Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av BoJustBo »

På tal om Spirou, Mooz Förlags facebook la upp den här.
Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Om man gillar Fournier ör nog de två senare samlingsböckerna bättre...

Men iofs, om inte försäljningen av det här albumet blir bra, så kommer de nog aldrig ut på svenska...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Guldmaskinen.... (som det var c:a en miljon år sedan den fanns i tryck på svenska...) Ett rätt bra album, som fuskades bort genom att ges ut som introduktionsalbum (billigare tryck och billigare pris.... 4:95)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Guldmaskinen.... (som det var c:a en miljon år sedan den fanns i tryck på svenska...) Ett rätt bra album, som fuskades bort genom att ges ut som introduktionsalbum (billigare tryck och billigare pris.... 4:95)

Och det sista Spirou-albumet med Marsupilami fram tills helt nyligen... Franquin tecknade Marsupilami och Fournier tecknade resten, i princip...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag köpte den iaf, få se vad det är, troligt har man väl läst dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

RioGrande skrev:Guldmaskinen.... (som det var c:a en miljon år sedan den fanns i tryck på svenska...) Ett rätt bra album, som fuskades bort genom att ges ut som introduktionsalbum (billigare tryck och billigare pris.... 4:95)

Vet inte om det fuskades bort; det var det första Spirou -albumet jag köpte, just för att det var så billigt [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Så kan man ju tänka. Men det kom ju inte tillbaks senare i nya upplagor (som de andra), så många yngre Spiroudiggare gick miste om det. Och eftersom det var så dåligt tryckt föll ju alla exemplar sönder... (lite som med Trumfserien....)
///
Jag tycker att detta är en stor händelse. Antar att resten av detta antologialbum är Den stora champinjonjakten och Det mystiska klostret? De har väl sina höjdpunkter också, men känns inte lika viktiga.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Enligt BDOubliées ska Fournier ha tecknat enstaka kortare Spirou-serier för tidningen runt den tiden, dessutom, och de är nog också med i boken...

http://www.bdoubliees.com/journalspirou ... spirou.htm

http://comicwiki.dk/wiki/Splint_%26_Co._1969-1972
http://comicwiki.dk/wiki/Splint_%26_Co._1972-1975
http://comicwiki.dk/wiki/Splint_%26_Co._1976-1979
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
dHagger
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 08 jun 2016, 17:44

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av dHagger »

Jag var på väg att köpa Spirou 1969-1972, men blev lite misstänksam när priset var lägre för den än för de andra samlingsböckerna (1981-1983 och 1984-1987). Butiker som listar boken påstår att den endast har 176 sidor, vilket är 64 sidor mindre än den franska utgåvan (som har 240 sidor). Det känns som något har kapats bort, särskilt när det endast skiljer 4 sidor mellan svenska och franska utgåvan av de andra samlingsböckerna. Lägg till det att danska utgåvan verkar ha 226 sidor (vilket är 14 sidor mindre än den franska, men fortfarande 50 sidor mer än den svenska).

Jag kan inte hitta något sätt att kontakta förlaget direkt, så jag hoppas någon här känner till vad det är som gör att det skiljer så mycket i sidantal mellan franska och svenska utgåvan av Spirou 1969-1972?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

De norska utgåvorna har, vad jag har hört, allt extramaterial kapat och innehåller bara de äldre albumen repriserade rakt upp-och-ner... Det låter litet tråkigt om det skulle gälla för de svenska också...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Ja är 176 sidor rätt stämmer det väl bra med 3 album och typ omslag.

Jag köper ändå då jag föredrar inbundna böcker över lösa album, men jag hade betalt fullt om det hade varit okapat med, trots allt förväntar man sig kanske nånting extra.
9mm, i'm never further away than that.
Spirou Reporter
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 23 apr 2013, 23:07

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Spirou Reporter »

dHagger skrev:Lägg till det att danska utgåvan verkar ha 226 sidor (vilket är 14 sidor mindre än den franska, men fortfarande 50 sidor mer än den svenska).


Den danska utgåvan är identisk i innehåll (bortsett från språket, naturligtvis) och sidantal med den franska. Man har bara räknat lite olika med sidnumreringen, på grund av några onumrerade sidor bakerst i boken.

