Yoko Tsuno

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av Jerry Tumbler »

Yoko Tsuno, del 27 (efter 02:06 minuter!): https://www.youtube.com/watch?v=DjyffxrVJxw

Yoko Tsuno, del 19: https://www.youtube.com/watch?v=pQceKlkNyJ8
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av Jerry Tumbler »

Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av BoJustBo »

Har börjat läsa Cobolts nya Yoko Tsuno Omnibus som samlar album 1, 3 och 6 (Samlingarna är tematiska, inte helt kronologiska), har läst dom två första i volymen. Gillar serien skarp, LeLoup gör underbara bakgrunder och maskineri. Tycker dock att karaktärerna som började ganska trevliga i album 1 ser ut att bli tråkigare och mer stela för var historia.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av Wakuran »

Serien var ju mer cartoony i början, sedan gick tecknaren Leloup mer och mer över till ligne claire-artad realism. Vilket man föredrar beror nog på personlig smak...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av BoJustBo »

Jo visst är det en del av det, men karaktärerna värkar även vara i lite mindre rörelse vilket ju inte är ett måste för att teckna realistiskt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Jo visst är det en del av det, men karaktärerna värkar även vara i lite mindre rörelse vilket ju inte är ett måste för att teckna realistiskt.

Se även denna tråd. Leloup lärdes ju upp av Hergé, och Hergé betonade inte rörelse särskilt mycket.

viewtopic.php?f=33&t=9216&start=62
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av Jerry Tumbler »

Yoko Tsuno, "dédicace":
Bild
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av KRax »

Jag ser att senaste samlingsalbumet med Yoko består av för Sverige nya serier. Någon som har läst och kan säga något?
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av BoJustBo »

Ehhhhhhhhhhhhh, inte alls lika bra som första samlingen om jag ska vara ärlig. Första albumet i samlingen var helt ok men de två tidsresar historierna (som är bland de senaste albumen i serien) var väldigt svagt skrivna.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av burnout »

mycket bra tycker jag. inner håller följande album
Draken från Hongkong nr 16
Den Himmelska Djonken nr 22
Dimmornas Pagog nr 23
Bara Kina äventyr

Jag tycker den är värd att köpa
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av KRax »

Lite skilda åsikter alltså.

Ja, de två sista är ju 2000-tal. Samma persongalleri som vanligt eller är det bara Yoko, som åker tidsmaskin?

Blir nog en trippel med samlingar i alla fall, någon gång mitt i mörkaste vintern, med den här, nästa Thorgal och nästa Blueberry. Filt och brasa redo!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av burnout »

KRax skrev:Lite skilda åsikter alltså.

Ja, de två sista är ju 2000-tal. Samma persongalleri som vanligt eller är det bara Yoko, som åker tidsmaskin?

Blir nog en trippel med samlingar i alla fall, någon gång mitt i mörkaste vintern, med den här, nästa Thorgal och nästa Blueberry. Filt och brasa redo!


Nej, Hon får sällskap av en liten tjej i 1:a avsnittet som följer med i alla 3.Är man lite intresserad av Kinas berättande saga historia är den intressant.
Blueberry 2 och thorgal 3 är också att rekommendera
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av RioGrande »

Har bara läst Draken (på danska). Den var bra.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av BoJustBo »

Finns även en person vars tidsmaskin används, och hon har inte introducerats i varken den här eller Cobolts första samling.

De två killarna från tidigare album är med också, fast i väldigt små roller.

I den himmelska djonken introduceras ännu en unge som jag gissar kommer va en av huvudrollerna i kommande album.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av Sandblaster »

Tycker nog också att berättandet i vol 1 var starkare än i vol 2. Blev betydligt mer berörd av de mer allvarliga och delvis tragiska delarna av berättelserna om Vineanerna, än de historiska karaktärerna i den senaste samlingen. Verkar dessutom som svenska vol 2 var vol 4 i den danska utgivningen. De kastade väl om ordningen för att få ner priset pga av samtryck. Antar att danska vol 2 (På jagt efter tiden) blir vår vol 3....
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av Wakuran »

Sandblaster skrev:Tycker nog också att berättandet i vol 1 var starkare än i vol 2. Blev betydligt mer berörd av de mer allvarliga och delvis tragiska delarna av berättelserna om Vineanerna, än de historiska karaktärerna i den senaste samlingen. Verkar dessutom som svenska vol 2 var vol 4 i den danska utgivningen. De kastade väl om ordningen för att få ner priset pga av samtryck. Antar att danska vol 2 (På jagt efter tiden) blir vår vol 3....

Utgivningsordningen har tydligen skilt sig åt i alla länder där samlingen getts ut. Eventuellt har man haft olika förhoppningar på olika typer av album på de olika marknaderna... På danska har man iaf redan hunnit byta plats på 2:an och 3:an...

http://comicwiki.dk/wiki/Yoko_Tsunos_samlede_eventyr
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av BoJustBo »

Tematiska samlingar är så korkat.
Som jag nämnde tidigare är en stor karaktär i senaste svenska samlingen aldrig introducerad för oss. Jag gissar på att hon blir det I Danska volym 2/Franska volym 3.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av Sandblaster »

Lite svårt det där. Tycker det tematiska fungerade i första volymen rätt bra men i vol 2 håller jag med om att man blir något konfys när Monya och hennes tidsmaskin blir involverade. Känns som ett lite krystat upplägg för hela volym 2s äventyrssvit. Förmodligen hade jag inte känt likadant om jag först fått läsa Monyas berättelse. Fast den kanske hanns med i de album som Semic gav ut på 80-talet? (vilka jag läste ytterst sporadiskt när det begav sig).

Vad jag undrar dock är vad som händer med de eventuella "spill album" som blir över när man betat av alla tänkbara tematiska upplägg?
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av Wakuran »

Sandblaster skrev:Lite svårt det där. Tycker det tematiska fungerade i första volymen rätt bra men i vol 2 håller jag med om att man blir något konfys när Monya och hennes tidsmaskin blir involverade. Känns som ett lite krystat upplägg för hela volym 2s äventyrssvit. Förmodligen hade jag inte känt likadant om jag först fått läsa Monyas berättelse. Fast den kanske hanns med i de album som Semic gav ut på 80-talet? (vilka jag läste ytterst sporadiskt när det begav sig).

Vad jag undrar dock är vad som händer med de eventuella "spill album" som blir över när man betat av alla tänkbara tematiska upplägg?

Den där tematiken är väl litet sökt i vissa fall, men ändå... De första 24 albumen delades upp på olika teman... Sen så hann 25-27 komma ut under samlingsutgivningen, så de lades helt sonika in samlade i ordningsföljd i nionde samlingsalbumet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av Jerry Tumbler »

Inom kort: Yoko Tsuno - del 28:

Bild
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Skriv svar