Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Vissa finns bara digitalt belgfranska seier översatta till engelska, lite surt dp en del är riktigt bra, men de finns enbart digitalt.

Jag kan absolut läsa digitalt, men jag är för gammal, egentligen är det ju bra och tar ingen plats, man kan lätt sortera dem osv, men jag har ett behov att ha nåt fysiskt ändå, ok i vissa fall gällandes svenska samlingar blir de ju fyra med pren begagnade och då är ju digitalt ointressant.

Sp trots att jag förstår fördelarna så är det nåt särskilt att ta i tidningen eller boken och bläddra upp den fysiskt framför mig, i en framtid då folk inte är vana med tryckta media kommer de ju inte veta annat.
Om och när den tiden kommer, allt mer papper används även om inte just serier är de skyldiga, öven seriernas död som utropats om och om igen, men det vill inte riktigt dö.

Men en film kan man ju inte ta på fysiskt heller men där finns inget annat val som exempel, dvs en tanke att man hade ett fodral Fantomen 2019 och ett litet minnes kort i den, så man ändå kunde ha nåt på hyllan att ta fram, kanske kan va nåt.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

Ytterligare ett digitalt album på engelska läst: "His name was Ptirou"
Är egentligen inget Spirou album fast ändå.
Lite som "Gringos Locos" bygger det på verkliga händelser men antar att även detta har vävt ut och förändrat historien kraftigt.
Handlar om RobVel när han tjänstgjorde på Atlantångare och därifrån tog inspiration till Spirou.
Tycker mycket om detta album och ger det en stark 4/5.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

Såg en indikation att Cobolt kommer ge ut Spirou i Berlin som album framåt vårkanten.
Kommer det bli en fysisk kopia av albumet dessutom på svenska.
Hoppas man kommer med fler lite udda utgåvor.
Zorglub albumen skulle jag gärna se och Spirou av Yves Chaland vore också välkommet.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

Såg på Adlibris att Egmont i Norge släppt de två första Zorglub albumen på bokmål i höst och även annonserat det tredje.
Riktigt humana priser också med dryga hundringen per album.
Inget mot att läsa dem på norska men om de kommer på svenska kan jag vänta lite.
Är det någon samordning mellan Egmont Norge och Sverige eller är de helt oberoende varandra med olika rättigheter till album?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av germund »

Opus skrev:Är det någon samordning mellan Egmont Norge och Sverige eller är de helt oberoende varandra med olika rättigheter till album?
Serieutgivningen i de olika länderna (Sverige, Norge, Danmark, Finland) sköts av olika Egmontföretag med oberoende, separata avtal. Vi borde samarbeta mer än vi gör.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

Stort tack för svaret Germund!
Ja som konsument tror man ju det är samma.
Ger väl samordningsfördelar också att kunna trycka större volymer där man enbart ändrar texten
när samma album ges ut på flera marknader samtidigt (bara det inte råkar bli fel språk).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag är för nästan allt som ger större utbud och billigare album...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Agentum »

Har ofta undrat över det där, säljs det sämst i Sverige ständigt trots många fler innevånare?
Annars käns det igint bara för att Egmont är danskt och sätter de länder de gillar bäst i rangordning, här föll ju hela seriemarknaden på få år när de köpte upp allt så det gjorde ju mycket till att här inte går att sälja serietidningar så bra och då menar jag tiden fram till plattor och smartphones som tog livet av det för yngre.

Men tiden mellan gjorde ju att nån generation i princip växte upp utan serier.

Album käns obegriplugt att det skulle vara omöjlugt att sälja ungefär samma i de olika länderna, som nämns samtryck och tre olika språk eller fler om så finska och nynorsk tex.
Måste ju bli billigare?

Käns som det inte litas på på just Sverige ibland, maximal vinst trodde jag var tanken, från företagets sida.

Å andra sidan känner jag inte idag till hur Egmont fungerar i Danmark och Norge, käns som de två kunde ha en redaktion om det är som här.

Att serier skulle vara en större sak i de länderna är inget man i övrigt alls märker, aldrig gjort heller.

Obs ej personligt påhopp, bara en fundering, vi svenskar tenderar att inte bry oss om så mycket om de länderna, tvärtom har det iaf förr varit att Norge uppmärksammat svenskt, musik, tv osv.
Nu bor jag på östsidan så Finland hamnar närmare, men där finns ju språkförbistringen och finlandsvenskar är få men de ser man ju som svenskspråkiga(vilket de är).
Bokmål är ju begripligt i tal och särskilt text, gäller i text danska med, de ör dock långt ifrån texten i tal, vi ligger nog närmast textgrunden.

/Inlägg flyttat till trolig tänkt tråd. Admin.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo, tack passade inte bra i tråden om de avlidna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av KRax »

Är i Berlin och köper förstås Spirou in Berlin på underbara "Dussmann, das KulturKaufhaus".

BRA!

Öst-Berlin, DDR och Ricke känns så givet att jag nästan är lite förvånad över att kopplingen inte gjorts förr, men det hade väl varit för politiskt på Franquins tid. På väg på svenska? Annars har tyska originalet ett relativt lättillgängligt språk, tror att gymnasietyska räcker gott (har gift mig till min tyska, vet inte riktigt hur mycket man lär sig i skolan).

Ett sådant där album som ger mer ju mer man vet, i det här fallet DDR.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

Japp, den lär vara på väg på svenska :)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av KRax »

Just det, du skrev om den någon gång tidigare i år. Hmmm, snabbkoll, du funderade om den mest kändes som ett extraordinärt äventyr eller något som hade kunnat klämmas in i den vanliga utgivningen. Eftersom den har datum mycket precist fastslagna så nej, inte den vanliga tidlösa utgivningen, men egentligen känns det lite som Spirou mixad med Asterix. Asterix på Korsika, i Britannien, i Spanien, i Berlin fast med piccolo-uniform och en lite smartare kompis. Lite den sortens humor också, inte de där extrema ordvitsarna men det drivs med många etablerade fördomar.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

DDR socialustisk whatever vilket lockade svenskar, egentligen var det djupt eländigt kommunistiskt ala sovjet givetvis.

Käns det inte som nåt man vill glömma?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Vem behöver Östtyskland när man har Bretzelburg?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Hehe jo så är det såklart, det tänkte jag inte på.

Men i de här special Spirou vill de ha verklighetens namn, de verkar inte komma tillbaka med vanliga Spirou och de andra igen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

KRax skrev:Just det, du skrev om den någon gång tidigare i år. Hmmm, snabbkoll, du funderade om den mest kändes som ett extraordinärt äventyr eller något som hade kunnat klämmas in i den vanliga utgivningen. Eftersom den har datum mycket precist fastslagna så nej, inte den vanliga tidlösa utgivningen, men egentligen känns det lite som Spirou mixad med Asterix. Asterix på Korsika, i Britannien, i Spanien, i Berlin fast med piccolo-uniform och en lite smartare kompis. Lite den sortens humor också, inte de där extrema ordvitsarna men det drivs med många etablerade fördomar.

Mm, att den utspelas så tydligt en viss tid gör den absolut annorlunda, precis som du säger. Men den är trevlig läsning av en klassisk europeisk komisk äventyrsserie-stil, och det är inte illa [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

Skulle definitivt säga att Spirou i Berlin är ett extraordinärt äventyr då stilen är så annorlunda.
Simon har en utmärkt recension och albumet är klart köpvärt.
Ska komma som svenskt pappersalbum framåt vårvintern enligt ett par seriehandlare.

Nu även läst de två första Zorglub albumen av Munuera som kommit på norska.
Det första "Zorglubs dotter" inleds första sidan med att dottern Zandra kommer ut från bio tillsammans med pojkvännen André (ej Franquin). Zandra inleder med att såga alla uppföljare och spin-offs likt den film de just sett men avslutar med att just denna var super. Härlig självironi från Munuera, super skulle jag inte kalla albumen men de är bra.
Grafiskt är de lite försiktigare än Munueras Spirou, hade han tecknat huvudserien på detta viset kanske han och Morvan fått hålla på lite längre. Nu är det Munuera själv som står även för manuset och det funkar i båda albumen.
Är inte så mycket av Spirous värld i historierna (själva verket endast Zafir/Zorglub) men tycker faktiskt det är till det bättre.
Klart läsvärda och inte särskilt dyra heller, kommer köpa trean när den kommer framåt våren.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

Nu blev jag ännu mer sugen på att läsa Zandra-albumen :-) Jag gillade Munueras teckningar på Spirou och hans manus+teckningar till "The Campbells", så...

Nu ska jag bara fundera på om jag tror att de någonsin kommer komma på svenska. Norska fungerar att läsa på men i ärlighetens namn föredrar jag av de skandinaviska språken danska; "Pondus" köper jag iofs på norska men det är ju för att det är originalspråket. Fast, ganska billiga!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

Finns också på danska från Zoom "Barn af Z".
Tror det bara är första delen ännu samt i hårda pärmar så dyrare.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Opus skrev:Finns också på danska från Zoom "Barn af Z".
Tror det bara är första delen ännu samt i hårda pärmar så dyrare.

Hårdpärm är ett otyg, förutom priset tar det upp en enorm plats i bokhyllan...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar