Den stora Tintin tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Furienna »

Stranger skrev:Tycker jag är en helt okej förlust, dom albumen är så dåliga att dom inte är värda pappret dom är tryckta på.

Ja, de brukar inte vara mångas favoriter. Men jag håller nog också med Nitro74 att de ändå hör hemma i en komplett Tintin-utgivning. Fast ja, de kan ju komma senare. Det vill säga, om det finns tillräckligt med efterfrågan.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

De är ju rätt intressanta, åtminstone, med sina ständiga politiska rallarsvingar och övertydliga satir.

Kongo är väl det album som åldrats sämst för en modern läsare...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Stranger »

Furienna skrev:
Stranger skrev:Tycker jag är en helt okej förlust, dom albumen är så dåliga att dom inte är värda pappret dom är tryckta på.

Ja, de brukar inte vara mångas favoriter. Men jag håller nog också med Nitro74 att de ändå hör hemma i en komplett Tintin-utgivning. Fast ja, de kan ju komma senare. Det vill säga, om det finns tillräckligt med efterfrågan.

Håller inte med, jag räknar inte ens dom böckerna som "riktiga" Tintinäventyr eftersom dom inte ens liknar dom senare albumen. Vad jag minns så hade inte dom gamla Tintinutgåvorna ens med Tintin I Soviet på listan som alltid fanns tryckt på baksidan.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Stranger skrev:
Furienna skrev:
Stranger skrev:Tycker jag är en helt okej förlust, dom albumen är så dåliga att dom inte är värda pappret dom är tryckta på.

Ja, de brukar inte vara mångas favoriter. Men jag håller nog också med Nitro74 att de ändå hör hemma i en komplett Tintin-utgivning. Fast ja, de kan ju komma senare. Det vill säga, om det finns tillräckligt med efterfrågan.

Håller inte med, jag räknar inte ens dom böckerna som "riktiga" Tintinäventyr eftersom dom inte ens liknar dom senare albumen. Vad jag minns så hade inte dom gamla Tintinutgåvorna ens med Tintin I Soviet på listan som alltid fanns tryckt på baksidan.

Det var ju en specialutgåva, baserad på en originalutgåva som inte heller räknades som ett riktigt album utan ingick i en serie med tidiga svartvita utgåvor...

Men jag tror att den listades bland de senare upplagorna i den utgivningen' även om den då var med bland olika specialalbum...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Nitro74 »

Stranger skrev:
Nitro74 skrev:Det verkar dessutom som de har hoppat över de tre inledande äventyren "Tintin i Sovjet", "Tintin i Kongo" samt "Tintin i Amerika" och istället börjar med "Faraos cigarrer". Visst, de tre inledande äventyren är ganska dåliga även om man bortser från de rasistiska karikatyrerna, men det är ändå lite trist att de inte verkar vilja ge ut en komplett utgåva av Tintin.

Tycker jag är en helt okej förlust, dom albumen är så dåliga att dom inte är värda pappret dom är tryckta på.


Det beror ju på vad man menar med "okej förlust". De är som sagt inga mästerverk, men om man vill ha en komplett utgåva där man kan följa Hergés utveckling som berättare så är de ju oumbärliga.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Nitro74 »

Stranger skrev:
Furienna skrev:
Stranger skrev:Tycker jag är en helt okej förlust, dom albumen är så dåliga att dom inte är värda pappret dom är tryckta på.

Ja, de brukar inte vara mångas favoriter. Men jag håller nog också med Nitro74 att de ändå hör hemma i en komplett Tintin-utgivning. Fast ja, de kan ju komma senare. Det vill säga, om det finns tillräckligt med efterfrågan.

Håller inte med, jag räknar inte ens dom böckerna som "riktiga" Tintinäventyr eftersom dom inte ens liknar dom senare albumen. Vad jag minns så hade inte dom gamla Tintinutgåvorna ens med Tintin I Soviet på listan som alltid fanns tryckt på baksidan.


Å andra sidan hade de med "Tintin i Hajsjön" som Hergé inte hade mycket att göra med. Den listan var överlag ganska märklig eftersom den helt struntade i kronologin. Till exempel så träffas Tintin och Haddock första gången i "Krabban med guldklorna" som i den gamla Carlsen-utgåvorna av nummer 17.

2004 vad dock Bonnier Carlsen ut Tintin i Björn Wahlbergs nyöversättning och då var utgivningen kronologisk och började således med Tintin i Sovjet.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Nitro74 skrev:Å andra sidan hade de med "Tintin i Hajsjön" som Hergé inte hade mycket att göra med. Den listan var överlag ganska märklig eftersom den helt struntade i kronologin. Till exempel så träffas Tintin och Haddock första gången i "Krabban med guldklorna" som i den gamla Carlsen-utgåvorna av nummer 17.

Den är ju inte heller baserad på ordningen som album utkom i, i Sverige... Enligt någon uppgift jag hörde är den baserad på den brittiska ordningen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Stranger »

Tintin I Hajsjön var väl en animerad film som Herge inte hade att göra med?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Stranger skrev:Tintin I Hajsjön var väl en animerad film som Herge inte hade att göra med?

Nej, precis. Men den listades ändå bland albumen... Greg stod för manus (åtminstone synopsis) och regi, om jag minns rätt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Furienna »

Nitro74 skrev:Det beror ju på vad man menar med "okej förlust". De är som sagt inga mästerverk, men om man vill ha en komplett utgåva där man kan följa Hergés utveckling som berättare så är de ju oumbärliga.

