Den smurfiga smurftråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av Rufus »

Magnus skrev:
Titeln "Smurfrik den store" som bara användes till upplagan 1972 tycker jag också är mycket bättre än den senare "Supersmurfen".

Slutsats: Det är bara titlarna i upplagan från 1972-73 som är bra. Senare upplagor har bara försämrat allt. [:)]


Smaksak naturligtvis. Men själv föredrar jag de klassiska Carlsen Comics-albumen från slutet av 1970-talet, och "Smurfrik" låter
fel för mig.

RioGrande skrev:Vilket var bäst av Smurfina och Smurfan då? (Hon hade tydligen ännu fler namn!)
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... la_Smurfan


Jag tycker att det är "Den lilla Smurfan" som gäller.

Men för mig är Smurferna ljuv nostalgi, och allt som inte är som det var då, känns bara fel. Så jag är väldigt "partisk"
när det gäller Smurferna.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av RioGrande »

Det här var ju lite kul. De ser rätt snygga ut också. LEGO-smurfer...
http://www.megabloks.com/Shop/MEGA_Blok ... use_10709/

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av Wakuran »

Mega Bloks, egentligen. Hyfsat framgångsrikt Lego-kopia. De är tydligen lagliga numera, då Lego inte förnyat sitt patent för konstruktionen. Just Smurf-Mega Bloks verkar väldigt inspirerat av Fabuland-Lego från 80-90-talet ifall någon kommer ihåg det.

http://www.fabuland.net/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av RioGrande »

Fortsätter fundera över hur tidningen Smurfarna kan fortsätta finnas. Jag har aldrig sett någon köpa den. Alla numren står kvar oköpta i alla affärer.
Eftersom den är inplastad (och ganska dyr) har jag aldrig tittat i den.
Finns det NÅGON här som tittat i något enda nummer av den? (Eller köpt den?) Jag menar alltså den nu existerande tidningen som för några veckor sedan kom ut med nr 4 2012.
Bild
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av Ingemar »

Offissa Pupp skrev:Men hette de verkligen "smurfArna" tidigare? Ser konstigt ut; var det inte "SmurfErna". (Men det ser också konstigt ut ser jag nu.)

Förresten borde väl det självklara albumet för en återutgivning vara Peyos bästa album: Supersmurfen! Det är ju faktiskt ett alldeles underbart album för alla åldrar.

Det är klart att det är det smurfar "smurfer". Annars smurfar det "smurfar" och det låter inte smurft, det blir dubbelsmurfigt. Klantig översmurfare helt enkelt.

"Smurfar" är något man gör, "smurfer" något man är.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av Ingemar »

Magnus skrev:Men tjejsmurferna är väl inte röda?

Det finns inga tjejsmurfer. Smurfina är en golem.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av RioGrande »

Vad tror ni? Kommer tidningen Smurfarna att överleva 2013? Det nummer som ligger ute i butikerna nu är nr 5 2012. En långlivad produkt hur det än blir....

Är det någon som läst något nummer förresten?

////

Har ni, förresten, noterat att Wikipedia kör med "SmurfArna" och Seriewikin med SmurfErna?

(Att vi fick Smurferna och inte Smurfarna i Sverige var antagligen Ringens förtjänst, där ju Hobbitarna kallas Hober. Smurfarna låter mer som tomtarna, och den associationen ville man nog slippa. Om den NYA Ringöversättningen varit aktuell vid dopet skulle Smurferna antagligen fått heta Smurfitar.....)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av Wakuran »

-er-ändelse är ju ganska ovanlig i Sverige, framför allt för inlånade nyord, (jag tror man lånade in "smurf" direkt från flam-/nederländskan). Jag har undrat över om man tänkte på alfer (eller alver) då man översatte.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av RioGrande »

Annars fanns det ju många -er i Asterixtitlarna som var aktuella och populära just då. A & hans tappra galler. A&goterna, A&britterna, A&... vad fanns det mer? Greker, kelter, sumerer, Vandaler, hunner, orcher, friser, slaver, bandarer, pygméer, n***er... (Detta var ju tidigt sjuttiotal. Det var säkert inget konstigt att säga att "n***er är svarta och smurfer är blåa...")

Undrar vilka folkgrupper som vinner? De på -ar eller de på -er? Vikingar, tomtar, smurfar, hundar, jättar, vättar, dvärgar, gnuttar, igelkottar, skottar.... Eller: Goter, Vandaler, romer, franker, germaner, hugenotter, katoliker, morer, araber, afrikaner....

Vilket battle. Detta kunde bli en serieversion av Monty Pythonsketchen med filosoferna mot filosoferna, grekerna mot tyskarna.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av Wakuran »

Smurferna är ju mer en ras än ett folkslag... Fast "orcher" slutar iofs också på -er... (Samt hober och alver, som sagt...)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Smurferna är ju mer en ras än ett folkslag... Fast "orcher" slutar iofs också på -er... (Samt hober och alver, som sagt...)

Skulle nog närmast säga art, inte ras. Eller vilken art menar du att de är, människor? I det flesta rollspel där alver och orcher förekommer kan dessa para sig med människor så de är alltså samma art bara en annan ras.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av RioGrande »

SveAr och danEr. Men: Jutar och Samer. Finns ingen konsekvens i detta alls. Det handlar bara om vilket som är på modet just för stunden och LÅTER trendigt.

Kan hobbitar/hober para sig med orcher, alver eller människor? Vilka fantasyvarelser kan inte para sig med varandra? Kan enter och människor få fertil avkomma?

....

-Hej, jag är en stubbe.
-Hej, jag är en gubbe.
-Jag gillar dig... ska vi?
-Ok...
-Vart ska vi gå?
-In i skogen?
-Är du galen? Mitt inför alla träden?
....
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av Wakuran »

Att behandla ämnet "ras" utanför diskussioner om fiktiva varelser blir ju lätt ganska tveksamt. [B)]

RioGrande skrev:Kan hobbitar/hober para sig med orcher, alver eller människor? Vilka fantasyvarelser kan inte para sig med varandra? Kan enter och människor få fertil avkomma?

Inom Star Trek tror jag de flesta humanoida raser, människor, klingoner och vulcaner förresten kan få fertil avkomma.
RioGrande skrev:....
-Hej, jag är en stubbe.
-Hej, jag är en gubbe.
-Jag gillar dig... ska vi?
-Ok...
-Vart ska vi gå?
-In i skogen?
-Är du galen? Mitt inför alla träden?
....

Nu minns jag den där gamla Pirinen-serien där två "björnar" råkar bedriva älskog i en häxring av svampar och sen blir grundligt utfrågade om akten...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av RioGrande »

Men visst är det så att exempelvis hundar (som ju har väldigt olika storlekar) kan få problem. Det borde ju även gälla humanoida fantasyvarelser.

Fast vilken plot! Ett halvblod som inte blir accepterad vare sig bland människor eller hober. Hon vandrar bort, ensam. Mot nya äventyr. Ungefär som en fantasyvärldens Mad Max.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av Wakuran »

Nu råkade jag bli seriös igen, men jag kom att tänka på tyskebarnen i Norge efter andra världskriget... Det finns väl iofs gott om motsvarigheter i verkliga livet som man kan jämföra med...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av RioGrande »

Tänk om en smurf och en människa skulle bli kära. Vi får tänka oss att det är människan som föder avkomman. Det skulle bli små fantomer som inte skulle behöva ha någon dräkt.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av Ingemar »

Apropå -er och -ar: För "tomtar" och "igelkottar" finns det inget verb, man "igelkottar" inte så ofta. Man kan säga att man "tomtar" som ett ganska skruvat sätt att säga "spela tomte" men det är ju mest på skoj. Men smurf är per definition både substantiv och verb (och allting annat). Är det fusk att använda en böjning som gör smurfiskan en gnutta mer begriplig?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av Wakuran »

Intressant poäng. På franskan har man ju sex olika böjningsformer i presens (-e, -s, -t, -ons, -ez, -ent borde det bli i regelbunden form), men pluralformen schtroumpfs och presens 2 ps. sg. schtroumpfs borde bli samma. Det kanske sällan leder till missförstånd iofs. (I talspråk uttalas en massa av de där orden bara som "schtroumpf" iofs, så där blir det mer problem.)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den smurfiga smurftråden

Inlägg av Rufus »

Här har det varit tyst trots nyutgivningen av albumen. Nästan alla har getts ut igen nu, fast i omkastad ordning jämfört med tidigare utgivning. Ska bli intressant att se om de även kommer att ge
ut de mer kontroversiella albumen "Den lilla Smurfan" och "Hotet från Svartsmurferna", och om det i så fall blir i redigerat skick. Men gissning är att de inte kommer att ges ut i Sverige igen.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: De svarta smurferna köpes

Inlägg av Jinime »

Utbruten debatt om svartsmurfer ur säljtråd i Privatannonser.

Anders1
moderator



Visste inte att det fanns men kollade upp det när jag såg din annons för att jag tyckte att det lät så befängt. Det var väl lättare att komma undan med sådant förr, men tänk vilket ramaskri det skulle bli om man gjorde något liknande idag :P. Såg att serien förbjöds i USA ett tag och gavs sedan ut som "The Purple Smurfs".
Skriv svar