Stora Tråden Om M O E B I U S.

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Wakuran »

KRax skrev:
KRax skrev:
RioGrande skrev:Hur går det med Arzach?
Skulle ju vara lite smart att få ut den på marknaden nu, när namnet Moebius faktiskt är aktuellt i nyhetsmedierna...


Jag har inte hört något från Faraos på länge och inte frågat själv heller. Den ingår i alla fall inte i deras planerade utgivning under 2012, men må väl kunna ingå i de eventuella överraskningar, som de också nämner på hemsidan.


Nu tog jag mig i kragen och frågade och fick ett svar som just precis bekräftar spekulationerna ovan. Så pass att det är dags att övertala mina lärarkollegor om att beställa en klassuppsättning, jag menar, vi har här på skolan rätt många böcker i klassuppsättningar för svenska-undervisningen, både den sortens klassiker man tänker på och diverse nytt för unga, men absolut ingen SF och definitivt inga serier. Två flugor i en smäll är alltid ett bra argument.

Tyvärr verkar det ju finnas en hel del fördomar emot att läsa på danska...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Tyvärr verkar det ju finnas en hel del fördomar emot att läsa på danska...

OT.

Kanske inte är fördomar utan ett aktivt ställningstagande. Själv har jag svårt att se att köp av danska utgåvor skulle öka chansen för svenska utgåvor. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Tyvärr verkar det ju finnas en hel del fördomar emot att läsa på danska...

OT.

Kanske inte är fördomar utan ett aktivt ställningstagande. Själv har jag svårt att se att köp av danska utgåvor skulle öka chansen för svenska utgåvor. Slut OT.

Som jag sa förut, själv har jag svårt att se att inget köp av svenska utgåvor - för att de inte finns - skulle öka chansen för svenska utgåvor.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Agentum »

Det är iaf konstigt att Danmark ses som en större marknad än Sverige, det borde var de som fick läsa svenska.

Det är ju inte långt ifrån tanken att ett visst bolag som ju är danskt slår med fusktärningarna och känner mest entuiasm över sitt land.
Med många år bakom rodret kan man ju styra seriemarknaden som man vill i princip, som jag sagt hela tiden, det är för jävligt att de där fick köpa upp allt.

Go home.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:
Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Tyvärr verkar det ju finnas en hel del fördomar emot att läsa på danska...

OT.

Kanske inte är fördomar utan ett aktivt ställningstagande. Själv har jag svårt att se att köp av danska utgåvor skulle öka chansen för svenska utgåvor. Slut OT.

Som jag sa förut, själv har jag svårt att se att inget köp av svenska utgåvor - för att de inte finns - skulle öka chansen för svenska utgåvor.

OT.

Nu förstår jag inte vad du menar. Men om folk köper danska utgåvor i väntan på att det ska komma svenska, så är det än färre som senare då köper dubbletter när de svenska väl kommer. Säkert hälften av de som redan köpt och läst en dansk utgåva kommer inte att köpa en svensk också. Sitter man inte på någon alls sedan tidigare är chansen att man slår till mycket större. Det är bara att tänka åt andra hållet, hur många olika saker som du har på svenska skulle du också köpa på danska för att de ska ha en livkraftig utgivning och kanske ge ut sådant som troligen inte lär komma ut här? Min bestämda uppfattning är att köp av danska utgåvor inte gynnar svensk utgivning.

Nu pratar jag inte om samtryckning och liknande, utan när något ges ut av helt skilda förlag, och vid olika tidpunkter. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Agentum »

Jag håller med, samtryckning vore väl inte svårt?

Det är ju samam företag för fasen.

Valhalla nötte de ju ur sig slutligen på svenska så vad är så omöjligt?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:
Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Tyvärr verkar det ju finnas en hel del fördomar emot att läsa på danska...

OT.

Kanske inte är fördomar utan ett aktivt ställningstagande. Själv har jag svårt att se att köp av danska utgåvor skulle öka chansen för svenska utgåvor. Slut OT.

Som jag sa förut, själv har jag svårt att se att inget köp av svenska utgåvor - för att de inte finns - skulle öka chansen för svenska utgåvor.

OT.

Nu förstår jag inte vad du menar. Men om folk köper danska utgåvor i väntan på att det ska komma svenska, så är det än färre som senare då köper dubbletter när de svenska väl kommer. Säkert hälften av de som redan köpt och läst en dansk utgåva kommer inte att köpa en svensk också. Sitter man inte på någon alls sedan tidigare är chansen att man slår till mycket större. Det är bara att tänka åt andra hållet, hur många olika saker som du har på svenska skulle du också köpa på danska för att de ska ha en livkraftig utgivning och kanske ge ut sådant som troligen inte lär komma ut här? Min bestämda uppfattning är att köp av danska utgåvor inte gynnar svensk utgivning.

Nu pratar jag inte om samtryckning och liknande, utan när något ges ut av helt skilda förlag, och vid olika tidpunkter. Slut OT.

Det där är ju ett argument som förutsätter att de svenska utgåvorna kommer, men det gör de i regel aldrig, och du ger ingen konstruktivt förslag till hur de ska komma ut, heller.

Om en serie inte kommer ut på svenska, så finns det i regel två troliga händelseutvecklingar.

Situation 1. Serien finns inte på svenska. Man låter bli att köpa den på annat språk. Serien kommer inte ut på svenska. Man äger inte serien.

Situation 2. Serien finns inte på svenska. Man köper den på annat språk. Serien kommer inte ut på svenska. Man äger serien.

Agentum skrev:Jag håller med, samtryckning vore väl inte svårt?

Det är ju samam företag för fasen.

Valhalla nötte de ju ur sig slutligen på svenska så vad är så omöjligt?

Samtryck känns ju som en rimlig lösning runt problemet att marknaden är för liten. Den är liten ändå, men iallafall större.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Om en serie inte kommer ut på svenska, så finns det i regel två troliga händelseutvecklingar.

Situation 1. Serien finns inte på svenska. Man låter bli att köpa den på annat språk. Serien kommer inte ut på svenska. Man äger inte serien.

Situation 2. Serien finns inte på svenska. Man köper den på annat språk. Serien kommer inte ut på svenska. Man äger serien.

OT.

Du kallar det fördomar att inte köpa danska utgåvor jag kallar det ett aktivt ställningstagande. För jag vet att om jag redan äger den danska utgåvan så lär jag inte köpa den svenska när den kommer. Så har jag väl fallit till föga och köpt en utländsk spelar det ingen roll om den kommer på svenska eller inte för jag lär inte köpa den i vilket fall som helst. Så det handlar inte om fördomar utan ett högst medvetet val. Kommer den inte på svenska så gör det varken till eller från. Men det är strunt samma, vi har bara olika syn på saken. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Agentum »

Jo men med dagens teknik, man kan trycka för alla länder Egmont fins i och texten kan sen läggas efteråt bara, det måste var ganska lätt tycker man iaf.

För visst det är säkert en liten marknad, men totalt sett måste det ju ändå gå, inte så lätt tat beräkna hur många för varje språk iofs, jag är dålig på sånt, trist nog får man uppfattningen att just vi har sämst serieklimat av alla, sämre än Danmark och Norge med betydande färre invånare, men det har ju blivit ett vakuum här med så att nån generation hoppats över bara.

Visst ja gtycker det käns lite sisådär med danska och läsa då de har ord som käns nästintill humoristiska, så upplevelsen blir inte lika bar som på svenska eller engelska för mig, men det r inte för att vara vrång jag skulle se att det fanns på svenska.

Men ibland käns saker loite konstiga som Valhalla tex. först Danmark som iofs är serien hemland, då lät det typ näe det här får ni inte i Sverige det är en för liten marknad, sen så plupp så kom den i böcker här med men betydligt senare.

dock är jag så snål så jag har inte köpt nån ännu, de har inte gått förbi de gamla samlingarna ännu, ok det är snyggast med likadana böcker i hyllan, men för mig blir det 3 gamla och de andra nya haha.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Wakuran »

Valhalla tror jag berodde på att Ekholm och Tegebjer köpte över rättigheterna, ett av alla små fanföretag man måste hoppas på i brist på Egmont.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Agentum »

Ok, då förstår jag, det var glädjande iaf.

Den serien har fasen blivit nåt av en officiellt tolkning av asagudarna, man tycker de amerikanska försöken mest är pinsammas i jämförelse.

Jag ger inte mycket för vikingaromantik får jag erkänna.
Ned med Thorgirl!:)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av RioGrande »

Någon som tror att Moebius aldrig besökte The Bisti Wilderness i New Mexico?
Bild

Bild

Man bara väntar på att Arzach eller någon annan ska komma flygande...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Wakuran »

Växte inte Chuck Jones också upp i de trakterna (eller var det någon annanstans i södra USA)? Därav de underliga miljöerna i Gråben och Hjulben...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av RioGrande »

Vad tror ni om den tyska utgåvan av Arzach, den klassiska ursprunliga versionen alltså! Kostar relativt humana 144 på Adlibris... http://www.cross-cult.de/fantasy-titeld ... rzach.html
Serien ÄR ju trots allt ordlös, så det BORDE inte spela någon roll att den är utgiven i Tyskland, där de talar ett utrikiskt språk.
Ska man slå till???
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Wakuran »

Jag tycker 144 pix var rätt dyrt för 64 sidor. Vet du något om tryck, etc.? Extras?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av RioGrande »

Vet ingenting. Har bara noterat att det länge varit omöjligt att få tag på just denna. När det gäller priser är förstås allt relativt också. Vad betalar du för ett 46-sidigt album från Albumförlaget?
Nya Zorn & Dirna kostar 161 på Bokus. Bouncer också.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av RioGrande »

En stor och lyxig box med alla sex Le monde d'Edena-albumen har kommit ut på danska. Som Edenas verden. Faraos Cigarer 2014. Inte billigt men fint och kul.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Wakuran »

Och jag såg just Tron på DVD, där Moebius står bakom mycket av konceptdesignen. Väldigt stilren, men tyvärr var ju tekniken som krävdes så dyr och ny då, att det känns som filmmakarna inte lyckats så väl som de önskat med slutresultatet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av RioGrande »

Har tyvärr inte sett den gamla Tron. Däremot sett den nya, som var rätt kass.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Wakuran »

Det är ju en gimmickfilm. Manus och karaktärsutveckling var rätt platt redan i originalet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar