Bernard Prince

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av AndreasEriksson »

Om ni inte har införskaffat FA 18/2011 med del 1 av nya Bernard Prince så är det dags att göra det nu!
Tydligen kommer FA 19/2011 ut i butik redan 1:a september! Av någon outgrundlig anledning verkar det som att nr 18 bara fanns ute i butik i en vecka? :?

Dessutom verkar äventyret vara såpass långt att det är uppdelat i tre nummer, dvs FA 18, 19 och 20/2011.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

Oj, det blir dyrt för ett album... 36+36+36=? Hm. Och sedan är det väl dags för samma sak med Thorgal... Den här hösten är det uppenbart att man faktiskt borde ha tecknat en prenumeration...
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Sir-L »

Göran Semb skrev:
Sir-L skrev:Tyckte att "Bernard Prince" inte kändes riktigt som "Bernard Prince", det var något med dialogen som inte riktigt stämde tyckte jag.

Det kan ju faktiskt vara mitt fel.

Vad var det du tyckte inte stämde?

Läste om första delen nu (har inte hunnit med andra delen än) och jag antar jag hängde upp mig på första "gnabbet" mellan dom. Tyckte tonen var mer rå än vad den brukar vara dom emellan. Det var nog det jag ältade första gången jag läste det, denna gången har jag inget att klaga på.

Tonen kan ju bero på att det flutit så mycket tid och de vill framställa personerna lite annorlunda, eller på din översättning. Fast mest troligt är det nog jag som blivit känslig på gamla dar. [;)]
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Göran Semb »

Aha, tack. Jag reagerade faktiskt också på att gnabbet mellan Barney och Djinn (om det är det du menar) var litet väl hårt i tonen, och tyckte faktiskt att jag tonade ner det en liten aning. Barney och Bernard minns jag dock ingen sådan reaktion på -- bara att jag som översättare var glad över mina erfarenheter från hemvärnet, eftersom tonen där (åtminstone i vår pluton) påminner starkt om den mellan B & B...
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Sir-L »

Göran Semb skrev:Aha, tack. Jag reagerade faktiskt också på att gnabbet mellan Barney och Djinn (om det är det du menar) var litet väl hårt i tonen [...]

Precis, och jag reagerade speciellt stark på tonen mellan Bernard och Djinn, det tyckte jag inte var karikaristiskt för Bernard.
Men som sagt det, tror jag, är säkert för att man ska ana att alla har blivit äldre och de är mer slitningar i gruppen (som blir naturligt med en mindre grupp som håller ihop en längre tid).
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

Pardoxalt nog blir serien mycket blekare som målad serie än som svartvit tuschad serie. Har någon tänkt på att målade serier (dvs inte färglagda tuschade serier, där funkar akvarellfärgläggningen utmärkt...) borde var uförda i olja eller akryl istället.
En annan tanke. Var verkligen Barney, Djinn och Bernard så skjutglada förr i tiden? Visst puffrade de ner någon illasinnad arab eller panter när så var nödvändigt. Men detta ständiga småsmattrande som de håller på med här, det är ju nästan som om de hade fått diarré i avtryckarfingret...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

http://www.hermannhuppen.be/

Ny liten film utlagd, där man får se Hermann sitta och arbeta. Dessutom ligger här även en ny pdf med svar på frågor från olika läsare, Hermann berättar hur han tänker och arbetar. Men känsliga läsare varnas --- det är MYCKET fransk text att ta sig igenom!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Men känsliga läsare varnas --- det är MYCKET fransk text att ta sig igenom!

Det är ju bara att köra via Google så får man en begriplig översättning. Se detta till exempel:
http://translate.google.se/translate?sl ... df&act=url

Kan vara bra att bifoga översättningslänk när det inte är på svenska eller engelska, ett tips bara.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

eller också kan man nöja sig med filmen (som inte har något tal alls, bara en musikslinga), den är lärorik.

Förresten var det inte den pdf:en jag menade. Jag menade den när läsarna hade skickat frågor angående Hermanns tecknande och han svarade. Den du översatte var svaren på frågeleken från i somras. Men det spelar ingen roll. Du redovisade principen.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

Denna pdf är också lite intressant. Här kan man se skisser och utkast och lite synosisidéer. Och början på tuschningen.
http://www.hermannhuppen.be/fichiers/Fi ... ese-bd.pdf
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Denna pdf är också lite intressant. Här kan man se skisser och utkast och lite synosisidéer. Och början på tuschningen.
http://www.hermannhuppen.be/fichiers/Fi ... ese-bd.pdf

Tittar man på sidorna som presenteras på sida 3 i den pdf:en inser man att här en kille som verkligen borde spana in detta.
http://www.youtube.com/watch?v=j594K6rqX6k
(1:30 in i klippet)

Blir så trött på tecknare som kör samma nivå 90 procent av gångerna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

Den här hittade jag (antikvariskt igår)... gamla småhistorier samlade till ett album. Men visst är omslaget en av de finaste Bernard Prince-bilderna som gjorts? Min julklapp till mig själv!
Bild

(vi testar denna länk istället...)
Senast redigerad av 1 RioGrande, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Labrador Road 26 »

Bilden syns inte Rio, sajten har kopplat bort extern länkning.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Göran Semb »

Det kommer en kort Bernard P-historia tecknad av Dany någonstans ikring nr 10 i år, skulle jag gissa utifrån när den låg i mitt översättarschema. Inte någon ny historia, alltså, men tidigare opublicerad i Sverige, vad jag kan förstå. Det är en återblick på Bernards tid som Interpol-agent.

Dany gör ett helt okej jobb på att behålla Bernards och Barneys respektive "look", tycker jag, men i övrigt känns det litet konstigt för mig med en annan stil än Hermanns i ett BP-äventyr.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

Dany har ju gjort en del riktigt intressanta insatser under åren. En del skräp också.
Denna skulle jag (exempelvis) gärna läsa någon gång:

http://www.bedetheque.com/serie-829-BD-Equator.html

Finns visst bara två album.

http://www.bedetheque.com/Planches/equator.jpg

Då bilden inte funkar, lägger jag in en länk istället.
Mod/Kungnima
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av AndreasEriksson »

Fantomen 9/2012 kommer ut i butik den 12/4 och innehåller äventyret "Fog" Foggarty av Greg & Dany. Aldrig tidigare publicerad i Sverige som sagt, och enligt mig helt okej tecknat av Dany.

Om översättare Semb håller koll på den här tråden skulle jag vilja fråga vilket namn som ursprungligen nämndes i äventyrets första ruta, för jag antar att det har blivit ändrat/uppdaterat vid översättningen?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

Hm. Ännu ett Fantomennummer som man måste köpa.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Göran Semb »

AndreasEriksson skrev:Om översättare Semb håller koll på den här tråden


Halvt om halvt; det var i alla fall Raquel Welch. (Som i och för sig fortfarande ser rätt bra ut, speciellt om man betänker hennes ålder, men som inte längre har den name recognition hon en gång hade.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Wakuran »

Göran Semb skrev:
AndreasEriksson skrev:Om översättare Semb håller koll på den här tråden


Halvt om halvt; det var i alla fall Raquel Welch. (Som i och för sig fortfarande ser rätt bra ut, speciellt om man betänker hennes ålder, men som inte längre har den name recognition hon en gång hade.)

Och, vem blev det i översättningen?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

Göran, skynda dig att säga till Micke att plasta in det numret (med diamantbägare av plast)! Så blir Wakuran TVUNGEN att köpa tidningen för att få veta!

Äsch, numret är väl redan ute i butikerna.... [B)]
Skriv svar