Stora Asterix-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Odd Eivind
Very Good
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2009, 07:42
Ort: Norway

Stora Asterix-tråden

Inlägg av Odd Eivind »

Eftersom det verkar finnas ett stort intresse för Asterix på detta forum och det numera finns diverse utspridda trådar som behandlar detta ämne tänkte jag skapa en tråd där vi kan diskutera allt om Asterix. :)

Jag passar även på att använda förstaposten som en slags status för serien.

De utgivna albumen i kronologisk ordning:

1961: Astérix le Gaulois (Asterix och hans tappra galler)
1962: La serpe d'or (Asterix och guldskäran)
1963: Astérix et les Goths (Asterix och Goterna)
1964: Astérix gladiateur (Asterix som gladiator)
1965: Le Tour de Gaule d'Astérix (Gallien runt)
1965: Astérix et Cleopatre (Asterix och Kleopatra)
1966: Le combat des chefs (Tvekampen)
1966: Astérix chez les Bretons (Asterix och Britterna)
1967: Astérix et les Normands (Asterix och vikingarna)
1967: Astérix Legionnaire (Asterix drar i fält)
1968: Le bouclier arverne (Romarnas skräck)
1968: Astérix aux jeux olympiques (Asterix på olympiaden)
1969: Astérix et le chaudron (Asterix och skatten)
1969: Astérix en Hispanie (Asterix i Spanien)
1970: La zizanie (Asterix och tvedräkten)
1970: Astérix chex les Helvêtes (Asterix i Alperna)
1971: Le domaine des dieux (Gudarnas hemvist)
1972: Les lauriers de César (Caesars lagerkrans)
1972: Le devin (Asterix och spåmannen)
1973: Astérix en Corse (Asterix på Korsika)
1974: Le cadeau de César (Caesars gåva)
1975: La grande traversée (Resan över Atlanten)
1976: Obelix et compagnie (Obelix & Co)
1979: Astérix chez les Belges (Asterix i Belgien)
1980: Le grand Fossé (Det stora bygrälet)
1981: L'Odyssée d'Astérix (Asterix på irrvägar)
1983: Le Fils d'Astérix (Asterix & Son (1983)
1987: Astérix chez Rahàzade (Asterix i Indien)
1991: La rose et le glaive (Rosen och svärdet)
1996: La galère d'Obélix (Obelix på galejan)
2001: Astérix et Latraviata (Asterix och Latraviata)
2003: Astérix et la rentrée gauloise Åter till Gallien)
2005: Le ciel lui tombe sur la tête (Himlen faller ner över hans huvud)
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Igår upptäckte jag att "Himlen faller ner över hans huvud" existerar. Asterix är inget som jag direkt följer så det kan ta några år ibland innan jag upptäcker dem :)

Jösses vilken skit. Det var chockerande dåligt. Har Uderzo blivit senil eller vad är det som pågår.
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

Ja, helt rätt! Det är chockerande dåligt. Inte vet jag hur Uderzos mentala hälsa är, men sanningen är seriens kvalité sjönk drastiskt när Goscinny gick bort. Allt fr.o.m. Det stora bygrälet saknar de föregående albumens genialitet. Men visst, Himlen faller ner över hans huvud står i en egen tragisk klass för sig själv; Det oöverträffade bottennappet.

Det vi får hoppas är att serien får en nytändning, med ny manusförfattare och ny tecknare kan det mesta hända. På gott och ont... Vi får dock inte låta vårt sinne grumlas av de senaste årens dåliga album. Minns serien när den stod i sin fulla blom, med genialt manus och levande teckningar! Uderzo bör minnas för de mästerverk han var medskapare till.
First and Last and Always
Användarvisningsbild
Odd Eivind
Very Good
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2009, 07:42
Ort: Norway

Inlägg av Odd Eivind »

[quote="Bufkin"]

Igår upptäckte jag att "Himlen faller ner över hans huvud" existerar. Asterix är inget som jag direkt följer så det kan ta några år ibland innan jag upptäcker dem :)

Jösses vilken skit. Det var chockerande dåligt. Har Uderzo blivit senil eller vad är det som pågår.
[/quote]

Ja, det er skit! Det var Goscinny som var hjernen bak Asterix-serien. Uderzo er en bra tegner, men historiene har fallt kraftig i kvalitet. Men det siste albumet var direkte ELENDIG! Asterix var i sin tid verdens beste tegneserie. Det siste albumet er rett og slett å vanære resten av serien. Sjælv om flere av de senare albumene har vært nokså dårlige, så har de likevel ikke fallt på langt nær så langt ned. Albumet var derfor et himmelfall i mer enn en betydning!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Någon som vet varför Asterix och Latraviata är så dyr?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Mindre upplaga? Själv hittade jag det i helt okej skick på en lantloppis billigt. Visste inte att det hade samlarvärde.

Länge sen jag läste det, men det duger väl för att vara ett senare album.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Bra med en sådan här tråd! Tar och klistrar den.

