Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

citat:
Notera det maffiga feltrycket när Spirou pusslar med bokstäver! Han pusslar "Ricke" till "Ricke"! Någon som vet vad han hette i original? Anagram på "Zantas" eller "Zantafio"?


"Zantafio" känner jag igen, så det är det förmodligen. En omkastning av Nickes namn i original (Fantasio).
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

"Zantafio" är ju hans ursprungliga namn, skapat från Fantasio, men nog är Zantas rätt diktatorsnamn även på franska? Då skulle hans ryska namn kunna bildas av endera.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

Ja just det ja, det skanderar ju "Viva Zantas" i Diktatorn och Champinjonen. Det hade jag glömt.
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Ricke (Zantafio) kallar sig för Tanaziof i den franska utgåvan av 'Spirou i Moskva'.

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Här är en förhandstitt på det nya albumet 'Spirou et Fantasio a Tokyo' (hmm, jag undrar just vad den svenska titeln blir[;)])

http://www.bdgest.com/prepub.php?ClickV=1&IdPrepub=188#

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Lite lustigt att Itoh Kata tas upp igen. Den figuren var aldrig speciellt intressant i Fourniers tappning. Han verkar lite mindre flabbig här.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

[quote="Ingemar"]

Lite lustigt att Itoh Kata tas upp igen. Den figuren var aldrig speciellt intressant i Fourniers tappning. Han verkar lite mindre flabbig här.
[/quote]

Jag vill att Zafir kommer tillbaka, Otto Papparap (stavning?) kan göra honom sällskap.

"Klick! Maximal dos!"

Jag undrar om de fortfarande bor hos Greven?






Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Svartslipsen"]

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

Lite lustigt att Itoh Kata tas upp igen. Den figuren var aldrig speciellt intressant i Fourniers tappning. Han verkar lite mindre flabbig här.
[/quote]
Jag vill att Zafir kommer tillbaka, Otto Papparap (stavning?) kan göra honom sällskap.

"Klick! Maximal dos!"

Jag undrar om de fortfarande bor hos Greven?

Hoppas inte, allvarligt talat. Morvan&Munuera skulle aldrig kunna göra något vettigt av dem. Fast de borde ha plockat fram uppfinnaren eller fabrikören från Stoppa Cyanida redan i "Paris under vatten", i stället för att göra greven till monsterrobotbyggare.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

[quote="Ingemar"]

citat:
Ursprungligen postat av Svartslipsen

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

Lite lustigt att Itoh Kata tas upp igen. Den figuren var aldrig speciellt intressant i Fourniers tappning. Han verkar lite mindre flabbig här.
[/quote]
Jag vill att Zafir kommer tillbaka, Otto Papparap (stavning?) kan göra honom sällskap.

"Klick! Maximal dos!"

Jag undrar om de fortfarande bor hos Greven?

Hoppas inte, allvarligt talat. Morvan&Munuera skulle aldrig kunna göra något vettigt av dem. Fast de borde ha plockat fram uppfinnaren eller fabrikören från Stoppa Cyanida redan i "Paris under vatten", i stället för att göra greven till monsterrobotbyggare.



Kanske inte, men Morvan & Munuera är säkert inte de sista tecknarna 'Spirou' kommer att ha.[;)]
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Svartslipsen"]

[quote]Kanske inte, men Morvan & Munuera är säkert inte de sista tecknarna 'Spirou' kommer att ha.[;)]
[/quote]
Det vore helskönt med en tecknare som var lite som i tidig Franquinstil, långbenta figurer med spänst. [^] Och så återhållsamma relativt realistiska manus med finess. Man kan ju hoppas.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hittade en sajt med Spirou tolkad av olika tecknare.
http://spirates.ifrance.com/vupar.htm
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Vilken blandning! Baron Brumaire, Chaland (förstås), Fabrice Tarrin, Fred Neidhardt och ett par till, de såg ju trevliga ut. Séverin ser ut som Rob-Vels stil.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Hr en fundering. Är det någon som vet ifall Egmont tänker ge ut alla album ifrån nr.1?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Robrocker"]

Hr en fundering. Är det någon som vet ifall Egmont tänker ge ut alla album ifrån nr.1?
[/quote]

Vad jag hört är det inte aktuellt med reprintar utan dom ger ut från 43 och framåt. Sen är frågan OM dom får ge ut 1-42??. Det finns säkert någon annan som har rättigheterna till 1-42 (carlsen??)Men eftersom Carlsen har upphört med album så vem vet.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Carlsen har inte rättigheterna att återutge de album som de gav ut tidigare utan det det är Egmont som har de rättigheterna nu. Om de kan återutge något beror nog på om de kan samtrycka med Norge, Danmark, Finland...

Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jaha, ok tackar för snabba svar! =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="burnout"]

Vad jag hört är det inte aktuellt med reprintar utan dom ger ut från 43 och framåt. Sen är frågan OM dom får ge ut 1-42??. Det finns säkert någon annan som har rättigheterna till 1-42 (carlsen??)Men eftersom Carlsen har upphört med album så vem vet.
[/quote]
Det verkar ju lite märkligt att bara skippa 41-42 med tanke på att de i praktiken knappast varit utgivna alls.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Ingemar"]
Det verkar ju lite märkligt att bara skippa 41-42 med tanke på att de i praktiken knappast varit utgivna alls.
[/quote]

41-42 var Carlsen comics och dom 2 var i princip bara för Biblioteken (i alla fall 42:a). dom som blev över kom ut på marknaden och det var inte mycket. Jag tror inte "Gongks" blir glad om det skulle komma ut en ny 42:a.[:o)]
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="burnout"]

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar
Det verkar ju lite märkligt att bara skippa 41-42 med tanke på att de i praktiken knappast varit utgivna alls.
[/quote]
41-42 var Carlsen comics och dom 2 var i princip bara för Biblioteken (i alla fall 42:a). dom som blev över kom ut på marknaden och det var inte mycket. Jag tror inte "Gongks" blir glad om det skulle komma ut en ny 42:a.[:o)]


Nej, men vi som vill läsa dem skulle bli glada!
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag gillar färgläggningen i de nya albumen, även teckningsstilen är bra. Synd att inte manusen håller den klassen. Jag saknar också Greven, Fournier behöll ju Greven, jag tycker Spirou och rymdvarelserna var bra. Jag tycer Franquin var som bäst när han tecknade "Raffel med Zafir."
With great powers comes great responsibility.
Skriv svar