liknande diagnos. [^]

Känns som det är gravt överrepresenterat inom fandom generellt, helt seriöst.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av RioGrande »

Ingår nästan i diagnosen, att ha ett intresse med massor av detaljkunskap och systematiserande och/eller samlande och sorterande.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Peral »

Att lida av Gastons syndrom, vilka skulle man kunna tänkas tillskriva den sjukan? Matthias Rust, piloten som kraschade JAS-planet under vattenfestivalen, Byggarbetaren som tryckte upp diverse byggmaterial i Forsmarks kylsystem för att han inte orkade bära ner det...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av RioGrande »

Efter hand blev ju figuren mer mänsklig. I början var Gaston helt okänslig, men efter hand förstod man ju att han hade ett gott hjärta som klappade för djur och fästmön osv.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Peral »

Hmmm, det har jag inte tänkt på! Det första Gaston album jag läste var från den modernaste eran med Mossberg som huvudkombatant och sedan har jag fyllt på samlingen i slumpvis ordning. Men självklart har karaktären utvecklats samtidigt som bifigurer tillkommit och försvunnit.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av RioGrande »

Allra otrevligast är nog Gaston i Ur spår! (Men den historien* ska väl inte Franquin lastas särskilt mycket för?)

*Lite intressant med parallellerna till denna film? http://www.imdb.com/title/tt0074292/ På andra sidan bron/The Cassandra Crossing.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Peral »

"Ur Spår" har jag läst och blivit av med. (Det enda Gaston album jag förlorat) Jag tyckte inte alls om det, men jag skall nog ändå göra ett halvhjärtat försök att få tag på det igen!
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Linus van Pelt »

På slutet blev han väl t.o.m. lite för mycket av "hjälte" ibland, ett naturbarn vars kreativitet och ekologiska medvetenhet gjorde att han inte passade in i konsumtionssamhällets inrutade kontorsmiljöer. Då var hans kritiska distans till det hetsiga lönearbetet en dygd, i början en synd. [:o)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

Linus van Pelt skrev:På slutet blev han väl t.o.m. lite för mycket av "hjälte" ibland, ett naturbarn vars kreativitet och ekologiska medvetenhet gjorde att han inte passade in i konsumtionssamhällets inrutade kontorsmiljöer. Då var hans kritiska distans till det hetsiga lönearbetet en dygd, i början en synd. [:o)]

När syftar du på med "slutet"? Om du menar 70-talet hängde det nog ihop med den allmänna tidsandan som verkade råda i stora delar av västvärlden.

Det egentliga slutet av serien var ju annars på 80-talet, men tyvärr är det litet Asterixskt i hur den tidigare genialiteten bara rinner ut i sanden, av det jag har sett. Produktiviten dalar, Gaston ser inte längre ut som en slackerrebell, utan är oförargligt gullig, skämten känns menlösa, och vad som tidigare känts som ett levande kontor har blivit en stel kuliss.

Hörde att runt 80-talet, möjligen i samband med någon av hans alla depressioner, märkte Franquin att han hade förlorat sin tuschlinje. Han kunde fortfarande få liv i sina blyertsskisser, men han lyckades inte längre överföra det till tusch. Då det varit närmast hans raison de vivre från och med 40-50-talet tog det honom väldigt hårt.

http://lagaffemegate.free.fr/identite/p ... nedite.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Peral »

Håller inte med om att Gaston tappade så mycket på slutet, däremot var det nog bra att serien slutade då den gjorde. Nu är det hög klass på alla album i serien.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:Håller inte med om att Gaston tappade så mycket på slutet, däremot var det nog bra att serien slutade då den gjorde. Nu är det hög klass på alla album i serien.

Det allra sista albumet tror jag aldrig kom ut i Skandinavien, och var opublicerat fram till samlingen nyligen. Jag har inte läst, men av det jag hunnit se känns det relativt platt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
frankjw
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av frankjw »

Wakuran skrev:
Peral skrev:Håller inte med om att Gaston tappade så mycket på slutet, däremot var det nog bra att serien slutade då den gjorde. Nu är det hög klass på alla album i serien.

Det allra sista albumet tror jag aldrig kom ut i Skandinavien, och var opublicerat fram till samlingen nyligen. Jag har inte läst, men av det jag hunnit se känns det relativt platt.


Vilket är det? Var det boxen det var med i?
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Skriv svar