Yves Chaland

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Yves Chaland

Inlägg av Peral »

Han var en mästare på att bygga komplicerade scenarion Chaland!

Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Yves Chaland

Inlägg av Labrador Road 26 »

Chaland har en trevlig stil, jag tror dock att Freddy Lombards utseende legat honom i fatet. Det är nästan oundvikligt att inte se likheten med Tintin och det tror jag gör att många avfärdar Chalands serier som simpla Tintin-kopior. Vilket inte stämmer med verkligheten förstås, men jag tror att det är anledningen till att han ändå är en sådan doldis som han är.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här är en kort serie han gjorde om något filmprojekt.
http://oeuvreseverin.forumculture.net/t ... strapi-279

Jag uppskattar hans både mjukare och samtidigt lite hårdare linjer. Tillsammans med Serge Clerc och Daniel Torres bland andra håller Yves Chaland flaggan i topp för atomiumstilen. Det är synd att utgivningen av hans alster är så oregelbunden och ojämn här i Sverige. Han förtjänar bättre än så tycker jag. Fast det är han å andra sidan inte ensam om, flera andra i samma stil lever också en undanskymd tillvaro.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Yves Chaland

Inlägg av Peral »

Herges historier är så mycket starkare, plus att karaktärerna är svårslagna
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Yves Chaland

Inlägg av RioGrande »

Egentligen var väl inte Chaland särskilt intresserad av att berätta en historia alls. Han tyckte de gamla tecknarnas enkla "klara" stil/stilar var snygg/a. Det som en gång i tiden varit ganska oreflekterat blev design. Det som var übereffektiva teckningar på femtiotalet -- redskap för berättande -- blev byggstenar för postmodernistiska lekar på åttiotalet.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Yves Chaland

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det här kan nog intressera Yves Chalandfansen, de som kan franska i alla fall.
http://www.dupuis.com/catalogue/FR/al/4 ... aland.html

Enligt uppgift så släpps denna i oktober nu i år, 112 sidor.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Yves Chaland

Inlägg av Peral »

Yves Chaland dog bara 33 år gammal i en bilolycka, ett öde han delade med Alex Raymond. Man kan bara undra vilka underverk han skapat om han fått leva. Herge t.ex. dog vid 76 års ålder. Vid 33 har man kanske inte den mognad som krävs för att skapa riktigt bra manus. Tack för tipset LR.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Yves Chaland

Inlägg av RioGrande »

Jesus blev också 33. Om Herge dött vid 33. Då hade han sluppit allt det där pinsamma och jobbiga med 2 världskriget och det...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Yves Chaland

Inlägg av Peral »

Men fan då hade han inte gjort alla dessa fantastiska album han gjorde senare i livet och han hade troligen inte fått epitetet "Den Store"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yves Chaland

Inlägg av Wakuran »

Jag behövde kolla upp snabbt på Wikipedia, men Hergé hade redan gjort ganska mycket vid 33 års ålder 1940, och skulle nog varit en viktig historisk figur oavsett. ("Kung Ottokars Spira" färdig, "Det svarta guldet" avslutad mitt i historien och "Krabban med guldklorna" pågående.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Yves Chaland

Inlägg av tfels »

Chalands Elefantkyrkogården är minst lika bra som Tintin (duckar och springer).
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yves Chaland

Inlägg av Wakuran »

Var det inte Kartagos Komet som var så gritty och surrealistisk? Den var ju helt lysande.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Yves Chaland

Inlägg av RioGrande »

Tänk om Hergé lagt av efter Solens Tempel?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Yves Chaland

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vet inte om jag skulle kalla den "gritty" precis, men du kanske menar på ett annat sätt än jag tänker.

Bild

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Yves Chaland

Inlägg av RioGrande »

Har ju det album som Mikke Schirén gav ut. Kanske dags för omläsning? [^]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Yves Chaland

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kartagos komet är med i den, inte så konstigt kanske då albumet heter just så.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Yves Chaland

Inlägg av RioGrande »

Men Elefantkyrkogården har aldrig publicerats på swensko? Inte ens som följetong i Epix? (Läste f.ö. om det Schirén-utgivna albumet idag. Svinbra. Bättre än jag mindes det. Chaland hyllade alla möjliga gamla hjältar. Inte alls bara Hergé och Franquin. I den första serien i albumet blir det nästan Johan och Pellevin ett tag. Svinkul.)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Yves Chaland

Inlägg av Erik S »

"Elefanternas kyrkogård" publicerades i Epix 9/85!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Yves Chaland

Inlägg av Labrador Road 26 »

Den är med i samlingen från Humanoids Publishing som är på engelska, de har även del två.
http://www.amazon.co.uk/Chaland-Antholo ... es+chaland
http://www.amazon.co.uk/Chaland-Antholo ... es+chaland

Den svenska har tyvärr fått efternamnet fel (Chalands med S på slutet) vilket även gått vidare till Adlibris och Bokus, och kanske övriga butiker.
http://www.adlibris.com/se/bok/kartagos ... 9197591911
http://www.bokus.com/bok/9789197591911/ ... estamente/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Yves Chaland

Inlägg av Offissa Pupp »

Läste precis Chalands Spirou. Grym! Chaland själv var ju inspirerad av tidiga Franquin - så pass att det här albumet nästan blir en pastisch! Men jag gillar verkligen robotar som ser ut som Rupert (och Chaland låter förstås huvudpersonerna hänvisa till den galne professorn Samovar). Intrigen är -så långt den nu kom - också intressant och lovar gott; "skurken" i äventyret är det globala företaget international corp som i princip äger ett helt afrikanskt välmående land. Men vad ska de med alla robotar till...

Han har verkligen en speciell stil Chaland. Miljöerna är så sjuk snygga att jag knappt vet vad jag ska ta vägen. Men personerna ser egendomligt mycket ut som klippta ur någon gammal modedesigners klippbok. Men jag antar att det är meningen.

Synd alltså att Chalands Spirou inte fick chansen att fullföljas. Den tillkom i tidningen Spirou när Dupuis letade efter en nya förmåga att efterträda avpolleterade Fournier, så samtidigt som Chaland skrev Nic & Cauvin samt Tome & Janry på sina Spirou. Det rätt vågade beslutet att låta den popkulturella avantgardisten Chaland skriva ett äventyr fullföljdes dessvärre inte - eftersom förlagsledningen styrde upp utgivningen och slutligen gav jobbet till Tome & Janry. Chaland erbjöds skriva klart sitt äventyr men med betydligt lägre ersättning. Han vägrade.

Senare försök att göra ett Chalandäventyr av Spirou fastnade på projektbordet. Det verkar som om intresset från Dupuis inte var på topp.

Tillägg: Det rör sig alltså om Spiroutgåvan som Labrador Road länkade till ovan.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yves Chaland

Inlägg av Wakuran »

Och tidiga Franquin var - liksom Chaland - kraftigt inspirerad av Jijé. (Den kanske tydligaste jämförelsen finns i Blondin et Cirage, en serie som tyvärr inte finns översatt vare sig i Skandinavien eller på engelska.)

Bild

Är hela serien med i det där albumet? Chaland gjorde en fortsättning i textform som gavs ut på något mindre bolag. För att inte hamna i onödigt bråk kallades huvudpersonerna dock för "rödtotten", "långskånken" och "den tama ekorren" och dylikt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar