Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är det Alfred som bytt ut tårgasen mot kolsyrerök tro?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av super85 »

Så förutom den skojfriska kommentaren, vad tyckte du om den?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Helt ok, men just det där med tårgasen drog ner intrycket till strax över fail, inte epic fail utan bara vanlig fail. Säg att tårgasen hade varit av militär grad, alltså verksam i en väpnad konflikt hade tjejen lidit klart mer än hon gjorde hos skurkarna för tillfället. Jag gillar inte "ändamålet helgar alla medlen-attityden". Batsy blir lika mycket monster han om han börjar skada "civilister". Jag ställer högre krav än så på de som är "hjältar" och de som verkar för den goda saken. Jag har verkligen inget till övers för "good guys" som använder skurkmetoder. Ok nu var ju gasen i stort verkningslös, så varför då ens ta med den. Känns både ologiskt och till och med korkat.

Kort sagt blev jag inte så lyrisk. Jag hade hoppats på en film som visade på karaktärens utveckling under årens lopp. Mer i stil med den som kom om Stålmannen ganska nyligen.

EDIT: Kollade om den så jag inte misstolkat och den blev inte bättre, men en sak jag gillade var "The End" som var i klassisk filmstil från 40-talet. Det föll mig i smaken.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Agentum »

Hur började Bat-man då?:-)

Folk dog i drivor där i början, nä det finns inget fel och rätt här.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av super85 »

Jag gillar kortfilmen :). Tack för dina tankar. Jag håller nog med Agentum här. Tycker filmen får fint in vibbarna av Bill Fingers tidiga Batmanserier och har inga problem alls hur Batman presenteras.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av super85 »

Sen skadar inte Batman civilister i filmen så jag förstår inte vad det har att göra med här? :).

Själv har jag alltid tyckt att det är kul hur bra och lyckade Batmans leksaker är. Han är såpass kung att han får tårgasen att fungera sådär. Jag har själv också blivit utsatt för tårgas några gånger (militärövningar) och visst svider det "lagom" :). Men Batmans fungerade på ett annat sätt, eftersom han är Batman [:D] .
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag antar att tjejen i filmen är en "civilist", om inte är det bara att bortse från detta. Skjuter man gas i närheten av civila så räknar man kallt med att de kommer bli utsatta. Jag tar avstånd från den typen av "collateral damagetänkande". Du hade antagligen skyddsmask på dig vid de övningarna, jag ser ingen i filmen här som har det. Jag pratar om vad som är etiskt och moraliskt riktigt om man är en hjälte och då ingår inte medvetet skadande av oskyldiga.

Du frågade vad jag anser och det är vad jag anser. Det är inte ens fyndigt att spela på sådant. Synd att du inte förstår, men det var inte väntat heller.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av super85 »

Varför är du aggressiv och sur? Sen är det onödigt med pikar på att jag på något sätt skulle inte förstå saker. Tjejen är en civilist som Batman räddar, och som du ser så blir hon inte vid något sätt blir skadad, hon gömmer sig undan från gasen, som på magiskt serietidnings/tecknad-fimsätt inte påverkar henne ett dugg. Om hon hade blivit tydlligt SKADAD och börjat hosta så hade jag också tyckt att det var en konstigt variant att visa Batman som av Bruce Timm. Batman skadar ingen civilist i kortfilmen.

Jag har även andats in tårgas utan skyddsmask vilket var en rakt av förjävlig upplevelse, men lärorik.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag är inte det minsta sur, eller aggressiv. Jag höll bara med dig angående:
super85 skrev:Sen skadar inte Batman civilister i filmen så jag förstår inte vad det har att göra med här? :).
Även jag ser att ingen blir skadad utan bara får lite hosta. Men om vi förutsätter att tårgasen är av den verkliga och vanliga modellen finner jag det besynnerligt att skjuta in flera sådana behållare. Sett helt och hållet inifrån Batmans värld är det också besynnerligt att han använder något som verkar på ett helt annat sätt. Hade det stått smoke gas på magasinet hade det blivit mer logiskt. Det är hypotetiska reflektioner över något som verkar ologiskt, inte mer än så.

Att Läderlappen så att säga visar att det är okej att använda tårgas på folkmassor (även om tre knappast är en massa) är beklagligt. Tar man den "at face value" och ser det som en helt ofarlig gas så ger även det fel signaler till mottagarna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av super85 »

Då missuppfattade jag. Tycker dock att din ton var dryg. Bra att du förklarade.


Den "riktiga" Batman som den här versionen är inspirerad av hade troligtvis haft kulsprutor som...erm sprutar kulor istället för någon form av gas. Fast han hade också gjort av sig med monstret på ett annat brutalt sätt. Batman använder ju ofta leksaker som fungerar lite väl bra, så jag tycker att det passade in bra hör.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Antar att det är jag som är för dåligt inläst på Batsy för jag ser liksom inget i filmen som verkar ha något med att karaktären fyller 75 år att göra. Fast jag egentligen tycker att Stålmannen som karaktär är sämre så var hans jubileumsfilm som gjordes nyligen klart bättre i mitt tycke, den som så att säga visade utvecklingen under årens lopp.

Fördelen med konventionella vapen som använder kulor är att om man är pricksäker så undviker man att skada utomstående. Vilket är klart knepigare om man använder gas. Kollar man på brottsbekämpning från myndigheternas sida så används varianterna vid olika scenarier. Är det blandat med civila och skurkar brassar man knappast på med gas utan där får nog prickskyttar göra jobbet istället. Är det stora klungor som ska oskadliggöras då kan man gasa allihopa på ett bräde. Att man anpassar metoderna beroende på situation.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Fördelen med konventionella vapen som använder kulor är att om man är pricksäker så undviker man att skada utomstående. Vilket är klart knepigare om man använder gas. Kollar man på brottsbekämpning från myndigheternas sida så används varianterna vid olika scenarier. Är det blandat med civila och skurkar brassar man knappast på med gas utan där får nog prickskyttar göra jobbet istället. Är det stora klungor som ska oskadliggöras då kan man gasa allihopa på ett bräde. Att man anpassar metoderna beroende på situation.

Det gick ju inte så jättebra i Moskva...

http://en.wikipedia.org/wiki/Moscow_the ... age_crisis
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Peral »

Jag tycker det var en suverän hyllning, tack Super 85. Sedan vad det gäller den kola användningen av tårgas så blir seriemediet ganska torftigt om man sätter samma moralkrav på seriefigurer som på verkliga människor.

Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Sedan vad det gäller den kola användningen av tårgas så blir seriemediet ganska torftigt om man sätter samma moralkrav på seriefigurer som på verkliga människor.

Det funkar ju för Spindelmannen. Bats sägs ju ofta vara extremt intelligent och troligen då även logisk. Men här saknas liksom det logiska. Tårgasen fungerar som rökgranater, inte som tårgas. Det står dock utskrivet på magasinet så att varken vi som tittare eller Läderlappen själv ska ha någon tvekan om vad det är. Jag får inte ihop det logiskt då den inte fungerar som den borde göra.

Jag ser heller inget som verkar ha antingen med ursprunget för 75 år sedan att göra, eller vad som hänt under alla dessa år. Det är bara som en kortfilm utan någon historik vad jag kan se. Jag är dock mest insatt i Batman TAS och Denny O'Neills variant, och lite från Bob Kane-åren. Men referenser om det nu finns några går mig spårlöst förbi. Ni får gärna berätta vilka dessa är.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Peral »

Men Batman är ingen snäll kille som Spindelmannen eller Stålmannen. Hade någon av dem uppträtt som Batman så hade det varit ögonbrynshöjande. Jag älskar Bruce Timm och hans sätt att teckna så jag har inga problem med denna film. Batman har förändrats väldigt mycket under åren, han har varit en mörk hämnare, snäll detektiv, och superhjälte. Det här är Timms Batman, hur han ser på figuren.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Agentum »

Nej Batman drivs av helt andra saker än Spider-man eller Supermna som väl egentligen på olika nivåer vill hjälpa folk rent allmänt, Batman har en egen grund i det han gör att hans föräldrar blev rånmördade på gatan och det förändrade hela hans liv och nu vill han se till att sånt inte ska kunna hända ostraffat i hans stad.

Förstår man inte ens grunde för Batman och Batman genom tiderna blir det här svårt att diskutera.

Batman skulle på marginalen mycket väl kunna utsätta några oskyldiga för lite hosta osv om det räddade situationen från att bli farligare.

Så gäller ju även vid insatstyrkor osv, du kan ge dig fasen på att du kan få se en flashbang osv du med om de kan rädda ditt liv och ta ut skurkarna på det sättet, ok du är blid och döv sen ett tag, men du lever.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ni har säkert rätt, men jag kan inte påminna mig att jag tidigare någon gång sett honom sätta oskyldiga som "collateral damage" bara så där. Det störde mig i filmen som i övrigt var ok. Fast jag ser fortfarande inte var 75års-refenserna finns.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av super85 »

Det är ju som sagt inte en likadan film som Superman-montaget var, utan utseendemässigt och rent allmänt så är stilen på Batman som han i de allra tidigaste äventyren från 1939-1940. I de serierna så tog han kål på monster och vampyrer och ofta hade pistol. Om någon skurk dog så kunde han säga att "It was a fitting end for his kind". Millers Batman t ex mejade ner ett gäng tonåringar med gummikulor i TDKR som ett exempel. De flesta kan nog gå med på att sättet hur tårgasen fungerar i kortfilmen är lite märkligt, men eftersom inget speciellt farligt händer vare sig skurkarna eller tjejen så ser jag inget vårdslöst där. Det vore vårdslöst om han sköt med kulspruta, och jag tror att just därför så har de ju bytt till tårgas. För att visa att Batman har tänkt att skydda de oskyldiga.

http://www.cracked.com/article_20111_th ... atman.html

Bob Kane åren? du vet att Bob Kane troligtvis aldrig skrev ett enda Batman-manus själv? och att majoriteten av de serierna var teckade av t ex Jerry Robins och Sheldon Moldoff?. Manusen var oftast av Bill Finger eller Gardner Fox. Varför jag säger detta (även om infot säkert inte är nytt till dig) är för att det är svårt att tänka vad Bob Kane åren skulle då vara eftersom han var den enda vars namn var med i serierna tills DC började skriva in manusförfattare/tecknare nån gång på 60-talet.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Batman 75 år, jubileums kortfilm, av Bruce Timm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tack för länken, klart mer ond bråd död än vad jag har sett tidigare, jag har inte läst Millers Batman. Jag vet att Bob Kane tog åt sig äran för andras jobb. Det jag menar är förstås perioden då serien var signerad med hans namn, oavsett om han gjort något eller inte.

Utseendemässigt tyckte jag mig se viss likhet med antingen 1943 års serial eller den från 49, minns inte vilken som är vilken nu.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar