GREG (Michel Regnier)

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Zara Hero »

Tänkte att man kunde samla in trådanvändarnas kunskaper och åsikter kring GREG (Michel Regnier).
Skrev flera av de bästa Spirouberättelserna, Tintin i Hajsjön, Bernard Prince, Comanche, Bruno Brazil (som Louis Albert) samt flera andra serier. Go West. Cobalt. Colby. Oliver och Columbina.

Samarbetet med Hermann (Comanche, Bernard Prince) blev mot slutet ansträngt. Men vad var det egentligen de blev osams om? Drog de åt olika håll politiskt eller konstnärligt?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Inte för att låta som Agentum, men jag har ingenting alls över för karln. Han sabbade mer än gjorde nytta är min åsikt. Sett från ett Tintin-perspektiv förstås, men det har satt sina spår. Gillar honom inte alls på grund av det.

Kan dock nämna att seriecentret i Bryssel körde en stor utställning om honom i maj 2007, om det nu är av intresse.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Wakuran »

Vad är det han har gjort nu, från ett Tintinperspektiv? Jag har för mig att jag läst litet om diverse projekt, som "Thermozero", men jag är osäker på hur mycket av det som verkligen såg dagens ljus...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Vad är det han har gjort nu, från ett Tintinperspektiv? Jag har för mig att jag läst litet om diverse projekt, som "Thermozero", men jag är osäker på hur mycket av det som verkligen såg dagens ljus...

Både inblandningen i Belvisions tv-serie och långfilmen Tintin i Hajsjön. Han är säkert bra, men jag tål honom inte bara.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Horus
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 17:14

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Horus »

Comanche tycker jag har grymt bra dialog, fina oneliners och lite lustiga torra skämt rollfigurerna emellan.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Zara Hero »

Låt oss strunta i Hajsjön... [:)] där kan vi antagligen aldrig bli överens, en fråga som tycks vara lika infekterad och politiserad som Hamas/Mossad.

MEN. Är det någon som vet varför det blev bråk mellan Greg och Hermann? Både Comanche och Bernard Prince fick nya tecknare. Ungefär samtidigt sprack Bruno Brazil-samarbetet med William Vance också.
Genomgick mannen i själva verket en personlighetsförändring/livskris eller blev ALLA tecknare, på en och samma gång, trötta på honom...
(Utom Dany)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Wakuran »

Om jag kollar igenom franska Wikipedia så verkar det som Greg runt sent 70- tidigt 80-tal var upptagen med en flytt till USA och massa arbete för televisionen. Det kan ju ha varit en bidragande orsak. Att han helt enkelt inte hade tid till att hålla uppe alla sina serier längre.

Från http://fr.wikipedia.org/wiki/Greg#Biographie

En 1978, pour la télévision suisse, il écrit le scénario des 13 épisodes de l’Agence Labricole, un feuilleton policier pour enfant. Puis il s’installe aux États-Unis comme responsable du bureau américain des éditions Dargaud. C’est à cette époque qu’il réalise certains épisodes de la série télé La croisière s'amuse (The Love Boat) et Perry Mason.

De retour en France, au milieu des années 1980, il réalise plusieurs romans de la collection Hardy et Lesage aux éditions Fleuve noir. Tout en continuant sa série Achille Talon, il scénarise les deux premiers épisodes du Marsupilami pour Batem, Comanche pour Rouge, Colby pour Blanc Dumont, Bernard Prince pour Aidans, Johnny Congo pour Paape.

(Om ni är helt lost på franska, kan ni nog få ut grundbetydelsen genom Babelfish eller Google Translate.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Zara Hero »

Kanske blev manusen för slappa i och med all stress, du kan ha rätt där.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Zara Hero »

Såg (i SeF:s forum) att Luc Orient publicerats i Danmark som Jim West.
Eftersom namnet Orient ju betyder öst är det ju lite lustigt att det blivit West på dansk engelska...
Total förvirring.
(Och varför denna postning i Greg-tråden? Jo, serien skrevs av Greg.)

http://forumet.serieframjandet.se/viewt ... action=new
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Zara Hero »

"Greg ghostade Gerillan."
Så skulle ett scoop inom serievärlden kunna lyda. Jag kan dock inte bevisa detta. Indicier indicier. Det mest frapperande är väl likheten med Bruno Brazil (Kvitt eller dubbelt): "hjältarna klär ut sig till musiker för att blanda bort korten för sina fiender".
Men 69 skrev han filmen Solens tempel, 72 Hajsjön. På sätt och vis är ju Gerillan delvis ett återvändande till Solens tempel-Sydamerika.
Vi vet att Greg skrev ett Tintinmanus 58 (Thermozéro), som aldrig användes. Men frågan är om inte Greg även var inblandad i manusarbetet på Det hemliga vapnet (som är en agenthistoria mer i Gregs än i Hergés anda, detsamma gäller f.ö. även Koks i lasten).
De underliga och psykiska äventyren Tibet och 714 grubblade nog Hergé ihop på egen hand, förmodligen även Juvelerna (där ju inget händer).
Fanns i själva verket Greg med i bakgrunden i Studio Hergé HELA TIDEN från DHV till slutet?
Vad tror ni? Är det någon som vet?


(Lägger detta inlägg här så länge. Det föll visst inte i god jord i Tintin-tråden!)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Peral »

Du vet att du orsakar sömnlöshet bland alla Tintinofiler med detta hädiska påstående. Över hela landet ligger Tintin älskare och vrider sig i emotionella plågor pg. av detta påstående "Hur kan ZH häda i kyrkan?! ARRRGH!" (;
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Zara Hero »

Jag tror att det var så här. Hergé slet och slet med det tröga manusarbetet till Gerillan (han hade slitit med det ända sedan han avslutade Juvelerna). Han tänkte att han kunde hyra in någon gubbe. Eftersom pengarna inte var något problem ville han ha den absolut bäste som spöke. Förmodligen betraktades Greg som den absolut bäste franskbelgiske manusförfattaren i mitten av 1970-talet. Det är ju lite intressant att handlingen i Spökjakt i djungeln (Bernard Prince) och Gerillan har vissa paralleller. Den där känslan i slutet av Gerillan, att hjältarna inte har åstadkommit något alls för världen/de fattiga/osv är ju ett typiskt cyniskt/ironiskt Greg-slut. Man kan exempelvis jämföra med slutet på Bronselefanten (Bruno Brazil).
Att dra in mer eller mindre alla bifigurer som varit med någon gång i en serie är också ett ganska typiskt Greg-drag. Jfr Le corpse de Algernon Brown (Comanche), där plötsligt en massa bifigurer (eller är det bara en?) från Himlen är röd över Laramie dyker upp tämligen omotiverat.
Senast redigerad av 2 Zara Hero, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Peral »

Rond FYRA: ZH kommer ut vilt sluggande, Envist jabbande med denna Greg hyllning. Tintin älskaren är i plågor, först detta och om ett år så kommer Hollywood med sin fruktade Tintin film. Vad kommer härnäst, en höger i solar plexus med något hemskt avslöjande om Gaston?
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Zara Hero »

Peral skrev:Rond FYRA: ZH kommer ut vilt sluggande, Envist jabbande med denna Greg hyllning. Tintin älskaren är i plågor, först detta och om ett år så kommer Hollywood med sin fruktade Tintin film. Vad kommer härnäst, en höger i solar plexus med något hemskt avslöjande om Gaston?


Gaston fuskade med parkeringsavgifterna?
[:I]
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Zara Hero »

[:)] Upp med hakan!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Zara Hero »

Zara Hero skrev:
Peral skrev:Rond FYRA: ZH kommer ut vilt sluggande, Envist jabbande med denna Greg hyllning. Tintin älskaren är i plågor, först detta och om ett år så kommer Hollywood med sin fruktade Tintin film. Vad kommer härnäst, en höger i solar plexus med något hemskt avslöjande om Gaston?


Gaston fuskade med parkeringsavgifterna?
[:)]


[^] Det var bättre! Så ska det se ut!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Peral »

Gaston har byggt en karriär kring att lura Konstapel Batong, jag tänkte mer något i stilen Det var Disney som skapade Gaston!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Allan Kämpe »

När det gäller Gregs manus i "Kapten Princes äventyr" tycker jag mycket om galghumorn och de fartfyllda äventyren. Men jag tycka att det är lite väl pratigt och stolpaktiga, övertydliga kommentarer i dialogen som bromsar upp tempot i berättandet/läsandet i onödan.
I verkligheten skulle ingen tala på det omständiga sättet med den övertydliga machostilen som om för att visa hur tuff man är. Det vore bättre om man litade till att handlingen fick visa hur coola dessa seriehjältar är!!!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Zara Hero »

Peral skrev:Gaston har byggt en karriär kring att lura Konstapel Batong, jag tänkte mer något i stilen Det var Disney som skapade Gaston!

Det var Greg som spökskrev Batongs drömmar.
[:)]
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: GREG (Michel Regnier)

Inlägg av Zara Hero »

Allan Kämpe skrev:När det gäller Gregs manus i "Kapten Princes äventyr" tycker jag mycket om galghumorn och de fartfyllda äventyren. Men jag tycka att det är lite väl pratigt och stolpaktiga, övertydliga kommentarer i dialogen som bromsar upp tempot i berättandet/läsandet i onödan.
I verkligheten skulle ingen tala på det omständiga sättet med den övertydliga machostilen som om för att visa hur tuff man är. Det vore bättre om man litade till att handlingen fick visa hur coola dessa seriehjältar är!!!


Håller med om att det kan bli tunga ordmassor stundtals i Bernard Prince. Vilket inte alls motsäger att Greg skulle ha gjort Gerillan (den är väldigt texttung också). Allra värst är det (NOG) i vissa Bruno Brazil. Det väller så mycket text över sidorna att William Vance endast får plats med någon liten liten gubbe i något hörn på sidan. I alla fall känns det så! (Och detta säger jag TROTS att jag tycker om serien!)
Skriv svar