Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Diskussioner om manga och anime.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag hittade ingen tråd om Studio Ghibili filmerna. Jag tror vi har diskuterat dem innan här på forumet men jag kunde inte hitta tråden. Ta gärna bort och flytta denna om tråd finns. Det var tack vare forumet som jag blev inspirerad och se dem, supertack så mycket för det. [V] Jag tror jag har de flesta av dem och har sett de flesta av dem. Jag tycker de är helt sagolikt underbara alla jag har sett. Om jag skall nämna några favorit ögonblick från några enstaka av filmerna så här rakt över huvudet så kommer jag på speciellt dessa ögonblick just nu. Minnet är dock kort. Kanske blandar ihop filmer sorry i så fall:

[:)] Spirited Away När föräldrarna förvandlas till grisar, tycker jag är lite läskigt, tur det ordnar sig sen.

[:)] My Neighbor Totoro Jag har sett den här filmen många gånger. Det är en riktigt fin familjefilm. Hela den filmen är fin och vacker. Miljöerna och detaljrikedomen är ju helt magiskt vackra. Det är så fint när de kommer ut där ute på landet. Jag tycker om scenen när pappan och hans barn plaskar runt i poolen i det där lite ödsliga huset. Lite roliga skratt i denna scen. Sen är ju Totoro för skön. Vilken fantasi skaparen Mysiaki (kan inte stava hans namn) har. Kattbilen är också för skön. Sen är det litet mysigt när det står och väntar på deras pappas buss och Totoro leker med paraplyet. Har förresten en tecknings bok från denna film.

[:)] The Grave of the Fire Flies Hur jäkla bra är inte denna film? Det är nog en av mina favorit animerade filmer, faktiskt en av mina favoritfilmer över huvudtaget. Den är ju sjukt välgjord och så hemskt. Den visar ju verkligen baksidan av kriget. Den scenen som berörde mig mest var när alla barn kom hem efter kriget och trodde allt var frid och fröjd så hade huvudpersonen och hans lilla syster kämpat så för att överleva..Har ni inte sett denna, se den, den är så rörande. Jag börjar nästan lipa när jag tänker på den filmen.

[:)] Kicki’s Delivery Service Det är kul se hur hon utvecklar sina häxkunskaper mer och mer och blir skickligare och skickligare. Trevlig och mysig film. Jag har inte live-versionen och har inte sett den. Jag skall köpa den. Är det någon som sett den? Är den bra?

[:)] Ponyo Det är ju en charmigt konstig film. Den lilla söta fisken som blir människa. Många skumma men dock så fantastiskt kreativa ögonblick i denna fina film.

[:)] When Marine was here. Den är lite spöklik. Kul att hon blir vän med ett spöke, fin vänskap de får.

[:)] Princess Monoke Bäst. Jag har sett den 3ggr. Grymt ledsen att jag missade andra gången när den nyligen var uppe på bio. Den har ju allt. Den där tjejen som är vän med vargar är riktigt coolt gjort. De jättestora och lite läskiga vildsvinen/bestarna som plöjer sönder byar, mäktigt. Den är väldigt episk denna film, älskar den.

[:)] Det Levande slottet heter den The Living /Flying Castle? Den är också superb. Tycker mest om att hon blir äldre och blir en gumma. Romantisk berättelse och underbart kreativ.

Dessa var några av mina få magiska ögonblick med dessa filmer nu vill jag höra era.



Har vidare lite frågor om min Studio Ghibili filmsamling, väldigt tacksam för svar

Jag har tittat på och har dessa 22 första Studio Ghibili filmer blandat svenska och engelska men det har väl kommit fler? Nu tittar jag sånt minne har jag inte:

1. Nausiaä- The Valley of the Vind
2. The Cat Returns
3. Porco Rosso
4. Pom Poko
5. Kickis Expressbud
6. Laputa Castle in the Sky
7. Det levande slottet
8. Princess Monoke
9. Min granne Totoro
10. Grave of the Fireflies
11. Whisper of the Heart
12. My Neighbours the Yamadas
13. Spirited Away
14. Only Yesterday
15. Legender från ö världen
16. Ocean Waves
17. Ponyo På Klippan vid havet
18. Lånaren Arrierity
19. From Upon Poppy Hill
20. The Wind Rises
21. The Tale of the Princess Kaguya
22. When Marnie was here.

Trodde jag var komplett tag men nu har det väl kommit en massa andra är de med bland ”numren” någon som vet? Jag har ”The Castle of Caligristo” men den är väl inte numrerad? Sen har jag ”Panda Go Panda” och hans ”Sherlock Hound”. Och jag har den nya ”Ronja” på svenska, i stor pack och varje episod för sig, och har den på engelska men den är väl inte inräknad? Vilken tönt man är vill bli komplett. Jag har ”The Red Turtle” med den är fin tror jag har inte sett den än. Jag köpte också ”Gauche the Cellist” den var dyr skulle tydligen vara den första enligt någon ”expert”. Jag köpte därför två av den.

Nu hoppas jag får höra lite av era favorit höjdpunkter från Studio Ghibili filmerna. Någon måste väl gilla dem här. [V] Jag tycker det också är kul om manga sektionen rör på sig lite här på forumet. Manga är väl hur stort som helst, störst eller? Tyvärr läser jag pinsamt knappt någon Manga. Det enda jag har läst är Spider-Manga och Marvel Mangaverse, den var i och för sig sjukt jävla vass. Som sagt, jättekul om det blir några svar på tråden även om jag lagt in detta väldigt sent.

Här kommer, som jag tycker, en väldigt vacker fan bild, tror jag det är, från
en fin Studio Ghibili grupp jag är med på nätet.

Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av MAD »

Jag har sett live-versionen av Kiki och måste säga att jag blev lite positivt överraskad, nu trodde jag visserligen den skulle vara ganska dålig så det säger väl inte så mycket :-)

Den är ju självklart inte lika bra som originalet men den är definitivt charmig.

I min familj är det Totoro som är favoriten, vi har inte försökt visa så många av dem än eftersom barnen inte är mer än 3 & 7, plus att det skulle vara en fördel om de kunde läsa själva så vi slapp berätta all dialog, vi vägrar att visa så här bra filmer dubbade :-D
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av Wakuran »

Jag såg ju den dubbade versionen av Ponyo på bio genom en fribiljett och tyckte ändå den var helt okej.

Gauche the Cellist har jag på någon kinesisk pirat(?)-utgåva som tyvärr saknar engelsk textning. Min gamla rudimentära skoljapanska hjälpte mig knappt igenom Panda Go Panda, så jag har lagt den litet på is...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av smorkin »

Apropå numreringen: Nausicaä var den första som Miyazaki gjorde själv, men den gjordes formellt sett innan Ghibli var bildad. Och Cagliostro, Panda, Sherlock osv har ingenting med Ghibli att göra utan är filmer / tv-serier där Miyazaki och/eller Takahata var anställda, så tji Ghibli-numrering på dem :-) Ronja är av Ghibli men är ju en TV-serie så inget filmnummer på den heller. Hindrar förstås inte framförallt Cagliostro från att vara en av mina favoriter!

Och läs mer manga, det finns hur mycket som helst riktigt bra därute :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

MAD skrev:Jag har sett live-versionen av Kiki och måste säga att jag blev lite positivt överraskad, nu trodde jag visserligen den skulle vara ganska dålig så det säger väl inte så mycket :-)

Den är ju självklart inte lika bra som originalet men den är definitivt charmig.

I min familj är det Totoro som är favoriten, vi har inte försökt visa så många av dem än eftersom barnen inte är mer än 3 & 7, plus att det skulle vara en fördel om de kunde läsa själva så vi slapp berätta all dialog, vi vägrar att visa så här bra filmer dubbade :-D


Va kul med svar på denna tråd. [:)] Jag pratar och diskuterar gärna mycket om dessa filmer. Jag har som sagt inte sett live-versionen än av Kicki's Delivery Service. Finns den på svenska? Vet du MAD var man kan köpa den? Någon som säljer den här?

Ja Totoro är fin. Jag tittade mycket på den när barnen var små. [:)] De älskade den tror jag..eller så var det bara pappa som gjorde det [:D] . Jag körde den dubbad med dem när de var små men du har rätt man borde inte fuska, helt rätt. [:)] Kör du den på original språket eller engelska? Fin musik till Totoro också.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av MAD »

Sorry, jag tog den olagliga vägen och laddade ner filmen så jag har ingen aning om den finns på svenska eller med svensk text.

Vi har sett Totoro med barnen många gånger även om det var nåt år sen den senaste visningen. Vi har bara sett den med japanskt tal och engelsk text till oss. Barnen pratar svenska och engelska så vi hoppas att om vi visar Totoro tillräckligt många gånger så kanske de kan japanska också och kan lära sina gamla föräldrar :-D

På tal om Nausicaä så läste jag mangaversionen av den för inte så länge sen och den uppskattade jag väldigt mycket.

