Lucky Luke

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Someone photoshopped in cigarettes on that cover, and badly too.

I failed to notice that. Could well have been Jerry Tumbler, himself, it's his old pet peeve...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lucky Luke

Inlägg av rkaj »

Jerry Tumbler skrev:2 november 2018: Lucky Luke i Paris


Cool! Då får vi se hur lång tid det tar innan Jonas har gett ut den på svenska ...
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Lucky Luke

Inlägg av Jerry Tumbler »

Bild

Anne Hidalgo, the major of Paris, is happy with the latest Lucky Luke album:

Bild
And it looks like the city council approves the albumrelease... ;)

Förresten, historien är daterad 1884.
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Lucky Luke

Inlägg av Jerry Tumbler »

Lucky Luke in Paris, trailer: https://www.youtube.com/watch?v=Dc8QKCRXnT0
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Lucky Luke

Inlägg av Jerry Tumbler »

Tyskland, maj 2019: på Egmont förlag: en Lucky Luke av Mawil: "Lucky Luke ändrar sin sadel"

Bild
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Lucky Luke

Inlägg av Coppas »

Det är väl inte alltid översättningsprogram fungerar fullt ut. På svenska torde väl dock titeln snarare bli ”Lucky Luke sadlar om”... eller något i den vägen?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:Det är väl inte alltid översättningsprogram fungerar fullt ut. På svenska torde väl dock titeln snarare bli ”Lucky Luke sadlar om”... eller något i den vägen?

Jo, eller som på tyska "Lucky Luke sattelt um"...

Men jag gillar ju det av Mawil som jag sett/ läst hittills, annars...

(Det gjordes f.ö. tidigare en tysk Spirou av Flix …)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Lucky Luke

Inlägg av Opus »

Har nu läst "Lucky Luke sadlar om" på engelska: "Lucky Luke Saddles Up".
Är av typen extraordinärt äventyr och påminner en del om Jolly Jumper svarar inte både teckningsmässigt och i tonen.
Inte Goscinny kvalitet på historien men fullt läsbar. Köpte den online från Europe Comics.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lucky Luke

Inlägg av Agentum »

Gammeldags fråga, Egmont gav ju ut böcker som samlade allt Lucky Luke som fanns då iaf.

Hur kommer det sig att fast man köpte dem helt nya och från samma ställe kunde få vissa med skyddsomslag men andra utan?

Inget jätteviktigt nu, men jag tänkte om ett svar fanns inte bara jag sm fick dem så.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Gammeldags fråga, Egmont gav ju ut böcker som samlade allt Lucky Luke som fanns då iaf.

Hur kommer det sig att fast man köpte dem helt nya och från samma ställe kunde få vissa med skyddsomslag men andra utan?

Inget jätteviktigt nu, men jag tänkte om ett svar fanns inte bara jag sm fick dem så.

Det diskuterades i den här tråden, men det verkar bara framkomma hypoteser...

viewtopic.php?f=36&t=6077&start=371
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lucky Luke

Inlägg av Agentum »

Oj, inte sp länge sen, prismärkning, käns tveksamt, nåväl det ör inte hela världen men jag har undrat ifall nu Egmont levererade samtluga med skyddsomslagen varför handlare skulle ta bort dem, men inte på andra liknande böcker bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Serieguden »

Agentum skrev:Gammeldags fråga, Egmont gav ju ut böcker som samlade allt Lucky Luke som fanns då iaf.

Hur kommer det sig att fast man köpte dem helt nya och från samma ställe kunde få vissa med skyddsomslag men andra utan?

Inget jätteviktigt nu, men jag tänkte om ett svar fanns inte bara jag sm fick dem så.


Det där var rätt märkligt. Köpte mina från en grossist. Där var flera utan skyddsomslag. Jag ringde Egmont och fick lösa omslag hemskickade. Personen på Egmont sa: ”vi har sagt åt dem att de inte får sälja dem utan”.
Grossisten plockade inte av omslagen, och han fick sina direkt från förlaget, så det var inte heller någon handlare som plockat av dem.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lucky Luke

Inlägg av Agentum »

Sp det är möjligt att många aldrg fick dem ditsatra innan de gick ut frpn Egmont, det låter ju så.

Är man lite sömnig ser de ju rätt lika med och utan dem.

Hehe en liten gåta bland allt, för om det vore för prussättning eller liknande hade öven andra bokseeårier haft så, och det har de inte.

Mina Hall of Fame, Asterix samlingar och Egmonts Spirou har samtluga skyddsomskag, ok att jag inte äger samtliga dör, mrn de har dem.
Och jag liksom du är tvärsäker att de köptes hekt nya, jag köpte många åt gången men det varierade ändå. [:)]

Tryckeriet lpg i Finland, en gissning är att där blev det så att de missade skyddsomslagen på en stor del av de tryckta så de gick ut som de var.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lucky Luke

Inlägg av Agentum »

Söker KL samling 83-87 tror det ör två böcker, det ör dumt att OM inte hoppar upp när man kmmer in på forumet utan lugger mer eller mindre dolt upptill, ändå vet jag att programmet jan göra just att om man fått ett OM dyker en ruta upp om detta sp man iaf seer det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lucky Luke

Inlägg av Agentum »

Har läst om de två första samlingsböckerbåna från 40 ral in på 50talet.

Lucky Luke själv har mycket ner personlighet hör i början vilket ju är vanligt i serier tills de blur populära och hjälten mpste vara mer perfekt och de udda blur kringfigurer.

På sitt sätt är det synd att han förlorade det där, nen Morris körde bu genom allt i västen myten rätt fort ned så att Gocinny blev involverad förlängde nog LLs livslängd, nen man ska inte sky de här äldsra serierna, en del saker ör så olikt den LL man känner att man måste skratta.

En favirit ör när de ska fösa hem kor frpn betet och det sja soelas gitarr vid lägerelden och LL drar oå en riktigt tuff visa imo.
Även dödskjutningar och en skunk bla innan ens Daltons dyjer upp, men som sagt det heka är tecknat efter han slutat med Dusneystilen i allt myterna har att ge, egentligen var det ju rätt trust ich händelselöst, men redan under 1800raket skrevs ju bedrifter av andra sim senare bkålev myterna kring vilda västern.

En del saker ör givet henska nen det ras ju inte med, inga; nduanutrotningar eller skjuta så många bufflar nan kan på ett dygn mm som pågick egentlugen kring flera av de o så upphöjda.

Hörde att De skulle benåda Billy THE Kid, alltså fjantade, de har redan gjort honom mfl tex Earp bröderna och Holluday till hjältar de absolut aldrig var, USA förnekar sig aldrig nan ska alltud framhålla npt ich har nan haft skurkar då skryter man om dem som senare med seriemördare.

Jag kallar sånt mindervärdeskomplex. Och att de har råd att hitta på larviga och lögnaktiga filmer.och filma dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Lucky Luke

Inlägg av MrKumquack »

Nu finns det tredje extraordinära äventyret med Lucky Luke till försäljning! Albumet heter Lucky Luke sadlar om, är på 64 sidor och betingar ett pris om strax under 200 kr. Det är som vanligt Cobolt som står för utgivningen.
Jag kommer nog slå till på ett exemplar, fast det känns lite som att köpa grisen i säcken. Det första extraordinära (Mannen som sköt Lucky Luke) tyckte jag väldigt mycket om! Det andra (Jolly Jumper svarar inte) betydligt mindre.
Jag får liiite negativa vibbar när jag ser bilden på framsidan. Och dessa förstärks tyvärr när jag läser vad äventyret handlar om... Kanske är det så att detta album riktar sig till en yngre läsekrets, t.ex. de som gillar Kid Lucky? Jag är inget jätte-fan av det konceptet...
Men som sagt: det blir nog ett köp ändå är jag rädd. Och jag kanske får tillfälle att återkomma med reflektioner om mina farhågor blev besannade eller ej. [;)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Lucky Luke

Inlägg av Opus »

Det är betydligt närmare JJ svarar inte än Mannen som sköt LL.
Mycket visuella skämt åt slapstick hållet.
Egentligen inget alls som relaterar till Mannen som sköt LL.
Skulle nog säga att det är rätt stor risk du blir besviken om
du inte gillar JJ svarar inte eller Kid Lucky.
Själv kommer jag att köpa det trots jag har det elektroniskt.
Dels för att ha det rent fysiskt och dels för att uppmuntra utgivningen på svenska.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Lucky Luke

Inlägg av MrKumquack »

Ok, då verkar det som om mina tankar stämmer rätt väl... Trodde heller inte att det skulle finnas någon som helst koppling till Mannen som sköt Lucky Luke.
Gillar att du tänker köpa det, om inte annat för att gynna och – som du skriver, uppmuntra utgivningen på svenska!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Wakuran »

Jag gillar ju iofs Mawils stil, men känner ju litet att ett hårdpärmsalbum för 200 kr känns litet för lyxigt för en sån här utgivning...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lucky Luke

Inlägg av Agentum »

Jag var inte brytt mig i de här modernare ännu, är de värda nån tid?

Annars fortsätter jag väl försöka få tag i de äldre.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar