Kommande serietidningsfilmer

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av Agentum »

Den där Guardians of Galaxy var klart bättre än jag trodde, mest för att den liknar nån form av Star Wars variant, den får nog med allt fasktiskt.
En del är hejdlöst förutsägbart som vad som finns i paketet tex, men jag tycker sånt hör till lite feelgood i sånna här.

Marvel käns lite skumt på den dock då jag antar de flesta inte känner igen de här och inte jag heller, Star-Lord hade jag ju såklart hört om men känner det som en gammal Claremont saga från hans yngre år som var väldigt bra då och i svartvitt.

Det fanns ju även en brittisk Star-Lord mins jag mend det var ju typ lite 2000AD tror jag.

Helt ok till skillnad från en hel del mer officiellt från DC eller Marvel imo som suger skitkorv.

edit: surfade lite och jag hade rätt att det var den gamla svart-vita sagan som det bygde på med flera bakom främst Englehart tydligen, jag mindes Claremont och det var rätt med, mins att jag tyckte de var riktigt bra och fria från annat.
de kom på 70talet och jag hittade DE första delarna i nån reprint ett bra tag senare och köpte då de som jag kunde hitta från förr.

Nåt Gardians of Galaxy vet jag inte om det fanns då dock men jag tyckte jag kände igen en liten del av det hela om bakgrunden till Star-Lord.

Howard the Duck är med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av Wakuran »

Det var helt andra figurer från början, men så kickade man om serien med mer humor, för att det var för svulstigt och episkt förra gången, har jag för mig...

(Med reservation för att någon som kan historien bättre än mig kommer och slår mig på fingrarna...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av Agentum »

Det stämmer nog, detta var just mer SW på det sättet än vad ursprunget är som är allvarligare.

Jag menar en tvättbjörn med mänsklig hjärna mm i teamet, ett träd som går mm, ja det är ju inte helt rakt.

Men som sagt jag gillar den som vad den själv är isf.

Inte det bästa jag sett inte så, men jag tänkte att nu blir det bra tråkigt (då jag känt så med flera av DCs rullar på senaste särskilt).
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av Dude »

Vad Thor gjorde under tiden de andra i Avengers slogs mot varandra i Civil War

https://youtu.be/bPNBKT6JLSU

Marvel pratar om att Thor 3 kommer vara väldigt annorlunda i tonen gentemot tidigare filmer, vilket kan vara positivt med tanke på tvåan. Min önskan är bara att den känns som en egen film och inte en transportsträcka till Infinity War.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av Dude »

Wolverine 3 som nu officiellt går under namnet Logan har nu fått en första trailer

https://youtu.be/dAc8jo-2w4E

Mangold forsätter på sitt spår med en plågad Wolverine som tar till flaskan för att dämpa sina smärtor som denna gång är av en mer fysisk karaktär då han börjar tappa sin förmåga att hela sig själv. Denna film känns smalare och mer avskalad än de tidigare och det kan vara positivt. En mer karaktärsdriven historia som visar mer djup i karaktärerna framför påkostade enorma cgi-scener är välkommet i superhjältegeneren. jag ser iaf fram emot denna film
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag tror också den kan bli bra. Jag tyckte mycket om bakgrundsmusiken och den svartvita trailern var riktigt coolt. Jag tror det blir intressant och följa Logan och den unga X-23. Jag hoppas och tror detta blir en riktigt höjdare. I och för sig hade jag hoppats att de skulle följa Mark Millars Old Man Logan serie mer. Jag hade gärna sett Spidermanbilen etc. Men som sagt den blir nog vass ändå längtar.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av BoJustBo »

Logan ser riktigt bra ut. Om man räknar bort Ironman 3 och Captain America 1 så är wolverine filmerna mina favorit filmer baserade på marvel serier. Jag dömmer filmer endast efter kriteriet att dom ska vara underhållande (jag vet ju att folk kommer protestera att jag gillar första wolverine filmen... trots att den är genialt underhållande.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av Grumme »

Jag och sambon såg Captain America - Civil War nu ikväll, och vi undrar båda om det är ett nyskrivet manus som ligger till grund för den, eller om den följer de redan utgivna serierna? [?]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av BoJustBo »

Grumme skrev:Jag och sambon såg Captain America - Civil War nu ikväll, och vi undrar båda om det är ett nyskrivet manus som ligger till grund för den, eller om den följer de redan utgivna serierna? [?]

Marvels filmer följer aldrig serierna dom är döpta efter.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av AndreasEriksson »

För serier som utkommit i decennier med hundratals nummer/äventyr är det svårt att överföra handlingen rakt av. Det är väl väldigt få serietidningsfilmer som följer handlingen från något specifikt äventyr. Man använder sig av figurer och delar av berättelser men det blir ett hopkok som

Romaner som filmas blir ju också ändrade i viss mån, men oftast så är man ju ute efter att överföra samma handling till filmen och inte bara använda samma figurer i nya sammanhang.
Jag skulle säga att de seriebaserade filmer som följer handlingen på ungefär samma sätt som filmatiseringar av romaner är typ Watchmen, V for Vendetta, From Hell, Ghost World, A history of violence, Road to Perdition. Dvs baserat på serieromaner eller liknande.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av Grumme »

BoJustBo skrev:
Grumme skrev:Jag och sambon såg Captain America - Civil War nu ikväll, och vi undrar båda om det är ett nyskrivet manus som ligger till grund för den, eller om den följer de redan utgivna serierna? [?]

