Bernard Prince

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Går det förresten att mäta om Fantomennummer med BP och/eller Thorgal säljer bättre än övriga nummer?

Klart det går att mäta hur många ex ett visst nummer säljer. Egmont har garanterat uppgifter om sådant. Däremot blir det nog inte lätt att få reda på det som privatperson då svenska företag brukar hålla sådant hemligt, i onödan.

Min klart okvalificerade gissning är att BP inte påverkar försäljningen mätbart över huvud taget. Det är din käpphäst Rio men det är inte så många andra som vägrar ha den serien som våt dröm av inläggen här att döma.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

LR! Jag tror att du har rätt. Det är jag och redaktionen. I just detta fall var dessutom BP-serien en ren besvikelse. Greg jobbade ungefär som i Tembo Tabou, fast (hjälp) nästan trettio år senare 1985.... Jag gillar ju BP, jag gillar ju Dany. Men detta var direkt pinsamt (Fete Barney luras, med löfte om sex med en massa infödda flickor, till en kannibalö. Varför ville kannisarna äta den gamle försupne gubben, varför valde de inte den unge och möre Djinn istället? Frågorna fler än svaren när äventyret slutade. Det var lyckligtvis barmhärtigt kort....)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av AndreasEriksson »

RioGrande skrev:LR! Jag tror att du har rätt. Det är jag och redaktionen. I just detta fall var dessutom BP-serien en ren besvikelse. Greg jobbade ungefär som i Tembo Tabou, fast (hjälp) nästan trettio år senare 1985.... Jag gillar ju BP, jag gillar ju Dany. Men detta var direkt pinsamt (Fete Barney luras, med löfte om sex med en massa infödda flickor, till en kannibalö. Varför ville kannisarna äta den gamle försupne gubben, varför valde de inte den unge och möre Djinn istället? Frågorna fler än svaren när äventyret slutade. Det var lyckligtvis barmhärtigt kort....)

Spoiler alert! glömde du skriva [:o)]
Sen var det ju inte så mycket "val", Barney var ju den ende som gick i fällan, gillrad med mat,dryck och flickor...
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

Knappast spoiler, snarare dödskallemärkning på giftburk.... [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Men detta var direkt pinsamt (Fete Barney luras, med löfte om sex med en massa infödda flickor, till en kannibalö. Varför ville kannisarna äta den gamle försupne gubben, varför valde de inte den unge och möre Djinn istället?

Mer fläsk? Alkoholen har gjort köttet mört?...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av larsa66 »

Jag är också besviken på denna version av Bernard Prince, det är den andra Greg/Dany jag läser. Då var Hermans egen bättre även om den var lite rå. Jag tycker man kan låta BP vila i frid nu.

Är det någon som vet hur fransk-belgiska serieskapare jobbar förresten. Är det manusförfattaren som styr upp allt eller finns det ett samarbete från början? Tecknarna verkar ju kunna fortsätta med serierna utan manusförfattarnas hjälp med blandat resultat. Jag tänker på Lucky Luke och Asterix också. Historierna kanske rullar av sig självt när dom hållit igång så länge iofs.

Eftersom denna tråd handlar om BP tänker jag berätta en historia från min barndom. Som 12-13åring började tecknandet sätta fart hos mig. På sommarlovet kunde jag ibland sitta inne och teckna en hel dag oavsett om det regnade eller inte. Våra grannar var en gång på besök och grannfrun utbrast: "Du tecknar snyggt Lars men varför ritar du bara fula gubbar. Titta på Bernard Prince så ska en man se ut." Sedan lusläste och detalj studerade jag BP varje gång han var med i Fantomen. Klart att man ville teckna karlar som gick hem hos brudarna.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

Jo, karlar är han bra på Hermann. Fast inte på brudar, konstigt nog.
Jag tror att det är den sene Gregs extremt trötta och schablonfyllda manus som drar ner de här BP-historierna. För Dany är ju en riktigt skarp penna, egentligen. Och det äventyret när de fallskärmade ner bland de taggiga buskarna tyckte jag klarade godkänt.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Jo, karlar är han bra på Hermann. Fast inte på brudar, konstigt nog.

Kosntigt är att före hon sagt det hade jag nog inte trott det. Bernard tyckte jag såg lite för uppsvullen och mesig ut för at gå hem hos flickorna men oj vad man kan missta sig...
RioGrande skrev:Jag tror att det är den sene Gregs extremt trötta och schablonfyllda manus som drar ner de här BP-historierna. För Dany är ju en riktigt skarp penna, egentligen. Och det äventyret när de fallskärmade ner bland de taggiga buskarna tyckte jag klarade godkänt.


Vilken var det?
Jag kanske ger dom en chans till eftersom du säger det.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av KRax »

Den enda tjej han väl lyckats få till bra - vad jag sett - är den där systern i smaragdhistorien...

Karlarna däremot, de har stil! Till och med Jordan.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

Le piège aux 100.000 dards...

"En dödlig fälla" i Fantomen nr 13 – 14-15/2012.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av AndreasEriksson »

Det är ju slut på BP-historier tecknade av Dany nu. För publicering i Fantomen återstår bara tre korta, tidiga episoder tecknade av Hermann och två längre av Aidans. De får alla gärna dyka upp i Fantomen tycker jag, framför allt Aidans-äventyren är jag nyfiken på.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

Jag också. Har läst Tony Stark och Marc Franval av Aidans tidigare. En kompetent men lite anonym stil. Man vill ju se allt BP-material. Man är ju lite komplettist...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tony Stark, menar du verkligen Iron Man Rio? Trodde inte du läste superhjälteserier över huvud taget.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Nima »

Labrador Road 26 skrev:Tony Stark, menar du verkligen Iron Man Rio? Trodde inte du läste superhjälteserier över huvud taget.


http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... Tony_Stark

Det är tydligen en belgisk västernserie det handlar om.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vad tusan, de kan ju inte komma och sno hans namn, bara för att han är försupen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Sir-L »

Nima skrev:[...]
Det är tydligen en belgisk västernserie det handlar om.


Skulle väl inte säga att det är en västerserie direkt, utan en äventyrsserie i "nutid" (även om vissa(?) äventyr utspelar sig i den amerikanska "västern", dvs han har cowboyhatt och ranch).
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

Troligen kände inte belgarna till Iron Man alls när de hittade på Tony Stark (Vad är det för namn egentligen? Varför väljer man att döpa en hjälte till Tony Stark? Om det hade varit en svensk figur hade man ju kunnat förstå det (skulle varit en liten figur som hade superstyrka...)
)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av RioGrande »

Den 17 februari 1966 (d v s för femtio år sedan... och en månad) publicerades det allra första äventyret med Bernard Prince i Journal de Tintin. Det är alltså jubileum!
:
:
:
:

50!
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av Cadial »

Hermann fran forsta borjan, va? Hans spretiga ansiktsrynkor har jag svart for i Bernard P, men i Jeremiah blir det grymt. Skillnad pa post-apokalyps och franska rivieran.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Bernard Prince får nytt liv

Inlägg av BoJustBo »

Hermann har ju alltid gjort lite konstiga ansikten, och inte helt o-ofta med ögonen på olika höjd.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar