Den lilla lilla Jijé-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine

Den lilla lilla Jijé-tråden

Inläggav Estelle » ons 10 jun 2009, 17:24

Här kastar jag ut frågan igen. När var han bäst egentligen? När det gäller Spirou klassar liksom Franquin ut allt annat motstånd.

Men på en serie som "Tanguy et Laverdure" är Jijé mycket (nåja, lite roligare är nog mer sant) roligare än Uderzo.

"Barbe Rouge" har jag svårt för, men kanske var de tidigare avsnitten, av Hubinon (?), bättre??? Mindre träiga? Någon som vet?

"Jerry Spring" är guld rakt igenom.

"Valhardi" --- ja, vad tycker ni? Det känns som en föregångare till "Lefranc" eller "Bernard Prince".

"Blondin et Cirage" har jag aldrig läst, men de enstaka bilder man sett verkar ju ha lite tidig "Spirou-känsla", kan det stämma?

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » ons 10 jun 2009, 18:56

Kan du inte skriva de svenska namnen för oss (läs "jag som är") mindre begåvade? [:)] Tanguy et Laverdure är Jaktfalkarna, va?

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 11 jun 2009, 02:14

De flesta av de där serierna tror jag inte finns på svenska, tyvärr. En hel del finns på danska, men Jijé är en belgisk gigant som är sorgligt underrepresenterad på svenska.

T&L är Jaktfalkarna, ja, och Barbe Rouge har översatts till danska som Rødskæg.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine

Inläggav Stefan_N » tor 11 jun 2009, 08:32

Man skulle vilja ha ett bra index på Western-serier, för Jerry Spring, och vad det nu var för tidningar Röde Piraten och Jaktfalkarna/Jetpiloterna gick i. Så man visste var man kunde hitta det som finns på svenska. För jag känner att jag inte riktigt läst det som finns. Jag vet att jag läste alla tre när jag var liten, men det känns som rätt avlägset.

Ser verkligen fram emot Spirousamlingen med Jijé.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 11 jun 2009, 08:46

Jo inte lätt att ha nån åsikt som icke franskkunnig, jag hade aldrig ens hört tals om karln innan.

Men jag lär skaffa den där Spirouboken iaf även om jag gissar att det blir typiskt veckocliffhangerstorys och inte albumäventyr.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 11 jun 2009, 10:37

Jijé brukar alltså räknas som en gigant bland fransk-belgiska seriekännare.

Han skapade Nicke (i Spirou) och var begåvad både på realism och cartoon-stil. Han var väldigt produktiv och var inblandad i att ge veckotidningen Spirou sin prägel under guldåldern efter andra världskriget. (Tidningen finns inte på svenska, bara vissa av albumserierna som gått i den.)

Han var även som en mentor för senare tecknare som Franquin, Morris och Moebius etc, varav flera slog igenom i ovan nämnda Spirou.

Men sånt här är rätt svårt för att greppa när så litet finns översatt. Ungefär som amerikaners/engelskspråkigas förståelse för Franquin, eller västvärldens förståelse för Osamu Tezuka. Det är svårt att bilda sig en uppfattning när inte kärnmaterialet går att ta till sig på ett enkelt sätt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 11 jun 2009, 10:40

Blondin et Cirage verkar f.ö. vara rätt mycket klassiskt komiskt äventyr. En grej som ofta tas upp med serien är att Jijé hade en svart kille som jämbördig huvudperson (även om hans namn "Cirage" / "Skokräm" väl känns litet tveksamt idag).

Användarvisningsbild
Estelle
Fine

Inläggav Estelle » tor 11 jun 2009, 11:31

Erik S skrev:
Kan du inte skriva de svenska namnen för oss (läs "jag som är") mindre begåvade? [:)] Tanguy et Laverdure är Jaktfalkarna, va?

Vill vi kalla den Jaktfalkarna, Jetpiloterna eller Luftens Örne?

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 11 jun 2009, 11:33

Jo, det står om det där i Spirou 46-50, det lite lustiga är ju att övriga nämnda(Morris, Peyo, Franquin) är kända här för sina grejor medans jag inte ens tidigare visste denne Jijé existerat ens.

9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Estelle
Fine

Inläggav Estelle » tor 11 jun 2009, 11:36

Stefan_N skrev:
Man skulle vilja ha ett bra index på Western-serier, för Jerry Spring, och vad det nu var för tidningar Röde Piraten och Jaktfalkarna/Jetpiloterna gick i. Så man visste var man kunde hitta det som finns på svenska. För jag känner att jag inte riktigt läst det som finns. Jag vet att jag läste alla tre när jag var liten, men det känns som rätt avlägset.

Ser verkligen fram emot Spirousamlingen med Jijé.

Röde Piraten gick i SM-Special (1980-1981). Det var nog bara två album som gick där. Det var (förmodligen billigt inköpt?) material från den tyska tidningen Zack utgiven av förlaget Koralle (som gav den belgiska, franska och italienska tecknarna bättre ekonomiska villkor än hemma...)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 11 jun 2009, 11:44

Agentum skrev:
Jo, det står om det där i Spirou 46-50, det lite lustiga är ju att övriga nämnda(Morris, Peyo, Franquin) är kända här för sina grejor medans jag inte ens tidigare visste denne Jijé existerat ens.

Jo, men M, P & F har ju blivit rikligt publicerade här med alla sina viktigaste grejer i albumform. Jijé har ju, svjv, bara blivit publicerad med ett enda album (Jaktfalkarna), samt som sporadisk biserie i svartvitt. Jag tror det låga intresset delvis beror på att det knappt finns några i Sverige som växte upp med samt har nostalgiska känslor inför Jijés serier. Nu är Jijé i princip en typ som bara frankofila BD-nördar känner till.

Enligt Bild & Bubbla-indexet har Jijé bara tagits upp två gånger i tidningen, i 1/99 och 3-4/2004, i samband med serierna Spirou och Lucky Luke, inte primärt som egen tecknare. (Jijé tecknade inte LL, själv, men han var en mentor för Morris, som sagt.)

Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine

Inläggav Stefan_N » tor 11 jun 2009, 12:52

Benägen att hålla med Wakuran att publiceringsformen, följetonger i serietidningar, nog inte är det bästa sättet att dra till sig uppmärksamhet. Särskilt som SM-Special (tack för info, Estelle) eller Western-serier knappast kan jämföras med att vara biserie i t ex Fantomen som Blueberry? Trots att Blueberry är bra tror jag inte den givits ut lika länge som album om den inte marknadsförts via Fantomen.

De flesta Jerry Spring från 50 och 60-tal ska finnas i Western-serier. Är de bäst eller är 70- och 80-talarna bättre?

Användarvisningsbild
Estelle
Fine

Inläggav Estelle » tor 11 jun 2009, 13:40

Stefan_N skrev:De flesta Jerry Spring från 50 och 60-tal ska finnas i Western-serier. Är de bäst eller är 70- och 80-talarna bättre?

Allt JS-material är -- som sagt -- guld. Är man lite mer åt spaghettihållet uppskattar man nog mer senare historier som L'or de personne, är man mer en Hopalong-typ väljer man med fördel femtiotalsavsnitten.

Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine

Inläggav Offissa Pupp » sön 13 dec 2009, 10:00

Nu kan jag tyvärr inte franska, och känner dåligt till läget i den franskspråkiga BD-världen. Jag hade inte heller hört talas om Jijé tidigare, naturligtvis beroende på att så lite är översatt. Men efter att ha läst om honom i Spirou-boken (Rob-Vel & Jijé) så känns det inte så konstigt att han saknas i svenk översättning. För att citera Wakuran:

"Enligt Bild & Bubbla-indexet har Jijé bara tagits upp två gånger i tidningen, i 1/99 och 3-4/2004, i samband med serierna Spirou och Lucky Luke, inte primärt som egen tecknare."

Precis det intrycket får man om man läser avsnittet om Jijé. Han hjälpte andra, som mentor, och som mellantecknare. Låter ju lite som en typisk studiomusiker, säkert rasande skicklig, men inte tillräcklig unik för att lyfta. Mest känd för serier som andra gjort till mästerverk. En serie han skapar själv är väl västernfiguren Jerry Spring, men hur kommer det sig att så många andra cowboysare slagit igenom istället: Blueberry, Comanche, Buddy Longway, Lucky Luke?

Men som sagt; det är bara lite oinitierade intryck man får när man som utomstående läser om Jijé i den aktuella Spirouboken.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 13 dec 2009, 11:07

Saken var ju den att det i princip var Jijé som var först och lärde upp de som kom efteråt. Jijé lärde upp Giraud som gjorde Blueberry, han lärde upp Morris som gjorde Lucky Luke (han verkar inte ha lärt upp Peyo, som lärde upp Derib, direkt då Peyo var för ung, men de var i samma kretsar).

Det Jijé gjorde var i princip att vara en pionjär och slitvarg som genom sin studio lade grunderna till tidningen Spirous guldålder och den "komisk-dynamiska" Marcinelle-skolan, som haft enorm betydelse för belgiska seriers framväxt. Det är så jag har uppfattat saken.

Användarvisningsbild
Estelle
Fine

Inläggav Estelle » mån 14 dec 2009, 13:56

Valhardi hade kunnat bli något också i Sverige. (En Bernard Prince från 50-talet? )

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Re: Den lilla lilla Jijé-tråden

Inläggav RioGrande » tor 12 jun 2014, 22:53

Jijé skulle fyllt 100 i år (i februari)...... I det senaste numret av Bild & Bubbla (nr 199) finns det därför en lång och viktig artikel.

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » fre 13 jun 2014, 13:57

RioGrande skrev:Jijé skulle fyllt 100 i år (i februari)...... I det senaste numret av Bild & Bubbla (nr 199) finns det därför en lång och viktig artikel.

Det var en väldigt bra artikel. Jag tycker att jag är ganska allmänbildad i serier. Men jag var tvungen att sitta med datorn och googla för att hänga med i alla liknelser, och artister som figurerar.

Men bilden jag får av Jijé är att han är en ganska rastlös person som försöker hålla igång allt möjligt, startar den ena serien efter den andra...i olika stilar och genrer...Lämna över till andra, sedan ta tillbaka...men aldrig nå ett riktigt avslut.

Lite stressad blev jag nästan av att läsa artikeln.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 15 jun 2014, 23:10

Oj, den har hunnit komma ut redan. Som huvudförfattare (Håkan Storsaeter) får jag komma med några kommentarer. Enligt de franska källor jag läst verkar Jijé just ha varit väldigt rastlös, och dessutom måste man vara rätt koncis i B&B-formatet.

Jag var litet osäker på hur jag skulle lägga upp artikeln. Om alla namn förklaras i artikeln blir det ganska tunggrott, och om de inte förklaras blir det en hel del otydlig namedropping. Så jag försökte lägga upp de flesta viktigaste namnen i en separat appendix-del.

(Jag har dock inte sett numret än, så jag vet inte riktigt hur det blev.)

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » mån 16 jun 2014, 12:10

Ola Hellsten skrev på fb att han tyckte att det var en bra text. Måste väl vara värt nåt?

Återgå till "Fransk-belgiska serier"