Håller för övrigt med om din första kommentar att det skulle vara kul om manga-delen av forumet rörde lite mer på sig. Jag är dock väldigt dålig på att skriva inlägg alls men nån gång ibland hoppar jag in på nån tråd när jag har det lite lugnt på jobbet och känner att jag kan tillföra nåt.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

Wakuran skrev:Jag såg ju den dubbade versionen av Ponyo på bio genom en fribiljett och tyckte ändå den var helt okej.

Gauche the Cellist har jag på någon kinesisk pirat(?)-utgåva som tyvärr saknar engelsk textning. Min gamla rudimentära skoljapanska hjälpte mig knappt igenom Panda Go Panda, så jag har lagt den litet på is...



Kul och se Ponyo på bio, önskar jag hade gjort det. [V] Jag tycker den var magisk men det är jag det.


Gauche the Cellist har jag i två varianter med engelsk textning och utan. Här kommer en liten bild på min med engelsk textning:

Bild

Dock vill jag spara de två jag har i förpackningen. Ibland är de ju svåra att få tag på dem men oftast är de rätt billiga ändå på ebay. De var jättedyra på amazon för ett tag sen såg jag. Jag har sett ett litet klipp från youtube, den verkar rätt seg, inte riktigt min smak av film. Men kul att spara på.

Kul skoljapanska vad duktig du är. Jag har en engelsk textad variant av Panda Go Panda. Var det hans första? Den är ju gammal, tyckte den var sådär.

Tack för svar kul. Kul om lite fler berättar om era höjdpunkter från dessa olika Studio Ghibili filmer, om ni har några.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

MAD skrev:På tal om Nausicaä så läste jag mangaversionen av den för inte så länge sen och den uppskattade jag väldigt mycket.

Håller för övrigt med om din första kommentar att det skulle vara kul om manga-delen av forumet rörde lite mer på sig. Jag är dock väldigt dålig på att skriva inlägg alls men nån gång ibland hoppar jag in på nån tråd när jag har det lite lugnt på jobbet och känner att jag kan tillföra nåt.


Ja kan tänka mig att den är bra Nausicaä i serie. Kul att du skriver lite nu du MAD. Ja kul om den här delen rör på sig lite. Dock har jag inte så mycket att tillföra när det gäller Mangaserier men just dessa filmer kan jag lite om.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

smorkin skrev:Apropå numreringen: Nausicaä var den första som Miyazaki gjorde själv, men den gjordes formellt sett innan Ghibli var bildad. Och Cagliostro, Panda, Sherlock osv har ingenting med Ghibli att göra utan är filmer / tv-serier där Miyazaki och/eller Takahata var anställda, så tji Ghibli-numrering på dem :-) Ronja är av Ghibli men är ju en TV-serie så inget filmnummer på den heller. Hindrar förstås inte framförallt Cagliostro från att vara en av mina favoriter!

Och läs mer manga, det finns hur mycket som helst riktigt bra därute :-)


Tack för info smorkin, du har koll på mycket, skönt med någon som har koll. [:)] Har det kommit någon mer efter nummer 22? Cagliostro är riktigt bra, håller med dig.

Vilken Manga borde man börja med om man är nybörjare som mig. Vilken är bäst?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

Wakuran skrev: Min gamla rudimentära skoljapanska hjälpte mig knappt igenom Panda Go Panda, så jag har lagt den litet på is...


Som sagt, vad spännande att hör att du har lärt dig skoljapanska Wakuran. Det får du gärna berätta mer om. [V] Här är en liten bild på baksidan av min Panda Go Panda. Den var förr lite spännande halvsvår att få tag på till hyfsat pris med engelsk text, vet inte hur det är nu. Oj vad kul det är att samla också:

Bild

Edit: Va roliga och söta de är längst ner : "Contains one scene of smoking", hehehe. Det är gamla grejer det.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av MAD »

Jupp, just idag har jag prokrastinerat ordentligt eftersom jag har en massa utbildningsvideor att titta på på jobbet...

Vilken manga du bör börja med beror ju helt på vad du har för intressen, precis som med vilka andra serier som helst. Jag skulle definitivt rekommendera Lone Wolf and Cub som är en klassiker som jag anser att alla bör läsa. Ifall du vill ha nåt mer sf/noir tyckte jag mycket om Pluto
( https://en.wikipedia.org/wiki/Pluto_(manga) ).

Sen brukar jag alltid rekommendera Vagabond som handlar om Mayamoto Musashis liv, fantastiskt vältecknad och berättad.

Vill du istället gå in på vikingatiden är Vinland saga intressant.

Sen finns ju självklart alla långkörare som Naruto, Bleach, One piece och Fullmetal Alchemist som är lite mer barnanpassade...

Finns massvis av bra manga, jag kan komma med fler tips vid nåt annat tillfälle, har läst en hel del även om det inte är manga jag brukar läsa i första hand.

/Länkfix. Admin
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av Wakuran »

Vad det gäller spelfilmsversionen av Kikis Expressbud kom det ut en DVD för några år sen med både svenskt och japanskt ljudspår och svensk text från Njuta Films. Jag har ingen aning om den kan vara svår att få tag på idag...

http://www.njutafilms.com/kikis-expressbud-dvd/

Vad det gäller min skoljapanska var det mest enstaka terminer på Komvux. Det japanska kanji-systemet är hopplöst svårt att lära sig, där samma kanjitecken kan uttalas och betyda olika saker beroende på vilka olika kanjitecken det kopplas samman med. Närmast som moderna hieroglyfer, och en bidragande orsak till att jag inte kom så jättelångt...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kanji
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av smorkin »

Tyvärr är ju rätt många av de svenska DVD/Bluray-uygåvorna av Ghibli-filmer slutsålda så det kan vara svårt att få tag på dem med svensk dubbning, om man villl visa för mindre barn. Som Panda-filmerna; väldigt populära båda två hos små barn i min omgivning så jag är glad jag har dem på svenska, men nog knepig leta upp nu. Lyckligtvis har jag just de som passar de minsta med svenskt tal, dvs Panda/Totoro/Kiki/Ponyo, men Miyazakis tidiga Katten i sjumilastövlarna/Skattkammarön-filmerna har jag bara på VHS på svenska...

Manga: Uj, precis som redan skrivits här beror det verkligen på vad du gillar att läsa! Nämnda "Pluto" är bra om man gillar thriller+sf, men finns så himla många :) Plus att de ska gå att få tag på, så om du använder ditt lokala bibliotek kan det vara värt en titt på vad de har. Tyvärr är det lite skralt på svenska, och en hel del av det som kom ut under mangavågen i Sverige var både konstigt valda serier och ibland uselt redigerade/översatta, så engelska är antagligen bästa alternativet. Kom ihåg att ditt bibliotek alltid kan fjärrlåna från andra bibliotek i Sverige så om bara någon har de böcker du vill ha kan du få tag på dem.

Annars (självreklam på G!) kan du ju kika lite på manga jag recenserat här:

https://smorkin.wordpress.com/category/ ... ga-serier/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

MAD skrev:Jupp, just idag har jag prokrastinerat ordentligt eftersom jag har en massa utbildningsvideor att titta på på jobbet...

Vilken manga du bör börja med beror ju helt på vad du har för intressen, precis som med vilka andra serier som helst. Jag skulle definitivt rekommendera Lone Wolf and Cub som är en klassiker som jag anser att alla bör läsa. Ifall du vill ha nåt mer sf/noir tyckte jag mycket om Pluto
( https://en.wikipedia.org/wiki/Pluto_(manga) ).

Sen brukar jag alltid rekommendera Vagabond som handlar om Mayamoto Musashis liv, fantastiskt vältecknad och berättad.

Vill du istället gå in på vikingatiden är Vinland saga intressant.

Sen finns ju självklart alla långkörare som Naruto, Bleach, One piece och Fullmetal Alchemist som är lite mer barnanpassade...

Finns massvis av bra manga, jag kan komma med fler tips vid nåt annat tillfälle, har läst en hel del även om det inte är manga jag brukar läsa i första hand.

/Länkfix. Admin


Kul med massa bra tips. Ja får börja kika lite på detta.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

Wakuran skrev:Vad det gäller spelfilmsversionen av Kikis Expressbud kom det ut en DVD för några år sen med både svenskt och japanskt ljudspår och svensk text från Njuta Films. Jag har ingen aning om den kan vara svår att få tag på idag...

http://www.njutafilms.com/kikis-expressbud-dvd/

Vad det gäller min skoljapanska var det mest enstaka terminer på Komvux. Det japanska kanji-systemet är hopplöst svårt att lära sig, där samma kanjitecken kan uttalas och betyda olika saker beroende på vilka olika kanjitecken det kopplas samman med. Närmast som moderna hieroglyfer, och en bidragande orsak till att jag inte kom så jättelångt...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kanji


Tack. Jag köpte den just på cdon för 79kr, schysst pris. Den blir kul att se.
Kul med japanska. Ja det verkar svårt. Kul med folk som antar tuffa och bra utmaningar.
Senast redigerad av 1 spindelmannenelektra, redigerad totalt 0 gånger.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

smorkin skrev:...men Miyazakis tidiga Katten i sjumilastövlarna/Skattkammarön-filmerna har jag bara på VHS på svenska...

De känner jag inte till..dåligt..De vill jag ha, va heter de på engelska? Är de direkt översatta? Är det från den klassiska boken Treasure Island? Kul med vhs, jag samlar på marvel vhs. [V]


smorkin skrev:Manga: Uj, precis som redan skrivits här beror det verkligen på vad du gillar att läsa! Nämnda "Pluto" är bra om man gillar thriller+sf, men finns så himla många :) Plus att de ska gå att få tag på, så om du använder ditt lokala bibliotek kan det vara värt en titt på vad de har. Tyvärr är det lite skralt på svenska, och en hel del av det som kom ut under mangavågen i Sverige var både konstigt valda serier och ibland uselt redigerade/översatta, så engelska är antagligen bästa alternativet. Kom ihåg att ditt bibliotek alltid kan fjärrlåna från andra bibliotek i Sverige så om bara någon har de böcker du vill ha kan du få tag på dem.

Ja får gå till biblioteket imorgon. Jag har en 40-50 serier hemma just nu från biblioteket men det är mest Marvel, DC och svenskt. Jag får börja med lite Manga med. [V]


smorkin skrev:Annars (självreklam på G!) kan du ju kika lite på manga jag recenserat här:

https://smorkin.wordpress.com/category/ ... ga-serier/

Jag får kika på det med tack.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av Agentum »

Det här vet jag knappt nåt om, men givet The Grave of the Fireflies, oförglömlig som alla bör se.



Jag ser inte på Anime eller läser manga av den simpelt tecknade stilen iaf, och där folk har alla möjliga hårfärger och ögonfärg och stor mun mm.
Har aldrg dels förstått det där, de ser inte ut så i Japan så jag föredrar det som är Japan isf.
Såg nån om vikingatid, och urk, ok att det nte pr vår vikingatid såklart, men nej tack för det här.
Det är ju så att jag försökt ge en del en chans, typ Death Note, men de vet inte när de ska sluta.

Och ofta förstår jag inte reaktioner, som västerlänning blir det obegripligt många ggr vad de nu plötsligt reagerade på.

De verkar inte ge mycket för sin historia, visst de klassiska spelfilmerna såklart, och Lone Wolf mfl, men som inte jaopnskt är ju Usagi mycket bättre än spetsiga hpår och enorma svärd tex. Och som sagt det är inte manga ens och en kanin [:D]

En svaghet är allt för långa serier med ytterst enkel design tycker jag som västerlänning.

Det var jobbigt när det var "inne" här ich små tonårstjejer utalade sig om västerlänska serier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

Agentum skrev:The Grave of the Fireflies, oförglömlig som alla bör se.


Jag håller med dig helt, ett mästerverk.

Bild

Jag har sätt den många gånger, jag blir lika berörd varje gång jag ser den. Den är väl inget man ser med små barn dock.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av spindelmannenelektra »

Ett fan som leker med filmer och bilder, rätt kul:


Bild
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fina ögonblick från Studio Ghibilifilmerna

Inlägg av smorkin »

spindelmannenelektra skrev:
smorkin skrev:...men Miyazakis tidiga Katten i sjumilastövlarna/Skattkammarön-filmerna har jag bara på VHS på svenska...

De känner jag inte till..dåligt..De vill jag ha, va heter de på engelska? Är de direkt översatta? Är det från den klassiska boken Treasure Island? Kul med vhs, jag samlar på marvel vhs. [V]

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wonde ... %27n_Boots
https://en.wikipedia.org/wiki/Animal_Treasure_Island

Men det är alltså mycket tidiga filmer där Miyazaki var en av flera medarbetare, men det går definitivt att se här och där att han haft ett finger med i spelet :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Skriv svar