Värdering av serier

Diskussioner om vårt seriekatalogprojekt.
Kategoriregler
Kontakta Seriekatalogen.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@seriekatalogen.se.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Värdering av serier

Inlägg av Dude »

Jag har klickat runt en del i seriekatalogen och den är jättebra, ni har gjort ett mycket bra jobb! Det jag är nyfiken på är helt enkelt hur ni har fått fram siffrorna för tidningarna, vad ni baserar detta på. Jag skulle vilja har en källförteckning helt enkelt. Såklart skall det inte att man hänger ut vissa personer ex Sven Svensson köpte den 13 maj stålmannen 1/48 för 5000 kr av Seriesam. Men ändå skulle jag vilja veta att det faktiskt är något bakom siffrorna som står. En länk till tradera eller bara hänvisning till någon butik som sålt en tidning för ett visst pris. Jag förstår att katalogen inte är prislista, men den skall ju faktiskt vara en kvalificerad spegling av verkligheten.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Värdering av serier

Inlägg av Ellingen »

Vi är en grupp på 5 entusiatiska personer som sätter riktvärdena utifrån den erfarenhet vi har av seriemarknaden. Vi lusläser Tradera och tar in information och åsikter från butiker, enskilda samlare, privatpersoner, marknadsknallar mm.
För att undvika egenintresse skall samtliga i gruppen godkänna alla värden.
(till skillnad då från vår konkurrent som helt godtyckligt efter eget huvud sätter alla värden själv)
I nuläget är det inte möjligt att länka men när vi inom kort uppgradera till nästa version kommer detta (och MYCKET annat! [:)] ) bli verklighet!
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Värdering av serier

Inlägg av Looding »

Nja, det är faktiskt bara fyra personer som ska godkänna riktpriserna. Den femte tycker sig inte ha tillräcklig kunskap om den biten och ha avsagt sig just det ansvaret. I övrigt stämmer Ellingens inlägg.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Värdering av serier

Inlägg av Ellingen »

Petimeter! [8D]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Värdering av serier

Inlägg av Dude »

Ellingen skrev:Vi är en grupp på 5 entusiatiska personer som sätter riktvärdena utifrån den erfarenhet vi har av seriemarknaden. Vi lusläser Tradera och tar in information och åsikter från butiker, enskilda samlare, privatpersoner, marknadsknallar mm.
För att undvika egenintresse skall samtliga i gruppen godkänna alla värden.
(till skillnad då från vår konkurrent som helt godtyckligt efter eget huvud sätter alla värden själv)
I nuläget är det inte möjligt att länka men när vi inom kort uppgradera till nästa version kommer detta (och MYCKET annat! [:)] ) bli verklighet!


Låter bra, ser fram emot nästa version [:)] Ni gör ett kanon jobb!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Värdering av serier

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kan passa på att slänga in ett önskemål, som jag tagit upp tidigare. Då en väldigt stor del av seriehandeln sker mellan privatpersoner numera, min gissning är fler än de som sker via butik till privatperson är det väl på tiden att värderingarna har färdiga kolumner för priser/värden gällande just privatförsäljning. Till och med många loppmarknader får man väl räkna som privat till privat. Katalogernas stora målgrupp måste ju ändå vara vanliga privata samlare så varför de ska ha butiksvärden som standard känns obegripligt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Värdering av serier

Inlägg av Looding »

Målgruppen, om man så vill, är privatpersoner. Jag ser inte någon anledning att göra en katalog för butiker som inte vet vad de kan betala för objekt. Som butik får man själv bilda sig en uppfattning om vad som är ett rimligt inköpspris. Ett objekt är trots allt värt det som flest är beredda att betala (givetvis måste kvantiteten tas hänsyn till) och då känns det i min värld otroligt märkligt att anpassa en katalog efter en annat värde. Inte heller ska en katalog vara vad en butik tar ut. Jag har varit i flertalet butiker och antikvariat som har, återigen enigt mig, enormt löjliga överpriser. Nästan så de inte verkar vilja sälja. De värdena har inte i en katalog att göra. Det är priserna vid försäljningar som är intressanta för mig. Alltså: riktpriserna i http://www.seriekatalogen.se är tänkta för privatpersoner men även till butiker som vill veta vad de bör kunna få ut och dra ner priserna på en hel del av deras sortiment men även hjälpa dem att förstå att Lucky Luke från 2002 kanske inte är så dumt ändå.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Värdering av serier

Inlägg av Grumme »

Gammal tråd, men jag tycker att den passar:

Vad händer med tidningen Kalle Anka & C:o efter nummer 11 1960?
Nummer 1-10/60 är värda 10-20:-/st i skick GD 2.0, men från nummer 11/60 så är det streck i kolumnen, och även övriga priser ligger lägre.
Tittar man högre upp i listan så ser man att det vanligtvis sker en prisjustering vid årsskiftet, så varför är KA 11/60 och framåt mindre attraktiva än 10/60 och bakåt?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värdering av serier

Inlägg av Magnus »

Grumme skrev:Gammal tråd, men jag tycker att den passar:

Vad händer med tidningen Kalle Anka & C:o efter nummer 11 1960?
Nummer 1-10/60 är värda 10-20:-/st i skick GD 2.0, men från nummer 11/60 så är det streck i kolumnen, och även övriga priser ligger lägre.
Tittar man högre upp i listan så ser man att det vanligtvis sker en prisjustering vid årsskiftet, så varför är KA 11/60 och framåt mindre attraktiva än 10/60 och bakåt?


För länge, länge sedan fanns en butik, Seriehuset, som hade Sveriges största lager av gamla KA. Baserat på detta så gjorde man de första katalogerna. KA 1-10/60 var tydligen klart ovanligare än övriga.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Värdering av serier

Inlägg av Wakuran »

Magnus skrev:För länge, länge sedan fanns en butik, Seriehuset, som hade Sveriges största lager av gamla KA. Baserat på detta så gjorde man de första katalogerna. KA 1-10/60 var tydligen klart ovanligare än övriga.

Men katter (även holländska som heter Heinz) var inte välkomna...

Bild
Användarvisningsbild
ingvarj
Good
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 21:06

Re: Värdering av serier

Inlägg av ingvarj »

Oj jag har inget minne av att jag sparkade ut Heinz...

Kul! jag har inte sett det förut.

Vad gäller mer om Seriehuset - pja vi startade ju Seriehuset 1973 och Kalle Anka från 1960 var ju inte så våldsamt gamla då.
Det kan ha varit några enstaka inköp som styrde den dagen vi skrev in i stundens prislista.
Och eftersom det som en gång skrivits liksom cementeras...

Priser på serier tycks mig dock sakta glida nedåt generellt.

Antagligen i takt med allt färre läser serier...

Överväg upplageutvecklingen på kalle & Fantomen de senaste 25 åren?

Sen, angående värdering av seriealbum - som ligger mig själv närmast - är det alltid värt att kolla på Bokbörsen som alternativ till Tradera osv.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Värdering av serier

Inlägg av Wakuran »

Jag tror det var något kort tag på 80- eller 90-talet som man lät Heinz gå i DN; och tecknarna bjöds in att ha utställning i Seriehuset(?), och det på det hela taget var väldigt mycket uppmärksamhet kring en i mängen av holländska dagspresserier, men det var egentligen före min tid.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värdering av serier

Inlägg av Magnus »

ingvarj skrev:Vad gäller mer om Seriehuset - pja vi startade ju Seriehuset 1973 och Kalle Anka från 1960 var ju inte så våldsamt gamla då.
Det kan ha varit några enstaka inköp som styrde den dagen vi skrev in i stundens prislista.
Och eftersom det som en gång skrivits liksom cementeras...

.


Svindlande att det idag är 13 år sedan millennieskiftet, samma tidsrymd som 1973 till 1960.

Intressant information kring dåtidens prislista.
Något för dagens katalogutgivare att tänka på, kanske.

Rent logiskt hade ni mycket bättre koll på detta 1973, jämfört med det som är möjligt att ha idag.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Värdering av serier

Inlägg av burnout »

Magnus skrev:

Svindlande att det idag är 13 år sedan millennieskiftet, samma tidsrymd som 1973 till 1960.

Intressant information kring dåtidens prislista.
Något för dagens katalogutgivare att tänka på, kanske.

Rent logiskt hade ni mycket bättre koll på detta 1973, jämfört med det som är möjligt att ha idag.


Man kanske kan fundera på "Snabbheten" som är nu mot 1973. Då fanns inte datorer, internet och sånt. du hade en telefon och centret låg i en affär i Sthlm som gav ut en "postorder katalog". Kom den 2-3 ggr/år? Jag vet att jag fick några som man bläddrade igenom och slängde sig på telefon, och oftast var dom sålda för någon vecka tidigare. Det var lite si/så med dom med, sen hade vi "Comicaze" som kom lite senare och den var lite roligare. Utveckling har gått framåt nästan för snabbt. Kanske är dags att göra om "Prisbilden"? Ändra den till hur efterfrågade dom är!!!!! Ha ett siffersystem mellan 1-7 kanske. Det finns så mycket att fundera på i den frågan med om det ska vara pris eller siffror?
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värdering av serier

Inlägg av Magnus »

burnout skrev:Man kanske kan fundera på "Snabbheten" som är nu mot 1973. Då fanns inte datorer, internet och sånt. du hade en telefon och centret låg i en affär i Sthlm som gav ut en "postorder katalog". Kom den 2-3 ggr/år? Jag vet att jag fick några som man bläddrade igenom och slängde sig på telefon, och oftast var dom sålda för någon vecka tidigare. Det var lite si/så med dom med, sen hade vi "Comicaze" som kom lite senare och den var lite roligare. Utveckling har gått framåt nästan för snabbt. Kanske är dags att göra om "Prisbilden"? Ändra den till hur efterfrågade dom är!!!!! Ha ett siffersystem mellan 1-7 kanske. Det finns så mycket att fundera på i den frågan med om det ska vara pris eller siffror?


Vi hade lite olika förutsättningar, när vi startade att samla. Jag har aldrig ägnat mig speciellt mycket åt postorder. Här på "framsidan", likt i Stockholm, så hade vi tillgång till en mängd seriebutiker. Där fanns tillräckligt för att starta med för en ung samlare.

Att experimentera för mycket med priser och siffersystem är jag ganska skeptisk till. Är inte alls övertygad att det ger de effekter ni hoppas på. De gamla katalogerna, med sina brister, var ett ovärderligt stöd för all handel med samlartidningar runt om i landet.
Det kanske inte finns något teoretiskt stöd för att priset skall vara det samma över tid och rum. Men om en tidning vid ena tillfället kostar 100 och sedan något ögonblick senare 10 så får vi väldigt nervösa samlare som kanske sover lite dåligt om nätterna. [:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
pelig
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 okt 2013, 09:00

Fantomen, varför högt värde runt '60?

Inlägg av pelig »

Hur kommer det sig att värdet på Fantomen helt plötsligt gör ett skutt från nr 21/1959 och ligger så en bit in i 1962?
Är det så enkelt att det, av någon anledning, trycktes färre nummer då?
Anfäkta och anamma!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomen, varför högt värde runt '60?

Inlägg av burnout »

pelig skrev:Hur kommer det sig att värdet på Fantomen helt plötsligt gör ett skutt från nr 21/1959 och ligger så en bit in i 1962?
Är det så enkelt att det, av någon anledning, trycktes färre nummer då?


Enkelt uttryck. Ja. Dels gick dom över från tunna till tjocka, sen ändrade dom utgivningen från att vara 14 dagars till månadstidning och att upplagan sjönk. Den andra aspekten var att det kom ut mycket olika sorters serier. På den tiden fick väl inte vi som var ungdomar då inte så mycket i veckopeng att vi hade råd att köpa vad vi ville ha. Kompisarna man hade då, köpte olika tidningar som gick runt och det var då bara att läsa. Samlar ex. fanns inte på den tiden och troligen dom som finns välbevarade är från barn som inte hade så mycket kamrater utan dom kunde lägga dom i fina högar.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Värdering av serier

Inlägg av Rufus »

Sen var det väl även så att priset på tidningarna ökade liksom sidantalet. Och tunnare papper och färg byttes mot svartvitt.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Värdering av serier

Inlägg av Magnus »

Anders1 skrev:Sen var det väl även så att priset på tidningarna ökade liksom sidantalet. Och tunnare papper och färg byttes mot svartvitt.


Färgen försvann redan i slutet av 1955.
Återkom inte förrän 1991.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
pelig
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 okt 2013, 09:00

Re: Fantomen, varför högt värde runt '60?

Inlägg av pelig »

burnout skrev:... troligen dom som finns välbevarade är från barn som inte hade så mycket kamrater utan dom kunde lägga dom i fina högar.
Det kunde m a o vara lönsamt att inte ha så många vänner... :)
Anfäkta och anamma!
Skriv svar