Alix av J Martin

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Alix av J Martin

Inlägg av Labrador Road 26 »

Offissa Pupp skrev:...bläddra försiktigt och njut!

Stämmer det förresten att Alix-albumen är sämre limmade än exempelvis Tintin? Tycker de verkar ha en stor tendens att få lösa sidor.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Alix av J Martin

Inlägg av Wakuran »

Offissa Pupp skrev:Det är ju knappast en serie i marcinelle-skolan direkt...

Kanske för att det är en serie i ligne claire-skolan. [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Alix av J Martin

Inlägg av Offissa Pupp »

Wakuran skrev:Kanske för att det är en serie i ligne claire-skolan. [;)]

[8D]
OK... Menade egentligen mest marcinelleskolan som en prototypisk teckningsstil som befinner sig långt från Jacques Martin. Fast - lite OT-månne - hur ligne claire är egentligen Martin? Det är naturligtvis lite svårt att definiera estetiska skolbildningar (särskilt om de är informella), men jag tycker trots allt att Martins stil är ganska långt från Hergé också? Det rör sig väl egentligen mer om en realistiskt stil, inklusive skuggeffekter. Kanske kommer hans eventuella tillhörighet till LC mer från det faktum att han jobbade med Hergé i dennes studio. Frågan är om inte Martins klara linje mer är ett exempel på att han inte kan teckna levande porträtt...

Labrador Road 26 skrev:Stämmer det förresten att Alix-albumen är sämre limmade än exempelvis Tintin? Tycker de verkar ha en stor tendens att få lösa sidor.

Det verkar ju nästan så! Enligt finnen på Staffarsgrannen här i Stockholm så rörde det sig faktiskt om sämre limning. Som sagt; (minns ej längre tråden vi diskuterade detta) Alix är ingen kioskvältande barnserie och kanske av det skälet relativt olästa och numera förtorkade.

Förresten, appropå parallellerna till Asterix i tråden början, så heter Alix far Astorix! Makes you wonder...

Men tro nu inte att ni kommer undan: på med silkesvantarna och läs!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Alix av J Martin

Inlägg av Wakuran »

Offissa Pupp skrev:
Wakuran skrev:Kanske för att det är en serie i ligne claire-skolan. [;)]

[8D]
OK... Menade egentligen mest marcinelleskolan som en prototypisk teckningsstil som befinner sig långt från Jacques Martin. Fast - lite OT-månne - hur ligne claire är egentligen Martin? Det är naturligtvis lite svårt att definiera estetiska skolbildningar (särskilt om de är informella), men jag tycker trots allt att Martins stil är ganska långt från Hergé också? Det rör sig väl egentligen mer om en realistiskt stil, inklusive skuggeffekter. Kanske kommer hans eventuella tillhörighet till LC mer från det faktum att han jobbade med Hergé i dennes studio. Frågan är om inte Martins klara linje mer är ett exempel på att han inte kan teckna levande porträtt...

Jag skulle ju fortfarande definiera det som Ligne Claire, om exemplen på Lambiek är något att döma efter. Om någon amerikan på 40-talet skulle tecknat det skulle det antagligen varit mycket murrigare och köttigare.

Det är litet mer färgskiftningar än hos Hergé, bara, men det kan bero på att det ser ut att vara senare exempel, åtminstone utgivningsmässigt.

http://lambiek.net/artists/m/martin_jacq.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Alix av J Martin

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag har nog näsan alltför djupt i den franskbelgiska serietraditionen vilket innebär att jag ibland tappar perspektiv på hur det kan se ut i den stora världen utanför Bryssel. Alltså kanske Martin jämfört med "köttigare" amerikaner är en typisk klara-linjenepigon.
Wakuran skrev:Det är litet mer färgskiftningar än hos Hergé, bara, men det kan bero på att det ser ut att vara senare exempel, åtminstone utgivningsmässigt.

Fast jag vet inte det jag. Tycker att färgerna spelar en stor roll i Alix och Lefranc. Det är nog inte bara "lite mer" skulle jag vilja säga utan rentav ett utmärkande drag. I Tintin får du aldrig se exempelvis den typen av solnedgångar eller dunkla stadsbilder. Och detta skedde ju parallellt med större delen av Tintinutgivningen så skillnader bör rimligen inte bero på tryckteknik eller tidsanda.

Men som sagt, jag kanske måste komma ut mer. [:o)]

OT ligne claire: Förresten, borde inte Carl Barks klassas som klara linjen?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Alix av J Martin

Inlägg av Wakuran »

Det är litet svårt att använda de där definitionerna på serier som utvecklats ur andra traditioner. Barks har ju f.ö. en hel del imponerande miljöbilder som inte riktigt finns på samma sätt i Tintin. (Väldigt få hel- och halvsidor, överlag.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Alix av J Martin

Inlägg av Offissa Pupp »

Och det är egentligen det jag menar. Det finns liksom ingenting unikt i själva estetiken som gör att en viss serie tivelsutan hör till en viss skolbildning. Som sagt; Carl Barks, Snobben eller Bringing up father? (Den sista f.ö. en stor inspiration för Hergé.) Den estetiska skolan blir följaktligen inte så mycket ett konstnärligt ideal som ett nätverk av konstnärer med vissa gemensamma nämnare.

Därmed inte sagt att det är ointressanta eller onyttiga termer.
Därmed dock slut på OT.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Alix av J Martin

Inlägg av Zara Hero »

Offissa Pupp skrev:
Wakuran skrev:Kanske för att det är en serie i ligne claire-skolan. [;)]

[8D]
OK... Menade egentligen mest marcinelleskolan som en prototypisk teckningsstil som befinner sig långt från Jacques Martin. Fast - lite OT-månne - hur ligne claire är egentligen Martin? Det är naturligtvis lite svårt att definiera estetiska skolbildningar (särskilt om de är informella), men jag tycker trots allt att Martins stil är ganska långt från Hergé också? Det rör sig väl egentligen mer om en realistiskt stil, inklusive skuggeffekter. Kanske kommer hans eventuella tillhörighet till LC mer från det faktum att han jobbade med Hergé i dennes studio. Frågan är om inte Martins klara linje mer är ett exempel på att han inte kan teckna levande porträtt...

Labrador Road 26 skrev:Stämmer det förresten att Alix-albumen är sämre limmade än exempelvis Tintin? Tycker de verkar ha en stor tendens att få lösa sidor.

Det verkar ju nästan så! Enligt finnen på Staffarsgrannen här i Stockholm så rörde det sig faktiskt om sämre limning. Som sagt; (minns ej längre tråden vi diskuterade detta) Alix är ingen kioskvältande barnserie och kanske av det skälet relativt olästa och numera förtorkade.

Förresten, appropå parallellerna till Asterix i tråden början, så heter Alix far Astorix! Makes you wonder...

Men tro nu inte att ni kommer undan: på med silkesvantarna och läs!


OERHÖRT viktigt detta egentligen. Borde egentligen utredas i detalj i en helt egen tråd (?). Det du far efter Offissa, tror jag, är var gränsen mellan en realistisk franskbelgisk serie och en LC-serie går. De realistiska franskbelgiska serierna har ju inga skolor mer än att vissa av tecknarna (av realistiska serier) också tecknar (eller har tecknat) skolbundna "komiska" serier. Jijés realistiska äventyrsserier i Frank Robbins och Milton Caniffs efterföljd blir ju därför "Marcinelleserier" genom "guilt by association". Samma med Derib. Motsvarande torde gälla med Martin (för att han varit inne som assistent på Tintin) och även Jacobs.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Alix av J Martin

Inlägg av Wakuran »

Derib är ju schweizare, men han lärde sig Marcinelle som lärling av Peyo. Hans största "Marcinelle-succé", Yakari, skapades dock för Jobs schweiziska tidning Crapaud a lunettes.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Alix av J Martin

Inlägg av Offissa Pupp »

Läste precis om Oribals tiara. Som alltid - fantastic! En rolig scen när elakingen Arbaces' hantlangare Sidar lyckas lura Alix att han dött och störtat från en klippa. Sidar ilar till Arbaces och dennes militärläger för att i flera rutor berätta för denne hur han undkom Alix. (Han sparkade ner en sten och ropade "aaaah".) Efter utläggningen lägger han till; "och nu är Alix och hans arme på väg hit!" Arbaces: "Idiot, du skulle ha börjat med att berätta det"!

En rätt rolig illustration över hur berättandet kan krocka med realismen. För självklart hade Sidar börjat med de alarmerande nyheterna. Fast då hade ju läsaren suttit där och undrat var i hela friden Sidar kom ifrån.

Antar att Arbaces kommentar: "Idiot" är ett stillsamt erkännande från Martins sida att realismen har fått ge vika.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Alix av J Martin

Inlägg av RioGrande »

Har nu inte detta album aktuellt, men jag tänker mig att det handlar om olika grader av retorisk skolning hos de båda figurerna. Att man därigenom vill visa att figurerna har olika bildningsnivåer. En skolad talare vet ju att man ska börja med det viktigaste eller mest intressanta (Det samma gäller för en journalist) så att man väcker publikens intresse. Sedan kan man fylla i med kompletterande information under talets gång...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Alix av J Martin

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det är tusan att man inte kan franska. Hittade en sajt som ser intressant ut, men det blir till att köra Google-svenska på den.
http://alixmag.canalblog.com/
(På franska)
http://translate.google.com/translate?s ... log.com%2F
(Sisådär svenska)

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Alix av J Martin

Inlägg av Wakuran »

Om du ändå ska google-översätta rekommenderar jag nästan att översätta till engelska, då automatöversättningen går igenom ett mindre steg. (Engelska är "defaultöversättning" som jag förstått saken, så alla översättningar går via engelska, om det inte är till eller från engelska direkt...)
Användarvisningsbild
Horus
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 17:14

Re: Alix av J Martin

Inlägg av Horus »

Alix är en serie som jag gärna skulle skaffa. Den lästes på den tiden det begav sig och jag hör nog till de som läste mycket historiska serier och har hamnat i det facket med yrkesmässigt som vuxen (jag tror dock att jag sökte mig till sådana serier och inte att de hjärntvättade mig).

Rimligt god autenticitet betyder mycket för mig och det kan väga upp mycket annat. Nu när man har barn är det en bra väg in i att lära dem lite historia med, det gäller flera serier.
Skriv svar