Manga av Åsa Ekström på Ikea

Diskussioner om manga och anime.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Manga av Åsa Ekström på Ikea

Inlägg av Wakuran »

Åsa Ekström, svensk mangadrottning samt redan veteran och slitvarg (eller kanske snarare "slitvarginna") har fått äran att designa mönster åt IKEA.

http://www.ikeafans.com/home/manga-fabric-ikea/

Vissa mönster har rätt gryniga scans, tyvärr, men det är kul att se Godzilla gå medeltida över Stockholm och Globen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Buzz
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 05 jan 2011, 18:08

Re: Manga av Åsa Ekström på Ikea

Inlägg av Buzz »

Jag lånar tråden för att fråga lite om henne. Jag läser praktisk taget ingen manga alls och har därför otroligt dålig koll på det hela, men jag läste på seriewikin att hon sa sig rita "svensk manga". Finns det något sådant eller är det något hon hittat på?

Edit; Hittade en intervjue http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4350651
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Manga av Åsa Ekström på Ikea

Inlägg av Wakuran »

Eehhh, det är väl en definitionsfråga vad man anser, men hon är ju en förgrundsgestalt bland den nya generationen som har tagit starkt intryck av den japanska seriekulturen. Vissa hävdar t.ex. att manga enbart betyder japanska serier, och att själva stilen inte spelar någon roll allas.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Manga av Åsa Ekström på Ikea

Inlägg av Magnus »

Ett tips: Sök på Pseudomanga. Det används för att slippa sådana missförstånd som, "eller är det något hon hittat på".
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Manga av Åsa Ekström på Ikea

Inlägg av rkaj »

Ett annat begrepp som används ibland är "mänga". Det brukar syfta på svenska serier som lånat delar av den grafiska stilen från manga men läses från vänster till höger som vanliga svenska serier. Se även seriewikin: Svensk manga.
HannaFriden
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 10 jul 2011, 18:56
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Manga av Åsa Ekström på Ikea

Inlägg av HannaFriden »

Buzz skrev:Jag lånar tråden för att fråga lite om henne. Jag läser praktisk taget ingen manga alls och har därför otroligt dålig koll på det hela, men jag läste på seriewikin att hon sa sig rita "svensk manga". Finns det något sådant eller är det något hon hittat på?

Edit; Hittade en intervjue http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4350651


Man kallar det för svensk manga eller engelsk manga eller fransk manga (beroende på vilket land det kommer ifrån) för att så många otakus blir svinförbannade om man kallar något som inte kommer från Japan för manga. Vilket ju är lite lustigt eftersom samma problem exempelvis inte finns när man pratar om sushi eller karate - Detta är förmodligen en produkt av att sushi och karate är något som allmänheten konsumerat en längre tid som varit allmänt känt, medan manga är något som inte har varit det en längre tid utan i Sverige (till skillnad från i vissa andra länder) snarare varit begränsat till en viss grupp. Precis som punkare blir förbannade när H&M börjar sälja kläder med nitar, fejkskinn och sånt där det står "punk" och sånt på, så blir inte heller andra mindre grupperingar inom populärkultur heller glada om man kladdar ner deras turf. Det får, övelag, sägas vara något löjligt. Men samtidigt är det mer regel än undantag hos många. Så vafan, låt min åsikt för att det är löjligt behandlas just som det är: En åsikt.

Ett annat skäl till det är också för att mycket manga som inte kommer från Japan oftast har influenser av tecknarstilar från andra håll och därför betraktas den inte som riktig manga, då manga, till skillnad från andra områden inom serier - Definieras efter tecknarstilen och inte efter innehållet. Mycket av mangans dragningskraft är ju dock just tecknarstilen, så det kravet är väl inte jättemärkligt - Men om vi tittar på Åsas serier så är det ju inte just så många västerländska influenser så baserat på själva tecknarstilen borde den faktiskt kunna kallas för manga utan några som helst problem.

Om det inte vore för att alla otakus förbjöd det, alltså. Tralalalalala :D
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Manga av Åsa Ekström på Ikea

Inlägg av Wakuran »

Om man kollar in japanska serier litet noggrannare kan man ju även hitta en hel del stilar som skiljer sig ganska rejält från det man brukar anse vara "klassisk manga".

(Jag minns t.ex. någon serie från 70-talet i Schodts bok som såg ut som någon spansk Starlet-serie. Ovanligt, men det förekommer.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Manga av Åsa Ekström på Ikea

Inlägg av Agentum »

Är hon japanboende alltså, de ratar ju Usagi som manga tex då han bor i USA.

I övrigt vilket hejdlöst larv, tror de att de rider på nån våg eller, den är död i väst redan isf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Lenimentus
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 17:34

Re: Manga av Åsa Ekström på Ikea

Inlägg av Lenimentus »

Jag tycker att hennes manga-stil generellt är väldigt tråkig. Finns många svenska mangatecknare (inte kända för fem öre) som är mycket mer inspirerande.
Byrði betri | Berr-at maðr brautu at | En sé mannvit mikit
Skriv svar