De tio viktigaste från det fransktalande området

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Estelle skrev:
Liknande stil? Vem skulle det vara?

Alltså, han har ju en egen stil, men jag tycker inte han har bildat skola på samma sätt som Hergé och Franquin, etc.
Runt 60-70-talet verkar det ha varit en hel del franska SF/fantasy-serier i en annorlunda, mer modern stil än den under 50-talet, både äventyrsvarianter och mer experimentella, och jag ser snarare Mézières som en del i den vågen, än som en av de viktigaste, i sig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Det jag uppskattar med Mezieres är att han aldrig fuskar. Tar inga billiga tekniska genvägar. Finns få tecknade serier som är så RENA, som så fullständigt är tecknade serier och inget annat. Äsch, det här blev mer filosofiskt och svårförklarat... Det kändes solklart medan jag tänkte det!

Kanske menade jag en perfekt balans mellan en penselbaserad "komisk" stil och en pennbaserad "realistisk" stil. En rymdserie är perfekt för någon som älskar doften av tusch ---- många bakgrunder som ska fyllas med svart (och några enstaka stjärnor)...
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Wakuran skrev:
Vidare namn; Will, Mitacq, Gos, Sirius, Mittéï, Vicq, Dany, Derib, Greg, Dupa, Tome, Janry, Turk, Tibet.......


Intressant det där med signaturerna/pseudonymerna. När jag var liten var jag övertygad om att Morris (Maurice) var engelsman (eller möjligen amerikan). Det fanns (finns?) ett engelskt bilmärke som heter Morris . Även Vance är nog också ett försök att göra något mer engelskklingande av ett belgiskt namn (VAN CutsEm). Det kanske sålde bättre med engelsklingande namn. I Sverige brukade musikartister kalla sig för saker som Jerry Williams och Little Gerhard --- trots att de var helt och hållet helsvenska.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Kanske, i Morris fall gjorde han ju en western, och var rent allmänt amerikofil (eller vad man säger) efter en långvarig vistelse i landet. Framförallt ville väl folk ha namn som var minnesvärda, korta och catchy, det känns litet grann som graffitimålare/taggare också, man söker något namn som är kort och catchy för att kunna skriva snabbt och för att folk (iaf likar) ska känna igen en, inte av någon djupare mening än så.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Sedan var det ju det ständiga problemet med att belgiska serier vände sig till två olika publiker, med två helt olika språk: franska och flamländska. Både figurerna och tecknarnas namn måste ju gå att uttala på båda språken. I vissa fall fick man döpa om figuren när han eller hon skulle passera språkgränsen. De båda befolkningsdelarna har periodvis betraktat varandra med viss misstänksamhet (fanns det religiösa/politiska skillnader också?). Lite som mellan finsktalande finnar och finlandssvenskar. Eller som mellan norrmän och svenskar under unionen. Detta kan ha spelat in. Signaturen kan ha fungerat som en fonetisk transkribering (eller vad nu du, W (Prof. Språk), skulle kalla det?)för den andra befolkningshalvan.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Aha, jo, det kanske kan spela in, även om Hergé, Jijé etc. blev rätt populära ändå, trors sina konstiga namn.

Den flamländska och franska befolkningen verkar iofs vara rätt splittrade, av vad jag förstått. Katolicism verkar tydligen vara vanligast även bland den flamländska befolkningen, och politiskt verkar det vara flera riktningar som överlappar båda grupperna (även om det fortfarande verkar vara två olika partier). Fast jag har egentligen ingen superkoll på det moderna Belgien.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Glöm inte vallonerna. Många av dem var konstnärer och hantverkare och - protestanter. Den starka koncentrationen av bra serietecknare i just Belgien tror jag har att göra med det speciella vallonska sinnelaget. Det vill säga många valloner tvingades efter hand anpassa sig till katolicismen, men den gamla protestantiska (hugenottska) andan fanns kvar ändå. Titta på seriesidorna, så många detaljerade rutor i de gamla serierna från 40- och 50-talen -- vem utom en kalvinist eller lutheran orkar hålla på med sådant slit?
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Valloner ja.. därifrån stammar hela min släkt.. man får hoppas att det följde med nåt..
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Hm, Mikael, bevisar du inte min tes .... helt enkelt?

Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: De tio viktigaste från det fransktalande området

Inlägg av Peral »

En högst subjektiv lista på tio favoriter ej rangordnade

Chaland
Franquin
Herge
Conrad
Olivares
Goscinny
Thomas
Morris
Mezieres
van Hamme
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: De tio viktigaste från det fransktalande området

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:En högst subjektiv lista på tio favoriter ej rangordnade

Chaland
Franquin
Herge
Conrad
Olivares
Goscinny
Thomas
Morris
Mezieres
van Hamme


Jag tror Conrad är Didier Conrad, mest känd för Innomables. (Ett eller två äventyr gick i Epix, och något album kom ut på danska.)
http://lambiek.net/artists/c/conrad_didier.htm

Jag vet inte riktigt vem Olivares är. Jag hittar två stk Olivares hos Lambiek, men ingen verkar jobba för den franska marknaden.
http://lambiek.net/artists/o/olivares_javier.htm
http://lambiek.net/artists/o/olivares_giancarlo.htm

Thomas antar jag är François Thomas, mest känd för Stan Kajman.
http://lambiek.net/artists/t/thomas_francois.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: De tio viktigaste från det fransktalande området

Inlägg av Peral »

Carlos Javier Olivares är tecknare i bl.a Hero Academy som finns i två album. Serien är inspirerad av Star Academy en fransk reality show. Här är det fem ungdomar som begåvas med superkrafter. Jag tror serien precis som "de onämnbara"bara finns på franska
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: De tio viktigaste från det fransktalande området

Inlägg av Wakuran »

Aha, jo, jag hittade den på Bedetheque, men det kändes som ett oväntat val bland 10 all-time fransk-belgiska tecknare. Han verkar inte ha släppt några andra album på den marknaden.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Pirlouit
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 16:10

Re: De tio viktigaste från det fransktalande området

Inlägg av Pirlouit »

För egen del, egentligen de jag växte upp med och som fick mig intresserad: Herge, Franquin, Uderzo, Goscinny, Morris, Jacques Martin, Francois Craenhals, Peyo, Derib och lite senare Bourgeon. Först långt senare jag insåg att det fanns klara kopplingar mellan dom.
Finns naturligtvis de som har haft större inflytande ur ett större perspektiv.
Jag föredrar fortfarande Europa framför amerikanska superhjältar och japansk manga. Men vi får se, smaken kanske blir bredare.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: De tio viktigaste från det fransktalande området

Inlägg av Wakuran »

Även om man föredrar en viss stil eller genre, finns det inget som hindrar en från att se kvaliteter hos andra.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: De tio viktigaste från det fransktalande området

Inlägg av Peral »

Wakuran skrev:Aha, jo, jag hittade den på Bedetheque, men det kändes som ett oväntat val bland 10 all-time fransk-belgiska tecknare. Han verkar inte ha släppt några andra album på den marknaden.


[;)] Ahh härav av rubriceringen som en mycket subjektiv lista, Jag gillar verkligen hans stil
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: De tio viktigaste från det fransktalande området

Inlägg av Zara Hero »

Ny lista.

1.Chantal Montellier
2.Marjane Satrapi.
3. Druillet.
4.Peyo.
5. Jacobs.
6.Bilal
7.Tardi
8.Walthéry
9.Uderzo
10.Giraud/Moebius.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: De tio viktigaste från det fransktalande området

Inlägg av Offissa Pupp »

Ännu nyare [8D]

1. Hergé

Utan inbördes ordning:
2. Franquin, Tillieux, Will, Leloup, Peyo, Jacobs, Martin, Rosy & Cauvin,

Fast när jag skrev listan verkar det ändå ha blivit i någorlunda rangordning ser jag nu.
Fast Cauvin & Rosy är väl bara manusförfattare så dem kanske inte räknas. Och efter Cauvins Spirou vet jag inte riktigt. Men jag antar och hoppas att det var tecknaren Nic som ritade Spirous speedos i Den isande köldens bälte, eller kanske stod det i manus: "Spirou står på Nickes båt i sina piccoloröda speedos och ser orolig utöver Nickes senaste upptåg"?
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: De tio viktigaste från det fransktalande området

Inlägg av Zara Hero »

Offissa Pupp skrev:Fast Cauvin & Rosy är väl bara manusförfattare så dem kanske inte räknas. ?


Jo, manusförfattare räknas också. Absolut. Ibland undrar man om inte de är viktigare än tecknarna. Inte alltid. Men när det gäller Goscinny, till exempel, så bar han Asterix och Lucky Luke under guldåren.
Greg har nog få förstått hur viktig var. Vidare?
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: De tio viktigaste från det fransktalande området

Inlägg av Linus van Pelt »

Franquin, Lauzier och Bourgeon är de tre för mitt vuxna jag viktigaste, drar man in barndomsminnen blir det förstås även Hergé, Peyo, Goscinny/Uderzo och andra självklarheter.
Skriv svar