Någon bra TV-serie ni vet?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inläggav Agentum » tor 31 okt 2019, 11:40

Grumme, jag tycker den störtdök i slutet helt, besvikelse.sons of Anarchy menar jag.

Som om de inte kom på mer, och velandet till hur säg Hells Angels fungerar(det är den typen av klubb de valt som bas, (dvs röstningarna osv vid bordet mm), de hade viss expertis och man skulle dragit på som det är hela tiden, ibland absolut, sen ibland mycket udda saker.

Funktionen är inte lika i alla alls, HA var ju grunden av bombplansbesättningar efter ww2 först, de hade levt farligt uppdrag efter uppdrag och kunde inte återvända till vardagen.
Idag är det ju en krimminell organisation men med en del hårda regler ivar som säg Bandidos saknar.
Fattade aldrig heller varför nån gjorde en serie av den, ok att den var upp haussad då iofs.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » mån 30 dec 2019, 21:59

Oklart om detta hamnat på rätt plats (skulle kanske varit i "Eran musiksmak") men hursomhelst så har jag ägnat en inte föraktlig del av min TV-tid under helgen att se hela den imponerande dokumentärserien om countrymusikens historia. Producerad av den legendariske Ken Burns tar den ett helhetsgrepp på denna spretiga musikgenres rötter och utveckling från det tidiga 1900-talet fram till 1996. Som vanligt när det gäller denna typ av dokumentärer finns det naturligtvis invändningar vad gäller både historieskrivningen och urvalet, men jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna bli bättre än så här.
Under de tre första avsnitten (från början till 1953) var jag helt uppslukad av berättandet, och även de senare avsnitten är mycket bra fastän det mot slutet blir mer ett collage av mini-biografier (ganska plottrigt) än en sammanhållen historia.

Jag tycker nog att den borde gå att se med behållning även utan förkunskaper i ämnet, men blir naturligtvis ännu bättre om man har ett visst hum om vad det är för folk som intervjuas mellan filmklippen och Peter Coyotes berättarröst.

En varning dock:
Den version av serien som går att se på SvT Play är förkortad för kommersiell TV och avsnitten är bara 52 minuter långa jämfört med nästan två timmar(!) i original. Det säger sig självt att det blir tämligen snuttifierat. Bör om möjligt undvikas.

Naturligtvis finns det också en spellista på Spotify med 105 utvalda låtar från serien för den som vill lyssna vidare.

Två instrument som figurerar rätt mycket i serien:
Bild Bild

(Den mycket trevlige vakten på Country Music Hall of Fame förvånades över att jag definierade Maybelle Carter som "Carlene Carters mormor". Det brukar vanligen vara tvärtom... [;)] )
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 02 jan 2020, 05:41

Det är ng risk att sånt kommer bli allt vanligare pga all reklam och elände, dvs en version av en tv serie för reklam TV som ska passa tidsmässigt och sen en som ör som de tänkt sig för specialkanaler.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » mån 13 apr 2020, 13:24

Serier som blir TV-serier har på sistone mest betytt diverse superhjältar från de båda stora förlagen i USA. Så mycket roligare då att en TV-deckare baserad på Greg Ruckas serie Stumptown från Oni Press har gått i 18 avsnitt på onsdagkvällar på ABC den gångna säsongen.

Redan när serietidningen debuterade 2009 angav Rucka att han var inspirerad av TV-serier från 70- och 80-talet som The Rockford Files, Simon & Simon & Magnum, P.I. så det är verkligen frågan om att cirkeln sluts när nu Dex Parios (i Cobie Smulders gestalt) och ett färgstarkt persongalleri av bi-figurer hamnat i rutan. Resultatet är verkligen lyckat: Anslaget är lätt, men då huvudpersonen har ett minst sagt trassligt privatliv (krigsveteran med PTSD som hon självmedicinerar med alkohol och tillfälliga förbindelser samt ansvarig för sin lillebror med Downs syndrom) som hela tiden kolliderar med hennes försök till att vara privatdetektiv är det riktigt jobbiga situationer hon hamnar i varje vecka. Det hela löser sig dock alltid, inte utan ett visst mått av humor då Cobie Smulders är en utmärkt komedienne. Då det inte är frågan om kabel-tv är också våldet tämligen nedtonat (men det är inte direkt någon brist på handfast action där Dex Parios ibland åker på rejält med stryk) och plottarna är för det mesta tämligen enkla.
Stumptown tittar man dock i första hand på för att det är trevligt att tillbringa tid i dess sällskap och för att det är lättspydd underhållning som ändå inte förolämpar ens intellekt.

Får man tro vad Rucka berättade för The Oregonian i samband med en förhandsvisning på Rose City Comic Con förra året är han inte direkt missnöjd med vad man åstadkommit av hans utgångsmaterial, utan ser saker som passar i bättre i TV än i serier som man har tryckt på här.
"It's my love letter to 'The Rockford Files,'" he said. "It's taking those things that I love in 'Rockford' and retooling them for my own purposes for a book set in a world that's 30 years later. And, you know, I want it to be fun. I want it to have that sense of joy that I got from 'Rockford.'"

En till intervju med Rucka om hur Stumptown blev TV finns här.

Trailer 1:

Trailer 2:

En intervju med huvudrollsinnehavarna Cobie Smulders, Jake Johnson & Michael Ealy från Comic-con förra året:

Tilläggas kan att Stumptown namnet till trots inte är inspelad i Portland, Oregon (utom vissa översiktsbilder) utan i Los Angeles då Cobie Smulders som gift småbarnsförälder inte vill vara borta från hemmet mer än nödvändigt.

Återstår att se om det blir en andra säsong. Trots svaga tittarsiffror verkar oddsen vara tämligen goda. Den som lever får se.
"Allting kommer till den som kan vänta!"

- Alexander Lukas

Återgå till "Film, TV och bio"