Gissar att det är lägre upplaga på Asterix och L., är ju ofta så med albumserierna på 90-, 00-talet (Spirou 42:an t.ex.). Bättre kvalitet är det ju inte i alla fall.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Chockerande att det inte funnits en Uderzo-tråd innan (ja, det borde vara en Uderzo-tråd för han gjorde ju andra väldigt trevliga serier också!). Således bra. Men, Erik, ska du klistra denna får du faktiskt klistar "Blake och Mortimer" och "Jijé" också! Det också viktiga trådar, som verkligen inte förtjänar att hamna långt ned på listan bara för att en massa kulturlösa tokhoppor inte känner till dessa seriers existens och inte postar regelbundet i trådarna. Bara genom att klistra viktiga trådar gör du den kulturinsats i det lilla (medverkar till att styra över serieintresserade och forummedlemmar till sund och personlighetsutvecklande kulturkonsumtion. Ja, i förlängningen räddar du förmodligen åtskilliga liv. Folk som är precis på gränsen att tömma giftbägaren --- men så --- vad är detta? Erik har klistrat en viktig tråd om en fransk/belgisk gammal serie? Vad kul den verkar, det måste jag kolla upp... (och vips, det fula, dumma, syndiga självmordet är glömt, för den här gången i alla fall)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Klistring av Blake och Mortimer-tråden fixad! Jijé-tråden tycker jag dock inte känns tillräckligt stor och viktig. Den består bara av några få inlägg och jag tror inte att det finns så stor risk till att folk som inte känner till tråden startar nya små trådar om Jijé. Det är viktigt att det inte är allt för många trådar som är klistrade, det pajar överblicken över trådarna. Skicka PM om jag har totalfel! [:)]
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Erik. Jag är 100% övertygad om att något du tyckt aldrig någonsin har varit "totalfel". Det verkar som om du har sund instinkt och gott omdöme i de flesta frågor.[:]]
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag undrar om klistringen har någon effekt? Jag har en direktlänk till "Visa nya inlägg" vilket alltså är min ingång till Serieforum. Jag misstänker att fler gör på det viset. Och då ser man aldrig de klstrade trådarna.

F ö så tycker jag att Estelle om hon nu INTE är en kulturlös tokhoppa ska dela med sig mer av sina Asterix/Uderzo-kunskaper och skriva här ofta! [:p]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Hmgfl.
Jag har ju skrivit om Uderzo i andra trådar. Tror jag i alla fall.[?]
Användarvisningsbild
Odd Eivind
Very Good
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2009, 07:42
Ort: Norway

Inlägg av Odd Eivind »

[quote="Estelle"]

Chockerande att det inte funnits en Uderzo-tråd innan (ja, det borde vara en Uderzo-tråd för han gjorde ju andra väldigt trevliga serier också!). [/quote]

Nå er det vel Goscinny som er den store hjernen bak Asterix. Goscinny står jo også bak serier som Ompapa og Iznogood. Det er Goscinnys genialitet som gjorde Asterix så bra. Ja, jag sier "gjorde", for de senare Asterix-albummene har jo inte varit noe særlig lesverdige, særlig inte det aller siste, som rett og slet var noe stort SKIT!
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Även i samarbete med Charlier gjorde ju Uderzo ett bra jobb.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Bufkin"]

Igår upptäckte jag att "Himlen faller ner över hans huvud" existerar. Asterix är inget som jag direkt följer så det kan ta några år ibland innan jag upptäcker dem :)

Jösses vilken skit. Det var chockerande dåligt. Har Uderzo blivit senil eller vad är det som pågår.
[/quote]
Jag tycker inte alls "Himlen faller ner över hand huvud" är dålig, inte om man tar den för vad den är. Det är inte ett vanligt Asterix-äventyr, det är en drift med och hyllning till amerikansk och japansk seriekultur, och det är det det presenteras som.

Som äventyr och utveckling av Asterix-världen är den helt fel, men det är varken eller. Uderzo har gjort något helt annat än det vanliga, och det tycker jag han har all anledning att göra.

De flesta nyare Asterix, med undantag av "Rosen och svärdet", har mest varit tråkiga och ointressanta, rullat på i gamla hjulspår. Det är rätt av Uderzo att lägga tiden på att göra något annat än det.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Grattis Asterix! Aftonbladet firar seriens 50-årsjubileum med två artiklar:
http://www.aftonbladet.se/kultur/article5997088.ab
http://www.aftonbladet.se/kultur/article5997036.ab
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Men roligast är väl att det kommer ett jubileumsalbum? Släppdatum för den svenska upplagan på fredag enligt Bokus.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Släppfest för det nya albumet idag på Serieteket:
http://www.kulturhuset.stockholm.se/default.asp?id=3191&domain=http%3A%2F%2Fwww%2Ekulturhuset%2Estockholm%2Ese%2F&url=default%2Easp%3Fid%3D30468
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Intressant föreläsning också, väldigt tydlig franska från föreläsaren.

Albumet såldes på plats några dagar innan det släpps i butikerna, och det ser okej ut som jubileumsalbum. Har skummat litet hittills, det är kanske inte i Goscinny-klass, men iaf långt fyndigare än det havererade ufo-albumet som kom innan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tyvärr käns det som att de paraderar för en förlorad serie, det blev inte bar sen Gocinny dog helt enkelt, lägg ner.

Sen förstår jag inte varför tecknaren inte tar mer hjälp av andra, det här är att leva på gamla meriter tycker jag.

Det skulle mycket väl gå att få fram ett bra Asterixalbum idag om de släppte den här förbannade historiska grejen, vi skiter i hur länge han tecknat Asterix även om han gjorde just det bra.

Här gäller generationsskifte DL för att se vad som kan komma.

Ett problem dock är inriktingen, de har drivit med större delen av världen redan, vad ska man göra med figurena nu för att det ska hålla?

De är ganska fasta i vad de är på nåt sätt, kanske är det bäst att lägga ner serien nu, till skillnad mot flera nadra stora franskspråkisga serier.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar