Den stora Tintin tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av BoJustBo »

Furienna skrev:
Stranger skrev:Vänta, är Plan 714 till Sidney dåligt beaktad? Jag tyckte det var rätt bra.

Det verkar som att den allmänna åsikten är att den första halvan är bra, men att den faller platt som en pannkaka på slutet. Jag tycker ju själv att slutet är obehagligt, även om scenen hemma hos Serafim Svensson lättar upp stämningen något.

Tyckte personligen den höll ganska jämn kvalitet rakt igenom. Tyckte dock den hade lite för många lustigkurrar för en serie.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av BoJustBo »

Då har man läst Tintin och Gerillan. Den var helt ok men den kändes lite cynisk för en sådan våldsfri serie, det gick lite emot.

Vad näst, Tintin och Alfakonsten? =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Allan Kämpe »

BoJustBo skrev:Då har man läst Tintin och Gerillan. Den var helt ok men den kändes lite cynisk för en sådan våldsfri serie, det gick lite emot.

Vad näst, Tintin och Alfakonsten? =P


Absolut inte Tintin och Alfakonsten! Det är ju ett sista och mycket ofärdigt album som ej gör Herge rättvisa! Nej hellre några av de jag nämnde förut eller "Den mystiska stjärnan"! Ta gärna ett album där Haddock är med! I de tidiga innan "Krabban med guldklorna" var det mer Tintin ensam mot skurkarna. Men jag tycker hela serien växte ett snäpp när kapten Haddock klev in på scenen... [:)]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av BoJustBo »

Men nu var ju iden att läsa dom "dåliga" albumen först så att serien skulle bli bättre och bättre ;P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Stranger »

Allan Kämpe skrev:
BoJustBo skrev:Då har man läst Tintin och Gerillan. Den var helt ok men den kändes lite cynisk för en sådan våldsfri serie, det gick lite emot.

Vad näst, Tintin och Alfakonsten? =P


Absolut inte Tintin och Alfakonsten! Det är ju ett sista och mycket ofärdigt album som ej gör Herge rättvisa! Nej hellre några av de jag nämnde förut eller "Den mystiska stjärnan"! Ta gärna ett album där Haddock är med! I de tidiga innan "Krabban med guldklorna" var det mer Tintin ensam mot skurkarna. Men jag tycker hela serien växte ett snäpp när kapten Haddock klev in på scenen... [:)]

De bästa Tintin böckerna är dom där Haddock är med. Enhörningens Hemlighet/ Rackham Den Rödes Skatt och De Sju Kristallkulornas Hemlighet/Solens Tempel är höjdpunkten i hela serien.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Rufus »

Stranger skrev:De bästa Tintin böckerna är dom där Haddock är med. Enhörningens Hemlighet/ Rackham Den Rödes Skatt och De Sju Kristallkulornas Hemlighet/Solens Tempel är höjdpunkten i hela serien.


Haddock tillför mycket, och är genialisk som sidekick, men det finns även mycket bra album utan honom, t.ex. Den svarta ön. Mitt favoritalbum med Haddock är nog förövrigt Det hemliga vapnet.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av rkaj »

BoJustBo skrev:Men nu var ju iden att läsa dom "dåliga" albumen först så att serien skulle bli bättre och bättre ;P


I så fall är det hög tid för Alfakonsten. Därefter tar du lämpligen Kongo, Amerika och Sovjet, så har du bara de riktigt bra kvar sen! [8D]

En specialare är Castafiores Juveler. Om du sparar den till sist så är det helt klart ett av de bästa, kanske det bästa, Tintinäventyret, men läser du den först är den nog ganska intetsägande. Så den är rätt var du en lägger den, men jag rekommenderar att du väntar med den till sist, eller i alla fall efter de flesta andra albumen.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Tintin i Kartago?
Nä... Tinton på Kartago! Med hårda pärmar!
http://www.kartago.se/forfattare/herge/#paged_content

Edit: Såg precis att det rapporterades om Kartagos nya utgåvor här redan i maj. Men nu verkar utgivningen vara satt till november i alla fall.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Allan Kämpe »

Joakim Gunnarsson skrev:Tintin i Kartago?
Nä... Tinton på Kartago! Med hårda pärmar!
http://www.kartago.se/forfattare/herge/#paged_content

Edit: Såg precis att det rapporterades om Kartagos nya utgåvor här redan i maj. Men nu verkar utgivningen vara satt till november i alla fall.


Aha! Då är det kanske dags att börja samla på Tintin igen! Jag gjorde mig av med mina Tintin-album för ganska många år sedan och allt som oftast när jag får lust att läsa om ett Tintin-äventyr blir jag plågsamt medveten om det "stora tomrummet" i samlingen! [:I]
Hårda pärmar med de gamla omslagsbilderna blir en perfekt samling att återvända till allt som oftast! [^]
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Stranger »

Jag kollade på den animerade versionen av Koks I Lasten, och det är en rätt fanservicy historia nu när jag tänker på det. Känns som om Herge mest skrev den för att han ville återanvända så många gamla karaktärer som möjligt.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Coppas »

Är själv oxå väldigt svag för Castafiores juveler samt Det hemliga vapnet. Å andra sidan bör, i alla fall enligt mitt tycke, även Tintin i Tibet samt bägge delarna i Månen tur och retur räknas till guldkornen.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Furienna »

Allan Kämpe skrev:Absolut inte Tintin och Alfakonsten! Det är ju ett sista och mycket ofärdigt album som ej gör Herge rättvisa!

Jag tycker nog helt tvärtom. Det verkar som det mest lovande äventyret sedan "Castafiores juveler", och det är synd att Hergé inte hann göra klart det i tid.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Furienna »

Stranger skrev:Jag kollade på den animerade versionen av Koks I Lasten, och det är en rätt fanservicy historia nu när jag tänker på det. Känns som om Herge mest skrev den för att han ville återanvända så många gamla karaktärer som möjligt.

Ja, det är ju ett märkligt album på det viset.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Rufus skrev:
Stranger skrev:De bästa Tintin böckerna är dom där Haddock är med. Enhörningens Hemlighet/ Rackham Den Rödes Skatt och De Sju Kristallkulornas Hemlighet/Solens Tempel är höjdpunkten i hela serien.


Haddock tillför mycket, och är genialisk som sidekick, men det finns även mycket bra album utan honom, t.ex. Den svarta ön. Mitt favoritalbum med Haddock är nog förövrigt Det hemliga vapnet.

Jo den svarta ön är speciell med sin mystik och setting, helt klart.

Det är lite svårt att förhålla sig till Tintin idag om man läste albumen som barn flertalet gånger, jag menar det är omöjligt att bortse från nostalgiskt tänkande för mig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av andersb80 »

Vad skiljer kartagos utgåvor mot de som kom för några år sen? Samma översättning antar jag?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Mest hårdpärmen, antar jag ...?

Jag har ju en del franska album, och hårdpärmen är nästan ett negativt argument för mig... Det tar upp mycket mer plats i bokhyllan... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Tvärtom här, jag väljer hårdpärm om det går och jag vet att jag gillar serien, slitstarkt och bra och klart bättre ev. andrahandsvärde.

Men visst hyllorna tar slut, jag har dock inga svenska album i hyllor utan i lådor idag.
Det är inte så kul heller får jag erkänna, jag föredrar att kunna överblicka kaoset lätt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Nitro74 »

Det verkar dessutom som de har hoppat över de tre inledande äventyren "Tintin i Sovjet", "Tintin i Kongo" samt "Tintin i Amerika" och istället börjar med "Faraos cigarrer". Visst, de tre inledande äventyren är ganska dåliga även om man bortser från de rasistiska karikatyrerna, men det är ändå lite trist att de inte verkar vilja ge ut en komplett utgåva av Tintin.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av BoJustBo »

Att dom hoppat över dom betyder ju inte att dom aldrig kommer komma ut i matchande utgåva. Antagligen tas dom upp igen senare.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Stranger »

Nitro74 skrev:Det verkar dessutom som de har hoppat över de tre inledande äventyren "Tintin i Sovjet", "Tintin i Kongo" samt "Tintin i Amerika" och istället börjar med "Faraos cigarrer". Visst, de tre inledande äventyren är ganska dåliga även om man bortser från de rasistiska karikatyrerna, men det är ändå lite trist att de inte verkar vilja ge ut en komplett utgåva av Tintin.

Tycker jag är en helt okej förlust, dom albumen är så dåliga att dom inte är värda pappret dom är tryckta på.
Skriv svar