Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
super85
Very Fine

Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inläggav super85 » sön 27 dec 2020, 15:03

Regi: Patty Jenkins, Manus: Patty Jenkins ,Geoff Johns, Dave Callaham

I Rollerna: Gal Gadot, Pedro Pascal, Chris Pine,Kristen Wiig

Uppföljare till superhjältefilmer kan gå åt båda håll Ibland blir de riktigt bra som med t ex "The Dark Knight", eller så kan det gå totalt totalt fel. WW84
hamnar nånstans mitt i mellan. Patty Jenkins lyckas ändå att göra en fullt sevärd film som tvättar av lite av smaken av medelmåttighet som senaste DC långfilmen "Birds of Prey lämnade i munnen.

Filmen utspelar sig under 80-talet, och givetvis innehåller det all mode och design och "glitter" som man kan tänka sig. Regissören Patty Jenkins gillar verkligen t ex "Superman The Movie" av Richard Donner, och andra filmer från slutet av 70 och början av 80 talet. Och det är inget fel med det.

Gal Gadot är perfektion som Wonder Woman. Troligtvis den bäst castade DC karaktären någonsin tillsammans med Christopher Reeve. Jag köper hennes godhet rakt igenom, och ändå lyckas hon ge karaktären drag av att hon inte är en helt perfekt person, eller gudinna. Hon gör fel, och hon tänker egoistiska saker, men hon lär sig av misstag.

Själva handlingen känns som något från en serietidning från 80-talet, vilket inte är något jag har nånting emot. Max Lord (Pedro Pascal) är något av en skojare, en bussinessman som snackar om hur människor kan få allt de vill, han står framför TV-kamerorna och snackar ytligt skit . Samtidigt som han försöker skapa sig ett namn som ig ett namn som en känd bussinessman. Kanske något Donald Trump inspirerat, men bara ytligt. Som tur så är inte Patty Jenkins den typen av socialaktivist att man skulle störa sig på det som publik. Pedro Pascal är väldigt bra som Maxwell Lord, han är den samma jobbiga pajas han är i serietidningarna,men han ger karaktären mänsklighet. T ex relationen han har med sin son.

Handlingen innehåller en "magisk sten" som är som dragen ur DCs universum från den eran filmen utspelar sig på.

Att folk får sina önskningar att bli sanna, fast sådant har alltid ett pris. Det är klassiskt "comic booky", och antingen köper man det, eller köper det inte. Funkade för mig. Lord använder det för att få makt och pengar, Barbara Minerva (Wiig) vill bli känd, populär och stark, och Diana saknar sin stora kärlek Steve Trevor (Chris Pine, lika bra som förra gången) och vill att han lever igen. Sen skapar hela magin/förtrollningen kaos i världen.

Det finns mycket att älska med filmen. T ex Hans Zimmers musik. Fint att ha Zimmer tillbaka i DCs filmuniversum. Han ger filmen en fin kontinuitet.Kemin mellan Gal Gadots Diana och Chris Pines Steve. Det är en fin kärlekshistoria. Det är fint hur någon fortfarande klarar av att göra klassisk romantik i filmer så att det känns äkta. Kristen Wiig får Barbara Minerva att fungera också, alla karaktärer känns riktiga, även om situationerna kan vara "löjligt comicbooky". Det är en styrka. Pedro Pascal ger Maxwell Lord en fin mänsklighet också. Det är en av de grejerna jag verkligen gillar med filmen, man blir förvånad när även skurkarna kan hitta sin egen mänsklighet och någon form av godhet. Vilket då visar på hjältinnas styrka. Regissören fattar Wonder Woman väldigt bra.

Manuset av Geoff Johns, Patty Jenkins och Dave Callaham är ..sådär. Det är kanske svagaste delen av flmen. För det första är den för lång, och Jenkins själv har valt att göra en långfilm på 2.5 timme. Det finns saker man kan klippa. Karaktären var så bra etaberat redan i “Batman V Superman” och “Wonder Woman” att man inte hade behövt en såpass lång rulle. Däremot så
Räddar de goda skådespelarinsatserna det bra.

Jag älskar den äkta och ärliga postiva tonen i filmen. Finns mycket klassiskt hjältemod i filmen. Sen finns saker som är lite udda också, när Steve Trevor kommer tillbaka så är det “bara” hans ande/själ i en annan killes kropp. Publiken och Diana ser ju då Steve Trevor, fast det är som sagt enbart hans “själ” i en annan mans kropp. Det är lite märkligt då att en film som t ex gör poänger av att män inte ska tafsa på kvinnor, så blir det väl, vad är populära ordet “problematiskt” att Diana har ett förhållande med Steve fast de använder en annan killes kropp till det? En kille som inte har någon aning om vad som händer. Inte så att jag störde mig grovt på detta, men man blir ju lite förundrad.

Filmen är sevärd, och de bästa delarna är tilräckligt bra för att balansera den lite för långa mittpartiet. Sen är filmen också ett bra exempel på att Wonder Woman fungerar alldeles utmärkt som karaktär, det behövs bara någon som fattar karaktären.

Kattmannen
Fine

Re: Wonder Woman 1984 recension (vissa spoilers)

Inläggav Kattmannen » lör 09 jan 2021, 19:06

Tack för recension. Jag vill gärna se filmen [:)]

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 10 jan 2021, 21:32

Varför just 1984? Nåt med den för oss rätt okända tv serien i tanke?

Det var ju en rätt kass seruemässig tid för WW den skulle ju lyfta senare dock, men då var det ju inte med den gamla figuren och osynliga flygplan längre, och man insåg att en amazon som ju inte hade haft superkrafter från början inte skulle se ut som i serien.

Jag ser ingen anledning till att hylla perioden alls, men så är jag inte amerikan.
Och serierna från tiden har väl för troligen ingen inverkan? yuan kanske som sagt tv serien som ju inte är värst bra utan vara som gamla Batman från 60ral blivit nån slags klassiskt av sig självt senare.
Den typ av serier från 80 tal du nämner är allihop efter crisis egentligen och fanns inte 1984, lustigt nog, det är en vesäntlig skillnad iom den omstarten även om WW ju restartades sent med Perez.
Men ok Med Tiden Titans fanns ju redan och lite sådant som man kan se som det nya förändrade DC så ok förstår din tanke.

Men man får väl se för att bilda sig en uppfattning nån dag.

OBS bara några frågor Mao ej kritik vilket jag ju inte kan ge än.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » sön 10 jan 2021, 22:41

Antagligen kan det bero på en allmän 80-tals-nostalgivåg...

(Har f.ö. själv hört att den här filmen inte ska vara bra från olika håll, men skulle ju ändå kunna se själv för ett eget intryck. Kan ju vara kul med något som är allmänt humör- och färgmässigt gladare än gängse grimdark superhjältefilmer, åtminstone...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 11 jan 2021, 16:13

Det är nog kanske tanken ja, och visst att sänka det på förhand är väl inte vettigt även hur man känner.

Lättsamma superhjälte filmer är tyvärr nåt som är vanligt men som jag kan känna behövs.

Men du vet hur jag kan hänga upp mig på saker, DC var ju mitt favoritbolag när det gällde superhjältar och det enda jag försökte sätta mig in i så mycket jag kunde.
Det där hänger väl med trots att jag släppt det eftersom jag helt enkelt läser så mycket annat i form av serier och inte vill läsa dåliga serier bara för att förstå var de passar in längre.

80talet var väl mycket min tid även om ju mycket var reprinter från 60-70tal i superserier särskilt då DC, tänk tex Gigant det var inte direkt så dagsfärskt.
Senare fyllde kan ju i med lösnummer från USA och Bert kom ju en brytning under den perioden från det gamla rätt stela till en annan typ av serier, berodde högst troligen på att folk flyttade fram och tillbaka mellan tex Marvel och DC.
Så man ska troligen inte hänga upp sig på 1984 har du nog rätt i.

super85
Very Fine

Inläggav super85 » mån 11 jan 2021, 16:28

Varför just 1984? Nåt med den för oss rätt okända tv serien i tanke?

Nepp. Inget att göra med TV-serien. TV-serien är från 70-talet. Handlingen i filmen är passande för tidseran. Finns mycket av att folk vill "ha allt", folk vill vara ytliga, och vill ha framgång och pengar, och glömmer bort vad som är viktigt. Storyn passar den eran. och sen är det ju givetvis också att filmskapare går igång på 80-talet. Man hyllar inte den eran dock här, möjligtvis med det visuella.

Den typ av serier från 80 tal du nämner är allihop efter crisis egentligen och fanns inte 1984, lustigt nog, det är en vesäntlig skillnad iom den omstarten även om WW ju restartades sent med Perez.
Men ok Med Tiden Titans fanns ju redan och lite sådant som man kan se som det nya förändrade DC så ok förstår din tanke.

Fast det spelar nog ingen större roll om inte serierna fanns exakt 1984. Det är "eran", mitten av 80-talet osv. Skurkvalen passar t ex utmärkt som 80-tals skurkar.

(Har f.ö. själv hört att den här filmen inte ska vara bra från olika håll, men skulle ju ändå kunna se själv för ett eget intryck. Kan ju vara kul med något som är allmänt humör- och färgmässigt gladare än gängse grimdark superhjältefilmer, åtminstone...)

Är ju inte någon perfekt film alls. Manuset som Geoff Johns varit inblandad i är sämsta parten av filmen. Den hålls upp av en hel del bra regi och att Gal Gadot och Chris Pine är så bra i sina roller. Sen å andra sidan så är filmen betydligt roligare än majoriteten av de serietidningar som produceras nuförtiden hos DC och Marvel så det är ju ett plus.

Tack för recension. Jag vill gärna se filmen [:)]

Tack själv Kattman, kul att du gillade det [:)]

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 11 jan 2021, 16:51

Geoff Johns har sjunkit på min favorit lista, vad håller han på med? Visst han är en höjdare hos DC för att hålla ordning på seriegrenen men vad gör han själv? Det verkar som han försöker vara nåt han fasen inte är.

Han har ju varit bra förr särskilt på längre runs på många superhjältar, men nu vete tusan, han är inte så bra på det här som han tror.

Gör nånting eget välskrivet i stället för att apa efter andra från förr.

super85
Very Fine

Inläggav super85 » Igår, 15:24

Johns har alltid varit ojämn. Oavsett om det är något i TV/film eller serietidningar. Enligt min åsikt.

Han var visserligen bättre när han var "ny", då när han koncentrerade sig på enbart serietidningar. Men det har alltid funnits en ojämnhet och en
konstig egoistisk grej att allt ska handla om honom. Vilket kanske inte är ovanligt eller unikt för en sådan författare. "egoistisk" i form av att allt ska handla om hans versioner av saker och ting, inte så att han är en egoistisk eller otrevlig person.

Med TV/Film så är han väldigt 50/50.

Serietidningar så är han något bättre, men även där så kan man säga det gamla tråkiga "your old stuff was better".

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » Igår, 16:30

super85 skrev:Johns har alltid varit ojämn. Oavsett om det är något i TV/film eller serietidningar. Enligt min åsikt.

Han var visserligen bättre när han var "ny", då när han koncentrerade sig på enbart serietidningar. Men det har alltid funnits en ojämnhet och en
konstig egoistisk grej att allt ska handla om honom. Vilket kanske inte är ovanligt eller unikt för en sådan författare. "egoistisk" i form av att allt ska handla om hans versioner av saker och ting, inte så att han är en egoistisk eller otrevlig person.

Med TV/Film så är han väldigt 50/50.

Serietidningar så är han något bättre, men även där så kan man säga det gamla tråkiga "your old stuff was better".

Så, litet som en auteur med en vision, eller? Det känns ju litet som Don Rosa också kan vara en del åt det hållet, åtminstone när han är som mest insnöad...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Återgå till "Film, TV och bio"