Thorgal

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Thorgal

Inlägg av Wakuran »

Thank you.

My Polish is pretty non-existent, but I guess the word ballons in the signatures say "greetings from the author" or something similar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Mefisto76
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 15:26

Re: Thorgal

Inlägg av Mefisto76 »

As I mentioned before - Grzegorz Rosinski opened his exhibition in Stalowa Wola last friday. His son confirmed it's the biggest one they ever did. It's AWESOME !

Bild
Bild
Bild
Bild

It's full of planches and original paintings from the whole professional carrer.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

There are about 5 halls, every one presents different chapter of life.

Bild
Bild
Bild
Bild

Check out also few rare gadgets and family pictures.

Bild
Bild

There are also an "outside"-exhibition next to the Museum.

Bild
Bild

Anyway - if You're around, don't miss it! :)
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Thorgal

Inlägg av GuestOnQuest »

WOW, it looks amazing! That's one great exhibition.

Thanks Mefisto76 for sharing all the pictures.

Sitter och funderar på om den där utställningen möjligtvis skulle kunna komma till Sverige. Inte troligt men man kan ju alltid hoppas. :P
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Thorgal

Inlägg av Peral »

I wished I been there!
Mefisto76
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 15:26

Re: Thorgal

Inlägg av Mefisto76 »

The exhibition moved from Stalowa Wola to Cracow - all was prepared by Piotr Rosinski (son & art director of the Master), Grzegorz came from Switzerland just for 1 day to join the opening, it was rare opportunity to get self-portrait, which Grzegorz was drawing to the guests.

Below some pics from the event:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Thorgal

Inlägg av GuestOnQuest »

Mefisto76, can you tell us if the exhibition will travel around the world or at least to different countries in Europe. I think Thorgal is worth it and the exhibition should attract lots of comic fans in Belgium, France, Germany, Sweden... It is one of the best comics out there.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Thorgal

Inlägg av Agentum »

Oj där hyllar de verkligen de sina måste man säga.

Kan nån här begripa att album ska ges ut av Thorgal tack, särskilt de som har rättigheterna redan tom.

Kom in i matchen nångång.
9mm, i'm never further away than that.
Mefisto76
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 15:26

Re: Thorgal

Inlägg av Mefisto76 »

GuestOnQuest skrev:Mefisto76, can you tell us if the exhibition will travel around the world or at least to different countries in Europe. I think Thorgal is worth it and the exhibition should attract lots of comic fans in Belgium, France, Germany, Sweden... It is one of the best comics out there.


Next month the exhibition comes to another polish city - KIELCE - and then at the beginning of 2013 it will be shown in France - Versailles, next to Paris. It's really great one. Afterwards it will ... return to Poland to be shown in other polish cities, like Warsaw and Sopot :)
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Thorgal

Inlägg av GuestOnQuest »

Jag sitter och funderar på vem man skulle kunna kontakta och påverka att ta in utställningen till Sverige. Det handlar om en stor polsk utställning så kanske Polska Institutet i samarbete med den svenska Fantomen-utgivaren Egmont? Vilka mer kan tänkas kunna vara intresserade att hjälpa till?

Utställningen borde locka en massa svenska serieläsare då serien har gått i Fantomen-tidningen under en lång tid och är en av de mest uppskattade, som jag förstått. Ett besök av Rosinski skulle säkert få många att rusa till.

Kontakta Polska Institutet: info@polskainstitutet.se

http://www.polskainstitutet.se/
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Thorgal

Inlägg av Wakuran »

Serieteket har ju anordnat en hel del sånt här tidigare, men de kommer antagligen vara upptagna med eget. Nåja, det kan väl inte skada med en förfrågan, antar jag.
Mefisto76
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 15:26

Re: Thorgal

Inlägg av Mefisto76 »

Short, but great movie from the exhibition, prepared by Piotr Rosinski:

http://vimeo.com/50615574

Enjoy!
Mefisto76
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 15:26

Re: Thorgal

Inlägg av Mefisto76 »

A couple of years ago there was a funny story in Poland:

Egmont Poland just released the album "The island of the ice-seas" which in polish sounds:"Wyspa lodowych mórz".

Bild

The problem was nobody noticed the mistake on the cover!

The whole release had the title "Wyspa lodoDOwych mórz", which can be translated in english like "The island of the icece-seas" :)

Bild

Egmont was trying to get all them back from the bookstores as soon as possible, but few fans bought their issues, of course :) I personally have 2 of them, too.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Thorgal

Inlägg av burnout »

Mefisto76 skrev: Egmont was trying to get all them back from the bookstores as soon as possible, but few fans bought their issues, of course :) I personally have 2 of them, too.
Y

How can Egmonts give them out i Poland? Why not in Sweden. It´s a Swdedis company (I hope)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Thorgal

Inlägg av Labrador Road 26 »

Egmont är danskt. Deras motsvarighet till Bonniers i Sverige. Man skulle kunna säga att vi sålde våran serieutgivning till danskarna när Semic (Bonniers) sålde rubbet till Egmont.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Egmont

Egmont Kärnan är svenskt dock, men det ligger alltså under moderbolaget.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Egmont_K%C3%A4rnan_AB
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Thorgal

Inlägg av AndreasEriksson »

Och det är inte moderbolaget som ger ut serier i Polen (eller Danmark) heller, moderbolaget har inte så mycket med serieutgivningen att göra utan äger bara dotterbolagen som ger ut serier i respektive land:
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Egmont

I Polen är det alltså Egmont Polska som ger ut serier, och de har lite eller inget samröre med Egmont Kärnan i Sverige.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Thorgal

Inlägg av burnout »

Som jag ser det så är Egmont egmont var det än ligger och huvudkontoret (var det nu är) måste ha rättigheter på Thorgal, Kan någon då förklara varför Thorgal ges ut i albumformat i nästan alla länder i Europa utom i Sverige? Är vi så dåliga på serier så vi är ett u-land i branschen?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Thorgal

Inlägg av RioGrande »

Två saker.
1. Sverige definitivt u-land när det gäller seriealbum. Men det verkar gälla stora delar av Medelhavsområdet också. Åtminstone turistorterna. Har under de senaste tio åren besökt Kreta, Mallorca och Sicilien. Ytterst magert utbud i affärer och kiosker! Om jag förstått saken rätt är albumkulturen rätt begränsad till Norden (utom Sverige!), Polen, Tyskland, Benelux, Frankrike, norra Italien? Fastlandsspanien... Hur ser det ut på Balkan? Misstänker att det inte ser roligt ut i Österrike... (Men kanske i Schweiz?)
2. Thorgal i senaste Fantomen (nr 22/23), bör inte missas.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Thorgal

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Två saker.
1. Sverige definitivt u-land när det gäller seriealbum. Men det verkar gälla stora delar av Medelhavsområdet också. Åtminstone turistorterna. Har under de senaste tio åren besökt Kreta, Mallorca och Sicilien. Ytterst magert utbud i affärer och kiosker! Om jag förstått saken rätt är albumkulturen rätt begränsad till Norden (utom Sverige!), Polen, Tyskland, Benelux, Frankrike, norra Italien? Fastlandsspanien... Hur ser det ut på Balkan? Misstänker att det inte ser roligt ut i Österrike... (Men kanske i Schweiz?)
2. Thorgal i senaste Fantomen (nr 22/23), bör inte missas.

Jag är osäker på om den norska albumkulturen är så mycket större än den i Sverige, bortsett från specifika julalbum, och jag har knappt besökt Finland. Det forna Jugoslavien kan nog ha ett hyfsat utbud, jag tror det är de och Polen som haft störst serieintresse historiskt.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Thorgal

Inlägg av RioGrande »

Men Norge har ju Morgan Kane, de har givit ut Blueberry i samlingsvolymer och (väl) även de nya Tex Willer.
Det där kan man ju fundera över. Norska (eller de två norska språken) är ju ett extremt litet språk jämfört med det lilla språket svenska. Intresset för seriekultur räknat i procent på befolkningen måste ju vara dubbelt så stort i de övriga nordiska länderna jämfört med Sverige (Island och Färöarna kanske undantaget?).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Thorgal

Inlägg av Wakuran »

Men Morgan Kane är ju norsk från början. Det är snarare ett intresse för figuren än för mediet i sig.
När jag har besökt Tronsmo i Oslo verkar norrmän mest vara intresserade av serieböcker och grafiska/ serieromaner. De flesta direkta albumen de säljer är importerade från Danmark.

Man kan inte riktigt välja ut några serier på måfå, och se en generell attityd. Jag tror aldrig de översatte Johan och Pellevin överhuvudtaget, t.ex.
Skriv svar