Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Guldmaskinen är först ja, sista gången Marsupilami är med, men man kan tro att de tappat nån sida, en del textsättning är obegripligt med just i första äventyret av nån anledning.

Den inledande texten är förvirrande håller jag med om och menar att ett slags introduktionsäventyr för den här Svampen historien inte finns med, men jag kan inte de att det saknas nåt?

Däremot har väl flera äventyr ett sammanhang sen om den hör japanska Triangeln.

Nåväl det var bara en fundering, jag har säkert albumet Guldmaskinen i nån låda skulle jag tro, de är inte så ovanliga då de såldes med ett lägre pris för att hör i landet blev det ju en introduktion för Spirou i den formen, sen skulle ju just belg-franska album sälja enormt under 70-80tal här, nästan lika mycket som i hela Tyskland har jag läst såldes i de nordiska länderna och då är vi ju betydligt färre.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Tome & Janry, de har ju klart en extra skruv på allt och lite intressantare slut i sina Spirou, inte så konstigt att de fick ta över.

Dock mins jag ju egentligen mest typ Australien äventyret själv från tiden de som kom senare och sen in på 90tal läste jag aldrig då.
De gör ju försök att vara ner djuplodande med jag bifigurerna än någon tidigare, Spirou är ju rätt begränsad som med flera av den här typen av huvudpersoner.

De lämnar som sagt ofta ett slut att fundera på och en del väldigt komiska situationer, det märks att de hållit på med just sånt.

Lite skumma översättningar från danska i de här samlingsböckerba, folk i serien byter namn lite hit och dit då den som satt den svenska texten inte ser dem och inte vet vad de heter på svenska, så det är en del Myg tex.

Planscher höll de på med i texten så jag undrade innan jag kom på att det nog var danska för sidor, sen varierade det fram och tillbaka, de är inte korrekturläsa för svenska marknaden det är helt klart.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Men de har ju sin topp i mitten sen blev de nog ointresserade av Spirou jag den vuxna för död Drömfabriken är ju plattfall helt egentligen.
Det blir väl så när de ville ändra lite mer i taget på serien och till slut blev det för mycket och de var klara med den.

Nu med de här extraordinära äventyren som de väl lika gärna kan acceptera som de verkar då ingen arvtagare ändå finns, de som tog över blev ju inte accepterade trots imo väldigt bra tecknat material felet var väl berättelserna men de fick väl ingen chans riktigt.

Iaf avviker de sista av Tome och Janry för mycket och mäns inte nåt vidare iaf idag imo.

De menade ju att man måste förnya en klassisk serie, men jag tror det är fel, det är en fantasivärld inbyggd i det hela som folk vill komma till, så ev verklighet för mycket blir inte bra.

Bättre att starta nåt nytt, och det gjorde de väl med och de som kom efter dem har ju iaf tecknaren gjort Campbells om piratfamiljen som finns på engelska jag i en 6 album, det är klassiskt belg-franska i stil utan tvekan men delarna bygger på efter varandra så man får veta mer och mer långsamt om vad det egentligen är om i grunden.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

Champignac 2: Patient A
Intrycket från första albumet består.
Historien är lite tunn och krystad för att väva samman ett antal historiska personer med Champignac som här agerar som någon sorts agent tillsammans med Blair och Black. Vältecknat men precis som i första albumet känns ansiktena något plastiska. Kopplingar till albumet ”Besökaren från urtiden” som jag missade i första albumet. Känns mer som hyllningsalbum än en egen fristående spinoff. Då är Zorglub albumen bättre. Betyg ger jag det en ljummen trea av fem, inte direkt dåligt så en tvåa känns lite hårt men inte i närheten av en fyra. Kommer fortsätta köpa dessa om det kommer fler fast hoppas hellre på fler extraordinära äventyr med Spirou. Finns ju ett antal kvar att ge ut på svenska. Och när kommer det något nytt ordinärt äventyr med Spirou, är ett tag sedan sist nu?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Opus skrev: Och när kommer det något nytt ordinärt äventyr med Spirou, är ett tag sedan sist nu?

Som jag har nämnt tidigare har Yoann och Vehlmann sedan 2018 satsat på superhjältespinoffen "Supergroom" (Franska för "Superpiccolo"), då den ska ha gått hem bättre hos den unga målgruppen.

https://bdoubliees.com/journalspirou/series5/spirou.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

Sorgligt om den ordinarie Spirou får stå tillbaka för ”den unge” och ”supergroom” som det nu verkar.
Har jag inte läst någondera annat än det kortare avsnitt som förekom i det extraordinära samlingsalbumet som kom härom året.
Mer slapstick betonad humor utan någon djupare berättelse bakom vad det tycks för en yngre publik.
Inte för att jag är konservativ motståndare och allt ska vara som när Franquin hade serien.
Tvärtom välkomnar jag variation fast dessa nya känns urvattnat.
Om Yoann & Vehlmann inriktar sig på ”supergroom” kanske det är dags för nästa
samlingsvolym Spirou snart med deras ordinarie Spirou?
Man får hoppas på fler extraordinära äventyr istället, de håller ju stor variation.
Hoppas, hoppas att de ger ut de tidiga extraordinära snart, finns på tyska men det är för krångligt läsa.
Bravos tredje del av ”Hoppets tid” ska komma i höst samt Cobolt ska även komma med del 1 av Munueras Zafir.
Cobolt är väldigt aktiva, Gaston del 5 är nu också annonserad samt en hel del annat fransk/belgiskt
(nästa del Buddy Longway och så ska man börja med Jaktfalkarna av Charlier).
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av germund »

Opus skrev:Man får hoppas på fler extraordinära äventyr istället, de håller ju stor variation.
Ytterst relaterat är väl även Yann och Schwartz Atom Agency, som också kommer på svenska i höst.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:
Opus skrev:Man får hoppas på fler extraordinära äventyr istället, de håller ju stor variation.
Ytterst relaterat är väl även Yann och Schwartz Atom Agency, som också kommer på svenska i höst.

I det fallet verkar de huvudsakligen ha varit inspirerade av Max Jordan, enligt mitt intryck.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

germund skrev:Ytterst relaterat är väl även Yann och Schwartz Atom Agency, som också kommer på svenska i höst.

Hade jag missat, fast först kommer ”Katakomberna under Champignac” vilken kan rekommenderas.
Och redan imorgon är ”Wanted Lucky Luke” av Bonhomme annonserad.
Är den bara hälften så bra som ”Mannen som sköt Lucky Luke” är det fortfarande en höjdare.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Atom Agency kommer från Egmont.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

RioGrande skrev:Atom Agency kommer från Egmont.

Liksom germund fast det må väl vara förlåtligt då han är så här diskret.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Opus skrev:
RioGrande skrev:Atom Agency kommer från Egmont.

Liksom germund fast det må väl vara förlåtligt då han är så här diskret.

Kan väl anses vara konsumentinformation, antar jag.

Annars har vi ju en "Info från seriebranschen"-kategori där både små och stora förlag och privatpersoner får göra reklam för sina egna projekt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Tror het att dte var hans åsikt inget annat och att Wakuran har lika rätt till sin utan trams.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

Nu läst ut Hoppets tid del 3, bara ett fel med den.
Slutar i en cliff hanger och vi vet inte när fjärde och avslutande delen kommer!
Så gillade du de två första delarna är detta mer av samma vara.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av manter »

Hejsan Jag har oxå tjackat del 3 av Hoppets tid och började med att läsa om del 1 0ch 2-När jag först läste dessa tyckte jag bara:Äsch Vad är det här för nåt:Så här ska ju inte Spirou vara:Väldigt"out of line"tyckte Jag då-Men vid omläsningen tyckte jag att det hela är väldigt bra om man tar det för vad det är och inte tänker så mycket på hur en Spirou-serie ska vara(finns ju inga mallar egentligen)-Ser oxå fram emot sista delen-Synd bara att det ska dröja så länge
manter
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Coppas »

Här får man ju heller inte glömma bort det som vissa kallar del 0, alltså ”Porträtt av hjälten som oskuldsfull ung man” kan sägas vara. Dvs. den kan ju ses som ett slags prequel här.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Coppas »

Det har ju hunnit komma in en del under det stora mörkret. Bl.a. så hann ju följande trilla in i mina bokhyllor.

• Hoppets tid, del 4 – Ett slut och en ny början (L'espoir malgré tout – Quatrième partie) som avslutade denna svit av extraordinära äventyr
• Z som i Zandra (La fille du Z) som ju ingår i ytterligare en spin off med Zafir som huvudspår
• Spirous död (La mort de Spirou) som är den senaste utgåvan i ordinarie serien och med # 55 i Sverige och 56 i Belgien.

Det sistnämna damp ned hos mig bara häromdagen och bakom står en trio bestående av Benjamin Abitan, Sophie Guerrive samt Olivier Schwartz. Har bara hunnit bläddra lite snabbt (typ för att kolla att det var helt osv.), men stilen på huvudpersonerna påminner mycket om den som förekom i skiftet mellan Jijé och Franquin medan en del annat, t.ex. vissa bifigurer, nästan får tankarna att vandra mot teckningsstilen i 91:an Karlsson.

Lite märkligt även att man gått ifrån mjukpärm för att istället köra med kartonnage. Om inte annat så driver det väl upp kostnaderna en del. Försökte sedan att länka till först några bilder och efter det till sidan med bilderna i sig, men det verkar som länkning inte fungerar för stunden.

Kan sedan alltså inte uttala mig eller recensera innehållet, men jag tror att julhelgen kan bli ganska angenäm - en pinnstol, lite stearinljus, X antal varma tröjor mm. samt en hög med olästa seriealbum...
Senast redigerad av 1 Coppas, redigerad totalt 0 gånger.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Coppas »

Forumet fick hicka... 1
Senast redigerad av 3 Coppas, redigerad totalt 0 gång.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Coppas »

Forumet fick hicka... 2
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Skriv svar