Johan och Pellevin?

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Zara Hero »

En annan tanke kan ju vara att Johan är föräldralös. Eller att han är OÄKTA barn till någon av adelsmännen. Han ges inte full riddarvärdighet, men anses ändå tillräckligt viktig för att ges det relativa beskydd som en pagetjänst vid hovet innebär. Kanske har han en halvbror (Greve Opig Laballa) som har ett litet slott någonstans. Kanske finns det ett förseglat brev någonstans (som endast får öppnas om Opig Laballa dör utan att ha lämnat efter sig en manlig arvinge) i vilket det står att Johan egentligen är barn till den gamle Greve Laurentius Laballa (som hade ett förhållande med bondflickan Johanna från Gränskvarn bakom ryggen på grevinnan) och rättmätig arvinge till Slottet Assabunga och två skattelandskap fulla med flitiga livegna.

Så kan det vara.
[:)]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Starke Staffan

Inlägg av rkaj »

Offissa Pupp skrev:Men jag ska ta det lugnt med tolkningar av J&P, mina tidigare försök gjorde ju ingen succé på den tråden. [B)]


Tolka på, tycker jag! Visserligen håller jag inte alltid med om dina tolkningar, men jag tycker det är kul att debattera dem! [8D]
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Offissa Pupp »

Okej, det var inte meningen att verka bitter eller spela martyr. Men det var mycket "man kan göra mycket med ord" , "serien är ingen historisk källa", "spelar ingen roll för läsupplevelse" och "sexuellt frustrerad" som gällde vilket jag tyckte var lite trist.

Jag tolkar på och hoppas på intressanta diskussioner och mothugg!
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av skaraborg76 »

Johan kanske är arvtagare till något län eller förläning.
Men har ännu inte blivit myndig. Så kungen sköter om hans ägor tills myndighetsåldern är inne.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Zara Hero »

skaraborg76 skrev:Johan kanske är arvtagare till något län eller förläning.
Men har ännu inte blivit myndig. Så kungen sköter om hans ägor tills myndighetsåldern är inne.


Och eftersom kungen egentligen är en lömsk psykopat som klätt ut sig till kung men som till yrket annars är trädgårdsmästare sköter han Johans ägor så väl att de ger mycket bättre avkastning än de skulle gjort annars (för mycket kan man säga om Johan Junker, men några gröna fingrar har han inte!!!).

Under tiden vitnar den riktige kungens skelett under ett lager av torra löv i en helig offerlund i det mystiska landet COORGUILLE...
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av skaraborg76 »

Nja sådant händer inte i Johan och Pelelvin världen.
En annan teori är att Peyo aldrig tänkte längre än näsan räckte.
Ja jag gör en serie om en stark pojke! Som blir svag när han är förkyld. (Men föräldrar finns inte med)
Ja jag gör en serie om små blå gubbar. ( Men orkar bara rista en kvinnlig smurf)
Ja jag gör en serie om en ung väpnare som lever vid kungens hov. (Men glömer att ge honom en bakgrund)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Peral »

Det är nog mer troligt om man ser till den fransk-belgiska serie traditionen, där varken Spirou, Tintin och länge inte heller Asterix hade någon känd familjebakgrund!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Zara Hero »

Hur är det förresten med figurer som Bernard Prince eller Valentin (Valerian) ... MAN HAR VÄL inte precis fått veta för mycket om deras uppväxt eller föräldrar heller! Inte som med Blueberry eller XIII (fast i det sistnämnda fallet blir det ju rätt meningslöst, när en tänkbar bakgrund plötsligt raderas ut av nytillkomna fakta och huvudpersonen måste jaga vidare efter sitt undflyende ursprung.)
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Furienna »

Zara Hero skrev:En annan tanke kan ju vara att Johan är föräldralös. Eller att han är OÄKTA barn till någon av adelsmännen. Han ges inte full riddarvärdighet, men anses ändå tillräckligt viktig för att ges det relativa beskydd som en pagetjänst vid hovet innebär.

