Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Diskussioner om vårt seriekatalogprojekt.
Kategoriregler
Kontakta Seriekatalogen.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@seriekatalogen.se.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av larsa66 »

Denna fråga kanske varit upp tidigare, men jag orkar inte bläddra.

I seriekatalogen.se värderas serier tidningar/album mycket högre än i seriesam.

Vad beror det på?
Har ni andra källor eller grunder för era värderingar?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Nja, det stämmer inte riktigt, men generellt sett så ligger mycket av seriekatalogen.ses titlar lite högre. Speciellt i toppskick är ofta seriekatalogen.se högre. Just för att toppskick, av i princip vilken titel som helst, ofta genererar avsevärt mycket mer än i lässkick. Många av priserna är mer eller mindre direkt kopierade från Alvglans katalog från 1996 och även orörda sedan de plitades in första gången i Alvglanskatalogen. De ha sedan förts i i webbkataloger och inte uppdaterats sedan dess heller. Det är alltså många gånger 80-90-talspriser i webbkataloger, men det vill seriekatalogen.se ändra på. Vi anser att en tidning som värderats till x antal kronor på 80-talet rimligen bör ha stigit i värde på 30 år.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Wakuran »

Hittade ett fel. På posten för Johannasviten anges tecknaren som "Li Östberg" istället för "Li Österberg".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Tack för det, Wakuran. Det är nu tillrättat.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Sensei
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 11:16

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Sensei »

Demonen - mannen utan fruktan! (Centerförlaget)
#13/1967 finns ej GCD.

Fantastiska Fyran (Williams)
Utgivningsåret på #18-22 ska vara 1969 (Libris anger 1969 som seriens slutår.) Årtalet bör då ändras även i de inledande uppgifterna om tidningens omfång.

Marvelserien (Williams)
Korr #11 (1967): Enligt omslagsbilden på GCD ska "Möte med Ödlan" vara "Mötet med Ödlan".
Korr #12 (1968): Enligt omslagsbilden på GCD ska "Den ondskefulla Chock" vara "Den ondskefulla Chockmannen".
Korr #21 (1968): Enligt omslagsbilden på GCD och den vedertagna versaliseringen i de egna serietitlarna (här och här) bör "här kommer Ka-zar!" vara "Här kommer Ka-Zar!".
Korr #29 (1969): Enligt omslagsbilden på GCD bör "Uppdrag krossa Kingpin!" vara "Uppdrag: krossa Kingpin!".
Korr #31 (1969): Enligt omslagsbilden på GCD ska "Nu kommer Kvickslivret!!" vara "Nu kommer Kvicksilvret!!" (alltså ett enkelt stavfel).
Korr #35 (1969): Enligt omslagsbilden på GCD bör "Spindeln möter den Storw Marko / Nätet dras samman" vara "Spindeln möter: Den Store Marko / Nätet dras samman".

Svärdet (Red Clown)
#1/1975 har ett större sidantal än seriens ordinarie 52. (Möjligen 68 då det på omslagsbilden på GCD står 66.)
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Ellingen »

Sensei skrev:Demonen - mannen utan fruktan! (Centerförlaget)
#13/1967 finns ej enligt Seriesams guide och GCD.

Fantastiska Fyran (Williams)
Utgivningsåret på #18-22 ska vara 1969 enligt Seriesams guide. (Även Libris anger 1969 som seriens slutår.) Årtalet bör då ändras även i de inledande uppgifterna om tidningens omfång.

Marvelserien (Williams)
Korr #11 (1967): Enligt omslagsbilden på GCD ska "Möte med Ödlan" vara "Mötet med Ödlan".
Korr #12 (1968): Enligt omslagsbilden på GCD ska "Den ondskefulla Chock" vara "Den ondskefulla Chockmannen".
Korr #21 (1968): Enligt omslagsbilden på GCD och den vedertagna versaliseringen i de egna serietitlarna (här och här) bör "här kommer Ka-zar!" vara "Här kommer Ka-Zar!".
Korr #29 (1969): Enligt omslagsbilden på GCD bör "Uppdrag krossa Kingpin!" vara "Uppdrag: krossa Kingpin!".
Korr #31 (1969): Enligt omslagsbilden på GCD ska "Nu kommer Kvickslivret!!" vara "Nu kommer Kvicksilvret!!" (alltså ett enkelt stavfel).
Korr #35 (1969): Enligt omslagsbilden på GCD bör "Spindeln möter den Storw Marko / Nätet dras samman" vara "Spindeln möter: Den Store Marko / Nätet dras samman".

Svärdet (Red Clown)
#1/1975 har ett större sidantal än seriens ordinarie 52. (Möjligen 68 då det på omslagsbilden på GCD står 66.)

Vi tackar!
(stavfel korrigeras förstås, resten tar vi utifrån fakta. :-) )
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Sensei skrev:Demonen - mannen utan fruktan! (Centerförlaget)
#13/1967 finns ej GCD.

Fantastiska Fyran (Williams)
Utgivningsåret på #18-22 ska vara 1969 (Libris anger 1969 som seriens slutår.) Årtalet bör då ändras även i de inledande uppgifterna om tidningens omfång.

Marvelserien (Williams)
Korr #11 (1967): Enligt omslagsbilden på GCD ska "Möte med Ödlan" vara "Mötet med Ödlan".
Korr #12 (1968): Enligt omslagsbilden på GCD ska "Den ondskefulla Chock" vara "Den ondskefulla Chockmannen".
Korr #21 (1968): Enligt omslagsbilden på GCD och den vedertagna versaliseringen i de egna serietitlarna (här och här) bör "här kommer Ka-zar!" vara "Här kommer Ka-Zar!".
Korr #29 (1969): Enligt omslagsbilden på GCD bör "Uppdrag krossa Kingpin!" vara "Uppdrag: krossa Kingpin!".
Korr #31 (1969): Enligt omslagsbilden på GCD ska "Nu kommer Kvickslivret!!" vara "Nu kommer Kvicksilvret!!" (alltså ett enkelt stavfel).
Korr #35 (1969): Enligt omslagsbilden på GCD bör "Spindeln möter den Storw Marko / Nätet dras samman" vara "Spindeln möter: Den Store Marko / Nätet dras samman".

Svärdet (Red Clown)
#1/1975 har ett större sidantal än seriens ordinarie 52. (Möjligen 68 då det på omslagsbilden på GCD står 66.)

Det här gillar vi! Stort tack för uppgifterna, som givetvis alla nu är korrigerade! Mycket bra ögon på titlarna!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av jens-olof »

Svampbob Fyrkant är det något vajsing med, 2011 återkommer.
Dessutom var tidningen enligt Wiki nedlagd 2010 och återuppstånden 2012

Jens
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Ja, 2012 skulle det vara på de sista raderna. Årgång 2011 har, precis som du säger, inte utkommit. Det är en lite knepig titel då de är svåra att få tag i, plus att det enligt kolofonen anges 12 nummer per år 2009-2010, vilket jag är skeptisk till. Så antalet utgivna nummer är inte helt säkert från vårt håll. Däremot finns det minst 6 respektive 8 nummer 2009 och 2010.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av germund »

Årtalen för Hälgetidningen, sista numren för flera årgångar, är vajsing, antagligen från när man kört copy-paste för årgång till årgång.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

germund skrev:Årtalen för Hälgetidningen, sista numren för flera årgångar, är vajsing, antagligen från när man kört copy-paste för årgång till årgång.

Tack för det germund! Det är nu fixat.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Sir-L »

Har en fråga angående Jönssonligan - Tajmat och klart.
Mitt ex är utgivet av Atlantic, och enligt sidan ska då den vara 2:a tryckningen utgiven 1995. Men det enda årtal jag kan hitta är 1993.
"© 1993 Upphovsmannen, Tonefilm AB och Atlantic Förlags AB
ISBN NR 91 7524 207 9
Tryckt i Finland"

Har ni annan källa som styrker årtalet 1995, eller är det "tryckfel"?
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av UlfK »

Det är nog snarare så att det är fel förlag på 1993, båda tryckningarna bör vara Atlantic. Men jag har den inte själv, avvaktar Looding.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Sir-L skrev:Mitt ex är utgivet av Atlantic


UlfK skrev:Det är nog snarare så att det är fel förlag på 1993, båda tryckningarna bör vara Atlantic.


Korrekt. Båda är Atlantic.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Grumme »

Jag vill inte påstå att det är ett fel, men jag vill ändå fråga om priserna på albumen om Filemon, av Fred. Jag trodde att de var betydligt dyrare.
Är priserna i katalogen aktuella, eller kan det vara så att de är i behov av uppdatering?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Jag håller med dig om att en uppdatering på dem är på sin plats. Det ska vi se över!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Grumme skrev:Jag vill inte påstå att det är ett fel, men jag vill ändå fråga om priserna på albumen om Filemon, av Fred. Jag trodde att de var betydligt dyrare.
Är priserna i katalogen aktuella, eller kan det vara så att de är i behov av uppdatering?

Nu är titeln uppdaterad med mer relevanta priser. Tack för påpekandet!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Rufus »

Det sista Filemon-albumet (nr3) är lättast att få tag på och borde vara det som är värderat lägst, enligt min uppfattning. 3:an är värderad högre än 2:an, vilket jag alltså inte håller med om.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Vi upplever skillnaden som marginell mellan 2 och 3, så vi jämställer dem. Det är en titel som sällan säljs nuförtiden vilket gör den svårvärderad. 1:an är i alla fall klart ovanligare, vilket blev fel i förra uppdateringen (copy-past-fel). Nu är det så som vi anser att priserna bör vara.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Wakuran »

Det ser ut som albumet "Prinsessans födelsedag" (Epix, 2000) är dubbellistat. Albumet är listat både under egen titel och "Sagor av Oscar Wilde". Av någon anledning anges dessutom två olika riktpriser. (Om det inte skulle röra sig om två olika simultana utgåvor...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar