Vilket Tintinalbum är din favorit?

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Tibet, Blå lotus, och Den mystiska stjärnan. Men det är nog lite av en dagsformsfråga, imorgon skulle det kunna bli Ottokar, Enhörningen+Rackham den röde, och Kristallkulorna+Solens tempel [:o)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Inlägg av Offissa Pupp »

Själv tycker jag att Tintin tappar mycket med kapten Haddocks entré. Äventyret med stort Ä försvinner, och ersätts av en alldeles för försiktig och noggrann serie som saknar glimten i ögat eller riktig berättarglädje. En bra illustration av detta faktum är att jämföra originalutgåvan av Svarta ön med den omarbetade från sextiotalet. Jag har skrivit lite om det här på tråden om Yoko Tsuno (av alla ställen).

Favoriter blir därför [cigarrerna,] lotus, spiran och örat. Ojojoj vilken seriekonst!
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Vilket Tintinalbum är din favorit?

Inlägg av Furienna »

Det var intressant att du tycker att Tintin tappar något med kapten Haddocks entré. De flesta tycker ju tvärtom. Jag håller dock med dig om att "Faraos cigarrer", "Blå lotus" och "Kung Ottokars spira" är jättebra.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilket Tintinalbum är din favorit?

Inlägg av Peral »

1. Det hemliga vapnet
2. Den svarta ön
3. Castafiores Juveler
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Vilket Tintinalbum är din favorit?

Inlägg av skaraborg76 »

Rackham den rödes skatt och Enhöringens hemlighet.
Jag tror det var de första jag läste. Och när Haddock spinger runt full och galen och berättar om pirater samtidigt som man ser hans förfader slåss med pirater är nog det roligaste i Tintin.
Pirater, sjunkna skatter och annat spännande. Det blir man aldrig för gammal för.
Skriv svar