Måste jag börja plugga franska för att kunna läsa

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Anse
Good
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 09 feb 2005, 14:42

Måste jag börja plugga franska för att kunna läsa

Inlägg av Anse »

Som ni alla vet så bor vi i ett serie u-land, många serier kommer bara i några album och sedan inget mer och det finns att få tag på franska eller danska, föresten hur kommer det sej att danmark ger ut så mycket serier jämte oss ? Tänkte på att man skulle ju vilja läsa Frank - Världsreportern, Blueberry, Thorgal, XIII och en massa andra serier som inte kommer ut i sverige utan att man ska vänta på att de ska bli biserier i någon serietidning, eller att de ges ut i några få album. När man vet att det ges ut en massa album till med samma seriekaraätär på franska, så det lutar åt att lära sej franska för att kunna njuta ännu mer av serierna.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Jag tror alla dessa albumserier har fortsatt att komma ut i dansk översättning, så att plugga franska är nog inte så nödvändigt. Ska dock nämna att jag gör det för att kunna läsa serier, kanske för att det för mig är lättare att få tag på serier från Frankrike än från Danmark (hur det går ihop vet jag inte).
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Anse
Good
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 09 feb 2005, 14:42

Inlägg av Anse »

Har du några bra tips eller länkar vart man kan hitta serier i danmark ?
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

[url][/url]http://www.fantask.dk

kolla den sidan.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
apollo
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 31 mar 2005, 18:54
Ort: Sweden

Inlägg av apollo »

Hej Svartslipsen.
Du säger att du får tag i serier från Frankrike lättare än från Danmark. Jag skulle verkligen vilja ha tag i en hel del franska serier men har inte hittat något lättare sätt än möjligtvis be Franska bokhandeln ta hem dem. Har du något bättre, lättare sätt. Vore tacksam för svar
apollo
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Tyvärr inte, "Franska bokhandeln" är det som gäller för mig.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Inlägg av Mira »

Gällande Thorgal så kan man kanske ha nån sorts minikurs där man är några stycken som var x:e dag träffas och översätter några sidor från franska till svenska.. och tvärtom för någon svensk serie måhända. Vore nåt för universitetet det, ett serietidningsbetonat språkutbyte :D
Användarvisningsbild
delarenta
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 22 sep 2006, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av delarenta »

[quote="Anse"]

Har du några bra tips eller länkar vart man kan hitta serier i danmark ?
[/quote]

http://www.carlsen.dk/

Finns åtminstonde 10 album som inte finns i någon form på svenska. Satan så jobbigt att läsa dem dock, om man inte är från halvdanmark (Skåne).
Användarvisningsbild
Pierre
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 02 jun 2005, 12:20

Inlägg av Pierre »

Ulf Granberg skrev i något nummer av Fantomen för ett tag sedan att Egmont planerar att börja med albumutgivning - bl.a. nämndes den superba Jerome K Bloche som kandidat. Man kan ju alltid hoppas, även om de flesta bra ideer inom den koncernen verkar tendera att stanna på idéstadiet... (nåja.. nu var jag lite elak...)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Fast eftersom att Thorgal som nämns redan har översatts i Fantomen är det ju bara att stjäla den versättningen direkt, vad jag vet har de publiserat i princip allt material som finns.

Jag önsar att allt gavs ut i album, men det blir nog aldrig så eftersom 4 redan finns sen länge och ingen vill fortsätta efter dessa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
www.SerieAkuten.se
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 19:13
Kontakt:

Inlägg av www.SerieAkuten.se »

[quote="delarenta"]

citat:
Ursprungligen postat av Anse

Har du några bra tips eller länkar vart man kan hitta serier i danmark ?
[/quote]

http://www.carlsen.dk/

Finns åtminstonde 10 album som inte finns i någon form på svenska. Satan så jobbigt att läsa dem dock, om man inte är från halvdanmark (Skåne).


Eller Blekinge kanske. Eller att man kan lite Danska från skolan. En av lärarna på högskolan var från Danmark och talade Danska (lustigt va) så det har man nyttan av nu.
"the good of the many outweighs the good of the few, or the one"
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

att läsa Danska är ju inga problem, dom skriver ju inte som dom pratar som tur är.. [8)]

jag skulle också vilja lära Franska. kanske borde pröva "naturmetoden" eller nått. är det nån som sett den taffliga reklamen? man blir ju sugen bara av den. [:D]
Skriv svar