Stora Tim och Tommy-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

[quote="Offissa Pupp"]

När det gäller namnfrågan kan det dessutom noteras att ingen hittills kommenterat det faktum att en av hjältarna hör till den fruktade ligistskara med namn som slutar på -y. Ronny, Conny, Jimmy, Tommy osv. Det är egentligen ett under att Tommy trots allt hamnade på rätt sida av lagen. Eller vem vet, kanske döljer det sig en Tommy bakom den så skräckinjagande, men ack så naturligt skurkiga, riddarhjälmen hos monsieur Choc...



Kanske är Choc egentligen Tommys kusin. Rommy. (Jfr Nicke-Ricke)
Tom och Tommy hade också blivit bra. Ungefär som Dr J och Mr H.
Eller Tony&Tommy.

[/quote]
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re:

Inlägg av Zara Hero »

Offissa Pupp skrev:När det gäller namnfrågan kan det dessutom noteras att ingen hittills kommenterat det faktum att en av hjältarna hör till den fruktade ligistskara med namn som slutar på -y. Ronny, Conny, Jimmy, Tommy osv. Det är egentligen ett under att Tommy trots allt hamnade på rätt sida av lagen. Eller vem vet, kanske döljer det sig en Tommy bakom den så skräckinjagande, men ack så naturligt skurkiga, riddarhjälmen hos monsieur Choc...

Vet inte om nedanstående länk fungerar. Tim och Tommyteaser med ondskans geni - Monsieur Choc!

http://www.dupuis.com/catalogue/UK/al/8 ... _choc.html

Finns det någon älskare av frankobelgiska äventyrsberättelser som inte går igång det där?? Själv står jag inte ut längre, jag beställer den på franska från amazon.fr. Blir ju intressant att beställa en bok som man inte kan läsa på en shoppingsida som man inte förstår.


Nu (ett halvår senare!) har länken i alla fall hunnit svalna så mycket att det inte går att trycka på den...
:(
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Re:

Inlägg av Wakuran »

Zara Hero skrev:
Offissa Pupp skrev:När det gäller namnfrågan kan det dessutom noteras att ingen hittills kommenterat det faktum att en av hjältarna hör till den fruktade ligistskara med namn som slutar på -y. Ronny, Conny, Jimmy, Tommy osv. Det är egentligen ett under att Tommy trots allt hamnade på rätt sida av lagen. Eller vem vet, kanske döljer det sig en Tommy bakom den så skräckinjagande, men ack så naturligt skurkiga, riddarhjälmen hos monsieur Choc...

Vet inte om nedanstående länk fungerar. Tim och Tommyteaser med ondskans geni - Monsieur Choc!

http://www.dupuis.com/catalogue/UK/al/8 ... _choc.html

Finns det någon älskare av frankobelgiska äventyrsberättelser som inte går igång det där?? Själv står jag inte ut längre, jag beställer den på franska från amazon.fr. Blir ju intressant att beställa en bok som man inte kan läsa på en shoppingsida som man inte förstår.


Nu (ett halvår senare!) har länken i alla fall hunnit svalna så mycket att det inte går att trycka på den...
:(

Det funkar för mig. Det är bara det att inte hela länken visas i posten.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Re:

Inlägg av Zara Hero »

Wakuran skrev:
Zara Hero skrev:
Offissa Pupp skrev:När det gäller namnfrågan kan det dessutom noteras att ingen hittills kommenterat det faktum att en av hjältarna hör till den fruktade ligistskara med namn som slutar på -y. Ronny, Conny, Jimmy, Tommy osv. Det är egentligen ett under att Tommy trots allt hamnade på rätt sida av lagen. Eller vem vet, kanske döljer det sig en Tommy bakom den så skräckinjagande, men ack så naturligt skurkiga, riddarhjälmen hos monsieur Choc...

Vet inte om nedanstående länk fungerar. Tim och Tommyteaser med ondskans geni - Monsieur Choc!

http://www.dupuis.com/catalogue/UK/al/8 ... _choc.html

Finns det någon älskare av frankobelgiska äventyrsberättelser som inte går igång det där?? Själv står jag inte ut längre, jag beställer den på franska från amazon.fr. Blir ju intressant att beställa en bok som man inte kan läsa på en shoppingsida som man inte förstår.



Nu (ett halvår senare!) har länken i alla fall hunnit svalna så mycket att det inte går att trycka på den...
:(

Det funkar för mig. Det är bara det att inte hela länken visas i posten.


Jo, här också nu.
****
Är det någon som tänkt på att man borde läsa "Spirou" och "Tim och Tommy" sida vid sida? Båda serierna skapades ju för Spiroutidningen 1938. De har levt i symbios under lång tid. Har någon korsbefruktning observerats? (Att Nicke går på en gata i bakgrunden i en Tim/Tommy-ruta ; att det står ett Tim/Tommy-album i Grevens bokhylla ; att en blå bil i T/T har samma nummerplåt som en grön bil i Spirou...)
:evil: :twisted: :roll: [8] [:(] :lol: :idea: :idea: :ugeek: :ugeek: :?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Re:

Inlägg av Wakuran »

Zara Hero skrev:Är det någon som tänkt på att man borde läsa "Spirou" och "Tim och Tommy" sida vid sida? Båda serierna skapades ju för Spiroutidningen 1938. De har levt i symbios under lång tid. Har någon korsbefruktning observerats? (Att Nicke går på en gata i bakgrunden i en Tim/Tommy-ruta ; att det står ett Tim/Tommy-album i Grevens bokhylla ; att en blå bil i T/T har samma nummerplåt som en grön bil i Spirou...)
:evil: :twisted: :roll: [8] [:(] :lol: :idea: :idea: :ugeek: :ugeek: :?

Verkar inte vara så extremt mycket, även om det förekommit.

(Här misstar Tondu en piccolo för Spirou, när han ansvarar för en väska.)

http://pabd.free.fr/FRAMES.HTM

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Stora Tim och Tommy-tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

DubbelT:S tecknare Will var ju en överdådig hejare att teckna bakgrunder och han har medverkat i många kollegors album. Känd är ju Spirou Tystnadens pirater när han verkligen lyckas att ge stjärnstaden Inkognito City en oefterhärmlig känsla. Han bidrog också till något Starke Staffan. Och säkert en hel del mer. Det finns med andra ord i allra högsta grad ett arv från Tim och Tommy även i Spirou.

Will blev f.ö. på fyrtiotalet av Hergé personligen erbjuden arbete i dennes Studio Hergé. Men han tackade nej!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tim och Tommy-tråden

Inlägg av Wakuran »

Offissa Pupp skrev:DubbelT:S tecknare Will var ju en överdådig hejare att teckna bakgrunder och han har medverkat i många kollegors album. Känd är ju Spirou Tystnadens pirater när han verkligen lyckas att ge stjärnstaden Inkognito City en oefterhärmlig känsla. Han bidrog också till något Starke Staffan. Och säkert en hel del mer. Det finns med andra ord i allra högsta grad ett arv från Tim och Tommy även i Spirou.

Will blev f.ö. på fyrtiotalet av Hergé personligen erbjuden arbete i dennes Studio Hergé. Men han tackade nej!


Will var under 40-talet en grundstomme i "La bande des quatre" (De fyras gäng), som bestod av Jijé och hans studiotecknare Will, Franquin och Morris. Likt Franquin utvecklade Will en ny stil under 70-talet, som i hans fall var mer svävande och psykedelisk. Går att se i Isabelle-albumen samt litet övriga album som inte kommit ut på svenska.

(Från Jijé-museet i Belgien)
http://www.comicscenter.net/images/actu ... -copie.jpg
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Tim och Tommy-tråden

Inlägg av RioGrande »

Will är tokunderskattad i Sverige.


Har just läst Skuggan av en vålnad (Ett Tim och Tommy-äventyr). Egentligen var det mer som ett Yoko Tsuno- eller Bob Morane-manus. Inte så mycket humor och en relativt svårköpt, SF-betonad, förklaring till mysteriet. (& det är en hård historia, med både avrättning och ihjälskjutning...)
(Manus: Maurice Tillieux. Tydligen gav han manusen mer fantastiskt innehåll....)
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Stora Tim och Tommy-tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

För mig känns det som fest varje gång någon skriver i den här tråden, så skål & tack Rio!
Håller förstås med dig om Wills underskattade status här uppe. Han är verkligen fantastisk, och hans stil är sannerligen särpräglad. Något får mig att gå i barndom när jag läser honom. (Tim studsar tillbaka har uppenbarligen berört mig oerhört djup som liten parvel!) Det är något med kombinationen av noggranna och levande bakgrunder med naiva personporträtt; Will tecknar för bövelen skurkar som man själv gjorde när man var typ sju år - med ärr på kinden, snaggade och rökandes!

Tim och Tommy är precis som du säger inte särskilt rolig. Lite lustigt bara det egentligen. Men det o-roliga har nog alltid kännetecknat serien - och Tillieux måste ha anpassat sitt skrivsätt efter Tim och Tommy; för hans egen Max Jordan är ju mycket mer en traditionell humoristisk äventyrsberättelse. (Och inte alls lika bra som Tim och Tommy!)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Tim och Tommy-tråden

Inlägg av RioGrande »

Hm. Oj. Kluven här. Kan man ställa Max Jordan och T&T mot varandra? Jag räknar dem mer eller mindre till samma kategori. (Trevliga och snyggt tecknade franskbelgiska komiska serier som inte spelar i Asterix/Tintin/LL/Spirou/Peyo-ligan)

Har du förresten kollat Tillieux som helt ickekomisk manusförfattare? På JESS LONG till exempel? (Intressant serie, som gick i X9 ett tag....)
Disko-Jocko
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 22 nov 2011, 19:36

Re: Stora Tim och Tommy-tråden

Inlägg av Disko-Jocko »

http://www.bedetheque.com/BD-Choc-Tif-e ... 11378.html
Har någon läst denna? En spin-off om Choc som verkar bli fler album. Ser bra ut men min franska är inte den bästa.. :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tim och Tommy-tråden

Inlägg av Wakuran »

Det verkar som den har kommit ut på danska.

http://www.forlagetzoom.dk/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Tim och Tommy-tråden

Inlägg av germund »

Det danska albumet finns tryckt och färdigt. Jag såg serien när den gick i Spirou-tidningen och den ser fantastisk ut.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Stora Tim och Tommy-tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag har beställt albumet! Den var slut på amazon.fr rätt så omgående efter releasedatum och var slut ett tag, men nu går den att beställa igen. Vet inte om det betyder att det var hårt tryck på den eller om det bara var något med företagets försäljningskanaler. Lite otippat kanske att den omedelbums översatts till danska. Ska hursom bli kul att läsa.

Värt att notera är förstås att det är Wills son Eric som tecknat!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tim och Tommy-tråden

Inlägg av Wakuran »

Via GoogaMooga, SeF:s forum:

GoogaMooga skrev:Endnu en sejr for euroklassikerne i Danmark:

Forlaget Zoom har udgivet første bind af spin-off serien Choc, og i forbindelse med udgivelsen af andet bind i 2015, vil de også genoplive hovedserien Tim & Thomas af Will (Tif & Tondu)!!!

Citat Zoom : Vi får rigtig mange e-mails fra læsere der spørger: Har I planer med Tim & Thomas.
Svaret er, ja, vi har planer. Vi er fyldt godt op i 2014, men redaktørens ambition er at få udgivet en Tim & Thomas med Chok - omkring samme tid hvor Chok 2 skal udgives, hvilket bliver i 2015.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Tim och Tommy-tråden

Inlägg av Coppas »

Har kikat runt lite på forumet och hittade bara en hänvisning i tråden om Mooz svenska dotterförlag...

Fick nu hem »I den vita handskens grepp« vilket lovar gott för framtiden. Känns dock lite rörigt om man ska publicera utan direkt kronologi.

Undrar dock därför om någon vet lite hur Mooz valt att lägga upp publiceringen, vilket iofs väl beror på vad de har rättigheter till?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tim och Tommy-tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag antar att man köper rättigheterna till hela serien i ett svep (?), men man kanske vill prioritera sånt som inte redan kommit ut på danska, eller känns för daterat...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Tim och Tommy-tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag antar att man köper rättigheter för enstaka album (inte hela serien), och att man i första hand utgår ifrån vad som är utgivet i Danmark. Samma princip verkar gälla för Sammy som Mooz ger ut.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Tim och Tommy-tråden

Inlägg av germund »

AndreasEriksson skrev:Jag antar att man köper rättigheter för enstaka album (inte hela serien), och att man i första hand utgår ifrån vad som är utgivet i Danmark. Samma princip verkar gälla för Sammy som Mooz ger ut.
Man köper och betalar för de album man ger ut, men det innebär inte att någon annan kan ge ut de andra albumen i serien.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora Tim och Tommy-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Läste just Kobran Slår Till och maken till trist översättning har jag inte varit med om på länge. Folk snackar hela tiden som om dom just fått höra en riktigt usel ordvits... fast det knappt var några vitsar.
Det var även ett plot-hole som jag kan tänka mig också var ett översättningsfel.

Jag somnade faktiskt 4 sidor från slutet med albumet fortfarande i händerna, det får bli mitt betyg för albumet./ Zzzzz av 5

Edit: Skulle gärna höra hur Mooz' nysläppta album står sig i översättnings fronten.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar