Fula figurer.

Diskussioner om manga och anime.
CodeMasterMike
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 15 jun 2011, 13:10
Ort: Unterach am Attersee

Re: Fula figurer.

Inlägg av CodeMasterMike »

Kanske en dum fråga, men är det en skillnad mellan Manga och Anime? Såvitt jag förstår så är Anime, just animerade serier/filmer. Men jag har sett att Anime har använts inom serietidningar liksom Manga har använts när det kommer till animerade serier/filmer. Men det kan väl vara någon oinsatta personer som satt det så...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fula figurer.

Inlägg av Labrador Road 26 »

CodeMasterMike skrev:Kanske en dum fråga, men är det en skillnad mellan Manga och Anime? Såvitt jag förstår så är Anime, just animerade serier/filmer. Men jag har sett att Anime har använts inom serietidningar liksom Manga har använts när det kommer till animerade serier/filmer. Men det kan väl vara någon oinsatta personer som satt det så...

Normalt så används, i alla fall i Sverige, vet inte om det är annorlunda i Japan eller andra länder, animé/anime för att beskriva tecknad/animerad film som ofta ser ut på ett speciellt sätt. Manga brukar i Sverige syfta mest på själva stilen, vilket inte helt korrekt, men ändå så det kommit att bli. Manga används och som begrepp för japanska serier över lag, typ sådana som Dragonball, Shonen Jump med flera. Medan en film som Spirited Away kallas antingen manga med innebörden att det är tecknat från Japan, eller animé med innebörden att det är animerad film från Japan.

I och med att japanska inte är standardspråk i svenska skolor så som framför allt engelska men även tyska och franska och kanske spanska. Så har den exakta innebörden av japanska termer ofta fått en generell innebörd. Ge en japan i rustning ett svärd så är han samuraj, så enkelt är det.

Så generellt hur fel det än är så är manga antingen vanliga tryckta tecknade serier och animé rörliga motsvarigheten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Manga
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anime

Lägg märke att i Japan säger de alltså animé även för en Disneyrulle, medan vi här aldrig skulle kalla Aristocats för animé. Liknande begreppsförvirring finns när folk säger tecknad film om filmer som Hitta Nemo och Kung Fu Panda, som mer korrekt benämns som datoranimerad film, men för Svensson är det tecknade filmer så är det bara.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fula figurer.

Inlägg av Wakuran »

Den benämningen jag använder, och den som jag tror är den mest vedertagna är "manga" = "japanska tecknade serier", "anime" = "japansk tecknad film", men det finns folk som använder begreppen annorlunda, som t.ex. "manga" som stilbeteckning, eller "mangafilm" till skillnad från anime. (Den bokstavliga översättningen "manga eiga" var f.ö. under lång tid i Japan det generella ordet för tecknad film, tills anime kom in under 70-80-talet, antingen inlånat från engelskans "animation" eller franska "dessin animé" p.g.a. alla fransk-japanska samproduktioner, som t.ex. "Ulysse 31", "Kommissarie Gadget" och "De gåtfulla guldstäderna".)

Jag tror flera delar i den långa Il était une fois-serien också animerades huvudsakligen i Japan, f.ö. men nu hittar jag ingen info om det så kan minnas fel.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Once_Upon_a_Time...

(På franska och nederländska används f.ö. begreppet "comic(s)" för amerikanska tecknade serier, till skillnad från "bande(s) dessinée(s)" respektive "strip(s)" som används för seriemediet i allmänhet.)

På Discshop såg jag f.ö. att man använde begreppet "anime" även för västerländsk film som var gjord i en liknande stil och riktade sig till en äldre publik, som t.ex. "Corto Maltese" och "Heavy Metal".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fula figurer.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:...p.g.a. alla fransk-japanska samproduktioner, som t.ex. "Ulysse 31", "Kommissarie Gadget" och "De gåtfulla guldstäderna".)

OT.

Hade ingen aning om Gadget är fransk-japansk trodde den var brittisk eller möjligtvis amerikanskproducerad, där ser man vad fel man kan ha. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Fula figurer.

Inlägg av mikaelbergkvist »

Du blandade nog ihop honom med Danger Mouse.
http://en.wikipedia.org/wiki/Danger_Mou ... _series%29
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fula figurer.

Inlägg av Labrador Road 26 »

mikaelbergkvist skrev:Du blandade nog ihop honom med Danger Mouse.
http://en.wikipedia.org/wiki/Danger_Mou ... _series%29

OT.

Absolut inte, Danger Mouse är en stor favorit, Inspector Gadget var jag måttligt förtjust i. Spelade även något datorspel baserat på DM, på gamla Spectrum om jag minns rätt.

EDIT: Inte detta, det jag körde var svartvitt.
http://www.youtube.com/watch?v=in81VRwZMUI
Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Fula figurer.

Inlägg av Rosen »

Wakuran skrev:På Discshop såg jag f.ö. att man använde begreppet "anime" även för västerländsk film som var gjord i en liknande stil och riktade sig till en äldre publik, som t.ex. "Corto Maltese" och "Heavy Metal".

Jag har sett Heavy Metal bli kallad "japanimation"...

På 90-talet bestod ju en stor del av vårt anime-utbud av Manga Entertainment - aka Manga Video - som uttryckligen försökte lansera termen "manga" specifikt för den sorts adrenalinstinna shounen-anime som de sålde (Sailor Moon, Oh My Goddess o dyl verkade de låtsas som att det inte fanns). Jag har ett gammalt videoband någonstans där den brittiske chefen för ME förklarar på släpig cockney att "manga is a sci-fi, action-adventure genre..."
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Fula figurer.

Inlägg av Peral »

Wakuran skrev:"Neoteni" tror jag det brukar kallas för. Det har anmärkts att hos människan så ser vi väldigt unga ut trots att vi är vuxna, jämfört med de rynkiga schimpanserna.

Tezuka snodde det f.ö. från Disney och Fleischer (Betty Boop).


Det är otroligt vad han kan,
denne Wakuran!
Själv hade jag aldrig hört talas om "Neoteni" men hittade mer info på Wikipedia, svenska versionen är som vanligt väldigt ofullständig!
http://en.wikipedia.org/wiki/Neoteny
Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fula figurer.

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:
Wakuran skrev:"Neoteni" tror jag det brukar kallas för. Det har anmärkts att hos människan så ser vi väldigt unga ut trots att vi är vuxna, jämfört med de rynkiga schimpanserna.

Tezuka snodde det f.ö. från Disney och Fleischer (Betty Boop).


Det är otroligt vad han kan,
denne Wakuran!
Själv hade jag aldrig hört talas om "Neoteni" men hittade mer info på Wikipedia, svenska versionen är som vanligt väldigt ofullständig!
http://en.wikipedia.org/wiki/Neoteny
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Betty ... t_fig1.jpg

Jag tror jag plockade upp begreppet från någon akademisk uppsats eller något. Finns forskning på varför vi attraheras av runda och gulliga saker.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fula figurer.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Jag tror jag plockade upp begreppet från någon akademisk uppsats eller något. Finns forskning på varför vi attraheras av runda och gulliga saker.

Japsarna har ju till och med en hel industri ägnat åt kawaii som de kallar det. Storögda gullighets-prylar som verkar gå hem främst hos tjejer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kawaii
http://www.youtube.com/watch?v=zAqrjwA70a0

Själv går min gräns vid Hello Kitty-Stormtroopern.

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fula figurer.

Inlägg av Agentum »

Ja Hello Kitty är ju rena plågan, alla småungar tycks ha sånt.

Japanerna kan det där med att åtminstonde ett kortare ta hypa nåt så hela civilicerade världen bara måste ha det, det är ju inte direkt första gången.

Ibland har de ett japanskt namn tim men ofta nån underlig bakvändsengelska som används väldigt ofta.

Emergency Trap ungefär.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fula figurer.

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Ja Hello Kitty är ju rena plågan, alla småungar tycks ha sånt.

Japanerna kan det där med att åtminstonde ett kortare ta hypa nåt så hela civilicerade världen bara måste ha det, det är ju inte direkt första gången.

Ibland har de ett japanskt namn tim men ofta nån underlig bakvändsengelska som används väldigt ofta.

Emergency Trap ungefär.


Sports Music Assemble People har ju varit enormt populära i flera decennier numera.

http://en.wikipedia.org/wiki/SMAP
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fula figurer.

Inlägg av Agentum »

DE där har jag levt lyckligt ovetandes om, men ok, smidigt namn som jag nämnde saker om som vanligt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fula figurer.

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:Japanerna kan det där med att åtminstonde ett kortare ta hypa nåt så hela civilicerade världen bara måste ha det, det är ju inte direkt första gången.


OT: Inte bara japanerna, det är / var lika illa här ... Om jag nämner namn som Elvis Presley, Beatles, Madonna, och Michael Jackson ... Eller för den delen Stålmannen och Kalle Anka. Men jag tror den totala masshysterin på det sättet är en övergående fas i mänsklighetens historia, och att både dess intåg på 50-talet och frammåt och dess uttåg från 2000 och frammåt är direkta följder av teknisk utveckling. Intåget av att det blev tekniskt möjligt för tillräckligt stora bolag att nå ut till bokstavligen alla möjliga kunder (dvs alla människor som lever någotsånär över svältgränsen) i hela världen. Uttåget är på väg nu när vem som helst kan nå ut över hela världen så att mottagarna i allt större utsträckning kan och måste välja vilka de ska lyssna på.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fula figurer.

Inlägg av smorkin »

HannaFriden skrev:
skaraborg76 skrev:Är det någon mer än jag som tycker att japanska seriefigurer ser dumma ut?
Jag såg en gång en bild hur en manga person skulle se ut i verkligheten med minimal näsa och groteskt stora ögon. Ingen vacker syn.
Går det att teckna en snygg tjej i manga teknik?


Då jag är en heterosexuell kvinna så vet jag inte riktigt om jag anser att mangatjejer i regel är sexy ass bitches, men det får väl gälla de flesta tjejer (även om man såklart kan uppskatta en kvinnas skönhet och gärna avbilda den!)

Men.

Mangakillar. Bishounen. OH MY GOD. Jatack. Jag flyttar gärna in i ett tecknat litet landskapp ett par dygn och har my way med lite heta bishounens från random manga [8] Sedan så är man ju ett gammalt inbitet yaoifan, så en snuskkärring kan man väl kalla mig. Hurra hurra.

Jag tycker det finns en hel del läckerbitar båda bland killarna och tjejerna i manga. Som Kyoko Otonashi, eller Alpha (?) från Yokohama Kaidashi Kikou (men de är båda lite vuxnare än en hel del andra mangatjejer [8] När det gäller killarna så gillar jag exempelvis han från Sanctuary här ovan; bishonen-killarna är inte riktigt min typ [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fula figurer.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Man hittar så mycket knasigt ute på nätet, oftast i samband med att man letar efter något helt annat. Snubblade i alla fall över dessa i mitt tycke smått bisarra bilderna där människor klätt ut sig till diverse manga/animéfigurer. Inte nog med att det klätt ut sig de har även matchat med poser och miljö för att det ska stämma så bra som möjligt.
http://bizarno.org/foto/anime-djevojke- ... C5%BEivotu

Vad det står har jag ingen aning om, men samtliga ser skapligt vuxna ut så det bör inte vara risk för knasigheter från myndigheternas sida.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Fula figurer.

Inlägg av Linus van Pelt »

Agentum skrev:Ja Hello Kitty är ju rena plågan, alla småungar tycks ha sånt.

Japanerna kan det där med att åtminstonde ett kortare ta hypa nåt så hela civilicerade världen bara måste ha det, det är ju inte direkt första gången.


Men är det inte egentligen bara Hello Kitty som har slagit på bred front, medan Sanrios övriga figurer liksom andra japanska gullighetsikoner faktiskt är ganska okända för allmänheten? Det skulle kanske kunna tyda på att kawaii egentligen inte är så stort utanför Japan och att det inte är den kulturen som lett till Hello Kittys framgångar utan någonting annat, vad vet jag - kanske ett slags retroelement är inblandat också?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fula figurer.

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Man hittar så mycket knasigt ute på nätet, oftast i samband med att man letar efter något helt annat. Snubblade i alla fall över dessa i mitt tycke smått bisarra bilderna där människor klätt ut sig till diverse manga/animéfigurer. Inte nog med att det klätt ut sig de har även matchat med poser och miljö för att det ska stämma så bra som möjligt.
http://bizarno.org/foto/anime-djevojke- ... C5%BEivotu

Vad det står har jag ingen aning om, men samtliga ser skapligt vuxna ut så det bör inte vara risk för knasigheter från myndigheternas sida.

Är du säker på att det är så? Jag tycker det ser ut som man efterbarbetat foton så de ska se mer mangiga ut...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Fula figurer.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Är du säker på att det är så? Jag tycker det ser ut som man efterbarbetat foton så de ska se mer mangiga ut...

Skojar du nu? Självklart är jag inte helt insatt i exakt hur dessa har gjorts, jag gillar inte manga alls så det är inget jag studerat. Snubblade som sagt var bara över dessa och tänkte att de kunde vara underhållande för övriga forumiter. Om det är fotot som är taget först och man sedan tecknat en variant som ser snarlik ut vet jag inte.

De ser inte ut som vanliga så kallade "photo manipulations" som jänkarna brukar göra där man "målar" på ett foto.
http://heromorph.com/heromorph2/modules ... php?cid=70
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fula figurer.

Inlägg av Wakuran »

Nej, jag skojar inte. Bakgrunderna och hur kläderna sitter är litet för bra för att man ska ha utgått från teckningarna när man tagit fotona. Däremot kan man ha bearbetat dem manuellt och inte enbart med enkla bildprogram.
Skriv svar