Sämsta tintin-albumet

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Sämsta tintin-albumet

Inlägg av Looding »

Jag kan inte låta bli att nominera Tintin och hajsjön! Riktigt uselt. Både manus och teckning! Riktigt bedrövligt! Nu ska det tilläggas att jag inte har läst alla tintin (än)
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

De tre första, Sovjet, Kongo, Amerika, är Hergés sämsta, hattiga saker innan han börjat hålla temat genom hela berättelser, och fulla med gammaldags fördomar, men det är ju enbart åldern. Hajsjön är ju inte ens hans, så det är inte så konstigt att det inte håller stilen. Men visst, det är inte en bra historia. Ännu värre är den som film. Manuset är vedervärdigt. Teckningarna är hyfsade för att inte vara Hergé. Man kan nog se albumet som ett bra bevis på att Hergé gjorde rätt när han inte lät någon annan ta över. Då hade det funnits tjugo "Hajsjön".
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Castafiores juveler. Helt klart. Man gör inte ett smack, man rantar bara runt på det där förbannade slottet med den där operafånen och kapten Haddock i gipspaket. Kort sagt tycker jag att albumet är en jävla röra. [:X]

Sen hatar jag Den mystiska stjärnan. JAG HATAR SPINDLAR och bara vetskapen av att det finns en bamsespindel i albumet gör att jag sällan läser det.......... [}:)]

Ja, det är larvigt.......... [B)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tintin i Sovjet är inget vidare tycker jag.

Fast jag är inte övertygad om att det var rätt att lägga ner Tintin, när ingen får chansen så får vi ju heller inte veta om någon kunnat göra bra historier med Tintin även om de inte blivit exakt som orginalen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

citat:
Ursprungligen postat av Agentum

Tintin i Sovjet är inget vidare tycker jag.

Fast jag är inte övertygad om att det var rätt att lägga ner Tintin, när ingen får chansen så får vi ju heller inte veta om någon kunnat göra bra historier med Tintin även om de inte blivit exakt som orginalen.



Där har du en synpunkt som jag håller med om. Jag tycker gott att man kunde gjort fler Tintin-album. Låt vara att Hergé är död, men det finna andra tecknare som skulle kunna utveckla figuren. Tintin ska inte behöva vara statisk, han skulle må bra av att utvecklas i några nya album.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av Olof

Castafiores juveler. Helt klart. Man gör inte ett smack, man rantar bara runt på det där förbannade slottet med den där operafånen och kapten Haddock i gipspaket. Kort sagt tycker jag att albumet är en jävla röra. [:X]


Där håller jag inte med. Jag tycker det är lysande, kanske det allra bästa albumet. Det är genomtänkt och sammanhållet som få andra, och handlar om människorna från början till slut. Som seriehjältar de är så letar de skurkar och mysterier när det dyker upp något, och till slut lyckas Tintin lösa mysteriet, men dess ovanliga skurk. Genialiskt! Men det är inte alls samma raka pojkboksäventyr som vanligt, förstås!
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

Jag håller med Ingemar. Som liten var Castafiores juveler inte heller min favorit, just för att "inget hände". Men som vuxen har jag ändrat åsikt. Den är smart, udda, rolig och sticker verkligen ut och jag tycker det behövs. Har man läst ca 10 böcker där han flänger i ena landet efter det andra så är det skönt med ett album där även Tintin tar det lugnt och är på hemmaplan.

Däremot läste jag nyligen den ofullbordade "Tintin och alfabetskonsten" och handlingsmässigt tycker jag den var riktigt dålig där man desperat skulle pressa in så många av de gamla figurerna som möjligt.

Sen tycker jag att Tintin i Sovjet är ganska trist och Tintin i Hajsjön är mer rolig att se som film än att läsa som bok. Den är inte Hergé för fem öre.
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
Ola He
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 09:45
Ort: Sverige

Inlägg av Ola He »

"Tintin och Hajsjön" är inte ens något Tintin-album.

Sämst är Sovjet, Kongo och Amerika. Men det må väl vara förlåtligt.


/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

citat:
Ursprungligen postat av Ola He

"Tintin och Hajsjön" är inte ens något Tintin-album.

Sämst är Sovjet, Kongo och Amerika. Men det må väl vara förlåtligt.


/ola



Jag tror inte jag förstår vad du menar! Klart att det är ett tintin-album![xx(]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av Agentum

Fast jag är inte övertygad om att det var rätt att lägga ner Tintin, när ingen får chansen så får vi ju heller inte veta om någon kunnat göra bra historier med Tintin även om de inte blivit exakt som orginalen.


Nej, det är inte nödvändigtvis rätt, men man kan ju spekulera i att Hergé påverkades av att se Hajsjön som film och serie. Om han var lite besviken på kvaliteten så skulle jag förstå det...

Många som tagit över serier har lyckats bra (Franquins Spirou som ett lysande exempel) men många har också blivit hemskt dåliga.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

"Sovjet", "Kongo" och "Amerika" är sämst. De albumen är bara löst sammanhållna episoder utan någon handling att tala om. "Hajsjön" är också dålig, fast albumet är bättre än filmen det baseras på där de där ungarna som hänger med Tintin sjunger någon (ursäkta språket) jävla sång. Vad är detta? Disney?

För övrigt så skall det väl nämnas att Tintin har en ond tvilling också, Zinzin. Deckaren Lancevals ärkefiende.

[img]http://perso.wanadoo.fr/prad/zinzin/vi1.jpg[/img]
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Sämst tycker jag om Kongo. Ett lågvattenmärke.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av Svartslipsen

"Sovjet", "Kongo" och "Amerika" är sämst. De albumen är bara löst sammanhållna episoder utan någon handling att tala om. "Hajsjön" är också dålig, fast albumet är bättre än filmen det baseras på där de där ungarna som hänger med Tintin sjunger någon (ursäkta språket) jävla sång. Vad är detta? Disney?


Den där sången är fruktansvärd, pinsam text och falsksång. Melodin är ganska fin egentligen, folkmusikaktig, men utförandet...[:(][:X]
citat:

För övrigt så skall det väl nämnas att Tintin har en ond tvilling också, Zinzin. Deckaren Lancevals ärkefiende.


Öööh... varifrån då? Är det nån Tintin-parodi?
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Det är från en parodi som tydligen ska vara rätt bra och inte innehålla de sex & rasism-skämt som utmärker andra "Tintin" parodier.

Fel tråd kanske.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Tja, Kongo är som sagt en ganska förlegad sak som man mycket väl kan göra bra parodier på med en massa rasism (och där får man en bra koppling mellan parodier och trådens tema!), men annars brukar "parodier" generellt i första hand vara osmakliga. Albumserien "Parodi" var till större delen ren dynga, så långt jag läste i alla fall för den stötte bort mig effektivt. En dålig parodi slår bara mot sin skapare.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Ok, Tintin i Kongo kanske är lite förlegad, men den är ändå grymt bra - underbar humor och snygga teckningar (lite naiva kanske). Läs igen !
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Ola He
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 09:45
Ort: Sverige

Inlägg av Ola He »

citat:
Ursprungligen postat av Looding

citat:
Ursprungligen postat av Ola He

"Tintin och Hajsjön" är inte ens något Tintin-album.

Sämst är Sovjet, Kongo och Amerika. Men det må väl vara förlåtligt.


/ola



Jag tror inte jag förstår vad du menar! Klart att det är ett tintin-album![xx(]



Nix. Det är en bastard. En skymf. Ett slag i ansiktet. En vedervärdig pastisch. [;)]

Skämt åsido, oavsett kvaliteten så är den inte en officiell del av "Tintin"-kronologin. Hergé själv var inte inblandad i produktionen och enligt vad jag hört hatade han både filmen och albumet.

För mig är den lika litet ett Tintin-album som Disneys Nalle Puh är den "riktige" Nalle Puh.


/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av lennon

Ok, Tintin i Kongo kanske är lite förlegad, men den är ändå grymt bra - underbar humor och snygga teckningar (lite naiva kanske). Läs igen!


Vad som är bra beror så väldigt mycket på betraktaren, vad det är man läser den för. Tintin i Kongo är ett fantastiskt tidsdokument, berättar enormt mycket om sin tid mellan raderna, och med den elegans som den senare Hergé hade i teckningarna, eftersom den är omtecknad. Men jag tycker att man måste läsa mellan raderna för att få ut något, för den så kallade handlingen är på lägsta nivå, samma korkade bovjakt som i Amerika, fast ännu sämre.

Men när Tintin går på jakt och frossar i djurslaktande på antiloper, apor och elefanter, då ser vi in i en annan tid, när man trodde att naturens resurser var outtömliga, att djurarter skulle kunna utrotas visste man inte, och de oändliga savannerna bara fanns där för att vi skulle roa oss efter behag. Djurens liv är inget värda (utom Milous). Negrerna är visserligen över djuren, men pajasar, stora barn som Tintin behandlar som man trodde man skulle, som små barn. Afrika var en stor nöjespark som tillhörde de vita. Ja, nog är den läsvärd alltid!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Här har jag kanske inte så mycket att tillägga egentligen, men jag skriver ändå och håller med Ingemar och Jörgen om att Castafiores Juveler är ett av de bättre äventyren (den fick en av mina tre röster i den tråden), även om jag nog var i alla fall 25 år innan jag insåg det ...

Och sämst är de älsta, Herge hade väl inte riktigt lärt sig hantverket, och innehållet är otrevligt fördomsfullt (även om det ju kan vara intressant som tidsdokument) ...
Användarvisningsbild
Collecter
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 21 jan 2006, 21:51

Inlägg av Collecter »

Tintin i Sovjet är enligt mig det sämsta av Tintin albummet.
Halsbrytande scener som avlöser varandra utan någon egentlig röd tråd.
Jag höjer mitt glas med rom till en skål för geniet Hergé
Skriv svar