Marvels filmer följer aldrig serierna dom är döpta efter.


Nja, det stämmer väl inte riktigt? Första Spiderman-filmen med Tobey Maguire som Peter Parker är väl ganska trogen förlagan? Kanske även tvåan?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av BoJustBo »

Grumme skrev:
BoJustBo skrev:
Grumme skrev:Jag och sambon såg Captain America - Civil War nu ikväll, och vi undrar båda om det är ett nyskrivet manus som ligger till grund för den, eller om den följer de redan utgivna serierna? [?]

Marvels filmer följer aldrig serierna dom är döpta efter.


Nja, det stämmer väl inte riktigt? Första Spiderman-filmen med Tobey Maguire som Peter Parker är väl ganska trogen förlagan? Kanske även tvåan?


Jag menade mer när dom har namnet från ett specifikt arc så som Age of Ultron, Winter Soldier, Civil War etc.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av Grumme »

BoJustBo skrev:
Grumme skrev:
BoJustBo skrev:
Grumme skrev:Jag och sambon såg Captain America - Civil War nu ikväll, och vi undrar båda om det är ett nyskrivet manus som ligger till grund för den, eller om den följer de redan utgivna serierna? [?]

Marvels filmer följer aldrig serierna dom är döpta efter.


Nja, det stämmer väl inte riktigt? Första Spiderman-filmen med Tobey Maguire som Peter Parker är väl ganska trogen förlagan? Kanske även tvåan?


Jag menade mer när dom har namnet från ett specifikt arc så som Age of Ultron, Winter Soldier, Civil War etc.


Aha, okej. Jag är inte så pass insatt i Marveluniverse att jag känner till skillnaderna. :oops:
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av AndreasEriksson »

Grumme skrev:Första Spiderman-filmen med Tobey Maguire som Peter Parker är väl ganska trogen förlagan? Kanske även tvåan?
Figurerna är väl ganska lika sina motsvarigheter, men man har ju inte direkt återskapat handlingen från seriens början. En del saker finns där i ursprungsberättelsen t.ex., men bara en sån sak som att Mary Jane är med i filmen istället för Gwen Stacy ändrar ju en hel del.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av Agentum »

From Hell filmen har iaf inget gemensamt med Alan Moores berättelse.

Men jag kan lägga till Sin City de är lika förlagorna till stor del.

Saken är ju att alla som blir fungerande som en film alla är rätt korta och slutna serier inga är evighetserier som ju DC och Marvels ofta är, egentligen gör man film på fel grunder, det finns riktigt bra elseworlds eller alternativa historier som kunde funka bra på den begränsade längden.

De blir mao mer eller mindre egna berättelser i film trots namnen.

Nu har visserligen vi några alternativa Marvelrullar baserade på x-men, så alla har inte gått i fällan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av Wakuran »

Jag antar att mangabaserade filmer också platsar i den här tråden.



Ghost in the Shell. Har fått en del kritik för att huvudpersonerna Motoko Kusanagi och Batô blivit vita, men jag noterar mest hur många scener som är snodda rakt av från animéerna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av Grumme »

I söndags gjorde vi någon så sällsynt som att gå på bio, och passade då på att se den senaste filmen i Marvelverse, nämligen Doctor Strange.
Den var riktigt bra, faktiskt en av de bästa i genren. Den hade ett lite större djup än vad som är vanligt, och Benedict Cumberbatch är ju alltid sevärd.
Jag undrar om den blev bättre av att jag inte hade läst serien, eller ens hade hört talas om Doctor Strange innan, och därmed inte visste ett jota om vad som komma skulle?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av Agentum »

Det är ju ofta så, man nöjer sig lättare med vad filmen berättar om man inte läst boken eller serien och hittar för en irriterande ändringar.

Dr. Strange är som namnet redan från början en annorlunda "superserie", med alla Diktoflummiga världar och nästan drogliknande tillstånd.
Det är en sån där serie man undrar hur den egentligen kom till särskilt hos 60talets Maevel om man ser på annat, men ok Silver Surfer är också en sån egen serie tex.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det verkar som Margot Robbie försöker trumma upp lite intresse i geek-sfären för sin kommande film genom att läsa Harley Quinn offentligt?

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kommande serietidningsfilmer

Inlägg av Agentum »

Jag tycker inte att det var värst Harley Quinn förra svängen så det skulle behövas.

Men det blir väl en kolsvart mörk film igen utan humor i vanlig anda från WB.

Läseer man just de seriestyckena när de sammarbetar eller för den delen ser på de animerade avsnitten med det sama oftast Catwoman, Harley och givet Ivy så är det ju mer en fellgoodstil där Harley står för mycket av humorn, den sidan existerar inet i film änu, galenskap ja, men så enkelt var det aldrig när hon gkjorde det högst ovanliga tat gå från animerat format till serierutorna.

Varför blev det så? ja nåt att fundera på, även här.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar