Johan och Pellevin?

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Noname »

Wakuran skrev:Det sista albumet tror jag inte ens finns på danska, men annars hittade jag de tre övriga till salu på Pegasus. De är inte billiga, däremot.
http://pegasus.dk/serier/1035/1


samtliga album har getts ut på danska 1-17 + "Nu er det jul igen"

Nr 17 La rose des sables = Nr 17 Ørkenens rose
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av RioGrande »

Har nu äntligen fått tag på Den förtrollade hunden. (Inser dock att jag HAR läst den (för hundra år sedan) --- kände igen scenen med förvandligen av guldkronan till blykrona). Hur bra var den då? Det var väl lite "allt bra måste vara med för då blir det bra" vilket ofta resulterar i pannkaka. Smurferna var helt meningslösa och inte speciellt roliga i detta äventyr. Riddaren var mesig. Fanns en massa bra ingredienser, som fuskades bort. Kul dock att riddaren faktiskt skäller i sista rutan.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Wakuran »

Det var ju Peyos allra sista äventyr med J&P, så det är möjligt att han inte riktigt visste vad han ville göra med karaktärerna längre. Från 52 till 62 höll han uppe en produktion i hög takt, men sen blev han upptagen med Smurferna och Starke Staffan. Dessutom verkar serien, precis som Bretzelburg, ha blivit avbruten mitt i, och haft ett långt uppehåll innan han tog upp den igen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Rufus »

I Den förtrollade hunden, är det väl framför allt Pellevin som är rolig. Sen tycker jag att det teckningsmässigt sett är ett kanonalbum och jag gillar även färgläggningen.
Användarvisningsbild
Mcoolx
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 13 feb 2015, 22:58

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Mcoolx »

Jag har alla svenska utgåvor av johan och pellevin och bara johan då också :)
"Living without love is not really living. It's just sort of...existing"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Synd det inte blev fler, eller så är det tur då det kunnar blvit smurf av det.

Även Peyos Johan och Pellevin är för få, fast npgra nyare finns enbart på franska, tyvärr förstår jag dem inte.

Allt Peyo varit inblandad i själv, ska dock finnas på svenska. De där nyare albumen finns väl iofs utgivna på danska, men de tror jag brukar vara ganska dyra...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av RioGrande »

De första, tidigaste, Johan och Pellevinserierna (eller bara Johan) finns inte på svenska. De korta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:De första, tidigaste, Johan och Pellevinserierna (eller bara Johan) finns inte på svenska. De korta.

De som kom innan tidningen började gå i Spirou?

Det har även kommit ut ett antal kortare serier även efteråt. (Det verkar vara ungefär 30 sidor, sammanlagt.) Några enstaka av de här serierna gick på svenska i antologialbumet Nu är det jul igen!, vad jag minns.

http://bdoubliees.com/risquetout/series ... rlouit.htm
http://bdoubliees.com/journalspirou/series3/johan.htm
https://fr.wikipedia.org/wiki/Histoires ... t_Pirlouit

Edit. Jag ser förresten nu att det redan finns en gammal Johan och Pellevin-tråd, så jag kanske ska flytta de här sista inläggen dit istället.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Du har rätt om julalbumet som är en presentation av olika korta franska serier, bla den nämnda.
Tror som det nämns det älsta Peyo materialet om då bara Johan är rätt gammalt.

Det var de två tror jag nyare albumen efter Peyo jag tänkte på, jag har dem digitalt på franska, så att de finns är säkert.

Jo Wakuran man glömmer ibland om trådar finns, och då man varit här så många år är det lätt att man upprepar sig.

Jag har inte din örnkoll [:)]

Hade forumet varit mer skrivet i så kanske det inte märkts så mycket.
Dock tycks det ännu läsas klart mer, mycket tror jag för att det visas upp en hel del nytt här från olika andra källor mer samlat.

De som gör detta, fortsätt, att det kanske inte vräker in svar betyder inte att ingen läser.

Ser du nu är jag helt OT. [:D]

/Inlägg flyttade. Admin.
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Agentum »

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Johan_och_Pellevin

Berättar att det trots allt finns material både före det Johan albumet som kom ut här och 4 album senare utgivna.

De vore kul att kunna läsa, de var absolut två av mina favoriter som ung, vet inte varför jag föredrog dem över mycket annat.
Kanske var det just att det var en spännande psuedomedeltid där magi och tex jättar fanns, lägg till Pellevin och hans get med.

Johan var handlingskraftig och Pellevin ställde till elände, det kändes som att det fanns mycket mer att berätta jämfört smurfernas klart mer begränsade område.
De var bäst som bifigurer vilket de ju var först med.

De tidiga smurferna i album är väl helt ok till bra, men sen blev det smurfpankaka imo även om jag förstår det, USA ville ha dem tom.
Visst skaffade man eller fick smurfigurer men jag har JoP med som figurer inbillar jag mig.
Hua när jag tänker på de där smurfhits folk spelade, det var inte klokt.

Nä Gargammel skulle fått gjort soppan han ville ha, även om han hade hejdlöst dåligt lokalsinne :D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Rufus »

Lite märkligt att varken Cobolt eller något annat förlag ger ut Johan & Pellevin igen, när det återutges så mycket annat igen som har lägre kvalitet och popularitet än J&P. Och de efterkommande "ej av Peyo-äventyren" har jag aldrig ens läst, så det vore ju roligt om de kunde ges ut även i Sverige.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Agentum »

Rent tekningsmässigt verkar de senare vara helt ok iaf, det är inte en fullständigt annorlunda stil.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Rent tekningsmässigt verkar de senare vara helt ok iaf, det är inte en fullständigt annorlunda stil.

Generellt brukar fransk-belgiska tecknare visa väldig vördnad för originaltecknaren. Det är väl mest Spirou som är undantaget.

(Jag räknar inte med omtolkningar här.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av germund »

Vad jag sett finns det fem franska Intégrale-volymer som samlar alltihop, fyra av Peyo, en med de nya äventyren. Jag hade köpt dem direkt, om Cobolt gett ut dem. Dock vill jag minnas att de finns på tyska, om man nu vill undvika franskan.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Coppas »

Uppskattade verkligen dessa karaktärer när det begav sig och de håller än. Speciellt kanaljen Pellevin är en fixstjärna. Även för min del skulle J & P hamna på inköpslistan om de kom i nyutgåva.

Har de ursprungliga tretton albumen som getts ut på svenska, men en del är lite trötta. Sen vet jag inte heller om det var lite tillverkningsproblem i vissa lägen. T.ex. ”Det glömda landet” verkar jag aldrig hitta utan lösa sidor.

Skulle även vara kul att läsa de sista fyra albumen även om Peyo själv inte deltog på dem.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Sandblaster »

Vi väntar på samtrycksmöjligheter har varit Cobolts svar de senaste 2-3 åren när det gäller J&P...

Finns mycket fransk-belgisk jag skulle vilja se utgivet (igen) men Peyos katalog toppar listan.
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Skriv svar