The Flash

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: The Flash

Inlägg av super85 »

Fast det där med Barrys pappa var skrivet kasst. Jag förstår från den synpunkten att man etablerat redan att Barry har en familj som uppfostrat honom och att man inte har plats med så många karaktärer, men det var skrivet utan tanke.

Jag köper karaktärer som har superkrafter, men om någons son har spenderat hela sitt liv med att försöka bevisa att hans pappa är oskyldig, och till slut lyckas med det, då ser jag det som väldigt märkligt att farsgubben skulle berätta att han ska flytta den dagen de har en "välkommen hem" fest. Märkligt. De kunde lika gärna ha haft ett fint kalas och i nästa avsnitt nämna att pappan fått jobb i staden bredvid. Det är ju inte så att det skulle ta en lång tid för Barry att springa över och ta en fika med honom?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: The Flash

Inlägg av Agentum »

Nej det var kanske lite väl mycket att han måste gå så fort han kom innanför dörren.

Men det är tv serier han har ju haft en liten roll bara och knallar väl vidare nu, men jo han hade ju kunnat försvunnit in i bakgrunden lite smidigare.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: The Flash

Inlägg av super85 »

Jo, fast han lär dyka upp senar eunder säsongen, om t ex Barry måste rädda honom undan nånting.

Anledningen att han var tvungen att flytta är ju för att manusförfattarna verkligen ville skriva så att han slipper fängelset, men sen kom på att han har ju redan en adoptiv-pappa i form av polisen Joe. Så det hade inte funnits plats där.

Lite samma som att andra halvan av Firestorm försvann så fort. Gissar att han försvann till en annan dimension eller värld. Och största anlednignen till detta är säkert att grabben som spelar honom har fått en roll i nya version av Arkiv-X och även en film med Kevin Spacey så han lär ha varit mer intresserad av det

http://www.imdb.com/name/nm2064412/


Här en längre trailer till Säsong 2 av Flash

http://www.comicbookmovie.com/fansites/ ... /?a=125823
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: The Flash

Inlägg av mikaelsol »

Har inte kollat på The Flash, men den verkar riktigt usel. Varför göra TV av en serie?
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: The Flash

Inlägg av super85 »

Flash TV-serien är toppen och väldigt populär bland vanliga TV-tittare och seriefans. Jag gissar att en liten del av anledningen varför de gör en TV serie av den serietidningen är för att superhjältar varit väldigt populära på bio i åratal , och de har även varit väldigt populära på TV ett bra tag. Du tror inte själv att det kan vara en del av anledningen? [;)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: The Flash

Inlägg av Agentum »

Mins du 90talet och även många år in på 2000talet?

DC var de som hade animerade tv serier som var imo överlägsna vad Marvel gav.

Det är ganska naturligt nu med dagens billiga möjligheter till effekter att man ger sig på live action tv serier med mer sånt, tv serier har ju varit med länge men de har inte kunnat visa en viktig figur i frarten på riktigt utan det är allt före innan eller liknande.

Den theFlash som fanns tidigt 90tal är det bara att titta på idag så förstår man vad mycket som hänt.

Det ersätter väl inga trogna serier men de lever på detta nu, det är pengar i det och det håller iaf uppe intresset för figurerna vilket jag tror bara serier inte kan längre.

Bra eller dåligt? Tja det är en smaksak jag är ytterst kritisk mot filmer och tv serier baserat på tecknade serier, men Flash är ganska lätt och har haft imo en del intressanta händelser som höjt det över mycket annat.
En dag kommer vilken hjälte som helst kunna ha en tv serie, fördelen är att man kan få mer än en kortare plot för en film, man kan bygga mer på det som i du vet just superhjälteserier [;)]

Gillar man öht inte superhjältar och inte kan svälja konceptet då ska man som med serierna strunta i det hela.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: The Flash

Inlägg av smorkin »

mikaelsol skrev:Har inte kollat på The Flash, men den verkar riktigt usel. Varför göra TV av en serie?

Jag vet inte om det här bara låter dumt, men jag är ingen stor fan av superhjältar, jag tittar inte så mycket på TV, jag avskyr nästan alltid filmatiseringar av romaner (eller än mer generellt, överflyttningar av ett verk från ett medium till ett annat), och trots detta har jag fastnat för den här TV-serien. Den är charmig, den är befriande fri från dark-and-gritty (varje gång den har visat tendens på att röra sig ditåt har det snabbt gått över; jag tycker t ex Arrow är osebar p g a detta), och den anammar glatt och utan att skämmas allt möjligt från gamla serier som överintelligenta gorillor osv. Inga coola/ironiska blinkningar till publiken om hur fånigt det är (vilket det egentligen är, såklart) utan det verkar som om manusförfattarna och skådespelarna ärligt gillar det, utan invändningar.

Det är helt enkelt en underhållande team-serie, med bra känsla mellan personerna, även om jag tror jag kommer sakna Harrison Wells rätt rejält.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: The Flash

Inlägg av super85 »

Det är rätt uppenbart att de tar in Harrison Wells Eller åtminstone någon alternativ version av honom rätt snart.

om hur fånigt det är (vilket det egentligen är, såklart


Fånigt för vissa, häftigt och charmigt för oss andra. Tycker superhjältar är lika häfiga/coola som nästan vilken annan genre som helst. Jag gillar även vanliga hederliga actionrullar, gärna från 80-talet, och för vissa är de fåniga också. För mig är det som är "fånigt" ibland förbannat coolt.

Sen tycker jag att något som är "dark och gritty" (är rätt anti den beskrivingen i regel) kan vara precis lika underhållande och roligt, även om tonen försöker sig vara lite annorlunda.

Kul dock att du gillar "The Flash". Det är en serie som väldigt många gillar, och det roliga är ju lite i det du säger, de känns som producerar och skriver TV-serien försöker göra den så som DC Comics serien The Flash ÄR, eftersom de verkligen gillar serietidningen. Att DC Comics folk som Geoff Johns är inblandade hjälper ju i det här fallet.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: The Flash

Inlägg av smorkin »

"Fånigt" är absolut inte lika med dåligt; tvärtom är bra fånigheter väldigt kul, men det gäller att de görs på rätt sätt, som i The Flash (och som ett perfekt exempel på hur det görs dåligt kan jag nämna The Big Bang Theory; där är tanken att tittarna ska skratta åt de fåniga nördarna, medan man i The Flash vill att tittarna ska trivas och skratta tillsammans med desamma).

Och jag vet att Geoff Johns är inblandad i tv-serien vilket för min del bara gör det än mer förvånande att jag gillar den, med tanke på min åsikt om Johns ;-)

Professor Stein känns som en rätt dålig ersättning för Wells, åtminstone hittills, men vi får väl se eftersom det finns gott om karaktärer som blir intressanta först när de varit med ett tag i tv-serier.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: The Flash

Inlägg av Wakuran »

Fåniga superhjälteserier kan ju vara helt underbara också... Don't mess with our gorillas!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: The Flash

Inlägg av super85 »

Professor Stein känns som en rätt dålig ersättning för Wells, åtminstone hittills


Jag har bara sett säsongspremiären av Säsong 2 hittils men jag ger serien tills typ avsnitt 3 eller 4 l innan Tom Cavanagh dyker upp igen. Troligtvis som en annan version, typ från en en annan tidslinje/värld. Producenterna sa redan under säsong 1 att de har "planer för att Cavanagh ska vara en del av universumet en lång tid"

(och som ett perfekt exempel på hur det görs dåligt kan jag nämna The Big Bang Theory; där är tanken att tittarna ska skratta åt de fåniga nördarna, medan man i The Flash vill att tittarna ska trivas och skratta tillsammans med desamma).


Jag håller med. När den serien började tyckte jag att det var lite kul, eftersom den kändes som den var skriven av folk som växt upp med nörderier. Sen såg jag senare avsnitt och det kändes som det var skrivet av folk som skäms över att de gillade superhjältar och scifi när de var unga. Efter det har jag inte sett det, var typ något som antyddde att folk som läser serier är sängvätare eller något liknande. Räckte för mig.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: The Flash

Inlägg av Agentum »

Geoff Johns är ju snubben som kan all superhjältehistoria och bygger mycket på gamla mer eller mindre bortglömda grepp, därför lyckas han ofta iaf i ögonen på oss som också ser på superhjältar som nåt annat än bara senaste filmen eller liknande.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: The Flash

Inlägg av super85 »

Såg just andra avsnittet av säsong 2. Roligt, välgjort och bättre än premiäravsnittet.

Riktigt DC Comics nördigt avsnitt med namedrops på "Earth-1 and Earth-2" och "Multiverse". Coolt.

Jag gillar valet av skådis för Jay Garrick, han var dock lite stel, antingen är han det som skådis, eller att han inte kommit in fullt för rollen än, eller så vill de att han spelar karaktären så. Men jag gillade honom ändå. Tributen till "The Flash of Two Worlds" (avsnittet hette ju så också) var också den där typen av grejer som bara serienördar fattar :). Fanns en cool referens till Gotham i avsnittet också som kanske vissa missade [:)] .

Kul också att min teori om att se en ny variant av Harrison Wells/Eobard besannades så fort.

Zoom tyckte jag inte var så häftig som vissa andra på interwebben verkar tycka. Tony Todd som gör rösten låter mer over the top än skrämmande, i alla fall här, och jag hade hoppats att han bara rakt av spelat rollen som någon demon från en skräckfilm. Jag hoppas han blir bättre, det finns det potential till.

Bra avsnitt.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: The Flash

Inlägg av smorkin »

Mm, inte förvånande att Wells dök upp så snabbt igen. Jag undrar jag om de kommer försöka förklara varför det inte makes sense att han finns på Earth-2 i "nutid" eftersom han hörde hemma i framtiden på Earth-1, eller om det kommer ignorerar. Jag gissar det sista, men vi får se :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: The Flash

Inlägg av super85 »

Nja, alltså grejen med Earth-1 och Earth-2 är ju att vissa grejer är väldigt lika, medans andra grejer är väldigt annorlunda. Lite spoilers för de som inte sett hela Säsong 1 eller inledande avsnittet av säsong 2.
*
*
*
*

T ex så var "Sand Demon" karaktären en skurk i både Earth-2 och Earth-1, bara att han inte hade superkrafter i båda. "Atom Smasher" bodde ju också i Central City i både Earth-1 och Earth-2 medans Earth-1 versionen var en hederlig säkerhetsvakt osv.

Sen var det ju inte riktiga Harrison Wells på Earth-1 utan Eobard Thawne. Är den här versionen en elakare variant av Harrison Wells?, eller är han också någon från framtiden som ser ut som Harrison Wells? liksom någon annan Earth-2 skurk som låtsas vara Wells? Så lätt kan det ju givetvis inte vara att ZOOM är Harrison Wells, då skulle inte manusförfattarna ha någon kreativitet alls.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: The Flash

Inlägg av Agentum »

Snyggt the Flash of two worlds, de fick till omslaget tom när de kommer på varsin sida av en mur mot en person som ropar på hjälp.

Jay var bra imo äldre och nyktrare än Barry är.

Zoom vetifan då man ju trodde det var Wells, den gula dräkten där denna såg svart ut.
Däremot lär inte Wells spelat ut sin roll, det var han en för bra figur för per superserietänkande, det finns ju alla möjligheter nu med alla alternativa världar.

Ni som mer analyserar allt finns bara Central City? Det fanns ju en stad intill bara över nån flod, finns det inte här?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: The Flash

Inlägg av smorkin »

super85 skrev:Nja, alltså grejen med Earth-1 och Earth-2 är ju att vissa grejer är väldigt lika, medans andra grejer är väldigt annorlunda. Lite spoilers för de som inte sett hela Säsong 1 eller inledande avsnittet av säsong 2.
*
*
*
*

T ex så var "Sand Demon" karaktären en skurk i både Earth-2 och Earth-1, bara att han inte hade superkrafter i båda. "Atom Smasher" bodde ju också i Central City i både Earth-1 och Earth-2 medans Earth-1 versionen var en hederlig säkerhetsvakt osv.

Sen var det ju inte riktiga Harrison Wells på Earth-1 utan Eobard Thawne. Är den här versionen en elakare variant av Harrison Wells?, eller är han också någon från framtiden som ser ut som Harrison Wells? liksom någon annan Earth-2 skurk som låtsas vara Wells? Så lätt kan det ju givetvis inte vara att ZOOM är Harrison Wells, då skulle inte manusförfattarna ha någon kreativitet alls.

Argh jag tänkte fel; glömde att Thawne tog över Wells kropp så du har givetvis rätt; Wells ska finns på Earth-2, men sen får vi väl se hur han är där ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: The Flash

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:Snyggt the Flash of two worlds, de fick till omslaget tom när de kommer på varsin sida av en mur mot en person som ropar på hjälp.

Jay var bra imo äldre och nyktrare än Barry är.

Zoom vetifan då man ju trodde det var Wells, den gula dräkten där denna såg svart ut.
Däremot lär inte Wells spelat ut sin roll, det var han en för bra figur för per superserietänkande, det finns ju alla möjligheter nu med alla alternativa världar.

Ni som mer analyserar allt finns bara Central City? Det fanns ju en stad intill bara över nån flod, finns det inte här?

Verkar som om de flesta av DCs klassiska "mindre" (dvs inte Gotham City & Metropolis) städer finns här: Central City, Coast City (har besökts några gånger; tji Hal Jordan ännu, men Ferris flygbolag har setts till), Star City (där Arrow utspelas). Vi får väl se om Opal City m fl dyker upp de med!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: The Flash

Inlägg av super85 »

De har ju dock nämnt Batman delen av DCU även i DCs "TV universum", just i förra avsnittet nämndes Blackgate fängelset som ligger i Gotham. Sen har de tidigare refererat till Waynetech och Gothams grannstad Blûdhaven, tror man t om visade i "Arrow" att Deadshot var i den staden.

Sen har de också ju också haft en galen mängd Hal Jordan referenser, t ex ett avsnitt av Flash förra säsongen så var hjältarna på ett flygfält ägd av Ferris Air, och den var avstängd på grund av att en av deras testpiloter försvunnit. Sen finns det en ja betydligt tydligare Hal Jordan referens i premiäravsnittet av säsong fyra av Arrow.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: The Flash

Inlägg av Agentum »

Jo det omaka radarparet GL och GA kastar man inte bort.

GL kanske får en chans han med i framtiden.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar