Natascha och annat av Walthéry

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Zara Hero »

Hittade i ett skåp igår Natascha och huvudjägarna, som jag visst ägt sedan 1980 utan att läsa den...
Det visade sig att det i själva verket var det allra första Natascha-äventyret (men den svenska utgivningen var ju lite huller om buller). Påminner lite om Spökjakt i djungeln (Bernard Prince), tyvärr genom att vara lika rasistiskt...
***
Raka spåret till Caltech 1+2 (Natascha 6+7) verkar dessutom vara en kandidat för dubbelavdelningen. Har tyvärr inte läst detta äventyr.
****
Det bästa äventyret jag läst med Natascha är nog den korta historien "Den mystiska asken" -- snyggt tecknat, fartfyllt och med mörka stråk.
***
Det INTRESSANTASTE dock "Natacha et les petits miquets", den 26-sidiga andraserien i Mona Lisa-albumet (som på svenska presenterades som nummer ett). I denna serie förekommer de allra flesta franskbelgiska serieskapare, åtminstone de som jobbade åt Spiroutidningen, som karikatyrer. Oerhört intressant för den serieintresserade. Däremot är själva äventyret rätt dumt. Och kanske även opassande? Natascha ger de små flickorna smisk på stjärtarna i slutet!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Wakuran »

Hehe. Minns att det var rätt mycket internskämt i den serien. Jijé ber t.ex. till ett skyddshelgon han ritat en serie om för någon katolsk tidning, och liknande.

http://web.archive.org/web/*/http://www ... 2_06.shtml

(Sidan är försvunnen från Internet, även om lejonparten verkar finnas kvar på archive.org )
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Zara Hero »

Översättaren till albumet (som verkar vara helt anonym) har översatt "Tif et Tondue" med "Tiff och Tuss" (eller något liknade!). Det verkar som om HJ var fullständigt ointresserade när de gav ut denna serie.

(I Libris har de bara uppgift om översättare på 5:an: G. Persson. Låter som en pseudonym... Så pinsamt var det att bli sammankopplad med Natascha på den tiden!)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Wakuran »

Har man översatt namnen på tecknarna, också, typ att Franquin blivit Fransson och liknande? [B)]

-Oj, det är ju Anders Fransson, tecknare av den världsberömda "Spirrevippen!", typ... :?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Peral »

Zara Hero skrev:Hittade i ett skåp igår Natascha och huvudjägarna, som jag visst ägt sedan 1980 utan att läsa den...
Det visade sig att det i själva verket var det allra första Natascha-äventyret (men den svenska utgivningen var ju lite huller om buller). Påminner lite om Spökjakt i djungeln (Bernard Prince), tyvärr genom att vara lika rasistiskt...
***
Raka spåret till Caltech 1+2 (Natascha 6+7) verkar dessutom vara en kandidat för dubbelavdelningen. Har tyvärr inte läst detta äventyr.
****
Det bästa äventyret jag läst med Natascha är nog den korta historien "Den mystiska asken" -- snyggt tecknat, fartfyllt och med mörka stråk.
***
Det INTRESSANTASTE dock "Natacha et les petits miquets", den 26-sidiga andraserien i Mona Lisa-albumet (som på svenska presenterades som nummer ett). I denna serie förekommer de allra flesta franskbelgiska serieskapare, åtminstone de som jobbade åt Spiroutidningen, som karikatyrer. Oerhört intressant för den serieintresserade. Däremot är själva äventyret rätt dumt. Och kanske även opassande? Natascha ger de små flickorna smisk på stjärtarna i slutet!

Jag köpte det där dubbelnumret, Raka spåret till Caltech, och det lämnade inget bestående intryck. Jag har inte ens kvar det längre så det var inte speciellt läsvärt!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Zara Hero »

Wakuran skrev:Har man översatt namnen på tecknarna, också, typ att Franquin blivit Fransson och liknande? [B)]

-Oj, det är ju Anders Fransson, tecknare av den världsberömda "Spirrevippen!", typ... :?

Nej, de mer kända figurerna och tecknarna har sina rätta namn. Lambil kallas Lampil, men det kallar han sig tydligen för ibland, det verkar vara ett alterego.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Zara Hero »

Peral skrev:
Zara Hero skrev:Hittade i ett skåp igår Natascha och huvudjägarna, som jag visst ägt sedan 1980 utan att läsa den...
Det visade sig att det i själva verket var det allra första Natascha-äventyret (men den svenska utgivningen var ju lite huller om buller). Påminner lite om Spökjakt i djungeln (Bernard Prince), tyvärr genom att vara lika rasistiskt...
***

Jag köpte det där dubbelnumret, Raka spåret till Caltech, och det lämnade inget bestående intryck. Jag har inte ens kvar det längre så det var inte speciellt läsvärt!


Då gör det väl inget att man missat den...
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag har sett någon sekvens där Tillieux är en skurk som får stryk av Natacha... Men jag vet inte jag, internhurmor är vanskligt.

Har f.ö. fnulat på att köpta Natacha i de franska samlingsvolymerna men jag blir lite orolig när två av fyra omslag sportar N i bikini. Har själv aldrig läst serien, men är hon den franskbelgiska seriekulturens sexuella ventil?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Ellingen »

Jag gillar Natascha, serien har helt klart sina poänger.
Dock tål knappast storyn att upprepas (jfr med Iznogoud där temat upprepas gång efter annan utan att bli tråkig [:)] ) och jag känner mig ganska mätt på serien med de album som översatts till svenska.
Ett par senare utkomna köpta på danska har ej heller lockat till ytterligare köp.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av burnout »

Offissa Pupp skrev: jag blir lite orolig när två av fyra omslag sportar N i bikini. Men är hon den franskbelgiska seriekulturens sexuella ventil?


Det finns ett till album som inte är rumsrent om man säger (visste tradera hur porrigt det var så blev det avslut rätt snabbt)
men kollar man Natascha på ebay så dyker det upp en hel del sexiga grejer från tecknaren ,som vi inte har fått hit än. (tror jag)


Det är väl en "parodi" på Natascha?
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... omb_ombord
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Wakuran »

burnout skrev:
Offissa Pupp skrev: jag blir lite orolig när två av fyra omslag sportar N i bikini. Men är hon den franskbelgiska seriekulturens sexuella ventil?


Det finns ett till album som inte är rumsrent om man säger (visste tradera hur porrigt det var så blev det avslut rätt snabbt)
men kollar man Natascha på ebay så dyker det upp en hel del sexiga grejer från tecknaren ,som vi inte har fått hit än. (tror jag)


Det är väl en "parodi" på Natascha?
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... omb_ombord

Jodå, men det är ju inget officiellt album.

Walthery har annars nakenparodierat serien själv en gång.

http://www.comicwiki.dk/wiki/Fil:Natacha_parodi.jpg

(Från franska "Parodies", verkar rätt ojämn, men småkul att se kända tecknare snuska till det.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Offissa Pupp »

OT: Garry Trudeau, skaparen av Doonesbury, gick till öppet angrepp mot och gick ur den amerikanska föreningen före serietecknare som han tyckte var sexistisk. Det han invände mot var bl.a. (eller kanske främst) att tecknarna under sina, som det verkar blöta, sammankomster tävlade i att teckna sina kvinnliga figurer så ekivokt som möjligt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Wakuran »

Det verkar ju ha tagit rätt lång tid för kvinnliga serietecknare att accepteras i National Cartoonists' Society. Vet inte om det kan ha varit en av anledningarna. [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av burnout »

Offissa Pupp skrev:OT: sammankomster tävlade i att teckna sina kvinnliga figurer så ekivokt som möjligt.


Mera OT: [:D] Det är väl inget nytt, det är bara att titta på Marvels Kvinnor. Skulle dom vara levande skulle dom tippa framåt allihop, Skulle bli mycket skottkärror sålda [:D] [:D]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Wakuran »

burnout skrev:
Offissa Pupp skrev:OT: sammankomster tävlade i att teckna sina kvinnliga figurer så ekivokt som möjligt.


Mera OT: [:D] Det är väl inget nytt, det är bara att titta på Marvels Kvinnor. Skulle dom vara levande skulle dom tippa framåt allihop, Skulle bli mycket skottkärror sålda [:D] [:D]


Och i (åtminstone) Liefelds fall, brytas av på mitten... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Zara Hero »

För att återgå till Natascha så finns det även en parodi (av andra artister än Walthéry) som heter Nathalia.
http://seriewikin.serieframjandet.se/im ... ombord.png
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Wakuran »

Se Burnouts inlägg ovan på sidan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Zara Hero »

Wakuran skrev:Se Burnouts inlägg ovan på sidan.


Just det....
Där var jag lite för snabb.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Zara Hero »

Har ni läst Den mystiska asken? Jag läste om den igår. Verkligen läckert tecknade bilar. (Och definitivt inget fusk med kalkering [;)] )
Här närmar sig Walthery Mezieres i stilen lite grann också, tycker jag.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Natascha och annat av Walthéry

Inlägg av Peral »

Jag tycker mig komma ihåg från de lilla Natascha jag läst att killen var en mästare på fordon
Skriv svar