Men problemet med de tre första Tintin-albumen är att de gjordes för den tidens publik, och att en massa olika saker har hänt sedan 1930-talet. De var ju alla stora succéer då på sin tid, även om vi nu åttio år senare inte tycker att de har åldrats med större behag. Men det är sant att de bara var början på Hergés utveckling till en stor serieskapare. Han kom att göra många mycket mer tidlösa berättelser senare, och det är också därför som "Tintins äventyr" fortfarande är relevant idag och kunde slå även i resten av Europa. Och även om till och med den gode Hergé gjorde sina misstag, så blev han ju också en stor pionjär genom att han ofta förstod när det var dags att förnya sig och ta risker.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Nej som läsning bara är de tre nämnda inte direkt en nödvändighet, men handlar det om att vara intreserad av Herge och hur han ändrats sig med tiden så ska de vara med förstås.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av smorkin »

Jag måste erkänna att jag gillar Tintin i Amerika, rätt mycket till och med; såklart helt episodiskt och det håller inte ihop, men det är kul! Och det märks att Hergé faktiskt också gillar att han får göra en serie som utspelas i USA, för jämfört med de plikttrogna och didaktiska Sovjet & Kongo-albumen är det här mycket bättre :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Furienna »

Min favoritdel i det äventyret är sekvensen, där vi får se hur indianerna plötsligt drivs iväg från sitt land. Sorgligt, men en riktig femetta från en ung Hergé.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Kattmannen »

Jag kan hålla med om att Tintin i Sovjet, Kongo och Amerika absolut inte är bland de bästa. Rasistiska stereotyper och ingen handling med röd tråd.

Men gör man en nyutgivning av Tintin så ska den vara komplett. Även om Tintin i Kongo är undermålig på många sätt så måste man kunna se saker i skenet av sin tid och se Hergés utveckling. I vissa fall (som Tintin i Kongo) så kan man ju ha en redaktionell kommentar i början om att albumet gjordes i Belgien på 1930-talet och att det var en annan tid med andra värderingar som vi idag anser är stötande.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av BoJustBo »

Då har man läst Tintin i Soviet. Helt fantastiskt underbar. Som ett stort fan av seriestrippar som Floyd Gottfredson's Musse Pigg (också från 1929) så tyckte jag starkt om detta. Synd att den kommer tappa den stilen så tidigt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Allan Kämpe »

BoJustBo skrev:Då har man läst Tintin i Soviet. Helt fantastiskt underbar. Som ett stort fan av seriestrippar som Floyd Gottfredson's Musse Pigg (också från 1929) så tyckte jag starkt om detta. Synd att den kommer tappa den stilen så tidigt.


Herges största tillgång men också förbannelse var att han blev mer och mer av en perfektionist för varje album...i början var det bra men med tiden blev det en börda och en begränsning som slutade i ett sammanbrott vid tiden då han arbetade med Tintin i Tibet...Herge gick i psykoanalys och rekommenderades att sluta arbeta för en tid...men han valde att arbeta sig ur krisen...och de vita mardrömmarna manifesterande sig i Tintins letande efter en förlorad vän i Tibets oändliga, ödsliga och snövita bergsplatåer...ett av Herges märkligaste och finaste album...
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Stranger »

Angående Tintin och Alfabetskonsten, av de få fragment som finns kvar av Herges utkast, vad tror ni om storyn? Rätt svår att följa, men det som finns där verkade rätt intressant. En ide var ju att Rastapopulous skulle återvända i det albumet, men jag vet inte om det var officielt eller inte.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av RioGrande »

BoJustBo skrev:Då har man läst Tintin i Soviet. Helt fantastiskt underbar. Som ett stort fan av seriestrippar som Floyd Gottfredson's Musse Pigg (också från 1929) så tyckte jag starkt om detta. Synd att den kommer tappa den stilen så tidigt.

Håller med till 100 %. Hergé var bäst medan han tecknade allt själv. Sovjet absolut bäst. Och originalversionerna av de 4-5 äventyren som följde sen var också OK. Sen blev det stelare och stelare.... tog längre och längre tid.... fler och fler assistenter kopplades in....
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Stranger »

RioGrande skrev:
BoJustBo skrev:Då har man läst Tintin i Soviet. Helt fantastiskt underbar. Som ett stort fan av seriestrippar som Floyd Gottfredson's Musse Pigg (också från 1929) så tyckte jag starkt om detta. Synd att den kommer tappa den stilen så tidigt.

Håller med till 100 %. Hergé var bäst medan han tecknade allt själv. Sovjet absolut bäst. Och originalversionerna av de 4-5 äventyren som följde sen var också OK. Sen blev det stelare och stelare.... tog längre och längre tid.... fler och fler assistenter kopplades in....

Håller absolut inte med, det blev inte lägre kvalitet förrän runt Det Hemliga Vapnet, och den realistiska stilen Herge hade senare passar mycket bättre med äventyrsberättelserna än den mycket mer humoristiska från Soviet och Kongo
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Furienna »

BoJustBo skrev:Då har man läst Tintin i Soviet. Helt fantastiskt underbar. Som ett stort fan av seriestrippar som Floyd Gottfredson's Musse Pigg (också från 1929) så tyckte jag starkt om detta. Synd att den kommer tappa den stilen så tidigt.

Mja, jag tycker nog tyvärr att "Tintin i Sovjet" känns så gammalmodig. Och så har jag också lite svårt för att teckningarna är i svartvitt. Jag vill ha färger i mina seriealbum, tack! Jag håller nog med den allmänna åsikten att Hergé blev så mycket bättre sedan.
Skriv svar