[quote="Brian May"]
Skurken i Dårarnas Dal är ju Nicke. :-)
Jag tycker att det albumet är ett mästerverk. Men jag vet inte om en äventyrsserie egentligen kan vara skurkfri i längden och fortfarande vara en äventyrsserie, med undantag för några album som utgör omväxling. Ett sådant är t.ex. Castafiores Juveler för Tintin. Totalt skurkfritt men mästerligt och mitt favoritTintin-album. Men om fler Tintin var sådana så skulle det bli en komedi istf äventyrskomedi.
[/quote]
Total skurkfrihet är knappast gångbart, men färre och intressantare skurkar gör mycket. Nicke är "skurken", men eftersom han är 1) sjuk och 2) därmed själv ett offer och 3) får upp en massa dolda aggressioner till ytan, så blir han den där sortens "skurk" som är riktigt kul. En enda skurk som egentligen bara är sjuk, det går att göra det mycket bra, och Dårarnas Dal är lyckad.
"Skumt spel i söderhavet" är symptomatiskt nog rätt bra så länge det är ett spel mellan Nicke, Spirou och Cortizone. När det rullar in fler bli handlingen inte intressantare, utan bara sämre, får för högt tempo och blir bara fel. Med ett snyggare slut hade det albumet kunnat vara ett av de bästa.
Comanche har tre album i svit som visar på samma sak. "Wyomings vargar" har fem skurkar, och det är hyfsat. "Himlen är röd över Laramie" har två, nästan en och en halv, och det är riktigt bra, bästa Comanche jag har läst. Den som kom efter dem, "Red Dust och rövarbandet", har en första halva som helt saknar skurkar, det handlar om fängelsekundens möte med samhället, osäkerhet, misstänksamhet. Sedan langar man in en helkorkad armé av skurkar som helt utan motiv vill offra sina liv som kanonmat, och det blir
urdåligt - nästan lika dåligt som "Sherifferna".
citat:
Gällande verklighetens våld så gör jag en skillnad på krig och civilt våld. Den civila brottsligheten var inte lika brutal förut. Kriminologer talar t.ex. om "en gammaldags hederlig tjuv" och menar att de helt enkelt inte finns längre. Terrorism fanns inte förut heller, som ju är civilt mördande.
Det är ju en dyster bild. Undrar vad det beror på. Men du har nog rätt, vi har sett flera förändringar med råare våld. Ändå måste jag säga att konflikten med en stadsdjungelapa (förvildad människa helt utan sociala förmågor) inte leder till bra berättelser.