Adèle och annat av Tardi

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Visst är det personal ombord på Pansarkryssaren Potemkin (från den klassiska ryska stummisen) som räddar Brindavoine i slutet av Den ödesdigra resan....
Hur som helst...
Snyggt snyggt snyggt album.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re:

Inlägg av Zara Hero »

Svartslipsen skrev:"Adeles Extraordinära Äventyr" är en av mina favoritserier, även om jag personligen anser att de senare albumen inte är riktigt lika bra som de tidigare. "Den Ödesdigra Resan" är också bra, var inte det albumet Tardis första verk till eget manus, eller var det "Ishavets Demon"?

"Ishavets Demon", ja. Det är ett album som jag länge velat läsa, men aldrig lyckats få tag på.


Hur är det med Adele-filmen? Bygger den på första boken --- eller är det en mix av flera böcker?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Re:

Inlägg av Wakuran »

Zara Hero skrev:
Svartslipsen skrev:"Adeles Extraordinära Äventyr" är en av mina favoritserier, även om jag personligen anser att de senare albumen inte är riktigt lika bra som de tidigare. "Den Ödesdigra Resan" är också bra, var inte det albumet Tardis första verk till eget manus, eller var det "Ishavets Demon"?

"Ishavets Demon", ja. Det är ett album som jag länge velat läsa, men aldrig lyckats få tag på.


Hur är det med Adele-filmen? Bygger den på första boken --- eller är det en mix av flera böcker?

Det är en mix av de första böckerna. Det ska bli en trilogi, där varje film är baserad på 2-4 kronologiska originalalbum där man valt ut de gottaste russinen ur kakan, vad jag förstått.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Offissa Pupp »

Det verkar som om serien om Adele kommer i engelsk översättning i höst. Två äventyr i en volym.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Wakuran »

Är det Fantagraphics? De håller tydligen på med en Tardi-räd, nu. Det verkar vara en av Kim Thompsons personliga favoriter.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Offissa Pupp »

Riktigt. Verkligen ett seriöst serieförlag! Inbundet också - det tackar vi för; http://www.amazon.co.uk/Extraordinary-A ... 130&sr=8-4
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Zara Hero »

Ser onekligen elegant ut.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Peral »

Kollade upp Luc Besson för en kommentar i "Lila DeLila" tråden och såg då att han gjort filmen "Les aventures extraordinaires d'Adèle Blanc-Sec" och jag undrar om någon sett filmen?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Peral »

http://www.youtube.com/watch?v=a6djPGS3RCA Jag fann följande trailer för filmen på YouTube
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Kollade upp Luc Besson för en kommentar i "Lila DeLila" tråden och såg då att han gjort filmen "Les aventures extraordinaires d'Adèle Blanc-Sec" och jag undrar om någon sett filmen?

Tyvärr finns det ingen planerad distribution av filmen för Sverige, än så länge. Nordisk Film ska dock köra upp den i Finland så det är bara att hoppas att de fattar att vi vill se den också. Några mail till dem kanske kan får dem att sätta lite fart också:
http://www.nordiskfilm.com/cinemas/cinema-contacts/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Peral »

Detta är väl alltid problemet om man vill se filmer gjorda utanför USA och England! Jag kollade med Discshop men de har inte bestämt sig om de ska slåppa filmen än, men vill man ha Police Academy eller American Pie är det inga problem
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Detta är väl alltid problemet om man vill se filmer gjorda utanför USA och England! Jag kollade med Discshop men de har inte bestämt sig om de ska slåppa filmen än, men vill man ha Police Academy eller American Pie är det inga problem

Discshop släpper inga egna filmer (mig veterligen), de säljer bara sådana som finns i distribution, även om de är rätt bra på att ta in utgåvor som är distribuerade utomlands. Än så länge är Adele för färsk för dvd-dristribution, men den kommer nog innan jul. På bio ser det dock lite mörkare ut om inte Nordisk Film eller någon annan sätter fart.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av skaraborg76 »

Adele, hjältinnan som inte spelar på sex.
Är hon medvetet teckand ful, eller kan Tardi inte teckan snygga brudar!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Zara Hero »

Bara genom att svara på den kommentaren FÖRLORAR JAG. Det är så uppenbart att du har lagt den där enbart för att provocera någon.
:(
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av skaraborg76 »

Tycker du själv att hon är vacker?
Men gärna för mig. Det är så långt från Axa och Modesty man kan komma utan att det blir lyteskomik.
Läst två album, inte min favvor serie.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Peral »

Hon som spelar Adele Blanc-Sec i filmen, Louise Bourgoin är mycket vacker!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Erik S »

Shit vad forumet skulle bli översvämmat om vi började posta samma typ av kommentarer gällande alla manliga seriefigurer med skönhet av oklar kvalitet. Och tråkigt. Frågeställningen är ju såväl meningslös som patetisk. Adèle är inte tecknad för att se ut som någon industriporrinspirerad kvasisnygg tuttfia, och hennes skönhet är ett ganska ointressant och irrelevant ämne att diskutera. Och så jävla illa ser hon inte ut heller, för den delen.
(Sådär, nu har jag fallit för provokationen)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Peral »

Skulle en kvinnlig karaktärs skönhet vara ointressant?! Det inställningen verkar vara överdrivet politiskt korrekt. På samma sätt som en manlig karaktärs muskelstyrka påverkar hela hans omgivning och dess inställning till honom så påverkar kvinnlig skönhet omgivningens förhållningssätt och inställning till den kvinnliga karaktären. Fysiska attribut utgör till stor del grunden för dramaturgin.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av skaraborg76 »

Fast jag tycker alla i Tadis serier är fula.
Och därför räcker det med att ha läst två album.

Och PK är alltid tråkigt.
PK handlar bara om viljan att vara makten till lags. [}:)]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Magnus »

skaraborg76 skrev:Fast jag tycker alla i Tadis serier är fula.
Och därför räcker det med att ha läst två album.


Varför tycker du att de är fula?
Som ensamt påstående ter det sig konstigt utan en motivering.
Simma lugnt!
Skriv svar