Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine

Re: Stora Spirou-tråden

Inläggav germund » tor 23 maj 2019, 11:20

Jag antar att ni menar den svenska utgåvan av Rob-Vels tidiga äventyr som ingick i Franquin-bokserien. Som jag minns det fanns inte materialet scannat förrän vi gjorde Egmonts utgåva, så franska förlaget lät oss ge ut materialet i bokform innan de själva kommit så långt. Till skillnad från de övriga böckerna i Franquinbokserien fanns det alltså ingen fransk bok/förlaga att utgå ifrån.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 23 maj 2019, 18:18

Ja bok 1 helt enkelt den börjar före innan Franquin tar över, men det var alltså nåt helt eget här?

Jag funderade hur mycket material i form av "äventyr" som finns innan, jag antar att det innan bara är Spirou och Spip, Nicke alias Fantasio var ju inte en seriefigur utan som namnet antyder en påhittad person som skrev tokiga artiklar helt enkelt, jag vet inte hur han bands ihop med Spirou?

Men vi ser ju i den där första boken och även in i Franquintid att han uppfinner saker en del Gastontokerier men vissa saker fungerar.

Intressant af att vi fick lite tidigare material tycker jag, men det finns ju mer, men det lär vi inte få se.

Jag menar Lucky Luke gavs ju ut från början helt tex.

Det var väl vågat nog ändå att inte direkt börja med Franquins första album eller dylikt.

Nu börjar ju de flesta kända belgfranska serier efter ww2, Tintin är undantaget, men fler måste funnits, för Nazisterna ströp väl amerikanska stripserier helt i regionen under dras tid.

Så mycket jag inte vet om just äldre franskbelgiska serier från äldre tider, det finns inget att läsa om det utom på franska antar jag.
Det jag läst är ju det som stått i de samlingsböcker som har en introduktion, annars hade jag inte vetat nånting.

Finns säkert en del att googla upp, men det är intressant att fråga här med.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 23 maj 2019, 23:32

Det verkar som det till stor del var chefredaktören Jean Doisy's skapelse, ett år innan Jijé tecknade honom så blev han en docka i en lokal belgisk Spirou-dockteater, designad av André Moons (1942).

Bild

Senare (1943) bad Doisy Jijé att integrera Nicke in i Spirouserien, eventuellt för att Spirou själv kunde vara litet väl klämkäck. Jijé gav honom dock ett helt annat utseende, och han fick efter ett tag en frisyr som verkar ha inspirerats av Dagobert och Alexander i Blondie.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Fantasio_(personnage)#Création

Edit. För ungefär ett halvår sen kom det förresten ut ett album, där Spirouforskarna Christelle och Bertrand Pissavy-Yvernault hade lyckats hitta anteckningar till det där dockteatermanuset och tillsammans med den elegante retrostilisten Al Severin utvecklat de där manuset till en albumserie för att ge ett intryck av produktionen bakom dockteatern, och hur dåtidens belgiska barn upplevde evenemanget.

https://www.bedetheque.com/BD-Spirou-et ... 45983.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » fre 24 maj 2019, 23:51

Agentum skrev:
Nu börjar ju de flesta kända belgfranska serier efter ww2, Tintin är undantaget, men fler måste funnits, för Nazisterna ströp väl amerikanska stripserier helt i regionen under dras tid.

Så mycket jag inte vet om just äldre franskbelgiska serier från äldre tider, det finns inget att läsa om det utom på franska antar jag.
Det jag läst är ju det som stått i de samlingsböcker som har en introduktion, annars hade jag inte vetat nånting.

Finns säkert en del att googla upp, men det är intressant att fråga här med.

En bra introduktion skulle detta uppslag i Seriewikin kunna vara! https://seriewikin.serieframjandet.se/i ... ska_serier

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 25 maj 2019, 20:07

Jo ok, en kortare introduktion mao.

Corto Maltese har jag aldrig läst, funns pp engelska i samlingar har jag sett, men jag tycker teckningstilen ser udda ut.
Vilket man ju aldrig ska gå efter iofs.

De flesta långga Tintin har jag heller aldrig sett, de var väl svartvita stripar antar jag.

Som det står att månadsvis presentera några sdir av var serie hade det ju det bra och inte den press som det var i USA, som blev ännu värre när serietidningen kom, tydligen har belgfranskområdet haft serietidningar, utan de är mer söndagstrippar eller nåt.

Ja alltså jag menar inhemska import måste de haft.

Sverige har ju haft mer serietidningar öven om de varit Antalogier främst, men ju ändå haft avslutande berättelser, mer likt UK faktiskt skulle jag säga.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Kontakt:

Inläggav smorkin » tis 28 maj 2019, 00:11

Agentum skrev:...
Corto Maltese har jag aldrig läst, funns pp engelska i samlingar har jag sett, men jag tycker teckningstilen ser udda ut.
...

OT, men kan inte låta bli: Du brukar ju läsa lite alla möjliga serier så ge Corto en chans. "Balladen om det salta havet" gavs ut av Epix en gång i tiden och finns säkert på bibliotek; det är det första albumet och också väldigt bra. Tycker alltså jag :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 28 maj 2019, 01:06

smorkin skrev:
Agentum skrev:...
...

OT, men kan inte låta bli: Du brukar ju läsa lite alla möjliga serier så ge Corto en chans. "Balladen om det salta havet" gavs ut av Epix en gång i tiden och finns säkert på bibliotek; det är det första albumet och också väldigt bra. Tycker alltså jag :-)

Ska väl finnas i diverse engelska utgåvor, också. Vilken är nu bäst?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
germund
Very Fine

Inläggav germund » tis 28 maj 2019, 01:18

Wakuran skrev:Ska väl finnas i diverse engelska utgåvor, också. Vilken är nu bäst?...
Jag hade satsat på IDW/EuroComics nya samlingar. Om man inte vill köpa de danska, fina böckerna från Faraos Cigarer.

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Kontakt:

Inläggav smorkin » tis 28 maj 2019, 15:01

germund skrev:
Wakuran skrev:Ska väl finnas i diverse engelska utgåvor, också. Vilken är nu bäst?...
Jag hade satsat på IDW/EuroComics nya samlingar. Om man inte vill köpa de danska, fina böckerna från Faraos Cigarer.

För engelska, IDW absolut! Varning dock för "Balladen..." på engelska; IDW har inte gett ut den ännu, och den utgåva som finns tillgänglig på engelska är en ren katastrof (usel färgläggning, massakrerad sidlayout).
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 28 maj 2019, 18:13

Finns redan litet olika utgåvor på engelska, tydligen. Brittiska Harvills utgåva från 1996 minns jag som helt okej (även om det verkar som den har blivit rätt dyr på nätet).

Sen finns amerikanska NBM's serietidningsutgåva från 1997, vilken jag antar är rätt jobbig att samla på. Och slutligen amerikanska (?) Universe' utgåva från 2012, vilket vad jag förstår ska ha blivit rätt hopplöst behandlad p.g.a. att amerikanerna saknar ett förhållande till albumformatet...

Edit 1. Tydligen ska Harvills utgåva vara översatt från franskan snarare än italienskan, men det låter nog ändå som ett bättre alternativ...

Edit 2. Relaterat blogginlägg. http://www.bigplanetcomics.com/how-to-d ... cs-classic

Edit 3. Fast just "Balladen om det salta havet" finns ju iofs i en gammal svensk utgåva från Epix, kom jag på, om man ändå ska läsa serien i översättning...

Användarvisningsbild
Coppas
Fine

Inläggav Coppas » tis 28 maj 2019, 22:50

Är väl en petimäter, men är det inte bättre att starta en ny och dedikerad tråd om Corto Maltese hellre än att spinna vidare på temat i en tråd om Spirou?! [B)]
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 28 maj 2019, 23:10

Coppas skrev:Är väl en petimäter, men är det inte bättre att starta en ny och dedikerad tråd om Corto Maltese hellre än att spinna vidare på temat i en tråd om Spirou?! [B)]

Dessutom bör det redan finnas en gammal Corto-tråd, men jag skulle ju eventuellt kunna flytta inläggen...

Opus

Inläggav Opus » lör 22 jun 2019, 09:53

Flytta gärna hela Corto diskussionen då den är fullständigt off-topic.

För att något vrida tillbaka till Spirou-världen.
Jag tycker det är väldigt berikande med de extraordinära äventyren vilka ger ett lite större spelrum utan att förstöra grundseriens struktur. Ser fram emot Champignac albumet och kommer köpa det så snart det finns ute. Skulle även väldigt gärna se Zorglub albumen av Munuera. Sett enstaka sida översatt till engelska och gillar det. Invänder säkert flera att det inte är Spirou och det måste jag hålla med om.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » lör 22 jun 2019, 13:04

Hej gott folk!
Vet ni om att norska Outland ger ut en massa Spirouböcker? Vettiga priser också! (Dock verkar förlaget inte skicka till Sverige, så man får lösa det under ev semester eller via norska vänner...)
https://www.outland.no/sprint-1969-1972-hc

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 22 jun 2019, 13:53

Outland har en jättebutik i Oslo, påminner litet om svenska SF-Bokhandeln eller danska Faraos Cigarer.

Återgå till "Fransk-belgiska serier"