Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Diskussioner om vårt seriekatalogprojekt.
Kategoriregler
Kontakta Seriekatalogen.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@seriekatalogen.se.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Isegrim »

Ingemar Bengtsson skrev:Detta sagt tycker att Seriekatalogen.se har förutsättningar att bli bättre än katalogerna från både Alvglans och Seriesam. Tidigare har ju fokus varit så starkt på prissättningen att allt annat har blivit sekundärt, men för min del är ju utgivningsår, förlag, format, sidantal, medverkande o s v långt intressantare.


Först, prissättning/värde/samlarvärde är ju helt ointressant och borde vara sekundärt i en katalog över [insert object]. Men, jag kan förstå om man vill kolla upp värdet inför en försäljning, men borde inte värderingarna datumstämplas i så fall ? (så man vet hur länge sen det aktuella värdet ändrades)

Sen, tycker jag nog man ska hålla sig till den tradition som finns i biblioteks och förlagsbranschen.
UlfK skrev:Vi har diskuterat sidantalet fram och tillbaka, och kommit fram till att Seriekatalogen.se anger fysiska sidor, dvs antalet blad gånger två. I ett album/bok räknar vi inte omslaget. Vi är medvetna om bibliotekspraxis, men känner att vi riktar sig till människor som framförallt vill veta om deras exemplar är komplett, inklusive blanka sidor.


Men, så länge ni anger att ni frångår praxis (med en sån bra förklaring) så är det okej.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Looding »

Isegrim skrev:
Ingemar Bengtsson skrev:Detta sagt tycker att Seriekatalogen.se har förutsättningar att bli bättre än katalogerna från både Alvglans och Seriesam. Tidigare har ju fokus varit så starkt på prissättningen att allt annat har blivit sekundärt, men för min del är ju utgivningsår, förlag, format, sidantal, medverkande o s v långt intressantare.


Först, prissättning/värde/samlarvärde är ju helt ointressant och borde vara sekundärt i en katalog över [insert object]. Men, jag kan förstå om man vill kolla upp värdet inför en försäljning, men borde inte värderingarna datumstämplas i så fall ? (så man vet hur länge sen det aktuella värdet ändrades)

Sen, tycker jag nog man ska hålla sig till den tradition som finns i biblioteks och förlagsbranschen.
UlfK skrev:Vi har diskuterat sidantalet fram och tillbaka, och kommit fram till att Seriekatalogen.se anger fysiska sidor, dvs antalet blad gånger två. I ett album/bok räknar vi inte omslaget. Vi är medvetna om bibliotekspraxis, men känner att vi riktar sig till människor som framförallt vill veta om deras exemplar är komplett, inklusive blanka sidor.


Men, så länge ni anger att ni frångår praxis (med en sån bra förklaring) så är det okej.


Jag håller med om att priserna är ointressanta, men det är inte alla som tycker så och därför har vi med dem. För övrigt låter en datumstämpel inte dumt.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Labrador Road 26 »

Isegrim skrev:Först, prissättning/värde/samlarvärde är ju helt ointressant och borde vara sekundärt i en katalog över [insert object].

Ointressant? Eh, det är väl därför man kollar i värderingskatalog, just för att få reda på värden. Vill man ha historik och annan info om själva tillkomsten av serien får man väl ta och införskaffa en bok om det i så fall. Begriper inte alls hur du tänker här, att en värderingsguide inte ska ha värderingar, låter som du snurrat till det rejält nu. Det är ju som att säga att det är för mycket brott i deckare.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av UlfK »

OT:

Labrador Road 26 skrev:Det är ju som att säga att det är för mycket brott i deckare.


Åsikten att det är för mycket brott i deckare dyker faktiskt upp emellanåt bland deckarvänner. Varför skall folk mördas i en deckare? Räcker det inte att man jagar någon som kör för fort? [:)]

/OT.

Mer ontopic har jag hört Isegrims åsikt från andra håll. Folk tycker att det är trevligt att vi inte enbart jobbar med priser, utan faktiskt lägger tid och kraft på att hitta fakta och skapa korrekta listor och beskrivningar. Seriesamlare är ofta rätt mycket av kalenderbitare som gillar data - och framförallt korrekt data.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Isegrim »

UlfK skrev:... har jag hört Isegrims åsikt från andra håll. Folk tycker att det är trevligt att vi inte enbart jobbar med priser, utan faktiskt lägger tid och kraft på att hitta fakta och skapa korrekta listor och beskrivningar. Seriesamlare är ofta rätt mycket av kalenderbitare som gillar data - och framförallt korrekt data.


Det är väl detta jag främst tänker på och att en lista på priser är färskvara, så den är ointressant (om man inte på något vis indikerar att den är aktuell).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Peral »

(OT) Annars kunde man tänka sig en katalog med målgruppen Besserwissrar, som var fylld av felaktiga data (slut OT)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av burnout »

Ingemar Bengtsson skrev:Uppgifterna i länken är 100% tillförlitliga. Står det 99 sidor betyder det att boken avslutas med en (eller flera, men i detta fall rör det sig om en enda) blank sida. T ex står det att Kapten Stofil: Gammalt bröd rostar aldrig är på 204 sidor, när den i själva verket är 200 sidor tjock. Det är samma sak här - i biblioteksbranschen (och förlagsbranschen) räknar man inte med för- och eftersättsbladen i sidantalet.


Man ska även ha med när man "räknar" sidor att en del album,tidningar faktiskt börjar med sidan 3. Då anser jag att den "blanka" ska räknas. Detta kan vändas fram/tillbaka hur många gånger som helst. Men vi har den blanka med som en "sidnr"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Wakuran »

Då måste man ju antingen vara smooth, så att besserwissrarna inte förstår att de blivit lurade, eller göra det till litet av en tävling, så att intresset upprätthålls.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ingemar Bengtsson
Very Good
Inlägg: 155
Blev medlem: ons 10 jan 2007, 19:12
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Ingemar Bengtsson »

Det blir lite lurigt att köra en egen stil som går emot etablerad standard, men så länge det anges tydligt så borde det väl gå hyfsat. Risken är bara att folk blir förvirrade när de först kollar i Libris och sedan i seriekatalogen.se, och det anges olika sidantal. Särskilt när det anges FLER sidor för de inbundna böckerna. Intressant är också en bok som Mats Jonssons "Hey Princess" som avslutas med inte mindre än åtta blanksidor. Men hursomhelst, har ni frågor om Optimals utgivning är det bara att maila mig. Jag kan ge er sidantal inklusive blanksidor om så önskas.

För den som vill se en RIKTIGT ambitiös prisguide så rekommenderar jag en titt på "The official underground and newave comix price guide" av Jay Kennedy. Utgiven av Harmony books 1982. Det fina med den här boken är att den redovisar innehållet i varje tidning/bok SIDA FÖR SIDA. Kennedy har alltså gått igenom varenda publikation och grävt fram vem som har ritat vad. Hans bok är alltså ett under av informationsinsamling. Nu innebar det naturligtvis att det tog oerhört lång tid för Kennedy att få klart boken. Faktiskt planerade han en uppdaterad version i många år, men hann inte göra klart den innan han dog (drunknade 2007). Kennedys vanliga jobb var på King Features där han var Editor-in-chief från 1997. Han besökte bokmässan i slutet av 90-talet. Ett foto på Kennedy och omslaget till boken finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/Jay_Kennedy

Kennedys bok var den stora förebilden när jag ställde samman mina båda Fanzineindex, och jag rekommenderar alla involverade i seriekatalogen.se att titta på den om ni har möjlighet. Om ni finner den avskräckande eller inspirerande är upp till er. Men det är en sjujäkla bok!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Wakuran »

Fanzineindexen måste jag annars säga är väldigt bra. Och dne svenska fanzinemarknaden verkar ju fortfarande frodas (om än av delvis andra anledningar), så en ytterligare uppdatering, alt. en fortsättning skulle ju vara kul i mån av tid, ork och lust (som vanligt).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av UlfK »

Ingemar Bengtsson skrev:Men hursomhelst, har ni frågor om Optimals utgivning är det bara att maila mig. Jag kan ge er sidantal inklusive blanksidor om så önskas.


PM skickat.


Ingemar Bengtsson skrev:För den som vill se en RIKTIGT ambitiös prisguide så rekommenderar jag en titt på "The official underground and newave comix price guide" av Jay Kennedy. Utgiven av Harmony books 1982. Det fina med den här boken är att den redovisar innehållet i varje tidning/bok SIDA FÖR SIDA.


Vi har faktiskt haft uppe innehållsindex till diskussion, men då talar vi våra slutmål. Precis som du säger det tar nog många många år innan vi kommer dit. "Vi har en plan" är väl allt jag kan säga för stunden. [:o)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Magnus »

En seriekatalog som inte är gjord av seriehandlare har definitivt en viktig funktion att fylla för oss samlare.

Håller med att ett index över alla serier med mått och andra uppgifter är det viktigaste. Om inte seriekatalogen.se-kommitéen har haft det som prioritet tidigare så bör ni tänka om.

Priser kommer sedan. En stor arbetsuppgift eftersom de ändras ständigt.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Labrador Road 26 »

Magnus skrev:En seriekatalog som inte är gjord av seriehandlare har definitivt en viktig funktion att fylla för oss samlare.

Håller med att ett index över alla serier med mått och andra uppgifter är det viktigaste. Om inte seriekatalogen.se-kommitéen har haft det som prioritet tidigare så bör ni tänka om.

Priser kommer sedan. En stor arbetsuppgift eftersom de ändras ständigt.

Detta förstår jag inte alls. Har man redan tidningen kan man ju mäta själv, och jag har aldrig hört någon som köper serier baserade på om de håller en viss storlek.

- Hmm, en auktion på Fantomen 17/73 bäst jag kollar i katalogen så den har rätt mått först.

Hur har ni tänkt att använda katalogen egentligen? Själv skulle jag säga att värderingarna är det som är det primära, resten en bonus men överflödigt för besluten om man ska köpa eller inte. Spelar väl heller ingen roll om värderingen är dagsfärsk eller inte, för det blir ändå den som både köpare och säljare har att gå efter. Nu är jag ingen överdrivet flitig användare av värderingsguider så jag är nog fel målgrupp, men nog tycker jag det låter som både Isegrim och Magnus pratar om helt andra saker. Eller så är det jag som inte begripigt hur Overstreet med flera egentligen fungerar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av burnout »

Labrador Road 26 skrev:
Magnus skrev: Håller med att ett index över alla serier med mått och andra uppgifter är det viktigaste. Om inte seriekatalogen.se-kommitéen har haft det som prioritet tidigare så bör ni tänka om.


Detta förstår jag inte alls. Har man redan tidningen kan man ju mäta själv, och jag har aldrig hört någon som köper serier baserade på om de håller en viss storlek.



Den ambitionen har vi med och det är bara att titta på Serie-Magasinet. Lite osäker men tror jag att det är 4 olika mått på tidningen genom åren och framför allt sidantalet som ändrar sig 3ggr på ett år eller om det var mer. Det ökar och minskar hur som helst. Den tidningen är en djungel. [B)]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Magnus »

burnout skrev:
Labrador Road 26 skrev:
Magnus skrev: Håller med att ett index över alla serier med mått och andra uppgifter är det viktigaste. Om inte seriekatalogen.se-kommitéen har haft det som prioritet tidigare så bör ni tänka om.


Detta förstår jag inte alls. Har man redan tidningen kan man ju mäta själv, och jag har aldrig hört någon som köper serier baserade på om de håller en viss storlek.



Den ambitionen har vi med och det är bara att titta på Serie-Magasinet. Lite osäker men tror jag att det är 4 olika mått på tidningen genom åren och framför allt sidantalet som ändrar sig 3ggr på ett år eller om det var mer. Det ökar och minskar hur som helst. Den tidningen är en djungel. [B)]


Annat intressant ni har med är t ex info om bilagor.

Sen är det också mycket intressant att få lite info om innehållet, serierna, skaparna.
Givetvis kanske inte ett fullständigt index, men lite exempel på intressanta serieskapare och i vilka tidningar de medverkar.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Magnus »

Labrador Road 26 skrev:
Magnus skrev:En seriekatalog som inte är gjord av seriehandlare har definitivt en viktig funktion att fylla för oss samlare.

Håller med att ett index över alla serier med mått och andra uppgifter är det viktigaste. Om inte seriekatalogen.se-kommitéen har haft det som prioritet tidigare så bör ni tänka om.

Priser kommer sedan. En stor arbetsuppgift eftersom de ändras ständigt.

Detta förstår jag inte alls. Har man redan tidningen kan man ju mäta själv, och jag har aldrig hört någon som köper serier baserade på om de håller en viss storlek.

- Hmm, en auktion på Fantomen 17/73 bäst jag kollar i katalogen så den har rätt mått först.

Hur har ni tänkt att använda katalogen egentligen? Själv skulle jag säga att värderingarna är det som är det primära, resten en bonus men överflödigt för besluten om man ska köpa eller inte. Spelar väl heller ingen roll om värderingen är dagsfärsk eller inte, för det blir ändå den som både köpare och säljare har att gå efter. Nu är jag ingen överdrivet flitig användare av värderingsguider så jag är nog fel målgrupp, men nog tycker jag det låter som både Isegrim och Magnus pratar om helt andra saker. Eller så är det jag som inte begripigt hur Overstreet med flera egentligen fungerar.


Det kan vara en fördel att inte behöva ta fram tidningen för att kolla antal sidor, måtten och det finns bilaga m m.
Man kan sakna tidningen och undra vilket mått, hur många sidor, vilket förlag, finns det bilagor m m.
Användningsområdena är många.

En plats på nätet med så många uppgifter som möjligt om serietidningar utgivna i Sverige [url]är[/url] väldigt värdefull för en samlare.

Om det bara finns kommersiella aktörer som gör kataloger så finns det risk att det kulturhistoriska arvet försvinner då dessa aktörer har företagets vinst/förlust som primärt intresse.
Säljer det dåligt från siten så betalar väl inte en företagare för driften längre? Vips kanske allt försvinner i ett ögonblick.

Hoppas verkligen finansieringen av seriekatalogen.se är säker?
Annars kastar ni väl upp en blänkare om donation el dyl, hoppas jag.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Ingemar Bengtsson
Very Good
Inlägg: 155
Blev medlem: ons 10 jan 2007, 19:12
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Ingemar Bengtsson »

Då har jag gått igenom samtliga Optimals böcker, så UlfK har en del att lägga in.

Apropå Wakurans inlägg om fejkade uppgifter, så råkade Jay Kennedy ut för detta en gång. Det var ett fanzine med ett Crumb-index som hette något i stil med Comixmedia eller Countermedia (hittar ingen info just nu). Detta index var det första utgivarna gav ut. Men bara för att jäklas numrerade de det som typ nr 4 och lade in en liten annons för de "slutsålda" ickeexisterande tidigare numren och skrev att de innehöll intervjuer och artiklar om ett flertal av Kennedys favorittecknare från den amerikanska undergrounden. Det tog ett tag innan det kom fram att allt var fejk och utgivarna hade säkert väldigt roligt under tiden.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av pogono »

Letar fortfarande efter Underhudsfett 1–16...
Jag längtar efter den dagen då GCD har ett API som gör det lätt att bygga tjänster som en värderingsguide eller ett samlarprogram baserade på databasen.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av UlfK »

pogono skrev:Letar fortfarande efter Underhudsfett 1–16...


Vi katalogiserar inte fanzin. Än. Men där finns det onekligen många, många fler exempel på # som inte kommit ut alls.


Ingemar Bengtsson skrev:Då har jag gått igenom samtliga Optimals böcker, så UlfK har en del att lägga in.


Ja, jösses Amalia, det var en lista det! Tack så mycket, Ingemar! Finns det några andra redaktörer ute i landet som har lika bra koll på vad de egentligen givit ut? Fyll på i den här tråden!
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Tråden för att påpeka fel i Seriekatalogen.se

Inlägg av Dude »

Det borde finnas en till tråd med "tips till Seriekatalogen". Nåja, en ganska enkel grej som jag gärna skulle vilja se är att man lista efter årtal. Nu är det alltid sorterat i bokstavsordning. En rubrik över varje kolumn, ex Titel, förlag och utgivningsstart som man kan klicka på för att sortera efter respektive.

En annan fundering, har ni värderat första perioden med Kalle Anka? hittade inte det när jag sökte.

Kommer ni börja med omslagsinscanning som Seriesam? Förstår att det är väldigt krävande och tar mycket resurser men det skulle ge väldigt mycket.

När jag ändå håller på och skriver vore det intressant om man kunde göra ett tillägg för varje nummer där användare kan logga in och skriva vad de själva betalt för respektive nummer. Detta är också ett väldigt stort projekt, men om man tänker långsiktigt kan detta ge ett ganska intressant snittvärde på populära titlar.

Det var några tankar jag fick när jag klickade runt, i övrigt är det en bra katalog och det är kul att se att det finns folk som engagerar sig och skapar något så fint! [:o)]
Skriv svar