Den stora Tintin tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hergé bestämde redan innan han dog att ingen annan skulle få fortsätta med serien, däremot kommer det regelbundet nya faktaböcker och olika utgåvor av de tidigare albumen. Inför jubiléet bör Michael Farrs nya faktaböcker om sex av huvudkaraktärerna vara färdiga för publicering. De "nya" album som dyker upp är pirat-versioner eller bootlegs, en av de senare "Tintin i Thailand" blev totalförbjuden i Belgien.

Sverige som har en rätt hyfsad Tintin-kultur fick 2004 en sprillans ny översättning av samtliga album, och nu äntligen med rätt numrering, alltså Tintin i Sovjet som nummer ett och inte Den mystiska stjärnan. Hoppas nu på att Björn Wahlberg tar sig an Johan, Lotta och Jockos äventyr och att samtliga episoder med Smecken och Sulan publiceras på nytt. Faksimil-album av de svartvita utgåvorna skulle också sitta fint, och ursprungsversionen av Det svarta guldet och så vidare.

En inspelning med Bolme av Tintin i Sovjet skulle också vara en höjdpunkt, som en fullängds-cd på 80 underbara minuter. Om bara Sony kunde få tummen ur och satsa lite på Tintin.

Men över lag ser det ut att bli ett väldigt intressant år med den unge reportern och de andra från Hergés penna. Har ni tid och pengar över så fortsätter utställningen på Centre Pompidou i Paris fram till den 19:e februari.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

För er som kan franska, eller bara gillar Tintin tillräckligt mycket finns några "nya" äventyr gjorda av rutor från olika album med ny dialog och en hel del photoshoppande (mysko verb, photoshoppande).
http://www.bdkolyma.com/bdkolyma.html

[img]http://www.bdkolyma.com/ttmin/ttmin11.jpg[/img]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

haha, har ett annat passande ord för det där, "klaffel" [:D]

hursomhelst, över till frågan. vilka ska man skaffa av nytrycken eller Herges samlade verk? (som jag fattat det är inte "verken" nyöversatta som nytrycken i de vanliga albumen är)

och är nyöversättningen "bättre"?

och vad får man mer än serierna?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Nya översättningen håller sig mera till originalet och är inte nedkortad, vilket Karin och Allan gjorde. Några mindre kända karaktärer har fått behålla sin franska namn och albumen är fulla med fotnötter med intressanta fakta. Inledningsvis finns en sida med bakrundshistorik av Björn Wahlberg, så jag skulle säga att Tintin är intressantare i nya vanliga albumen. Å andra sidan får du massor av andra Hergé-serier i de blå böckerna plus texter från Benoit Peeters bok om Hergé och Tintin.

Har inte hunnit göra en ordentlig genomgång av den nya översättningen men vet att Wahlberg behållit de viktiga sakerna som de mest kända namnen och vanligaste svordomarna.

Har ingen av de blå böckerna i närheten så jag kan jämföra, men pappret i de nya vanliga är glansigare än de gamla vanliga i alla fall vilket ger en annan lyster. Blev tydligen en miss i tillverkningen, skulle ha varit mattare papper.

Angående klaffelen är jag inte så säker på att en icke Tintin-kunnig person kan se alla ställen där bildföljden är fixad eller nya figurer insatta i bilden. Tigern och Haddock ser rätt äkta ut exempelvis. Tror att just klaffel är något som fått ökat intresse senaste åren, mycket genom sajter som listar sådana och imdb.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

en slags kompromiss för att behålla den gamla känslan då. är kanske bäst så.

hmm, jag gillar inte glansigt papper alls faktiskt.. [?] får nog skaffa ett par verk och se, de var billiga nu såg jag. (var de albumen också förvisso)

menar du att albumen (de nya alltså) innehåller kuriosa men inte verken (böckerna) eller? blev lite förvirrad där. tack för klargörandet annars. [:)]




Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Laureline"]

menar du att albumen (de nya alltså) innehåller kuriosa men inte verken (böckerna) eller? blev lite förvirrad där. tack för klargörandet annars. [:)]
[/quote]
Förtydligande:
Nya översättningen - vanliga album 1-24 (inledningstext, fotnötter)
Gamla översättningen - blå böckerna 1-19 (bonustexter från Benoit Peeters bok)

Som jag ser det har båda sina fördelar, inga direkta nackdelar. Vill man läsa Popol och Virginie, Herr Bellum och de andra Hergé serierna finns de endast (vad jag känner till) i de blå böckerna.

Vet tyvärr inte om avsnitten med Smecken och Sulan är samma som i de tre separata albumen med busgrabbarna. Johan, Lotta och Jocko är i alla fall exakt samma som i album-utgåvorna.

Info: När jag skriver blå böckerna menar jag förstås de som egentligen heter Hergé: Samlade Verk.

[img]http://wigzell.net/simon/recensioner/bilder/herge.jpg[/img]

EDIT: Passar på att slänga in en nybörjar-snabbkurs för de som känner sig redo för den unge reporterns öden i svenska album.

1960-1962 - Kung Ottokars spira, Den mystiska stjärnan, Enhörningens hemlighet och Rackham den Rödes skatt. Bonniers, inbundna, översättning Per Kellberg. (Rätt dyra, VF och bättre väldigt dyra).

1968-199? (troligen 1998) - Samtliga 24 album inklusive det ofullbordade, Tintin och Alfabetskonsten, Den svarta ön är 1965 års version och Det svarta guldet är versionen från 1969. Illustrationsförlaget/Carlsen if/Carlsen Comics, felaktig kronologi/numrering, mjuka pärmar, översättning Karin och Allan B. Janzon. (Fina 1:a upplagor kan dra iväg i pris).

1980-tal - Tintins Äventyrsklubb, vad jag vet så saknas Tintin i Sovjet och Tintin och Alfabetskonsten. Vet tyvärr inte vilket förlag som gav ut dessa men är troligen någon av dessa, Egmont, Richters, Allers eller Semic. I övrigt samma som Carlsens utgåvor. (Oftast de som är billigast på Tradera).

80-90-tal (lite osäker på exakta årtal) - Några specialare från Carlsen, fyra inbundna dubbel-album (Faraos cigarrer/Blå Lotus, Enhörningens hemlighet/Rackham den Rödes skatt, De sju kristallkulorna/Solens tempel och de två mån-albumen), 1943-års version av Den svarta ön, svartvita versionen av Tintin i Amerika och Det sönderslagna örat (möjligtvis någon mer svartvit). (Alla dessa är ganska ovanliga, tror dubbeln på Faraos cigarrer/Blå Lotus är den knepigaste att få tag på).

1999-2000 - Hergé: Samlade verk 1-19, alla 24 äventyren i korrekt ordning. Plus en massa annat från Hergé. Bonnier Carlsen, inbundna, tjocka. (Inte så jättevanliga på begagnat marknaden. Oftast i bra skick då de har hårda pärmar).

2004-2007 - Samtliga 24 med ny titel på nummer 24, Tintin och Alfakonsten. Bonnier Carlsen, korrekt kronologi/numrering, översättning Björn Wahlberg. (Börjar dyka upp så smått på Tradera, så pass nya att de bör vara i bra skick).

Min rekommendation på lämpliga nybörjar-album: Faraos cigarrer, Det sönderslagna örat, Den svarta ön, Kung Ottokars spira, Krabban med guldklorna, Det svarta guldet, Det hemliga vapnet och Plan 714 till Sydney.

Vågar ni satsa så rekommenderar jag verkligen att läsa samtliga album i kronologisk ordning. Vilket innebär att ni börjar med Tintin i Sovjet, inte Den mystiska stjärnan även om många säljare envisas med att kalla den nummer 1.

Här är den korrekta ordningen på samtliga album, allt annat är snicksnack.

01. Tintin i Sovjet (svartvit)
02. Tintin i Kongo
03. Tintin i Amerika
04. Faraos cigarrer (del 1)
05. Blå Lotus (del 2)
06. Det sönderslagna örat
07. Den svarta ön (den vanliga är versionen från 1965.)
08. Kung Ottokars spira
09. Krabban med guldklorna
10. Den mystiska stjärnan (nummer 1 enligt den felaktiga numreringen.)
11. Enhörningens hemlighet (del 1)
12. Rackham den Rödes skatt (del 2)
13. De sju kristallkulorna (del 1)
14. Solens tempel (del 2)
15. Det svarta guldet (de första 16 sidorna ska egentligen in efter 8:an.)
16. Månen tur och retur del 1
17. Månen tur och retur del 2
18. Det hemliga vapnet
19. Koks i lasten
20. Tintin i Tibet
21. Castafiores juveler
22. Plan 714 till Sydney
23. Tintin hos gerillan
24. Tintin och Alfakonsten (ofullbordad)
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Utan att ha läst alla album eller hela samlade verk så känns nog Hergés samlade verk bättre. Högre kvalitet, finare papper, gamla översättningen (smaksak), högvis med extra information i varje band. Samt som extra bonus massor av i Sverige tidigare opublicerade Herge-serier.

De nya albumen känns mer som "slit och släng". De har en extra info-sida som inte fanns i tidigare album, men är rätt blaskigt gjorda jämfört med t.ex de första tryckningarna 1968-72.

Alla album 1-24 finns att köpa på tradera för 1000 kr totalt. Av samlade verk finns ca hälften på bokrea för 100 kr. Övriga är slut sedan länge och kan kosta allt mellan 100-800 kr/st.
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

Faksimilutgåvor av äldre Tintinversioner?

Fick för några månader sedan en vag antydan från BonnierCarlsen att "något spännande" kunde vara på gång angående rubricerat. Har någon hört något om detta? Att få läsa dels de ursprungliga sv-v versionerna, men även de tidigare färgversionerna av exempelvis Den svarta ön, är något som jag verkligen skulle uppskatta. Har nyligen plöjt igenom samtliga album i nyöversättningen, samt Michael Farrs Tintin Guide, och kan bara konstatera att behovet på intet sätt är mättat för min del...
First and Last and Always
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

Michael Farrs nya verk?
Har någon lite info att ge angående rubricerat? Vad jag har förstått så jobbar Björn Wahlberg med att översätta sju böcker av Michael Farr, var och en med ett tema; Tintin, Milou, Haddock, Dupontarna, Castaforie, Kalkyl...
First and Last and Always
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Inlägg av Marvel »

Såg denna artikel i Expressen.

http://www.expressen.se/resor/1.590635
http://www.expressen.se/resor/1.590535
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Fick ett mail i natt om denna grej. Denna bok ska komma i Maj. Det är något för er Tintin-samlare (och mig). Katalogtext ”Tintin till sjöss” innehåller fantastiskt intressanta fakta om båtar och sjöfart från 1600-talet och framåt, samt fakta om Hergés noggranna researcharbete till Tintinäventyren. Den är en utställningsbok till utställningen ”Tintin till sjöss” som öppnar på Sjöhistoriska museet i Stockholm i maj 2007. Boken går också utmärkt att läsa fristående.
[img]http://img206.imageshack.us/img206/6391/tintinih4.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Yes, nu är Brysselresan bokad, 18:e maj bär det av ner till Tintin och Hergés födelsedag. Återkommer med bilder och info när jag återkommit. Är tillbaka innan premiären på Sjöhistoriska Muséet 26:e maj, men missar tyvärr Tintin-festen på Kulturhuset den 22:a maj. Tyvärr gick inte en tripp till Cheverny (Moulinsarts förebild) att få in denna gång. Några saker som ska besökas är tunnelbanestationen Stokkel, Hergés grav, Tintinbutiken, Seriemuséet och massa andra Tintin och Hergé-relaterade ställen. Den 22:a är planerna att knata omkring i min Tintin-mundering från Faraos cigarrer på Bryssels gator.

[img]http://www.sallander.nu/tintin/pics/fc/fc54_3_1fransk.jpg[/img]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="labrador road 26"]

Yes, nu är Brysselresan bokad, 18:e maj bär det av ner till Tintin och Hergés födelsedag. Återkommer med bilder och info när jag återkommit. Är tillbaka innan premiären på Sjöhistoriska Muséet 26:e maj, men missar tyvärr Tintin-festen på Kulturhuset den 22:a maj. Tyvärr gick inte en tripp till Cheverny (Moulinsarts förebild) att få in denna gång. Några saker som ska besökas är tunnelbanestationen Stokkel, Hergés grav, Tintinbutiken, Seriemuséet och massa andra Tintin och Hergé-relaterade ställen. Den 22:a är planerna att knata omkring i min Tintin-mundering från Faraos cigarrer på Bryssels gator.

[img]http://www.sallander.nu/tintin/pics/fc/fc54_3_1fransk.jpg[/img]
[/quote]Avis!! Skulle väldigt gärna följt med på denna resa. Men hur jag än vrider och vänder på det blir det för dyrt att motivera min fru att släppa iväg mig.. [:(]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

Visst är man avis! Till och med så avis att jag nedlåter mig till att vara lite taskig: Ska du verkligen gå omkring i en blå KKK-kostym? Matchar ju i och för sig färgen på de belgiska kossorna...

Surt sa räven, som du märker. Självklart låter det som en fantastisk resa. Ser fram emot din reseraport, trevlig resa!
First and Last and Always
Användarvisningsbild
SLL
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 18 maj 2007, 15:38
Ort: Sverige

Inlägg av SLL »

Jag håller på att läsa om albumen med den nya översättningen och hittills är jag lika nöjd nu som jag var när jag läste dom för första gången. Är uppväxt med den äldre översättningen och gillade den då jag inte lade så mycket vikt i yngre år över hurvida det var en bra översättning eller inte.

Nu när man är äldre så läser jag hellre serier med en bra svensk översättning och är mer medveten om att alltid köpa det bästa. Trots allt så har jag kvar alla mina äldre Tintin-album av den gammla översättningen av nostalgiska skäl.

Tintin är verkligen en jordnära och mänsklig serie.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Har två olika versioner av cd "Tintin Solens Tempel" Den högra är från -89 och den vänstra från -01. Frågan är: vet någon om det finns andra omslag av andra skivor?
[img]http://img527.imageshack.us/img527/2513/tttf6.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Den vänstra Solens-skivan är kopplad till långfilmen och har därför Jacob Hård som Tintin, den andra ingår i de inspelningar Bolme gjort och har vanliga album-bilden som omslag. Du kan läsa mer om de olika skivorna på följande sida:
http://www.sallander.nu/tintin/text/audio2.html

Ingen av de andra finns i dubbel variant.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Härligt, då har jag båda, ska ta och lyssna på dom. Ska ta och kolla upp sidan lite bättre ifall jag jag "fylla" på med lite grejor.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

En liten undran. Min Tintinsamling börjar se riktigt trevlig ut. Saknar egentligen bara Pop-Hop månarna från 70 och 92. Och målarböckerna från 72. Och det oranga Herge´s arkiv från 75.. (usch det blev en hel del..)
Min fråga: Vilket album är svårast/sällsyntast??
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Alla tre Pop-Hop-titlarna är väl jämnsvåra. De finns då och då på tradera, de flesta saknar dock någon liten del.

"oranga" Arkiv är sällsynt, måste vara något feltryck i minimal utgåva. Den kan jag personligen vara utan eftersom det inte är en officiell titel.

Målarböckerna är sällsyntast. De har jag aldrig sett. Men kanske att någon har ett litet restparti någonstans.

Svårast i albumväg är Solens tempel i förstautgåva. Den har jag bara sett 2-3 gånger.

Det finns även fyra filmaffischer: spelfilmerna från 60-talet har jag aldrig sett i original bara som 1972-tryck, inte heller Solens tempel från 1968, Tintin i Hajsjön 1973 kostar 500-1000 kr. Samt en mycket snygg affisch från Etnografiska museet 1983, kostar 500-1000 kr.
Skriv svar