Hitler och Moses som mangafigurer

Diskussioner om manga och anime.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Hitler och Moses som mangafigurer

Inlägg av Cadial »

Hitler som Mangafigur uppror israeliske ambassadoren till Tokyo. Tiotusentals bocker ar redan salda. Lagret ar tomt. Det lilla foretaget gar med pa ambassadorens forslag: Gor en manga med bibelhistorier!
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340 ... 48,00.html
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hitler och Moses som mangafigurer

Inlägg av Labrador Road 26 »

Någonting i den där artikeln kan inte stämma. Mein Kampf skrevs när Hitler satt i fängelse efter ölhallskuppen 1923 men exemplet som visas ser mest ut att vara hämtat från partidagarna i Nürnberg runt 10 år senare. I Mein Kampf är det inga stora parader av nazister som avhandlas. Antingen så handlar den där mangaboken om annat än Hitlers bok eller så stämmer inte artikeln.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hitler och Moses som mangafigurer

Inlägg av rkaj »

Bilden ser ju faktiskt ut att vara ur Osamu Tezukas serie Adolf?! Eller är det bara en vag likhet i teckningsstil? Den handlar delvis om Adolf Hitler (men främst om två andra pojkar som heter Adolf), men kallar man den för nazistpropaganda är man rejält förvirrad. Men är bilden därifrån så gissar jag att det är ynetnews som har valt mer sensationsbenägna bilder än vad som fanns i serien artikeln handlar om egentligen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hitler och Moses som mangafigurer

Inlägg av Wakuran »

Argumentationen känns litet valhänt - är en tolkning av en propagandabok propagandistisk i sig över 60 år senare, och varför ska förläggaren straffas för att ambassadören inte gillar vad de ger ut?...
radioaktivanka
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 19 apr 2011, 00:25

Re: Hitler och Moses som mangafigurer

Inlägg av radioaktivanka »

Hitler har ju redan figurerat i en manga, Adolf ni Tsugu gjord av Osamu Tezuka. Precis som rkaj säger.
Men det är verkligen inte samma manga!
Men denna manga heter Mein Kampf http://www.mangaupdates.com/series.html?id=47811
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hitler och Moses som mangafigurer

Inlägg av Wakuran »

Även Shigeru Mizuki: Gekiga Hitler. (Jag tror den finns på franska och spanska.)

Annars så gavs ju originalboken "Mein Kampf" ut i svensk översättning på 90-talet. Den fanns att låna på min högstadieskola.
Skriv svar