Syna seriekatalogen.se

Diskussioner om vårt seriekatalogprojekt.
Kategoriregler
Kontakta Seriekatalogen.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@seriekatalogen.se.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Nu har seriekatalogen.se kring 3800 titlar uppe, alltså den mest kompletta guiden för svenska serier som finns. Det är en lång väg kvar tills vi är nöjda, men vi känner att vi har byggt en bra grund. Det finns fortfarande titlar som inte kommit in i guiden än, och vissa har vi fortfarande huvudbry med att få ordning på, men den är långt kommen, och jag trodde en gång i tiden att det vi åstadkommit var en omöjlighet. Den nya versionen låter sig fortfarande dröja, men ambitionen finns fortfarande.

Här med öppnar vi officiellt upp för förslag på titlar som ni användare vill att katalogmedlemmarna synar, exempelvis om ni anser att priser på en titel inte speglar marknaden. Ni kan även lyfta titlar som ni vill ska ha med sina undertitlar, exempelvis det påbörjade titelarbetet med Cowboy (1957): http://seriekatalogen.se/index.php?v=842. Posta era förslag i tråden så ser vi över dem. Vi är dock inte sysslolösa, så förvänta er inte att ert förslag är omhändertaget till lunch, men vi ser gärna att katalogen blir synad.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Rufus »

För det första vill jag berömma er som har gjort denna katalog för ett fantastiskt jobb!

Synpunkter har jag. Jag tycker att det verkar tveksamt att 4:e och 5:e upplagorna är värda mindre än 3:e eller 2:a upplagorna, när det gäller Johan & Pellevins Carlsen Comics-album http://seriekatalogen.se/index.php?v=1583

Upplagorna är väl egentligen identiska, och det brukar sällan vara någon på Tradera som ens anger om det är 2:a, 3:e, 4:e eller 5:e upplagan. De är mycket svåra i riktigt bra skick, och samlar man dessa, är man tvungen att ta de upplagor som erbjuds. Jag ser att det tom finns en värdeskillnad i skick VG. "Lässkicksköparna" lär ju garanterat strunta i vilken upplaga det är i alla fall. Däremot är "Tintins äventyrsklubbupplagan" helt klart värd mindre.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Anders1 skrev:För det första vill jag berömma er som har gjort denna katalog för ett fantastiskt jobb!

Synpunkter har jag. Jag tycker att det verkar tveksamt att 4:e och 5:e upplagorna är värda mindre än 3:e eller 2:a upplagorna, när det gäller Johan & Pellevins Carlsen Comics-album http://seriekatalogen.se/index.php?v=1583


I vanliga fall är 1:a upplagan dyrare och de övriga billigare, och precis som du säger så är de senare inte billigare eller dyrare inbördes. Det som är speciellt med den här titeln är att de som kostar mer i vår katalog kan räknas som 1:a upplaga då det är Carlsen Comics som övertagit titeln från Coeckelberghs, som har givit ut de "riktiga" 1:a upplagorna och, i vissa fall 2:a upplagorna. Skillnaden är större, det ha vi alla som jobbar med katalogen märkt, annars hade priserna inte varit så som de är. Jag tycker att priserna är korrekta, men om någon av mina kollegor har ändrat sig och inte håller med om den nuvarande prisbilden så ska det givetvis diskuteras.

Anders1 skrev:"Lässkicksköparna" lär ju garanterat strunta i det i alla fall.

Detta är fortfarande ett problem som vi kan lösa först i den nya versionen av katalogen, men läsvärde och samlarvärde har diskuterats flitigt och vi har en bra lösning på gång.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Wakuran »

Looding skrev:
Anders1 skrev:"Lässkicksköparna" lär ju garanterat strunta i det i alla fall.

Detta är fortfarande ett problem som vi kan lösa först i den nya versionen av katalogen, men läsvärde och samlarvärde har diskuterats flitigt och vi har en bra lösning på gång.

Jag är ingen skicksamlare, men det där låter initialt ganska märkligt. Marknaden struntar väl i varför man köper en serie?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Wakuran skrev:Jag är ingen skicksamlare, men det där låter initialt ganska märkligt. Marknaden struntar väl i varför man köper en serie?

Det vi vill göra är att ha ett läsvärde på de sämre skicken. Det finns samlare som vill ha allt i toppskick, oberoende av titel, och betalar bra för tidningarna. Dessa köper inte en Min häst # 2 1997 i VG. Däremot köper en läsare den tidningen för några kronor, kanske till och med en tia, oberoende av skick, just för att läsa den. En prisstegen kan kanske se ut såhär: G 10, VG 10, FN 10, VF 50, NM 100. Eller rättare sagt idéen ser ut så, utseendet är inte spikat. Just nu riktar sig katalogen främst till samlare, speciellt på serietidningsfronten, vilket är fel. Läsmarknaden är stark, vilket många inbitna ofta glömmer, och det vill vi ändra på i katalogen.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Wakuran »

Ah, så istället för "-" så skriver man in något grundvärde fram till samlarskicken? Jag tror Overstreet brukade skriva in "Nominal Value" - dvs förväntat riktvärde samma som priset på framsidan - för såna tidningar. Men tidningar utan samlarvärde brukar ju vara svåra både att sälja och att köpa*.

(*Dvs att hitta, om man letar efter något specifikt nummer.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Toppform
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 06 nov 2014, 15:13

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Toppform »

Jag tittade på exemplet "Cowboy 1957". Första frågan är vad som hänt med Cowboy 1951-56? Det finns ingen samlare som skiljer 1957 från 1956 bara för att förlaget bytte namn.

Andra frågan är varför man inte listar något pris för VG, det absolut vanligaste skicket? En katalog borde ge hjälp till alla som slår upp.

Cowboy 1957 är dessutom nästan omöjliga att hitta utan rost, så alla exemplar faller i kategorin "VG och sämre". Men de går ändå utmärkt att sälja på tradera för 10-30 kr/st, de är riktigt svåra. Så katalogens priser är helt fel. Det finns inga skick-samlare på Cowboy 57, den är omöjlig att få tag på i VF och NM annat än enstaka nummer. Så all argumentation att "katalogen är till för samlare" faller på just denna titel.

1961 är ännu värre. Där listas inte ens ett FN-pris trots att detta är det maximala skick som någon samlare rimligen kan hitta. Dvs katalogens priser listas i det fallet för mindre än 1% av de exemplar som finns.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Toppform skrev:Jag tittade på exemplet "Cowboy 1957". Första frågan är vad som hänt med Cowboy 1951-56? Det finns ingen samlare som skiljer 1957 från 1956 bara för att förlaget bytte namn.

Det kommer att ändras i nästa version av katalogen, men vi har det så av tekniska skäl så länge.
Toppform skrev:Andra frågan är varför man inte listar något pris för VG, det absolut vanligaste skicket? En katalog borde ge hjälp till alla som slår upp.

Kataloggruppen har tidigare gjort bedömningen att VG och neråt inte betingar något samlarvärde, på just denna titel. Detta är ett exempel på varför jag startade tråden, så vi kan se över titlar som användare reagerar på.
Toppform skrev:Så katalogens priser är helt fel. Det finns inga skick-samlare på Cowboy 57, den är omöjlig att få tag på i VF och NM annat än enstaka nummer.

Det är din åsikt. Du behöver inte använda katalogen om du tycker den är horribel. Den är gratis och fri för alla att nyttja och kommer så att förbli.

Ett tips kan vara att ha en lite mildare framtoning i dina inlägg. Just nu upplever i alla fall jag en undertryckande ilska, att du nästan skriver i affekt och verkar vara förbannad på oss som skapat seriekatalogen.se.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Erik S »

Looding skrev:Det är din åsikt. Du behöver inte använda katalogen om du tycker den är horribel. Den är gratis och fri för alla att nyttja och kommer så att förbli.

Ett tips kan vara att ha en lite mildare framtoning i dina inlägg. Just nu upplever i alla fall jag en undertryckande ilska, att du nästan skriver i affekt och verkar vara förbannad på oss som skapat seriekatalogen.se.


Min bild som utomstående och oinsatt i själva samlarfrågan är att Toppform lägger fram kritik som helt klart är relevant och att han gör det på ett hyfsat sakligt och underbyggt sätt. Att han, i samband en motivation som i mina ögon ser tydlig ut, skriver att priserna är "helt fel" tolkar jag inte alls som att han verkar vara förbannad eller ilsken. Eller att han tycker att katalogen är horribel (han kritiserar bara värderingen av en enda titel). Jag ser det bara som en rättfram formulering av den uppfattning han presenterar. Visst hade orden kunnat läggas fram mer ödmjukt och vänligt, men det jag vill komma fram till är hursomhelst att jag tycker att Looding är lite stingslig i det här fallet. Har även sett nåt liknande från burnout förut (då mer uppjagat), minns jag. Visst arbetar ni ideellt och gratis och det tar antagligen mycket tid i anspråk, och visst är ert arbete mycket värdefullt, men jag tycker att ni måste kunna ta emot saklig, underbyggd kritik även när den inte läggs fram med de lenaste silkeshandskarna. Det är trots allt naturligt att många samlare har olika synpunkter att komma med (vilket också efterfrågas i den här tråden), och då får man kanske vara lite hårdhudad som seriekatalogsmakare och undvika att tolka synpunkterna som förolämpningar mot ens hjärtebarn. Det är min bild, och mitt ödmjuka "tips om framtoning" till katalogfolket på samma sätt som Looding gav sitt tips till Toppform.

Att jag brydde mig om att skriva det här beror även delvis på att Toppform är en ny medlem och att jag därför vill hälsa honom välkommen: Välkommen!


EDIT: Det ska påpekas att jag inte hade läst UlfK:s post i avstängningstråden när jag skrev det det ovanstående.
EDIT2: Jag känner dock inte att det direkt förändrar det jag skrev, i sak håller jag fast vid det även om just situationen kring Toppform blev lite mer komplicerad, och jag gissar att Looding inte heller kände till att det rörde sig om TomasE när han skrev sitt svar? Som utomstående lässamlare kan jag bara säga att jag instinktivt tycker att det ser väldigt tråkigt ut att ett par av de starkaste, kunnigaste "krafterna" i seriesamlarsverige inte tål varandra eller ens kan diskutera med varandra.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Att jag svarade Toppform (a.k.a. Thomas E, alltså ägaren till seriesam) så som jag gjorde berodde på att jag mer eller mindre visste att det var han. Ett konto som, några få timmar efter att jag öppnar denna tråden, börjar med att i sitt första inlägg raljera med klassisk härskarteknik över seriekatalogen.se:s inkompetens med fraser som "Så katalogens priser är helt fel" eller "Det finns inga skick-samlare på Cowboy 57" får en osökt att tänka på den avstängde Thomas E. Det är nämligen inte första, och troligtvis inte sista gången, som han försöker skriva ner sin enda konkurrent. Men varje gång är det med samma raljerande, samma härskartekniker och samma pyrande avsmak mot oss. Jag är trött på att bemöta honom på ett värdigt sätt. Jag är trött på att försöka resonera med någon som inte lyssnar. Jag är trött på att vi ständigt ska dra upp gammalt groll. Jag är trött på att ta reda på vem som har rätt och vem som har fel, så som vuxna människor gör, när ena sidan bestämt sig på förhand för att den har rätt och att alla andra är idioter. Så jag ber Thomas E, som garanterat läser detta, Toppform, Max B och alla andra gamla och nya alias kopplade till seriesam att lägga av. Vi fattar. Du gillar inte seriekatalogen.se och du har sett till att vi inte gillar dig. Bra. Vi slutar där tycker jag.

För att fortsätta besvara ErikS: nej, jag var inte speciellt trevlig i sista meningen, men jag visste vem jag hade med att göra, och ursäktar inte mitt beteende. Däremot ska ändå titeln i fråga ses över, men jag betvivlar att eventuella ändringar kommer att bli stora. Men det tar jag med "staben".

Jag har, tro det eller ej, inte svårt att ta kritik angående mitt "hjärtebarn", som du uttrycker det. Det är inte mitt hjärtebarn. Jag skulle kunna gå ifrån det i dag som det så skulle vara. Och nej, det är inget hot. Jag vill bara få fram att kritik som är riktad mot seriekatalogen.se är helt fine by me, så länge det inte är för kritiserandes skull, vilket är fallet när Thomas E och Toppform är framme.

Ska sanningen fram är jag också uppriktigt ledsen att vi inte kan samarbeta med seriesam. Men hur samarbetar man med någon som enbart vill hugga en i ryggen? Nä, seriesam har haft sin chans att göra gott för sig och visa framfötterna, men stänger ner sin webbplats och hänger istället ut just kritiker (Agentum) när han får mothugg. Jag kan inte samarbeta med en så pass labil och feg människa. Det går emot allt jag lärt mig.

Så, nog med högtravande dravel och klargörande.

För att tråden inte ska börja handla om kontroverser mellan seriesam och seriekatalogen.se så ber jag folk som vill kommentera det att antingen starta en ny tråd på forumet (om det nu skulle vara ett så pass intressant ämne) eller att PM:a mig så ska jag svara efter bästa förmåga.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Erik S »

Okej, då blev det ju lite knepigt att du besvarade "Toppforms" inlägg i vetenskapen (mer eller mindre) om att du skrev till en gammal antagonist, samtidigt som det för oss (mig) utanför inte var känt att det var på det viset. Därigenom framstod du kanske som mer snarstucken än vad du egentligen var.
Jag har ärligt talat ingen egentlig koll på er och Seriesams stökiga historia, och är inte särskilt intresserad av att dyka ner i det tråkiga grollet heller, så därför har inte heller jag något intresse av att fortsätta den här "diskussionen".
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Grumme »

Jag lägger in en fråga här, och ser om det kan få tråden i form igen:

Hur kommer det sig att det inte finns några angiva katalogpriser på 2:a-upplagorna av Kalle Ankas pocket? Åtminstone de tidiga borde väl ha ett visst samlarvärde i gott skick?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Det jobbar vi på. Likaså Lucky Luke, Asterix, Tintin m.f.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Grumme »

Looding skrev:Det jobbar vi på. Likaså Lucky Luke, Asterix, Tintin m.f.


Det var trevligt att höra. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Grumme »

Bumpar tråden ännu en gång med en fråga:

På sidan om Don Rosas Samlade Verk, så kan man läsa följande:
Antal publikationer: 10 (varav 9 ordinarie utgåvor, 1 senare upplaga).

Vilken volym är det som har kommit ut i två upplagor, och varför står det inte angivet?

http://www.seriekatalogen.se/title/#don ... mlade_verk
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Klickar du på "visa alla upplagor" i högerkanten så ser du att det handlar om första volymen.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Syna seriekatalogen.se

Inlägg av Grumme »

Looding skrev:Klickar du på "visa alla upplagor" i högerkanten så ser du att det handlar om första volymen.


Ah, tack. Hade helt missat den funktionen. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar