Tales from Earthsea.

Diskussioner om manga och anime.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Tales from Earthsea.

Inlägg av Agentum »

För de som har lite år på nacken och växte upp med säg rollspel i tidig svensk utgivning och vet hur dåligt rustade biblioteken var med fantasy.

Jag visste inte att den här gjorts, det va ren slump, tyvärr är det inte grundstoryn men det är alltid nånting, den bygger mest fritt på Tehanu en bok Ursula LeGuin skrev ett bra tag efter de ursprungliga "Trollkarlen från Övärlden" böckerna som alltså i min byhåla iaf ihop med det Tolkien hade skrivit var allt som fanns i fantsyväg att läsa.

Jag döpte min rollperson efter huvudpersonen tom Sparvhök, historien var ju tragisk och slutar med honom som vinnare men ändå förlorare och Tehanu är nästan deprimerande.

Här har de gjort nån varaiant av saken, han har inte sina magiska krafter kvar han är utbränd i slutet va den ursprungliga historien och förblir även i uppföljaren, dock kan han mycket om den typ av magi som existerar i det här universumet namnmagin, kan man nåntings rätta namn har man också makt över det, inget hon hittade på när hon skrev det men en särskild spinn på allt.

Några nostalgitårar föll det kan jag säga, men jag hade velat sett ursprungshistorien, för mig var den så viktig när det begav sig och den är så tragisk.

Nåväl det är en Animefilm iaf, jag vet inte varför den gjorts eller nånting, jag kände igen namnet "eartsea" då jag sett det senare som oiginalnamn på Övärlden, 2006 är den gjord dvs flera decenium efter ursprunget och ett bra tag efter även den tunga Tehanu som måste skrivit nångång under 90-tal.

Sparvhök låter fan bättre än Sparrow hawk [:)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Tales from Earthsea.

Inlägg av MAD »

Jag såg den också för nåt år sen eller så (antar att det är http://www.imdb.com/title/tt0495596/ du pratar om), tyckte den var ganska söt men jag hade också mycket hellre sett originalstoryn. Förstår inte varför ingen har gjort nån större produktion av övärlden. Den här filmen är för övrigt gjord av Goro Miyazaki, Hayao Miyazakis son. Tror den hade blivit intressantare ifall pappan fått göra filmen som var planen från början.

Jag fick upp ögonen för Le Guin efter att jag hade läst Tales from Earthsea och jag tycker hon skrivit en hel del bra men de böckerna är fortfarande favoriterna, möjligtvis för att jag var i precis rätt ålder när jag läste dem :-)

Jag såg för övrigt för ett bra tag sen,
http://www.imdb.com/title/tt0407384/
där misstänker jag att Le Guin inte var glad ifall hon nånsin såg resultatet... fruktansvärt dålig :shock:
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from Earthsea.

Inlägg av Agentum »

Antar att de inte ville göra mer än en film och därför kokade ihop det, att bar gö5ra sista boken hade ju inte heller gått, det är ju nog svårt för nån som inet känner till bakgrunden till världen och vem Sparvhök är att förstå allting.

Jo det är Animen jag menar förstås, visste inet tat en miniserie fanns, egentligen va rdet en rätt bra story får man säga och blev ju som sagt översatt till svenska nåt som inte var normalt för fantasy, men det är förmodligen för att hon skrivit en del före som hör hemma kanske mer i sci-fi träsket och redan var känd.

Jo hela storyn vore nåt, men det hade krävt fler filmer såklart, jag blev förbvånad att den existerade ens då det var så otippat, och ärligt talat är den kanske roligast för oss som läst böckerna bara för igenkänningen av saker och ting, inget förklaras ju på djupet, hur magin fungerar, hur Sparvhök varit ärkemagiker tex osv och så är originalt mycket mörkare och lite sorglig.

Men alltså jag var kanske 12 när jag läste böckerna första svängen och du vet hur nostalgi är, troligen är det inget för de som inte har samma bakgrund, men bland mina kompisar då så läste fler dem då vi som sagt hade i princip noll urval förutom Tolkiens verk då, vår bibliotikarie menade att rollspel och sådant koplat till det gjorde att man blev mördare alternativt tog livet av sig själv så du inser ju att även om fantasy funnits på svenska så hadre hon aldrig tagit hem det.

Först när Target Games/Äventyrspel började översätta en hel del S&S och fantasy så började man ju få läsa nåt, sen har det ju exploderat som sagt, nu ha rvi läget där majoriteten är ganska taskig fantasy men ändå kommer ut.

Jag har läst några andra böcker med henne med men självklart är det nostalgin til ldessa som gör att jag föredrar dem, dock fanns inte Tehanu skriven ännu då utan den kom senare och ska var den avslutande delen fört all tid.

Jag gillade hur hon lavgt upp världen och at thon gav figurerna mer personlighet och bakgrund än tex. Tolkien man kände ju verkligen med Sparvhök när ha nbegår sitt misstag i ren högfärdighet och skapar skuggan.

Filmen här beskriver ju inget om drakarna heller, "vi" förstår ju varför det händer som det händer men jag fattar inte hur de tänkte nån skulle förstå, men ok det är en film med betoning på barnen som hjältar här böckerna är nåt helt annat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Tales from Earthsea.

Inlägg av MAD »

Jag har inte läst sista boken, visste inte förrän ganska nyligen att det faktiskt fanns ytterligare en men det har (som med så mycket annat) bara inte blivit av...

Håller med, förstod heller inte riktigt hur de tänkte sig att folk skulle förstå vad som hände ifall man inte läst storyn innan, men jag hade den diskussionen med min flickvän som inte då inte läst böckerna och hon sa att den funkade ganska bra. jag misstänker att det är värre att se en sån här film ifall man läst böckerna, då ser man alla missar och allt som kunde gjorts bättre :-)

Vi får väl hålla tummarna för att Peter Jackson tar sig an Earthsea efter Hobbiten [8)] eller nåt...

Tror jag var ett par år äldre när jag läste böckerna, jag jobbade för en antikvarist från att jag var 14 så jag hade tillgång till en hel del böcker... Tolkien hade jag fått från min pappa när jag var yngre, sen snubblade jag väl in på Eddings och annat för barn även övärlden. Jag läste det mesta även om jag föredrog SF och fantasy, läste massvis av 70-80-tals pocketböckerna av mer eller mindre kända författare... det var tider det :-)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from Earthsea.

Inlägg av Agentum »

Läs den då, det är inte upplyftande men du får iaf ett avslut och får veta hur det gick sen så att säga.

Animen tar en hel del just från den boken men är inte som boken, en dle ha rde flinkat in som skavllerkärringar men tex Tehanu är inet som i filmen, brännmärket och omständigheterna har skadat henne rent psykiskt.

En åldrad Sprvhök som vet allt om magi men som inte kan utöva den försöker hjälpa till då hon tycks ha en gåva.

Mins att jag blev lite deppig av den men som sagt det va rett avslut iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar