Allmänt film eller tv serie mässigt.

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av Agentum »

Finns ingen bar hoppa på och av tråd här om nåt enstaka.

Tittade på Futurama som jag aldrig följde förr alls.

S06E26 Reincarnatin ska ni glo på om ni inte sett den, den skojar med olika stilar av bla animerade filmer och spel i stil.

Den delen med Anime höll jag på att dö av skratt över, så jäkla äkta som det var under säg 90tal kanske.

Knäppa övgersatta engelska röster i osynk osv, och alltid knäpp styltig dialog och massa hånskrattande åt saker, den träffad de fan exakt rätt med. [:D]

HAHAHA.....don't make me laugh [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av Rosen »

Dave the Barbarian, S01E17, 'That Darn Ghost!'
En massa spöken flyttar in i slottet. I slutet blir de arga och börjar jaga Dave & co, och då blir alltihop en pastisch på Scooby Doo -- animationen liknar plötsligt Hanna-Barbera á la 60-tal, hela jakten går i Scooby-stil, och bakgrundsmusiken blir en sång som är en soundalike av 'SD Where Are You'-signaturen.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av Nemesis »

Ah, det avsnittet minns jag! Dave the Barbarian var en kul serie från strax innan det gick utför med Disney Channel! Tråkigt nog att den aldrig fått så stort erkännande efteråt.
Nemesis
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av Happy Hamster »

Mike Tyson Mysteries är rätt kul.
En slags parodi på Scooby Doo.
Kolla in första avsnittet här:
https://twitter.com/miketyson/status/524227903937339393
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av Agentum »

jag mins 90tal när animerade superserier hos DC tog fart och hade seriösa vägar med såg Batman TAS osv och in på 2000tal med JL och JLU där ptoffs skrev avsnit mm.

Men Marvel är det sämre då de aldrig nådde riktigt till en vettig nivå nånsin, men vissa är ändå godkända imo.

Jag beslutade mig iaf att se på det som finns idag i animerade tv serier so m handlar om superhjältar mm som säg Avengers mm.

Jösses, det är billigt animerat, jag menar för vår tid riktigt billigt då det kan sen 90talsaktigt ut dvs sämre än vad som funnits mellan, det är dåligt skrivet och imo väldigt barninriktat bara sådant man förr kunde göra klart mer allålders.

Kan detta bero på att idag kan man ha liveaction tv serier och ju har? och med dessa dumpar man totalt animerade serier även om de ju egentligen hamnar närmare serier i sig?
Är sånt Bruce Timm mfl borta för alltid? för mig var det ju ändå bra grejor, bar underhållning.

Vad tror ni?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jösses! Skall det där föreställa Harley Quinn...??? :shock:

Margot Robbie från inspelningen av Suicide Squad:

Bild

Kommer att påverka cosplayandet synnerligen negativt. [besviken] Jag trodde att man medhjälp av CGI skulle få hennes pippilotter att upphäva tyngdlagen! [/besviken]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av Wakuran »

Man lägger ju inte CGI på inspelnings-foton. Tok där!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av Mithroth »

Har även kommit en bild på hela gänget
Bild
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Cosplayaren Mackenzie "Bubbles" Smith har däremot begripit vad det är frågan om:

Bild

Ena stunden äckligt gullig (Sockeröverdos, någon?)...

Bild

... och i nästa stund en mordgalning redo att slå ihjäl vem som helst!

Hon behöver dock mer håsprej (och piprensare som förstyvning) om inte gravitationen skall ha inverkan på frisyren.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av super85 »

Margot Robbie är ett väldigt bra val som Harley Quinn. Gillar team fotot också på Suicide Squad. Coolt med Killer Crock också :).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av Agentum »

Hur är rösten då?

Harley Qinn med fel röst är minst lika illa som att se fel ut.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av Agentum »

Penny Dreadful har jag glott lite på.

Det är viktoriansk Londontid och påminner en del om League of Extrodinary Gentlemen av Alan Moore, rätt ok bättre än den bedrövliga film de kokade ihop på det hela iaf.
Visst det har inget att göra med dt officiellt och det kanske inte är unikt att komma på folk just i den tidens London som har specialförmågor och stöter på olika klart udda fenomen som de ska utreda.


Eller så....
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Vad jag plockade fram inför mitt just nu pågående Tillbaka till framtiden-maraton:

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av Grumme »

Jag har precis sett den första (jag antar att det kommer fler) säsongen av den dubbelt kontrafaktiska tv-serien "The man in the high castle".
http://www.imdb.com/title/tt1740299/
Någon annan som sett den?

Serien baseras på Philip K. Dicks roman med samma namn, från 1962.
Ploten är att axelmakterna vann det andra världskriget, och Nordamerika nu, 1962, är uppdelat i en stortysk halva och en japansk halva, med en neutral buffertzon i mitten av kontinenten.
Huvudpersonerna är ett par som blir indragna i motståndsrörelsens försök att frakta en mycket betydelsefull film vidare, men vi får även följa representanter för såväl SS, som den japanska säkerhetstjänsten Kempetai.

Och det är de som spelar birollerna i form av höga officerare och säkerhetspoliser som briljerar med sitt skådespel, och räddar serien från ett totalt fiasko, för ärligt talat så var det längesedan jag blev så urbota trött och less på några huvudpersoner som i den här serien.
Jag skulle bara vilja slå dem med något hårt i huvudet, och allra helst med varandras huvuden.
Så många korkade beslut, och så mycket irrationellt agerande, att en klassisk komediserie ligger i lä.

Det är en kul och intressant idé som serien bygger på, men jag tvivlar starkt på att jag kommer att bry mig särskilt mycket om/när säsong två kommer.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av Agentum »

Ok, den boken har jag läst.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag vill påminna om att Ulf Malmros mästerverk Smala Sussie finns på SvtPlay tills 11/3. Kan aldrig ses för många gånger! Totalt tonsäker och lätt skruvad skildring av bruksorten! Anbefalles!

Bild

Tuva Novotny gör titelrollen i Smala Sussie.

Så här skrev jag i min recension efter premiären i oktober 2003:

Om någon försökt slå i mig att Ulf Malmros skulle göra en traditionell gangsterfilm men förlägga handlingen till den värmländska landsorten hade jag trott att vederbörande inte var riktigt klok. Men nu är Smala Sussie ett faktum, och min bild av Värmland kommer aldrig mer att bli sig lik.

Historien bär tydliga drag av Mike Hodges svarta gangsterdrama Get Carter från 1971 och börjar med att Erik (Jonas Rimeika) i Stockholm får ett telefonsamtal från hemorten som han lämnade bakom sig för tre år sen i jakt på ett annat liv. Det är hans systers bästa väninna, Sandra (Malin Morgan) som ringer för att berätta att Eriks syster, Smala Sussie (Tuva Novotny), har försvunnit. Eftersom Sussie alltid varit synnerligen välartad ter sig försvinnandet än mer oförklarligt, och Erik släpper allt han har för händer (inte mycket) och liftar till Bruket (som hemorten plägar benämnas) för att ta reda på vad som hänt. Tillbaka på sin forna hemmaplan märker han att detta är lättare sagt än gjort. Hans gamle kompis Pölsa (Björn Starrin) har blivit ännu knepigare än han var när Erik stack iväg, och excellerar numera i lokala filmfestivaler, amatördokumentärer och hemmasnickrade porrullar med den resignerade och loje lokalpolisens (Kjell Bergqvist) fru som motspelerska. Det är uppenbart att han vet mer om Sussies försvinnande än han vill göra gällande. Erik märker att denna avvisande och griniga attityd till hans fullt berättigade frågor är legio, men ger inte upp utan fortsätter nysta i härvan. Sanningen om vad som hänt visar sig vara långt fasansfullare än han kunnat föreställa sig, och hans syster har uppenbarligen inte varit det dygdemönster hon givit sken av...

Bild

Erik (Jonas Rimeika) och Sandra (Malin Morgan).

Ulf Malmros har antagligen låtit sig inspireras av Guy Ritchies båda filmer Lock, Stock and Two Smoking Barrels och Snatch när han gjorde Smala Sussie, för det går att känna igen åtskilligt från dessa. Både berättartekniken och bildspråket är direkt överfört, och med ett mycket bra resultat. Bara det att låta Ritchies obegripliga cockney-dialekt ersättas med en något mer begriplig värmländska är ett ett snilledrag, och att ge personerna namn som Pölsa, Tore Tumör och Micke Tretton visar att Malmros och manusförfattaren Petteri Nouttemäki verkligen har glimten i ögat. Det händer hela tiden saker i Smala Sussie och tempot är högt. Malmros lyckas med att skildra bruksorten och de udda existenserna både med humor och värme, och ibland är han antagligen närmare verkligheten än man vill tro. Det är genomgående fina insatser av alla inblandade och Malmros grepp att blanda rutinerade skådespelare som Kjell Bergqvist och Lena Dahlman med debutanter är lyckat. Tuva Novotny är bra i titelrollen, Bergqvist gör en trött och desillusionerad polis som låter sig mutas till vad som helst och Dahlman är magnifik som det lokala kriminella geniet. Men bäst är Björn Starrin som den både rätt obehaglige men ändå oemotståndlige Pölsa. Det är mestadels han som driver filmen framåt genom ett helt (för andra än han själv) irrationellt beteende. Eftersom han också är sprängfylld med ovidkommande fakta om film och filmhistoria det ger rika tillfällen för Malmros att göra rena meta-grejor, som till exempel klä ut Pölsa till Alex i A Clockwork Orange eller låta honom ha namnet ”Travis Bickle” på sin dörr.

Bild

Erik och Pölsa (Björn Starrin).

Till skillnad från Josef Fares Kopps som var töntig på Åsa Nisse-nivå, så lyckas Malmros vara både töntig och smart samtidigt, och det är inte illa. Emellertid tappar filmen lite av farten i andra halvan men slutresultatet är ändå inget Malmros behöver skämmas för. Tvärtom! En av de bättre svenska filmerna i år tycker jag, och en film man blir på väldigt gott humör av att se.

Bild

Pölsa och Gerd (Lena Dahman).

Så långt min recension.
I skarp konkurrens med Den bästa sommaren och Tjenare Kungen! är Smala Sussie min favorit bland Malmros filmer! Missa inte Bengt Alsterlind i en liten roll så långt från hans helylleimage i Hajk! man kan komma.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av Rufus »

Jag har precis sett filmen "Wilson" på Viasat Family. Det är en komedi som är riktigt rolig emellanåt men med en ganska allvarlig underton. Filmen handlar om mannen Wilson som har passerat medelåldern och vars far precis har avlidit och nu står utan anhöriga. Han blir lite desperat och söker upp sin exfru och sin bortadopterade dotter och orsakar diverse dråpliga situationer. När filmen slutade och eftertexterna kom, såg jag att filmen tydligen bygger på en seriebok av Daniel Clowes, som ju är känd för seriealbum som t.ex. Ghostworld (även den har blivit filmatiserad).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Jag har precis sett filmen "Wilson" på Viasat Family. Det är en komedi som är riktigt rolig emellanåt men med en ganska allvarlig underton. Filmen handlar om mannen Wilson som har passerat medelåldern och vars far precis har avlidit och nu står utan anhöriga. Han blir lite desperat och söker upp sin exfru och sin bortadopterade dotter och orsakar diverse dråpliga situationer. När filmen slutade och eftertexterna kom, såg jag att filmen tydligen bygger på en seriebok av Daniel Clowes, som ju är känd för seriealbum som t.ex. Ghostworld (även den har blivit filmatiserad).

Vad jag minns från serien så bestod den till stor del av semi-avslutade strippar med mer eller mindre en poäng, samt helsidor, och ständiga stilbyten från stripp till stripp. Jag undrar litet hur historien funkar som spelfilm.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Rufus skrev:Jag har precis sett filmen "Wilson" på Viasat Family. Det är en komedi som är riktigt rolig emellanåt men med en ganska allvarlig underton. Filmen handlar om mannen Wilson som har passerat medelåldern och vars far precis har avlidit och nu står utan anhöriga. Han blir lite desperat och söker upp sin exfru och sin bortadopterade dotter och orsakar diverse dråpliga situationer. När filmen slutade och eftertexterna kom, såg jag att filmen tydligen bygger på en seriebok av Daniel Clowes, som ju är känd för seriealbum som t.ex. Ghostworld (även den har blivit filmatiserad).

Vad jag minns från serien så bestod den till stor del av semi-avslutade strippar med mer eller mindre en poäng, samt helsidor, och ständiga stilbyten från stripp till stripp. Jag undrar litet hur historien funkar som spelfilm.


Ghostworld såg jag på SVT så kanske kommer även Wilson där så småningom.

Igår såg jag förövrigt en till serierelaterad film på Viasat. Filmen om Wonder Womans skapare William Moulton Marston, som tydligen levde i ett polyamoröst förhållande med två kvinnor, vilka båda utgjorde inspireration till karaktären Wonder Woman. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad filmen heter.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Allmänt film eller tv serie mässigt.

Inlägg av Grumme »

Rufus skrev:Igår såg jag förövrigt en till serierelaterad film på Viasat. Filmen om Wonder Womans skapare William Moulton Marston, som tydligen levde i ett polyamoröst förhållande med två kvinnor, vilka båda utgjorde inspireration till karaktären Wonder Woman. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad filmen heter.


Den heter "Professor Marston and the Wonder Women".

https://www.imdb.com/title/tt6133130/
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar