Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Jan Hoff »

Ännu en gammal fin serie som jag gärna diskuterar. Om någon vill?
Jag tycker det är intressant med en serie som är skriven av Blueberryförfattaren Charlier och tecknad av Asterixtecknaren Uderzo! Gillar även Jijé som tog över pensel och ritstift efter några album...
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Jag har bara läst ett album i serien "De Svarta Änglarna", men vill minnas att jag tyckte mycket om det. Handlingen gick något i stil med följande:

Diktatorn över ett Sydamerikanskt land söker, med hjälp av en representant från SAAB, att misskreditera ett grannland, genom att anklaga sagda land för att attackera dammen diktatorn byggt. Vilket skulle vara en utmärkt ursäkt för att gå i krig mot grannlandet och roffa åt sig dess naturresurser.

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jasså, J-M Charlier har skrivit manuset till den här serien. Då borde jag nog kolla upp den lite närmare. Annars finns ju den alldeles utmärkta flygarserien Buck Danny av J-M Charlier, vilken jag förmodar är en helt annan serie.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Buck Danny en annan serie. Men den är också bra. Gick under flera år i Pilot. Tecknades nästan hela tiden av Victor Hubinon.

Det finns en tredje trevlig fra/belgisk flygserie och det är Dan Cooper av Albert Weinberg.

Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Inlägg av captainknut »

Kan man franska finns hela serien utgiven kronologiskt i inbundna album.

Minns att jag tittade på TV-serien som liten (vilken var orsaken till att fem album kom ut på svenska). Den var nog en avgörande orsak till mitt mångåriga flygintresse under ungdomen. Det finns en DVD-samling man kan hitta, om man är villig att betala dyrt på eBay, eller en modern spelfilm man kan komma över billigt.

För övrigt är Pilot en av mina få serietidningssamlingar från 70-talet och framåt som inte gått till pappersinsamlingen. Sitter lite för mycket nostalgi i dem...
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Jag har tyvärr bara läst ett album, samma som Svartslipsen, men det var toppen! Spännande och fartfyllt. Och så tycker jag att Uderzo tecknar bra också, inte bara med den mer komiska stil han har i Asterix.
Användarvisningsbild
PatrikM
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 14:12
Ort: Armenia

Inlägg av PatrikM »

en kuriositet i sammanhanget är att De svarta änglarna faktiskt inte är tecknat av Uderzo (fastän det står så på det svenska omslaget). Äventyret är i själva verket tecknat av Jijé. (Vilket inte gör det ett dugg sämre förstås!!!)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

PatrikM skrev:
en kuriositet i sammanhanget är att De svarta änglarna faktiskt inte är tecknat av Uderzo (fastän det står så på det svenska omslaget). Äventyret är i själva verket tecknat av Jijé. (Vilket inte gör det ett dugg sämre förstås!!!)

Jaså. Är det någon större skillnad på deras verk, ser Uderzos serier annorlunda ut?
Användarvisningsbild
PatrikM
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 14:12
Ort: Armenia

Inlägg av PatrikM »

Ja, det är skillnad. Uderzo har lite tunnare linjer och figurerna ser lite mer "Asterixaktiga" ut, trots att de ska vara "realistiska". Men jag kan inte säga att jag föredrar den ene eller den andre i detta fall. Båda funkar utmärkt!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Jaktfalkarna gick även i Seriemagasinet Special, ingen aning dock om det rör sig om samma serier som i något album på svenska.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Nej. Äventyren i SM-special hade en speciell historia. De ingick ju i det lass med serier som Semic fick billigt från tyska Koralles tidning Zack (som satsade på franskbelgiska tecknare, det var där Jeremiah föddes och där Blueberry återuppstod). Detta var längre fram på 70-talet. Sedan blev dessa serier samlade till album i den franskspråkiga världen också.

De äventyr med Jaktfalkarna/Jetpiloterna som blev album i Sverige (i början av 1970-talet) var tecknade i början av 1960-talet.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

captainknut skrev:
Kan man franska finns hela serien utgiven kronologiskt i inbundna album.

Minns att jag tittade på TV-serien som liten (vilken var orsaken till att fem album kom ut på svenska). Den var nog en avgörande orsak till mitt mångåriga flygintresse under ungdomen. Det finns en DVD-samling man kan hitta, om man är villig att betala dyrt på eBay, eller en modern spelfilm man kan komma över billigt.

För övrigt är Pilot en av mina få serietidningssamlingar från 70-talet och framåt som inte gått till pappersinsamlingen. Sitter lite för mycket nostalgi i dem...


Hur dyr kan en DVD-box vara? Varför på eBay? Finns den inte att köpa ny? Jag tycker att man kan hitta nästan allting nuförtiden på DVD. De allra mest obskyra gamla filmerna... (Så att det inte blir något missförstånd nu. Jag frågar bara. Jag vill inte få tio svar från folk som äger DVD:er och vill sälja dem. Please.)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Jan Hoff skrev:
(Så att det inte blir något missförstånd nu. Jag frågar bara. Jag vill inte få tio svar från folk som äger DVD:er och vill sälja dem. Please.)

Det ska du inte få. Köp och Sälj-snack hör inte alls hemma i diskussionstrådarna, så skriv inte att ni säljer något här.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

De här albumen har väl blivit ganska sällsynta även i Danmark nu?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Estelle skrev:
De h#65533;r albumen har v#65533;l blivit ganska s#65533;llsynta #65533;ven i Danmark nu?

Jo, de verkar iallafall gå för rätt höga priser hos Pegasus:

http://pegasus.dk/serier/1515

(Om ni inte känner till Pegasus är det en av Danmarks största seriebutiker, svjv. De har en väldigt bra sida med det mesta från Danmarks serieutgivning listat.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Hur är det med sådana här gamla album, kommer de ut fortfarande i nytryck hela tiden i Belgien och Frankrike --- eller måste man leta begagnat även där?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Enligt den väldigt användbara resursen Bedetheque (som dock är på franska) så verkar de äldre T&L kommit ut i nyupplaga senast 2007.

För sådana här klassiska, populära serier och tecknare så tror jag att albumen i regel kommer ut i nyupplagor när fansen börjar känna att de vill ha själva serierna till ett rimligt pris. Dessutom kommer de ofta ut i lyxiga "integrale"-upplagor, tjockare samlingsalbum i princip som den här nya Spirou-utgåvan. Den franska seriemarknaden varkar fortfarande fungera rätt hyfsat.

http://www.bedetheque.com/serie-137-BD- ... rdure.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Nice. [:D]
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Inlägg av captainknut »

För oss som inte kan franska börjar den tyska översättningen av den kronologiska inbundna utgåvan komma ut med första bandet den 15 september 2009.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Och för oss som inte kan tyska...?

Eller, tack för info, iofs... Och jag kan egentligen både knackig tyska och franska, men det skulle ju passa bättre i översättning på engelska eller skandinaviska...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar