Piratserie för Fantomen???

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Piratserie för Fantomen???

Inlägg av Estelle »

Hittade ett tvådelat nytt piratäventyr på Hermann Huppens hemsida. Kunde kanske också vara något för Fantomen? (Nu när de kör Long John Silver)

> Le Diable des Sept Mers (Del 1)
> Collection Aire Libre
> 46 pages
> Publié en 2008
och
> Le Diable des Sept Mers (Del 2)
> Collection Aire Libre
> 46 pages
> Publié en 2009

Titeln betyder ungefär "Djävulen på de sju haven".

Eller också kunde kanske detta vara ett lagom projekt för Albumförlaget att ge sig på?
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote]Ursprungligen postat av Estelle

Hittade ett tvådelat nytt piratäventyr på Hermann Huppens hemsida. Kunde kanske också vara något för Fantomen? (Nu när de kör Long John Silver)

> Le Diable des Sept Mers (Del 1)
> Collection Aire Libre
> 46 pages
> Publié en 2008
och
> Le Diable des Sept Mers (Del 2)
> Collection Aire Libre
> 46 pages
> Publié en 2009

Titeln betyder ungefär "Djävulen på de sju haven".

Eller också kunde kanske detta vara ett lagom projekt för Albumförlaget att ge sig på?

[/quote]
Albumförlaget är fulltecknat för nästa år - ett par nyheter kommer snart att presenteras, men tack för tipset!
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag funderar litet på om det är lönsammare att köra längre albumserier med gedigen baklista, än orelaterade one-shots. Måste iaf vara en försäljningsmodell som kräver andra förhandlings- och marknadsmetoder.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ibland vet man inte o Fantomen är nåt bra eller nåt dåligt.

Jag menar visst de publicerade allt Thorgal som fann, men vi har ändå färre album än den engelkspråkiga marknaden, det är sånt som gör mig konfunderad.

Folket som läser Fantomen vad är de för enna, de tycks ju verkligen ha en planka uppkörd i arslet för det mesta annat, är det fel på de som styr skiten, stofiler som tror de vet hur fan man sköter en tidning fast an bara förlorara år efter år.

Hela skiten är en jäkla gåta, att göra nåt halvhjärtatta för att en slags regering sitter och tycker till, noll nya läsare osv.

Då de är så förbaskat klena och gäran underställer sig all annan utgivning i hela världen så borde de få gå åt helvete med, om ni kan skriva seier så gör det för fan, har ni ingen jävla stolthet?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

@Agentum: Jag får en känsla av att du varken gillar piratserier eller Fantomen-tidningen? [;)] Sen har väl tom Danmark fler albumtitlar än vi, vad jag förstått?
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

T.o.m. och t.o.m.

Det har de haft i 30 år, vad jag vet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

I see; tur att man kan "skylla" på ungdomligt oförstånd då. [:p] Nåja, jag försökte bara hitta ngt annat att jämföra med, än den omfattande, engelskspråkiga litterturen (annars blir det som att jämföra badbollar med pingisbollar).
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

>>Hela skiten är en jäkla gåta

Precis min åsikt.
I alla andra branscher kan man inte få fortsätta styra en skuta som bara sjunker bit för bit hela tiden.. utom då i seriernas värld.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Inlägg av Coppas »


Det är väl bara att hoppas på att Fantomen satsar än mer på bi-serierna för huvudserien blir bara sämre och sämre.

Inledningen på t.ex. 2010 för mera tankarna till något slags PK-försök att rekrytera kvinnor och minoriteter till Polishögskolan, men i någon slags budget-variant som verkar ha baserats på diverse tv-serier. Den har i alla fall inget av verklighet över sig och absolut inget gemensamt med 'Fantomens' föregivna roll som äventyrsserie. En bättre variant på temat kvinnliga patrullmedlemmar kom redan 1985 med episoden »Patrullman Mary« så idén är inte alls ny för den delen, bara dåligt förvaltad.

Som svar till Agentum sedan så kan jag väl säga att man sitter så illa med brädbitar i ändalykten, men att man ofta fortsatt köpa av gammal vana. För varje nytt urvattnat nummer så blir man än mera less och hoppet står till att de ansvariga lyckas hitta några alternativa godbitar bland det som går som bi-serier. [;)]
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Det finns även ett gammalt äventyr från 1970-talet där Diana rycker in som patrullkvinna.
Äventyret i Fantomen Nr 1. 2010 har för övrigt gått i Svenska Dagbladet för något halvår sedan. Men vissa av dessa nya amerikanska dagspress-Fantomen-serier är faktiskt riktigt bra. Både bra manus (med oväntade grepp) och snyggt tecknade. Långt över Falk/Barrys nivå de sista 20 åren eller så.
Skriv svar