De nya norska böckerna från Zoom/Outland bygger inte på de franska överhuvudtaget, och de korta berättelserna och extramaterialet fattas. Det lär nog bero på vilka licensrättigheter de har gentemot Egmont. Det förvånar mig lite om det gäller Mooz' svenska böcker också, särskilt om de använder samma cover som de franska böckerna.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Hmmm... Någon som kan undersöka den svenska utgåvan och se vad som är fallet?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
dHagger
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 08 jun 2016, 17:44

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av dHagger »

Lyckades via en återförsäljare komma i kontakt med förlaget, och fick följande information (kompletterat med info från förlagets danska facebook-sida):

Fournier-böckerna är ett samarbete med ett annat förlag som önskar färre redaktionella sidor, så dessa böcker har mindre redaktionellt material än de belgiska utgåvorna. Huvudinnehållet verkar vara de tre albumen samt några kortare historier (om jag inte missförstått något). Ytterligare två Fournier-böcker på ca 144 sidor (plus omslag och redaktionellt material som ej matchar belgiska utgåvan) är planerade. Då svenska och norska utgåvan av första Fournier-boken släpptes samtidigt, och har samma sidantal, misstänker jag att innehållet är samma.

Det är även en Nic/Cauvin-bok på ca 200 sidor planerad, med nytt redaktionellt material som inte är lika omfattande som i den belgiska utgåvan samt serier som inte är utgivna tidigare i norden. Enligt Facebook-sidan kommer denna i maj/juni 2017 på både svenska och danska.

Tome/Janry-böckerna (totalt 4 st planerade) kommer däremot innehållsmässigt bli identiska med belgiska utgåvorna (förutom språket förståss). Enligt Facebook-sidan så kommer tredje boken (1988-1991) släppas före Nic/Cauvin-boken (troligtvis i november).

De överväger även att göra en samlingsbok med de fyra Morvan/Munuera-albumen, men detta är ännu inte säkert.

Förlaget önskar också meddela att planerna kan komma att ändras, även om de räknar med att planerna kommer att genomföras.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Har man inte problem med att språket är danska så kan man ju alltid hugga den utgåvan: http://bit.ly/1WGitB1
Faraos Cigarer har även de andra två Fournier-böckerna i lager.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av zlv »

Wakuran skrev:Hmmm... Någon som kan undersöka den svenska utgåvan och se vad som är fallet?...

Den svenska 1969-72 har en 3 sidig artikel & sedan den tre albumen enbart.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Fournier gjorde några kortare serier 1969-1972; Un Noël clandestin (6s), Le champignon nippon (6s), Joyeuses Pâques Papa (6s) och Un faux départ (2s)...

(Fast den sistnämnda kan eventuellt vara kopplad till Det mystiska klostret...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Tråkigt om den inte blir komplett. Fast ifall dom samlas ihop i en av dom senare volymerna är jag ok med det.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Kikade lite i Marsupilamis vrede i Pressbyrån idag. Jag har den redan på danska, MEN jag kan nu även rekommendera den svenska utgåvan. Albumet är nämligen förlängt med en genomgång av Marsupilamis historia! Så albumet är mer som ett gammalt Spiroualbum att hålla i! Inte sådär slinkigt som Egmonts Spirou- och Asterixalbum varit på sistone. Går Ni omkring med 89 tunga kronor i fickorna får Ni här ett förslag till hur Edra steg genom staden kan bli betydligt lättare... och leendet på Edra läppar BETYDLIGT bredare.... [:o)]
wombat1000
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 28 maj 2012, 14:41

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av wombat1000 »

RioGrande skrev:Kikade lite i Marsupilamis vrede i Pressbyrån idag. Jag har den redan på danska, MEN jag kan nu även rekommendera den svenska utgåvan. Albumet är nämligen förlängt med en genomgång av Marsupilamis historia! Så albumet är mer som ett gammalt Spiroualbum att hålla i! Inte sådär slinkigt som Egmonts Spirou- och Asterixalbum varit på sistone.]

Som i den franska originalutgåvan alltså. Jag hoppades att den svenska utgåvan skulle ha det. [:)]
Skriv svar