Det var en ytterst bra teori! Och faktiskt riktig trolig också, med tanke på hur det verkligen var på medeltiden (kungars och prinsars oäkta barn accepterades inte som kungligheter, utan de blev "bara" adliga, och på liknande sätt accepterades inte adelsmäns oäkta barn som riktigt adliga, men i alla fall nästan, precis som Johan).

skaraborg76 skrev:Johan kanske är arvtagare till något län eller förläning.
Men har ännu inte blivit myndig. Så kungen sköter om hans ägor tills myndighetsåldern är inne.

Och det här är också en bra teori. [:)]
Senast redigerad av 1 Furienna, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Furienna »

Fast egentligen ligger nog någon av dessa två (eller kanske båda två) närmast sanningen. [?]

skaraborg76 skrev:En annan teori är att Peyo aldrig tänkte längre än näsan räckte.
Ja jag gör en serie om en stark pojke! Som blir svag när han är förkyld. (Men föräldrar finns inte med)
Ja jag gör en serie om små blå gubbar. ( Men orkar bara rista en kvinnlig smurf)
Ja jag gör en serie om en ung väpnare som lever vid kungens hov. (Men glömer att ge honom en bakgrund)


Peral skrev:Det är nog mer troligt om man ser till den fransk-belgiska serie traditionen, där varken Spirou, Tintin och länge inte heller Asterix hade någon känd familjebakgrund!
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Ett känt citat, "Alla riktiga hjältar är föräldralösa."
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Peral »

VA?! Vem har sagt det? Jag gjorde en Google sökning och nittade ingen matchning, vare sig på svenska eller engelska
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Agentum »

Diskussionen är urspårad ändå och har inget med Johan och Pellevin att göra.
En hel del för att folk inte vet vad ett forumtroll är.

När man inte fattar att folk slänger ut påstpenden bara för att provocera bör man gå tillbaka till fängelset utan att passera GÅ.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Wakuran »

Haha, han är spärrad nu iaf, så nu lär det väl vara lugnt ett tag...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Offissa Pupp »

Såg förresten precis att några smurfalbum ånyo kommit på engelska - "i väntan på filmen" som det stod på framsidan. Värt att notera är att Johan och Pellevin Den fötrollade flöjten presenterades som ett smurfalbum: The magic flute utan att någon av de egentliga huvudpersonerna överhuvudtaget nämndes än mindre avbildades. Visserligen är det det seriealbum i vilket smurferna debuterar, men någon ordning får det väl ändå vara...
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Zara Hero »

Men visst cirkulerade filmversionen av "Den förtrollade flöjten" även i Sverige under titeln "Smurferna och den förtrollade flöjten"....
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Wakuran »

Zara Hero skrev:Men visst cirkulerade filmversionen av "Den förtrollade flöjten" även i Sverige under titeln "Smurferna och den förtrollade flöjten"....

Jo, det har jag för mig att jag läst.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Zara Hero skrev:Men visst cirkulerade filmversionen av "Den förtrollade flöjten" även i Sverige under titeln "Smurferna och den förtrollade flöjten"....

Jisses vilken jönsig röst Pellevin fått, de övriga var inte mycket bättre de.
http://www.youtube.com/watch?v=YMfe_AnGtJQ

Fast det är rätt tunga skådisar.
http://www.dubbningshemsidan.se/credits ... deflojten/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Agentum »

LR26: ja snacka om att det låter fel, tillgjort och allmänt dåligt, inte direkt högbudget:-)

Det var bland det uslaste jag hört tror jag förutom där samam person gör alla rösterna och liknade som tyvärr finns.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Wakuran »

Tom och Jerrys "lektor"-dubbning på Lilla Sportspegeln är ju rätt hemsk, också. Det har jag annars bara sett i Östeuropa.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar