Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Låter intressant det där med tågserien. Ånglok ur europeiska serier?
Samla Corto Malteses pansartåg från Sibirien?
Spirous och Gastons atomtåg från Ur spår!
Lucky Luke-loket från omslaget på Jesse James...
Järnhästen från Blueberryalbumet Järnhästen.
Loket som spårar ur i Tintin i Kongo.
Oj, detta är något jag HELLRE skulle försöka samla komplett än bilarna...
[:)]
(Och när det gäller bilarna: det vore kul om bilarna från Max Jordan också blev samlingsbara...)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Javisstja, minns din gamla tågromantik, nu. Du hade inte Märklintåg som liten?

(Min halvbror och hans pappa var ganska aktiva med det ett tag i ungdomen. Dyr och ganska komplicerad hobby, bara.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av UlfK »

RioGrande skrev:Låter intressant det där med tågserien. Ånglok ur europeiska serier?


Nej, bara lokomotiv efter verklig förebild. De dyker upp på Tradera emellanåt. Endast intressanta för tågnördar.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Hittade bilder på Editions Atlas: Orientexpressen.

(Jag hade ingen riktig Märklinbana när jag var liten. "Bara" legotåg, med motor.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Aahh, men Legotåg är ju också ganska kult.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

EGENTLIGEN mer kreativt också. Man kan ju bygga hur många olika lok som helst.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Besökte Köpenhamn och Faraos Cigarer i helgen. Såg att danskarna nu har fortsatt att ge ut Spirou i lyxalbum: nu även Fournier.
Användarvisningsbild
Henka
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 25 okt 2011, 10:30

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Henka »

Någon ny info om hur det går med den fortsatta svenska utgivningen av Spirou samlingen med Fournier serier?
“The chances of surviving are… slim.”
zantas
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 jul 2012, 17:40

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av zantas »

Ja, det hade varit kul att höra något om framtida Spirousamlingar.

Noterar att Spirou 51 står angiven för utgivning redan i augusti hos de flesta onlineshoppar, dock utan titel eller omslag. Det lär ju vara det senaste albumet i den franska serien, men märkligt att den står som "inbunden". Hade förstås även varit kul med en one-shot.

Har inte Egmont någon marknadsansvarig? Eller sov de sig igenom sina studier i marknadsföring?


Z
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

zantas skrev:Har inte Egmont någon marknadsansvarig? Eller sov de sig igenom sina studier i marknadsföring?

Välkommen till Serieforum.

De har nog någon/några men över lag får man bilden att det inte satsas några pengar över huvud taget på marknadsföring av de serier som Egmont ger ut. Faktum är att man mest märker av bristen på marknadsföring och inkompetensen som verkar råda på avdelningen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

zantas skrev:Noterar att Spirou 51 står angiven för utgivning redan i augusti hos de flesta onlineshoppar, dock utan titel eller omslag. Det lär ju vara det senaste albumet i den franska serien, men märkligt att den står som "inbunden". Hade förstås även varit kul med en one-shot.

51:an har funnits ute i butik i över en månad. Det är "Den mörka sidan av Z". Gå in på www.interpress.se och sök på Spirou så får du fram omslag och försäljningsställen.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Looding »

Visserligen står det så men varför har ingen annan den till salu?
http://www.google.com/search?client=saf ... 8&oe=UTF-8
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Looding skrev:Visserligen står det så men varför har ingen annan den till salu?
http://www.google.com/search?client=saf ... 8&oe=UTF-8

Går den via Interpress räknas den väl som tidning, medan Grand Ocean brukar vara de som sköter distributionen för serier i bokform. Vad jag vet så har aldrig Adlibris och de övriga saker från Interpress. Det var därför Marc Saunders nummer 1 fanns på Adlibris medan nummer 2 fanns i Pressbyrån.

Det är min gissning i alla fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

MS1 köpte jag på Pressbyrån, och det är på Pressbyrån som jag sett Spirou 51 också. Nånting med olika distributörer är det säkert, och av någon anledning ville man ge Pressbyrån första chansen. Har för mig att man inte får retur på det man säljer via Pressbyrån, så man ville kanske att 51:an inte skulle ha någon konkurrens från andra kedjor första månaderna. Sen sköts den långsiktiga försäljningen via Adlibris o.dyl.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
zantas
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 jul 2012, 17:40

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av zantas »

Tack, det var intressant att veta att den redan är ute! (Säger en del om kompetensen på Egmont om man googlar den svenska titeln på ett album som redan är ute och knappt får någon träff alls! - trist att det ska drabba Spirou-utgivningen)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av burnout »

Nr 51 finns ute nu och den har funnits i en månad ca. Ica och pressbyrån har den. Bokhandeln och andra handlare får den i Augusti, Varför ? är något mycket konstigt avtal som är vansinnigt. Hur bokhandeln och andra ska kunna sälja något när Ica och andra affärer har sålt ex i över en månads tid vet jag inte, den ekvationen går inte ihop, Men hade Egmont vänt på det så bokhandeln och handlare hade fått det först så hade dom sålt mycket mera.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Är du säker på att det är ICA? Hos oss är det Coop (de stora varuhusen) som samarbetar med P-byrån och P-stopp----
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av burnout »

RioGrande skrev:Är du säker på att det är ICA?



Det hette Ica när jag gick in och samma när jag gick ut. Idag var jag där igen och då hette det också Ica. [:o)]
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

RioGrande skrev:Är du säker på att det är ICA? Hos oss är det Coop (de stora varuhusen) som samarbetar med P-byrån och P-stopp----

ICA kan väl också ta in sånt som distribueras av Interpress?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Erik S »

AndreasEriksson skrev:
RioGrande skrev:Är du säker på att det är ICA? Hos oss är det Coop (de stora varuhusen) som samarbetar med P-byrån och P-stopp----

ICA kan väl också ta in sånt som distribueras av Interpress?

Så är det. "Vanliga", mindre ICA-butiker brukar väl knappast göra det, men ICA Maxi är ju en annan femma, de spelar i samma division som Coop. ICA Maxi i Uppsala säljer senaste Spirou. Gissningsvis var det också en ICA Maxi-butik som burnout besökte?
Skriv svar